Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als zwak.
Reuring Festival is een vierdaags muziek- en straattheaterfestival dat jaarlijks in juli plaatsvindt in Purmerend. Het festival presenteert een grotendeels gratis toegankelijke programmering van grote en kleine straattheatervoorstellingen, theatrale wandelingen en muziekoptredens op diverse locaties in de stad en in het festivalhart in het Leeghwaterpark. Daarnaast toont Reuring enkele internationale locatievoorstellingen voor het betalende publiek.
De commissie constateert dat het festival een publiek van jong en oud wil verrassen en kennis wil laten maken met een verscheidenheid aan theater- en muziekvoorstellingen. Dat vertaalt zich volgens de commissie in de breed geformuleerde doelstelling om kwalitatief hoogwaardig aanbod te presenteren dat ook toegankelijk is. Zij mist in het plan een uitwerking van deze doelstelling in duidelijke uitgangspunten voor het maken van keuzes. Zo formuleert het programmateam aandachtspunten op basis waarvan kwaliteit wordt herkend, maar deze zijn te algemeen van aard en beperkt gebaseerd op artistieke ambities. De commissie constateert verder dat het festival aparte programmalijnen voor theater en muziek hanteert, maar voornemens is om beide disciplines meer tot een samenhangend geheel te brengen. Hoe Reuring hieraan invulling wil geven, vindt de commissie te summier uitgewerkt om erop te vertrouwen dat de beoogde inhoudelijke verbinding wordt gerealiseerd. De commissie is kortom van mening dat de artistieke visie te breed is ingestoken en dat een heldere profilering van het festival in artistieke zin ontbreekt.
De commissie is ook kritisch over de mate waarin het festival de programmering heeft uitgewerkt. Het plan somt concrete namen op die Reuring beoogt te programmeren, maar de commissie mist een artistiek-inhoudelijke motivatie voor deze keuzes. Een overtuigende motivering ontbreekt ook bij het voornemen om meer grote internationale locatievoorstellingen met kaartverkoop te presenteren. De commissie mist duiding bij de beoogde verdieping. Het wordt haar evenmin duidelijk hoe deze voorstellingen daaraan zullen bijdragen. Verder ziet de commissie dat de muziekprogrammering bestaat uit een gevarieerd aanbod met een aantal bekende namen. Zij mist ook op dit vlak een artistieke focus in het programma.
De commissie vindt dat het festival beperkt naar artistieke vernieuwing streeft. Hoe het festival met de internationale producties een bijdrage levert aan de ontwikkeling van de Nederlandse straattheatersector wordt uit het plan niet duidelijk. Evenmin is de commissie er op basis van het plan van overtuigd dat het festival een artistieke bijdrage levert aan talentontwikkeling van veelbelovende jonge theatermakers, circustalenten en jonge muzikanten. Ten aanzien van samenwerkingsverbanden vindt zij dat het festival zich weinig omringd met artistieke partners. Het voornemen om in de komende periode een meerjarige samenwerking aan te gaan met een Vlaams theatergezelschap en een circusgezelschap is volgens de commissie niet voldoende uitgewerkt. Zij vindt dat het festival op dit vlak kansen onbenut laat.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als zwak.
Zij constateert dat het festival jaarlijks een groot publiek bereikt en dat de belangstelling voor het festival groeit. Volgens de commissie vervult het festival vooral een rol van betekenis in de eigen omgeving, omdat het aanbod van podiumkunsten daar relatief beperkt is. Door het laagdrempelige karakter van het aanbod dat ook nog eens grotendeels gratis toegankelijk wordt aangeboden, voldoet Reuring aan belangrijke voorwaarden om een groot en breed samengesteld publiek aan te kunnen spreken. De commissie is, gezien het lange bestaan van het festival, echter kritisch op de mate waarin het een duidelijk beeld van het huidige en potentiële publiek geeft. Het festival reflecteert in het plan nauwelijks op behaalde resultaten uit het verleden. De commissie leest wat betreft ambities slechts over een algemene wens om het lokale en regionale publiek over de hele breedte te vergroten, en gaat nauwelijks in op doelgroepen die het festival in mindere mate of nog niet bereikt.
