Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als zwak.
VESTROCK is een driedaags muziekfestival in Zeeuws-Vlaanderen. Het festival presenteert elk jaar in juni muziek-, theater- en kunstaanbod op een eiland in de stadsgracht van de vestingstad Hulst. Kenmerkend aan het festival is dat het zich typeert als een laagdrempelig festival met een focus op alternatieve mainstreammuziek.
De commissie constateert dat VESTROCK zich profileert als een festival waar een breed publiek op laagdrempelige wijze muziek kan ontdekken. Zij heeft waardering voor de groei in activiteiten die het festival de afgelopen tien jaar heeft doorgemaakt, met relatief grote (inter)nationale namen in de programmering als Nielson, Triggerfinger, Kaiser Chiefs en Nothing But Thieves. Zij constateert dat VESTROCK inspeelt op het beperkte muziekaanbod in de regio. Toch is de commissie kritisch over het feit dat uit het plan geen overtuigende artistieke visie naar voren komt. Zij leest geen duidelijke uitgangspunten die zorgen voor een samenhang tussen de activiteiten. Zo vindt de commissie termen als “alternatief” en “toegankelijk” erg breed geformuleerd. Volgens haar leidt de beschreven bundeling van muziek, theater, kunst en wetenschap daarnaast tot een diffuus profiel. Er is volgens haar geen sprake van een overkoepelende visie waaruit blijkt waar het festival in artistieke zin voor staat. De commissie heeft op zich waardering voor de intentie om een breed publiek in aanraking te brengen met nieuw talent. Zij vindt de formule om dit te realiseren door middel van mainstreamaanbod echter weinig vertrouwenwekkend.
Uit de beoogde programmering blijkt volgens de commissie niet overtuigend dat het festival de visie passend vertaalt naar activiteiten in de komende periode. Zij constateert dat VESTROCK bij het samenstellen van de line-up wordt bijgestaan door een ervaren team van externe krachten. Het festival gaat hiervoor tot op zekere hoogte passende samenwerkingen aan met onder andere Dauwpop en Pop on Top. Hoewel het plan een aantal artiesten zoals Editors, Fontaines D.C. en Donna Blue ter indicatie noemt, is de commissie kritisch over het feit dat het programma verder niet concreet is ingevuld. Het plan geeft haar weinig handvatten om in te schatten op basis van welke criteria het hoofd- en randprogramma worden vormgegeven. In het plan is beperkte aandacht voor theater, kunst en wetenschap. Ook is er weinig plek vrijgemaakt voor deze activiteiten binnen het totale aanbod. De commissie gaat er daarom niet vanuit dat er sprake zal zijn van een artistiek multidisciplinair festival dat resulteert in een cross-overbelevenis. Zij constateert daarnaast dat het festival overwegend alternatief mainstreammuziekaanbod presenteert, dat in de omgeving weinig wordt vertoond. Uit de programmering blijken geen ambities voor het tonen van nieuwe ontwikkelingen binnen de podiumkunsten. De commissie heeft daarom niet het vertrouwen dat VESTROCK in de komende periode een presentatieplek zal zijn voor vernieuwend aanbod.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
Zij kent VESTROCK als een populair festival dat zich overwegend richt op een trouw publiek dat bestaat uit lokale en regionale muziek-, kunst- en cultuurliefhebbers. De commissie constateert dat het festival het publiek goed in beeld heeft. Dit blijkt mede uit de reflectie op het uitgevoerde publieksonderzoek en de doelgroepen die VESTROCK beschrijft. Het is volgens haar positief dat het festival actief inspeelt op de lokale behoefte aan een evenement met een toegankelijke, populaire muziekprogrammering. De samenhang tussen artistieke positie en publiek is volgens de commissie op dit moment sterk vanwege het ontbreken van alternatieve presentatieplekken of festivals in de directe omgeving. Ook is het volgens haar positief dat VESTROCK aandacht heeft voor jonge bezoekers in het onderdeel VESTROCK JUNIOR. Daarnaast staat zij positief tegenover de plannen voor een seniorenprogramma. Al met al sluit de brede, op populaire muziek geënte artistieke positie volgens haar goed aan op de vaste kern van een terugkerend, breed samengesteld publiek. Zodoende vervult VESTROCK een veelbetekenende lokale en regionale functie voor een groot publiek, aldus de commissie.
