Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als zeer goed.
Festival Le Guess Who? is een vierdaags internationaal muziekfestival in Utrecht. Het festival presenteert jaarlijks in november concerten en satellietprogramma’s in TivoliVredenburg en op diverse andere locaties en podia in de binnenstad. Kenmerkend aan het festival is dat het inzet op vernieuwende muziek van vaak nog onbekende artiesten uit alle windrichtingen.
De commissie vindt dat er een heldere artistieke visie is beschreven in het plan. Het is haar duidelijk dat Le Guess Who? door middel van muziek en andere kunstvormen het publiek andere en nieuwe manieren wil meegeven om naar de wereld te kijken. De commissie vindt dat die visie overtuigend vertaald is naar een programmeringsaanpak. In de afgelopen jaren heeft dit volgens haar geleid tot een programma met zeer diverse muziekstromingen, die elders in het land weinig of niet getoond worden. De commissie heeft op basis van die resultaten het vertrouwen dat het festival ook in de komende jaren ruimte biedt aan nog onbekende artiesten, die tot verrijking leiden van de popmuziekcultuur en de blik op de wereld bij het publiek zal verruimen. Zij constateert dat deze artiesten in aansluiting op de visie van het festival, veelal een maatschappelijke en/of politieke boodschap verkondigen. De commissie is te spreken over de scherpe keuzes die de programmeurs binnen dat kader eerder hebben weten te maken. De organisatie geeft daarnaast op overtuigende wijze invulling aan de ambitie om de eigen horizon en dat van het publiek te blijven verbreden, bijvoorbeeld door muziek steeds meer in een context van beeldende kunst, film en performance te plaatsen.
De commissie is eveneens positief over de ambities op het gebied van vernieuwing. Zo vindt zij het aansprekend dat jonge gastcuratoren een deel van de programmering met een multidisciplinaire benadering samenstellen en dat er in de komende jaren met een internationale visionair-in-residence wordt betrokken. Op basis van hiervan heeft de commissie de verwachting dat er een interessante kruisbestuiving van kunst, muziek en samenleving tot stand zal komen. Die kruisbestuiving ziet zij eveneens in de goed uitgewerkte plannen voor het ontwikkelen van eigen producties. De genoemde initiatieven zijn volgens de commissie exemplarisch voor de wijze waarop het festival steeds weer nieuwe artistieke partners aan zich weet te binden, waarmee volop geëxperimenteerd wordt met nieuwe genres en presentatievormen. Zij is er bovendien van overtuigd dat het festival met deze aanpak verdieping zal weten te geven aan de maatschappelijke betekenis van het aanbod. De commissie is tot slot van mening dat Le Guess Who? een inspiratiebron is voor internationale muziekprofessionals. Zij vindt het positief dat het festival zich vanuit die rol in het satellietprogramma Le Mini Who? inzet op het onder de aandacht brengen van veelbelovende Nederlandse artiesten aan dat internationale netwerk.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als zeer goed.
Zij constateert dat het festival zich richt op avontuurlijke bezoekers die zich niet zozeer aan de programmering verbinden, maar aan de muzikale ontdekking waar Le Guess Who? om bekendstaat. Het festival heeft op basis van jaarlijks publieksonderzoek een goed beeld van het publiek in de eigen omgeving en daarbuiten. Hieruit is op te maken dat het festival een grote en trouwe achterban heeft van nationale en internationale bezoekers. Daarnaast vindt zij dat in het plan helder wordt uiteengezet op welk publiek het festival zich de komende periode gaat richten. De commissie constateert dat het uitdagende karakter van het festival een groeiend publiek van nieuwsgierige bezoekers uit Nederland aanspreekt en dat de organisatie een passende uitbreiding van dat publiek voor ogen heeft. De beoogde publieksgroepen sluiten volgens haar goed aan op de artistieke positie. Zij vindt het positief dat er ook gerichte aandacht uitgaat naar het vergroten van publieksgroepen die voor een specifieke artiest of project naar het festival komen, zoals in het plan geïllustreerd wordt met de Ethiopische artiest Ayalew Mesfin. De commissie vindt dat het festival hiermee een goede strategie heeft gevonden om een publiek te bereiken dat minder vanzelfsprekend naar het festival komt.
