Adviezen
Meerjarige festivalsubsidies
Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Aanvragen en toekenningen
Festival
toegekend
2017-2020 per editie
geadviseerd
2021-2024 per editie
toegekend
2021-2024 per editie
totaal toegekend
'21-'24 **
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
150.000
75.000
75.000
200.000
loading...
125.000
75.000
75.000
325.000
loading...
150.000
50.000
50.000
300.000
loading...
Aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024.
** Toegekend bedrag per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Toelichting op de organisatiebijdrage
Voordrachten organisatiebijdrage landsdeel Midden
In landsdeel Midden gaven vijf festivals aan in aanmerking te willen komen voor een organisatiebijdrage. Bij de voordracht van festivals voor de organisatiebijdrage heeft de commissie gekeken naar de mate waarin een festival een rol speelt in de nationale infrastructuur. Dat kan op verschillende manieren tot uiting komen.
1 – Een festival kan een belangrijke rol spelen op het gebied van talentontwikkeling of in de ontwikkeling van een genre of discipline.
2 – Een festival is voorbeeldstellend in de manier van presenteren.
3 – Een festival heeft een internationaal belang vanwege de aantrekkingskracht op programmeurs en/of publiek van buiten Nederland.
De commissie heeft de festivals die zij wil voordragen vervolgens in een volgorde geplaatst naar de mate waarin het festival voldoet aan het criterium, voor het geval er onvoldoende budget zou zijn om alle voordrachten te kunnen honoreren. De commissie heeft er uiteindelijk voor gekozen de volgende vier festivals voor te dragen voor de organisatiebijdrage:
1. Le Guess Who? – heeft een voorbeeldstellende positie in het presenteren van een weinig getoond internationaal muziekaanbod. Het festival laat jaarlijks een veelheid van onbekende muziekacts en verrassende cross-overs zien. Daarnaast heeft het zich ontwikkeld tot een belangrijke ontmoetingsplaats voor artiesten, kunstenaars en professionals uit binnen- en buitenland. Le Guess Who? vergroot de internationale zichtbaarheid van opkomende Nederlandse artiesten door hen een podium te bieden.
2. SPRING Performing Arts Festival – draagt bij aan de ontwikkeling van hedendaagse theater en dans door de nieuwste ontwikkelingen uit het internationale podiumkunstenveld te presenteren. Met het bijzondere en unieke aanbod neemt het een voorhoedepositie in op nationaal niveau en trekt het een internationaal publiek van professionals en liefhebbers. Het festival speelt een belangrijke rol in de vernieuwing van het genre door te coproduceren met internationale partners en nieuw talent een podium te bieden.
3. Gaudeamus Muziekweek – draagt bij aan de ontwikkeling van de hedendaagse nieuw gecomponeerde muziek, zowel in Nederland als het buitenland. Daarnaast speelt het festival een belangrijke rol op het vlak van talentontwikkeling en vernieuwing binnen het genre door de vele ontwikkelingsplekken die worden geboden, opdrachten die worden verleend en met de Gaudeamus Award.
4. Festival Amersfoort Jazz – draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door nationaal en internationaal jazztalent een podium te bieden. De samenwerking met Jazz NL voor de World Jazz Conference biedt een uitgebreid context- en reflectieprogramma. Hiermee draagt het festival bij aan het gesprek over de nieuwste ontwikkelingen binnen de jazz. Dit maakt Amersfoort Jazz een belangrijke ontmoetingsplek voor Nederlandse en buitenlandse jazzartiesten en -professionals.
Festival
toegekend
2017-2020 per editie
geadviseerd
2021-2024 per editie
toegekend
2021-2024 per editie
totaal toegekend
'21-'24 **
250.000
75.000
75.000
325.000
loading...
125.000
100.000
100.000
130.000
loading...
150.000
37.500
37.500
127.840
loading...
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
125.000
50.000
50.000
175.000
loading...
Aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024.
** Toegekend bedrag per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Toelichting op de organisatiebijdrage
Voordrachten organisatiebijdrage landsdeel Noord
In landsdeel Noord gaven zes festivals aan in aanmerking te willen komen voor een organisatiebijdrage. Bij de voordracht van festivals voor de organisatiebijdrage heeft de commissie gekeken naar de mate waarin een festival een rol speelt in de nationale infrastructuur. Dat kan op verschillende manieren tot uiting komen.
