Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als zwak.
Festival Veenhuizen is een jaarlijks tweedaags multidisciplinair festival in de voormalige dwangkolonie Veenhuizen. Het festival presenteert hoofdzakelijk klassieke muziek, omlijst met de verhalen gebaseerd op de bijzondere geschiedenis van de locatie.
De commissie heeft waardering voor de ambitie van Festival Veenhuizen om een nieuwe presentatieplek te ontwikkelen die zich richt op het vertellen van de bijzondere verhalen van en over Veenhuizen. Zij is van mening dat de focus op klassieke muziek met een multidisciplinaire randprogrammering, gecombineerd met de unieke locatie zich daar goed voor leent. De commissie stelt echter vast dat het voorliggende plan van Festival Veenhuizen pril en onvoldragen is. De missie om het publiek te verrassen door het te laten genieten van minder bekend klassiek repertoire van de afgelopen tweehonderd jaar vindt zij daarin te weinig specifiek. Bovendien krijgt zij op basis van de twee eerdere edities nog geen helder beeld van het beoogde profiel van het festival.
Uit de beoogde activiteiten voor de komende periode blijkt volgens de commissie nauwelijks dat Festival Veenhuizen een artistieke visie als leidraad hanteert. Het aanstellen van cross-overgezelschap Fuse als nieuwe artistieke leiding vindt zij een potentieel vernieuwende insteek van het nog jonge klassiekemuziekfestival. Wel had de commissie graag meer onderbouwing willen lezen bij deze artistiek bepalende keuze. Zij stelt vast dat het festival algemene contouren schetst van het tweedaagse festival, maar zij leest slechts een beperkte toelichting op de artistieke keuzes en hoe die tot uiting komen in een programma. Hierdoor krijgt de commissie niet alleen weinig beeld bij hoe de keuzes uit het aanbod worden gemaakt, maar evenmin hoe de keuzes tot een samenhangend geheel worden gesmeed in thema’s, overkoepelende programmalijnen of series. Zij vindt de beschreven criteria te weinig afgebakend en te algemeen om vast te kunnen stellen dat er een afgewogen line-up van artiesten wordt geselecteerd. Ook uit de programmering van eerdere edities blijkt volgens haar niet dat het festival een bijzondere bundeling van activiteiten presenteert.
De commissie is gematigd positief over de intentie van het festival om ruimte te bieden aan projecten van een nieuwe generatie musici, maar leest in het plan geen heldere onderbouwing en concretisering van deze vernieuwingsambitie. Volgens haar benut het festival daarmee niet de potentie om vernieuwende samenwerkingen aan te gaan, bijvoorbeeld op het gebied van bijzondere presentatievormen voor nieuw werk met gebruik van Fuse’s atypische cross-overnetwerk. De commissie is verder van mening dat op het vlak van bestaande samenwerkingen, met onder andere het Prins Claus Conservatorium en Jong Kamerorkest Noord, een steviger onderbouwing en concrete uitwerking op zijn plaats zou zijn geweest.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als zwak.
Hoewel de commissie zich ervan bewust is dat het festival met twee edities relatief nieuw is in het veld, vindt zij het plan op het vlak van de publieksfunctie onvoldragen. Het festival beschrijft volgens haar beperkt dat het zich de komende periode gaat richten op een grotendeels ouder, lokaal publiek van nieuwsgierige cultuurliefhebbers. Het festival had wat haar betreft, als jong festival, een betere analyse kunnen maken van de publiekspotentie. Op basis daarvan kan het festival vervolgens doelstellingen formuleren die blijk geven van een weloverwogen strategie voor het opbouwen van een passende publieksgroep. Verder vindt de commissie het op zich passend dat het festival zich verhoudt tot regionale collega-festivals als Oranjewoud Festival en Peter de Grote Festival, maar zij mist een gedegen reflectie hierop. Het plan geeft de commissie niet de handvatten om de samenhang tussen de artistieke positie en het publiek positief te beoordelen.
Op basis van het plan kan de commissie de relatie tussen programmering en publiek evenmin positief beoordelen, omdat zij zowel een heldere publieksvisie als concrete programmering onvoldoende uitgewerkt terugziet. Het op multidisciplinaire wijze presenteren van klassieke muziek en verhalen met daarbij een bijzondere rol voor talent sluit volgens haar enigszins aan bij de beoogde nieuwsgierige cultuurliefhebber die openstaat voor muzikale ontdekkingen in een bijzondere context. Deze typering vindt zij echter te algemeen geformuleerd. Zij is daarnaast kritisch over het grotendeels ontbreken van ambities op het gebied van verdieping, verbreding, dan wel vergroting van publiek in het plan. Er wordt gesproken over een uitbreiding van het publiek en een verdichting van het programma, maar dit wordt verder niet toegelicht.
De commissie vindt dat Festival Veenhuizen een aantal passende strategieën beschrijft ten aanzien van de publieksbenadering, waarbij niet de programmering, maar het concept van het festival centraal staat. Deze benadering spreekt volgens haar in potentie een breed publiek aan van buiten de directe omgeving. Zij vindt echter dat Festival Veenhuizen wat communicatie- en marketingplannen betreft een te algemene inzet van mensen en middelen beschrijft, die beperkt aansluit bij de beoogde doelgroep. De commissie vindt het vanuit dat perspectief positief dat het marketingbudget wordt verruimd en er voor de komende periode een marketingmedewerker wordt aangesteld. Vooralsnog ontbreekt het aan focus en mist de commissie een doelgerichte invulling van de publiekswerving.
De commissie beoordeelt de inbedding als voldoende.
Zij constateert dat Festival Veenhuizen zich ondanks haar korte bestaansgeschiedenis enigszins heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur. De samenwerkingen met lokale artistieke partners als het Noord Nederlands Orkest, het Prins Claus Conservatorium en het Jong Nederlands Blazers Ensemble vindt de commissie vertrouwenwekkend, maar zij mist een uitgebreidere toelichting op de praktische uitwerking van deze samenwerkingen. Verder is de commissie positief over het feit dat Festival Veenhuizen zich actief inzet voor het Drents Netwerk Klassieke Muziek, hoewel ze een meer uitgebreide uitwerking hierbij had willen lezen.
De commissie mist in het plan een strategie voor samenwerkingsverbanden op het gebied van educatie. Het is volgens haar positief dat er intenties zijn op het vlak van samenwerkingen met lokale scholen in het basisonderwijs, maar zij ziet onvoldoende uitwerking van deze plannen om te kunnen spreken van een wezenlijke bijdrage aan inbedding in de omgeving op educatief vlak.
Ook op het vlak van maatschappelijke samenwerkingen mist de commissie een overtuigende uitwerking van de plannen. Zij constateert dat het festival samenwerkt met lokale ondernemers en bewoners, en dat het festival bovendien enkele tientallen (lokale) vrijwilligers inzet. Desalniettemin krijgt zij te weinig informatie over die samenwerkingen om te kunnen spreken van een wezenlijke lokale maatschappelijke inbedding.
De commissie vindt het positief dat Festival Veenhuizen voor eerdere edities projectmatig is ondersteund door de provincie Drenthe en de gemeente Noordenveld. Weliswaar gaat het om substantiële bedragen, maar lijkt er nog geen sprake van structurele ondersteuning.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.