Zij is verder positief over de verbindingen die het festival maakt tussen programmering en het beoogde publiek. Het publiek van Le Guess Who? stelt zich open voor nieuwe geluiden en dat is volgens de commissie scherp vertaald naar een festivalsetting waarin het publiek verleid wordt om meerdere concerten en podia in de stad te bezoeken. Zij vindt dit vooral gelden voor het publiek van kenners en liefhebbers. De commissie is ook positief over de verschillende instapmanieren die het festival biedt. Zo wordt met de gratis toegankelijke satellietprogramma’s Lombok Festival en Le Mini Who? een nieuw publiek van wijkbewoners en (inter)nationale bezoekers bereikt. Deze onderdelen bieden het publiek onder andere de mogelijkheid om door te groeien van het toegankelijke naar het wat minder toegankelijke aanbod.
De commissie is ervan overtuigd dat festival Le Guess Who? de beschreven ambities op het gebied van publieksontwikkeling kan realiseren. De programmalijnen voor de komende jaren zijn volgens haar duidelijk gekoppeld aan de beoogde publieksgroepen. Voor iedere groep is bovendien een specifieke marketingstrategie ontwikkeld. Daarbij vindt zij het aannemelijk dat het werken met curatoren en alternatieve presentatieplekken in de stad een nieuw publiek zal aanspreken. De commissie vindt het verder positief dat er geïnvesteerd wordt in een marketingmedewerker die zich in het bijzonder zal richten op het bereiken van een diverser publiek en daarin zal samenwerken met Utrechtse gemeenschappen en organisaties.
De commissie beoordeelt de inbedding als zeer goed.
Zij stelt vast dat het festival een stevige worteling heeft binnen de lokale culturele omgeving. Le Guess Who? kan met veertig presentatieplekken in de stad en evenzoveel partners, zoals EKKO, Theater Kikker en SPRING Performing Arts Festival, spreken van een veelheid van culturele en artistieke samenwerkingsverbanden. Bijzonder vindt de commissie de niet voor de hand liggende samenwerking met Festival Oude Muziek. Zij vindt dat die passend is vanwege de gemeenschappelijke aandacht voor de weinig gehoorde muziek. Daarnaast constateert de commissie dat met vele partners, zoals Kapitaal, contextuele programma’s worden ontwikkeld die het publiek meevoeren door cultureel Utrecht. Zij is van mening dat het festival daarmee een verbindende culturele factor is in de stad.
Ook op maatschappelijk vlak is de commissie te spreken over de samenwerkingsverbanden. Onder andere blijkt dit uit de totstandkoming van satellietprogramma’s Le Mini Who? en het Lombok Festival waarbij met diverse maatschappelijke en religieuze organisaties wordt samengewerkt om echt in verbinding te treden met de omgeving. Daarnaast constateert zij dat het festival nieuwe projecten uitgewerkt heeft voor de komende jaren met onder andere ex-vluchtelingen, zorginstellingen en jongerenclubs. Daarmee geeft de organisatie volgens de commissie overtuigend invulling aan de missie om een nog inclusiever festival te worden.
De commissie vindt dat het festival een duidelijke bijdrage levert aan educatieve projecten voor scholieren en jongvolwassenen. Zij vindt het positief dat het festival middels een inhoudelijke verbinding tussen muziekprogrammering en maatschappelijke thema’s een aansluiting weet te vinden bij diverse lokale scholen. De commissie heeft, op basis van de resultaten tot dusver, vertrouwen in de uitbreiding van deze samenwerkingen in de komende jaren.
Ten aanzien van de financiële relaties in de omgeving is de commissie positief over de bijdrage van de gemeente Utrecht en de provincie Utrecht. Zij constateert dat Le Guess Who? op structurele basis ondersteund wordt door beide overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.