1 – Een festival kan een belangrijke rol spelen op het gebied van talentontwikkeling of in de ontwikkeling van een genre of discipline.
2 – Een festival is voorbeeldstellend in de manier van presenteren.
3 – Een festival heeft een internationaal belang vanwege de aantrekkingskracht op programmeurs en/of publiek van buiten Nederland.
De commissie heeft de festivals die zij wil voordragen vervolgens in een volgorde geplaatst naar de mate waarin het festival voldoet aan het criterium, voor het geval er onvoldoende budget zou zijn om alle voordrachten te kunnen honoreren. De commissie heeft er uiteindelijk voor gekozen deze zes festivals voor te dragen voor de organisatiebijdrage.
1. Eurosonic Noorderslag – speelt een unieke rol in het (inter)nationale popmuziekveld. Het festival draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door het tonen van toonaangevend talent uit Europa en Nederland en is daarmee een belangwekkende springplank binnen de internationale popmuziek. Daarnaast heeft het festival een belangrijke functie voor het professionele veld; jaarlijks komen muziekindustrieprofessionals, muzikanten en pers uit binnen- en buitenland op het festival af.
2. Jonge Harten Theaterfestival – levert een belangrijke bijdrage aan talentontwikkeling voor nieuwe theater- en dansmakers op nationaal en internationaal niveau door het ontwikkelen en presenteren van nieuwe producties. Het festival neemt een voorbeeldstellende positie in ten aanzien van de ontwikkeling van specifiek aanbod voor een publiek van jongeren en jongvolwassenen.
3. Welcome to The Village – draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door het presenteren van internationale popmuziek acts en performances die in Nederland zelden te zien zijn. Tevens is het festival internationaal voorbeeldstellend als het gaat om het betrekken van een grote groep inwoners, professionals, makers en studenten in het realiseren van een duurzaam en inclusief festival.
4. Oranjewoud Festival – levert een bijdrage aan de ontwikkeling van de klassieke muziek door middel van het verstrekken van compositieopdrachten aan Nederlandse componisten en het initiëren van coproducties met nationale en internationale gezelschappen. Ook presenteert het festival kwaliteitsaanbod op een toegankelijke manier. Hiermee is Oranjewoud voorbeeldstellend als het gaat om publieksopbouw en –verbreding van het genre.
5. Into The Great Wide Open – heeft een unieke positie als popmuziekfestival op Vlieland, met een breed en vernieuwend aanbod binnen het genre. Het festival draagt bij aan talentontwikkeling voor opkomende artiesten door hen een podium te bieden. Het festival vervult daarnaast een voorhoedepositie in Nederland en Europa op het gebied van het realiseren van een duurzaam en circulair festival.
6. Explore the North – levert een bijzondere bijdrage aan de ontwikkeling van een cross-overaanbod waarin literatuur en podiumkunsten samenkomen. Het festival toont in dat kader internationaal aanbod dat beperkt op andere podia en festivals in Nederland te zien is. Met het productieplatform creëert het festival daarnaast aanbod op het snijvlak van de twee disciplines van met name jonge makers.
Festival
toegekend
2017-2020 per editie
geadviseerd
2021-2024 per editie
toegekend
2021-2024 per editie
totaal toegekend
'21-'24 **
125.000
75.000
75.000
200.000
loading...
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
150.000
37.500
37.500
162.500
loading...
Aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024.
** Toegekend bedrag per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Toelichting op de organisatiebijdrage
Voordrachten organisatiebijdrage landsdeel Oost
In landsdeel Oost gaven twee festivals aan in aanmerking te willen komen voor een organisatiebijdrage. Bij de voordracht van festivals voor de organisatiebijdrage heeft de commissie gekeken naar de mate waarin een festival een rol speelt in de nationale infrastructuur. Dat kan op verschillende manieren tot uiting komen.
1 – Een festival kan een belangrijke rol spelen op het gebied van talentontwikkeling of in de ontwikkeling van een genre of discipline.
2 – Een festival is voorbeeldstellend in de manier van presenteren.
3 – Een festival heeft een internationaal belang vanwege de aantrekkingskracht op programmeurs en/of publiek van buiten Nederland.