Wat betreft de aansluiting van de programmering op het beoogde publiek, oordeelt de commissie eveneens kritisch. Zij vindt het logisch dat het publiek met het straattheaterprogramma toevalligerwijs in aanraking komt op de verschillende presentatieplekken in de stad. Zij mist in het plan echter een verbinding tussen de publieksontwikkeling en de wens om inhoudelijke en artistieke verdieping aan te brengen in de programmering. Zij mist in dat kader een reflectie op de mate waarin het beoogde aanbod het publiek verrast of in verroering brengt. Bovendien heeft de commissie de indruk dat de aantrekkingskracht van het muziekprogramma met headliners onvoldoende benut wordt om het publiek te verleiden om ook kennis te maken met de overige programmering en de betaalde voorstellingen. De beschreven aanpak hiervoor tijdens changementen op het podium en promotie door vrijwilligers vindt zij mager uitgewerkt en gaat bovendien niet in op hoe dat eerder tot positieve resultaten heeft geleid.
De commissie leest in de aanvraag dat de concrete plannen voor de publieksbenadering grotendeels zijn gebaseerd op het promoten van grote namen in de muziekprogrammering. Zij verwacht dat het festival met de algemene publiciteitscampagne die het festival hiervoor uitzet, het gekende publiek bereikt. Een overkoepelende aanpak en strategie om het festival in de volle breedte onder de aandacht te brengen ontbreekt echter. Vanwege de weinig specifieke indeling van de publieksgroepen komen de inspanningen op het gebied van publiekswerving weinig doelgericht over. Zo constateert de commissie acties als Geef een Toegift en het duiden van een deel van de programmering als “language no problem”. Maar zij kan op basis van het plan niet herleiden welk publiek Reuring hiermee wil aanspreken. Tot slot zijn volgens de commissie de ambities om zichtbaarder te worden in de regio en om meer betalend publiek te werven summier uitgewerkt en onvoldoende ingebed in een bredere strategische aanpak.
De commissie beoordeelt de inbedding als ruim voldoende.
De commissie ziet in het plan terug dat Reuring zich redelijk heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur. Het festival gaat wel samenwerkingen aan met verschillende presentatieplekken uit de omgeving, zoals poppodium P3 en Theater de Purmaryn, maar deze zijn vooral productioneel en facilitair. De commissie vindt het positief dat Reuring plek biedt aan jonge muzikanten uit de omgeving op de CitySlam-dag van het festival. Het is haar echter niet duidelijk of het festival hiervoor inhoudelijke samenwerkingen aangaat met partners in de omgeving.
De mate waarin het festival samenwerkt met maatschappelijke partners is volgens de commissie duidelijk uitgewerkt in het plan. Er is sprake van een flink aantal vrijwilligers dat zich heeft gecommitteerd aan het festival. Het streven om dat team uit te breiden met mensen die een geestelijke beperking hebben, kan op waardering van de commissie rekenen. Ook stimuleert het festival inwoners om te participeren in het festival via lokale muziekverenigingen en dansscholen. Daarnaast vindt de commissie het muzikale community-artproject ‘Zo klinkt mijn wijk’ en de theatrale wandelingen door stad en regio goede initiatieven om de omgeving en bewoners onderdeel te maken van het festival.
Ten aanzien van inbedding op educatief vlak stelt de commissie vast dat het festival eerder geen samenwerkingsverbanden in dit kader heeft opgezocht en deze ook niet ambieert. Volgens haar biedt de programmering van het festival mogelijkheden tot samenwerking met onderwijsinstellingen.
De commissie vindt het positief dat Reuring structureel wordt ondersteund door de gemeente Purmerend. Dit gaat bovendien om een substantieel bedrag.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.