De commissie is positief over de manier waarop VESTROCK uiteenlopende publieksgroepen in contact wil brengen met de programmering. De strategie om naast de muziekliefhebber ook ander publiek uit de omgeving met gevestigde namen te verleiden tot een bezoek, vindt zij overtuigend. De commissie heeft waardering voor de intentie van het festival om het publiek kennis te laten maken met artiesten dat het nog niet kent. Daarbij is het volgens haar positief dat het programma een verbreding heeft doorgemaakt met de uitbreiding met urban muziek, elektronische muziek, en kleinschalige optredens op bijzondere locaties.
Volgens de commissie beschrijft VESTROCK passende strategieën om het huidige publiek te behouden. Zij is positief over de werkwijze om media, vrijwilligers en het lokale bedrijfsleven in te zetten ten behoeve van het publieksbereik. De commissie heeft er vertrouwen in dat het huidige lokale publiek wordt bereikt. Kritischer is zij over de ambities op gebied van het bereiken van nieuw publiek in de komende periode. De commissie constateert dat het festival zich in toenemende mate wil richten op doelgroepen buiten Zeeland. Zij vindt niet dat VESTROCK passende strategieën beschrijft voor het bereiken van die groep. Voor het bereiken van andersoortig publiek is volgens de commissie een uitbreiding van de strategische benadering nodig. Om publiek uit plaatsen met een groter cultuuraanbod te bereiken zijn er volgens haar nog voldoende kansen, niet alleen op het gebied van marketing, maar ook op het gebied van programmering.
De commissie beoordeelt de inbedding als ruim voldoende.
Zij is er tot op zekere hoogte van overtuigd dat VESTROCK zich heeft ingebed in de lokale culturele infrastructuur. Het festival levert volgens de commissie een wezenlijke bijdrage aan het Zeeuwse muziekveld, maar de commissie mist in het plan een concrete uitwerking van partnerschappen die dit aannemelijk moeten maken. Zij mist een strategie om actief de samenwerking te zoeken met lokale en regionale culturele instellingen om van verbindende waarde te zijn binnen de regionale podiumkunsten.
De commissie is gematigd positief over de wijze waarop VESTROCK samenwerkt op regionaal educatief vlak. Zo constateert zij samenwerkingen met Kunstbende en Steenworp en zij vindt het positief dat het festival in samenwerking met regionale hogescholen en universiteiten VESTROCK UNIVERSITY organiseert. De commissie mist in het plan echter een uitwerking van deze samenwerkingen. Tot slot is de commissie van mening dat het programma, en dan vooral het juniorprogramma, zich goed leent voor samenwerkingen met het lokale primair en voortgezet onderwijs. Daar liggen volgens haar kansen die VESTROCK op dit moment niet benut.
De wijze waarop VESTROCK samenwerkt met maatschappelijke partners is volgens de commissie beknopt, maar overwegend passend uitgewerkt. Zij vindt het positief dat VESTROCK met een grote hoeveelheid vrijwilligers werkt. Ook het voornemen om zich de komende periode op senioren te richten kan op waardering van de commissie rekenen. Hoewel de commissie op dit vlak een onderbouwing of uitwerking mist, vindt zij de plannen van het festival op maatschappelijk vlak vertrouwenwekkend.
De commissie constateert dat VESTROCK op financieel vlak sterk is ingebed in de directe omgeving. Zij vindt het positief dat het festival structureel wordt ondersteund door de gemeente Hulst en de provincie Zeeland.