De commissie heeft de festivals die zij wil voordragen vervolgens in een volgorde geplaatst naar de mate waarin het festival voldoet aan het criterium, voor het geval er onvoldoende budget zou zijn om alle voordrachten te kunnen honoreren. De commissie heeft er uiteindelijk voor gekozen deze twee festivals voor te dragen voor de organisatiebijdrage.
1. Deventer op Stelten - draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door internationaal straattheaterfestivalaanbod te presenteren dat verder weinig te zien is in Nederland. Het festival participeert bovendien in diverse internationale netwerken in het straat- en buitentheater en vervult een belangrijke functie als springplank voor Nederlands werk in het buitenland.
2. International Music Meeting Festival – draagt als belangrijke schakel binnen een groot aantal internationale artistieke samenwerkingen in de niche van het eclectische muziekaanbod bij aan de ontwikkeling van de discipline.
Festival
toegekend
2017-2020 per editie
geadviseerd
2021-2024 per editie
toegekend
2021-2024 per editie
totaal toegekend
'21-'24 **
125.000
100.000
100.000
250.000
loading...
150.000
37.500
37.500
162.500
loading...
150.000
50.000
50.000
175.000
loading...
125.000
100.000
100.000
350.000
loading...
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
150.000
100.000
100.000
135.910
loading...
150.000
50.000
50.000
175.000
loading...
250.000
75.000
75.000
200.000
loading...
125.000
37.500
37.500
162.500
loading...
- landsdeel
- West
- festivallocatie
- Amsterdam
- programmeringsbijdrage geadviseerd per editie
- 25.000
- programmeringsbijdrage toegekend per editie
- 0
- totaalbedrag toegekend per editie (na correctie o.b.v. verwachte bijdrage gemeente en provincie)
- 0
Artistieke positie
De commissie beoordeelt de artistieke positie als ruim voldoende.
Stichting Super Sonic organiseert jaarlijks het jazzfestival Super Sonic Jazz in Amsterdam. Gedurende vijf dagen worden er tijdens het festival op verschillende locaties in Amsterdam activiteiten georganiseerd. Het festival presenteert hoofdzakelijk opkomend jazztalent uit Nederland, aangevuld met internationale hoofdacts.
De commissie vindt dat Super Sonic Jazz een heldere artistieke visie formuleert, waarbij de organisatie het in Nederland gevestigde jazztalent wil ontwikkelen, presenteren en professionaliseren. Dit doet de organisatie naar eigen zeggen door een omgeving in de Nederlandse jazzcultuur te ontwikkelen waarin Nederlands talent kan uitgroeien tot wereldwijde hoofdacts. De commissie vindt het presenteren van opkomend talent uit Nederland als uitgangspunt aansprekend en heeft waardering voor de ambitie van de aanvrager om die positie op het vlak van talentontwikkeling in de komende jaren te continueren. De organisatie bouwt daarvoor in de komende periode verder aan een platform voor een nieuwe generatie jazzmusici in Nederland. Bijvoorbeeld door het organiseren van het festival, maar ook middels activiteiten gedurende het jaar, waaronder concertreeksen, managementondersteuning en het uitbrengen van muziek op het label van Super Sonic Jazz. De commissie is echter kritisch over de summiere uitwerking van deze ambitie. Daarnaast vindt de commissie dat de focus voornamelijk is gericht op de ontwikkelingen in Amsterdam. Zij mist een reflectie op de huidige stand van zaken van jazz in Nederland.
De commissie is gematigd positief over de manier waarop de artistieke visie en uitgangspunten worden vertaald naar concrete programmakeuzes. De commissie stelt vast dat een uitwerking van de programmering voor de komende edities ontbreekt, waardoor zij maar beperkt inzicht krijgt in welk jong talent in de komende jaren ruimte op het festival krijgt en hoe zich dat verhoudt tot de internationale publiekstrekkers. Op grond van de namen die in het verleden zijn gepresenteerd, heeft de commissie wel enig vertrouwen dat ook in de toekomst de concrete keuzes aan zullen sluiten op de artistieke uitgangspunten. Nederlandse acts als Pink Oculus en SMANDEM en de genoemde internationale headliners illustreren dit. Positief is zij over de betrokkenheid van de gebroeders Vincent en Siemen Tenzer sinds 2017, waarmee het festival een vinger aan de pols houdt bij de nieuwe ontwikkelingen in de jazzscene. De samenwerkingen met muziekpartners in het binnen- en buitenland geven de organisatie bovendien kansen om artiesten door te laten groeien.
Publieksfunctie
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Volgens de organisatie heeft Super Sonic Jazz een unieke publiekssamenstelling omdat er in vergelijking met andere festivals een jong publiek wordt bereikt. De commissie vindt het positief dat Super Sonic Jazz een jong publiek in aanraking brengt met een aansprekend en laagdrempelig jazzprogramma. De commissie heeft bovendien waardering voor het feit dat Super Sonic Jazz in drie jaar tijd een gestage groei in publieksaantallen heeft gerealiseerd. De commissie is echter van mening dat de publieksvisie weinig is uitgewerkt. Zo vindt zij dat de indeling in doelgroepen in algemene termen is beschreven, namelijk jong publiek tussen de 15 en 35 jaar en jazzliefhebbers van 18 jaar tot en met 70-plus. Hierdoor is het de commissie onvoldoende duidelijk hoe het huidige publiek is opgebouwd en hoe het festival zich op dit punt wil ontwikkelen.
Ook de relatie tussen de programmering en het beoogde publiek is volgens de commissie weinig concreet. Zo worden geen specifieke programmaonderdelen uitgelicht waarmee een verbinding wordt gemaakt met de doelgroepen. Uit de aanvraag blijkt bijvoorbeeld niet of het festival zich met het gratis aanbod op een specifiek nieuw publiek richt. Ook ontbreekt er een inhoudelijk onderscheid in de programmering van acts die zich richten op het niet ingevoerde publiek en de jazzliefhebbers. Verder is niet overtuigend uitgewerkt hoe het publiek de stap zou moeten maken naar onderdelen van het randprogramma.
Dat de organisatie van Super Sonic Jazz de publieksbenadering in samenwerking met de publiciteitsafdeling van Paradiso doet, geeft de commissie vertrouwen dat het huidige publiek bereikt gaat worden. Zij vindt het positief dat de organisatie het netwerk en expertise van Paradiso daarvoor gebruikt. De commissie mist in het voorliggende plan echter een duidelijke overkoepelende strategie bij de publiekswerving. Er is een vrij algemene opsomming beschreven van marketingmiddelen voor online en offline promotie. Deze worden bovendien weinig specifiek gekoppeld aan de beoogde publieksgroepen. Op basis van het plan verwacht de commissie niet dat een publieksgroei of verbreding zal worden gerealiseerd.
Inbedding
De commissie beoordeelt de inbedding als voldoende.
Zij ziet in het plan terug dat Super Sonic Jazz zich redelijk heeft geworteld in de Amsterdamse lokale culturele infrastructuur. Zij is positief over de langdurige samenwerking met hoofdlocatie Paradiso. Zij constateert echter dat er verder weinig sprake is van structurele samenwerkingen met andere culturele instellingen in de stad. De commissie stelt dat de samenwerkingen met de verschillende locaties in de stad, zoals Rush Hour en Time & Style, met name praktisch en productioneel van aard zijn. Verder constateert de commissie in positieve zin dat het festival onderdeel is van het Amsterdamse Jazz-Ecosysteem met het Amsterdamse BIMHUIS en het Conservatorium van Amsterdam.
De commissie is kritisch over het ontbreken van samenwerkingen op het gebied van educatie en met organisaties op maatschappelijk vlak. Zij leest in het plan niets over bestaande of voorgenomen structurele samenwerkingsverbanden van de organisatie die bijdragen aan de inbedding van het festival in de eigen omgeving.
Tot slot constateert de commissie dat Super Sonic Jazz alleen incidenteel wordt ondersteund door de gemeente Amsterdam.
Aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024.
** Toegekend bedrag per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Toelichting op de organisatiebijdrage
Voordrachten organisatiebijdrage landsdeel West
In landsdeel West gaven 20 festivals aan in aanmerking te willen komen voor een organisatiebijdrage. Vanwege dit grote aantal heeft de commissie een voorselectie gemaakt. Bij de voordracht van festivals voor de organisatiebijdrage heeft de commissie gekeken naar de mate waarin een festival een rol speelt in de nationale infrastructuur. Dat kan op verschillende manieren tot uiting komen.
1 – Een festival kan een belangrijke rol spelen op het gebied van talentontwikkeling of in de ontwikkeling van een genre of discipline.
2 – Een festival is voorbeeldstellend in de manier van presenteren.
3 – Een festival heeft een internationaal belang vanwege de aantrekkingskracht op programmeurs en/of publiek van buiten Nederland.
De commissie heeft de festivals die zij wil voordragen vervolgens in een volgorde geplaatst naar de mate waarin het festival voldoet aan het criterium, voor het geval er onvoldoende budget zou zijn om alle voordrachten te kunnen honoreren. De commissie heeft er uiteindelijk voor gekozen deze tien festivals voor te dragen voor de organisatiebijdrage.
1. Summer Dance Forever – speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van de urban arts door het tonen van bijzondere internationale producties en biedt daarnaast een uitgebreid programma met workshops en masterclasses waar veel professionals, beoefenaars en liefhebbers uit het buitenland op af komen.
2. Circusstad Festival – presenteert jaarlijks een state-of-the-art programmering waarin de laatste ontwikkelingen in het nieuwe circus worden getoond. Daarnaast draagt het festival bij aan de ontwikkeling van het genre circustheater door zich in te zetten voor talentontwikkeling en binnen het programma aandacht te vestigen op de artistieke ontwikkeling, bijvoorbeeld op het vlak van dramaturgie. Circusstad heeft een grote aantrekkingskracht op buitenlandse programmeurs.
3. Nederlands Theater Festival & Amsterdam Fringe Festival – draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door het tonen van de meest belangwekkende voorstellingen van het afgelopen seizoen. Met een uitgebreid context- en reflectieprogramma draagt het festival tevens bij aan het gesprek over de nieuwste ontwikkelingen, zowel binnen de sector zelf als binnen de samenleving.
4. Rewire - toont als vooraanstaand en innovatief festival op het gebied van (elektronische) hedendaagse muziek bijzondere en vaak nog onbekende internationale acts die weinig in Nederland te zien zijn. Daarmee vervult het festival een belangrijke rol in het duiden van de laatste ontwikkelingen in het genre en vertaalt die naar het Nederlandse veld. Het festival voorziet die ontwikkelingen bovendien van een context met een uitgebreid randprogramma. Rewire heeft een groeiende aantrekkingskracht op professionals en publiek uit binnen- en buitenland.
5. Holland Dance Festival – draagt bij aan de ontwikkeling in de discipline door het tonen van internationaal dansaanbod dat verder weinig te zien is en speelt daarnaast een spilfunctie in het ontwikkelen en tonen van dansaanbod door en voor mensen met een fysieke beperking en ouderen. Hierin neemt het festival een voortrekkersrol in. Daarnaast organiseert Holland Dance Festival tournees langs theaters door het hele land. Op grond van het voorgaande speelt het festival een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de dans in Nederland.
6. Motel Mozaïque (MOMO) – draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door jaarlijks een vooruitstrevende line-up te tonen van opkomende Nederlandse en internationale acts in zowel muziek als performance. Tevens is het festival voortrekker als het gaat om het betrekken van diverse grootstedelijke subculturen in het programma.
7. Wonderfeel – draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door met name klassieke muziek op een popfestivalmanier te presenteren. Hiermee laat het festival zien dat het mogelijk is voor dit genre een laagdrempelig evenement te creëren, zonder in te leveren op de kwaliteit van het aanbod. Het festival trekt ook in internationaal opzicht de aandacht, wat blijkt uit verzoeken uit het buitenland om de organisatie te betrekken bij het opzetten van vergelijkbare festivals.
8. Flamenco Biënnale – draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door het creëren van een nationaal podium voor de flamenco. Met een uitgebreide randprogrammering met onder andere workshops en masterclasses heeft de Flamenco Biënnale tevens een rol van betekenis voor de flamenco in Nederland.
9. Cello Biënnale – laat succesvol zien dat het mogelijk is een festival te organiseren waarin alle aspecten van een specifiek instrument worden belicht. Het aanbod van zowel de internationale top als aanstormende talenten heeft klassieke muziek als kern, maar het festival schuwt niet om daarnaast de verbinding met andere muziekgenres en kunstdisciplines op te zoeken. Met het in het festival opgenomen concours met internationale deelnemers draagt de Cello Biënnale bij aan de ontwikkeling van talentvolle uitvoerende musici.
10. Julidans - draagt bij aan de ontwikkeling van de moderne/hedendaagse dans door het tonen van een state-of-the-art internationaal dansaanbod dat verder weinig te zien is in Nederland. Daarnaast speelt Julidans een belangrijke rol in de ontwikkeling van midcareer dansmakers. Het festival is een aanjager in het creëren van nieuw werk van zowel Nederlandse als buitenlandse dansmakers.
Festival
toegekend
2017-2020 per editie
geadviseerd
2021-2024 per editie
toegekend
2021-2024 per editie
totaal toegekend
'21-'24 **
300.000
100.000
100.000
350.000
loading...
150.000
37.500
37.500
162.500
loading...
150.000
37.500
37.500
162.500
loading...
150.000
37.500
37.500
37.500
loading...
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
150.000
50.000
50.000
175.000
loading...
300.000
100.000
100.000
350.000
loading...
Aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024.
** Toegekend bedrag per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Toelichting op de organisatiebijdrage
Voordrachten organisatiebijdrage landsdeel Zuid
In landsdeel Zuid gaven negen festivals aan in aanmerking te willen komen voor een organisatiebijdrage. Bij de voordracht van festivals voor de organisatiebijdrage heeft de commissie gekeken naar de mate waarin een festival een rol speelt in de nationale infrastructuur. Dat kan op verschillende manieren tot uiting komen.
1 – Een festival kan een belangrijke rol spelen op het gebied van talentontwikkeling of in de ontwikkeling van een genre of discipline.
2 – Een festival is voorbeeldstellend in de manier van presenteren.
3 – Een festival heeft een internationaal belang vanwege de aantrekkingskracht op programmeurs en/of publiek van buiten Nederland.
De commissie heeft de festivals die zij wil voordragen vervolgens in een volgorde geplaatst naar de mate waarin het festival voldoet aan het criterium, voor het geval er onvoldoende budget zou zijn om alle voordrachten te kunnen honoreren. De commissie heeft er uiteindelijk voor gekozen deze vijf festivals voor te dragen voor de organisatiebijdrage.
1. Theaterfestival Boulevard – draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline met een multidisciplinair internationaal programma waarin de focus ligt op een combinatie van kwaliteit en engagement. Het festival trekt met een uitgebreid internationaal bezoekersprogramma buitenlandse programmeurs aan en is daarmee een belangrijke springplank voor aanbod van vernieuwende en gevestigde Nederlandse en Vlaamse namen in de podiumkunsten naar het internationale podium.
2. Festival Cement – is een belangrijk presentatie- en productieplatform voor beginnende makers in de podiumkunsten uit Nederland en België. Hiermee vervult het festival een belangrijke landelijke rol bij de doorstroom van talentvolle makers van een opleiding naar het werkveld. Deze rol wordt versterkt omdat er naast het presenteren van nieuw werk tijdens Festival Cement met makers en andere professionals uit de sector op diverse manieren wordt gereflecteerd op ontwikkelingen in de podiumkunsten.
3. Cultura Nova - presenteert een locatietheateraanbod dat zelden te zien is in Nederland en draagt daarmee bij aan de ontwikkeling van dit aanbod. Daarnaast draagt het festival bij aan de ontwikkeling van grootschalig theater door middel van coproducties met nationale en internationale makers. Cultura Nova is landelijk voorbeeldstellend in het inhoudelijk verwerken van zowel de historie als de actualiteit van de omgeving in de programmering van het festival.
4. Festival Circolo - draagt bij aan de ontwikkeling van het nieuwe circustheater door het presenteren van nationale en internationale ontwikkelingen binnen het genre. Daarnaast vervult het festival een rol in de keten op het gebied van talentontwikkeling voor nieuwe makers door hen een podium te bieden. Circolo is verder een relevante ontmoetingsplek voor internationale programmeurs en draagt daarmee bij aan het zichtbaar maken van nieuwe Nederlandse werken en makers.
5. schrit_tmacher: Just Dance! – draagt bij aan de ontwikkeling van de dans door het verlenen van choreografieopdrachten en het ontwikkelen en presenteren van nieuwe producties in samenwerking met zowel jonge als gevestigde makers. Het festival presenteert een internationaal en vernieuwend dansaanbod dat deels weinig te zien is in Nederland, waarmee schrit_tmacher landelijke aandacht weet te genereren.