Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als ruim voldoende.
Terug naar het begin is een driedaags podiumkunstenfestival in Appingedam en omgeving. Het festival presenteert ieder jaar in mei diverse voorstellingen in de Nicolaïkerk en in verschillende andere historische kerkgebouwen in het Groningse landschap.
De commissie constateert een helder beschreven visie waarmee het festival de functie van kerken verbindt aan de wijze waarop de podiumkunsten een nieuwe manier van bezinning bieden aan een publiek. Zij vindt het duidelijk dat de keuzes voor de programmering worden gemaakt op basis van wat goed past in de sfeer van de kerken en in de omgeving. Wel is zij van mening dat die artistiek-inhoudelijke uitgangspunten niet overal goed tot uiting komen. Zo vindt zij dat de beschreven kaders voor de muziekprogrammering niet zo specifiek zijn uitgewerkt als voor de theaterprogrammering. Daarnaast constateert de commissie dat het festival een podium biedt voor werk van jonge makers en experimenteel werk. Zij mist echter een toelichting op hoe zich dat verhoudt tot het borgen van de kwaliteit in de programmering.
De commissie vindt dat het programma een samenhangend geheel toont door de aangebrachte programmalijnen, die aansluiten bij de ambitie om het festival als een ontdekkingstocht in het Groningse landschap te presenteren. Zij is ook positief over de programmeringsaanpak, waarbij het festival niet alleen het presenteren van aanbod op een bijzondere locatie belangrijk vindt, maar ook de wisselwerking tussen dat aanbod en de specifieke locatie. Zo worden makers volgens het plan gevraagd om zich voor nieuwe werken te laten inspireren door de oude kerkgebouwen. Zij ziet dat terug in de theaterprogrammering waarvoor nieuw werk voor het festival ontwikkeld zal worden. De commissie constateert dat de muziekprogrammering voor de komende jaren echter nauwelijks uitgewerkt is. Eerdere optredens, zoals van Anneke van Giersbergen, geven de commissie niettemin de indruk dat ook die concerten tot een bijzondere beleving leiden.
Ten aanzien van artistieke vernieuwing is de commissie gematigd positief over de plannen van Terug naar het begin. Zij vindt de keuze om relatief jonge makers invulling te laten geven aan een nieuwe vorm van bezinning vernieuwend. De commissie mist wel een toelichting op de opdracht die deze makers krijgen, en hoe het werken binnen dat kader tot nieuwe kunstuitingen leidt. Verder vindt zij de inzet op talentontwikkeling vooral zichtbaar in de theaterprogrammering, waarbij inhoudelijk wordt samengewerkt met theatermakers en ontwikkelingsplatformen als BOG, de Veenfabriek en Via Zuid. De commissie is ook positief over de beschreven motivatie om met die partners te werken. Daaruit blijkt een visie van de beoogde makers op het bepalende concept om op te treden in een kerk en hoe zij dat als inhoudelijk element verwerken in hun voorstelling.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
Zij constateert dat het festival wordt gepresenteerd als een ontdekkingstocht langs kerkjes en andere historische locaties in het Groningse landschap. De artistieke visie van het festival sluit in de ogen van de commissie goed aan op de publieksvisie. De organisatie toont volgens de commissie respect voor de oorspronkelijke functie van een kerkgebouw en daarmee ook voor de gevoeligheden die er mogelijk bij het lokale publiek leven. Uit resultaten van publieksonderzoek blijkt volgens de commissie dat Terug naar het begin een goed beeld heeft van het huidige publiek, dat zich kenmerkt als de doorgewinterde cultuurliefhebber van 60-plus uit de omgeving. Het festival is zich bewust van groepen die nog in mindere mate worden bereikt, zoals 30-plussers en publiek van buiten de eigen omgeving. Zij heeft waardering voor de ambitie om ook een jongere generatie te interesseren voor het culturele erfgoed van Groningen, maar het plan bevat geen analyse van wat de mogelijke drempels zijn voor deze doelgroep om het festival te bezoeken.
De commissie vindt dat het festival met de programmering goed aansluit op het vaste publiek. Om ook een nieuw publiek te interesseren wordt het festival volgens haar als ontdekkingstocht naar onontdekte plekken gepresenteerd. Het risico dat de bezoeker context mist, heeft het festival handig weggenomen met georganiseerde fietsexpedities met gids. De commissie vindt het aannemelijk dat dit in combinatie met een diverse programmering van voorstellingen tot een waardevolle publieksbeleving zal leiden. Of dit aantrekkelijk genoeg is voor de beoogde nieuwe publieksgroepen om het festival te bezoeken vindt de commissie niet duidelijk uit het plan spreken. Zij had in dit kader een nadere uitwerking willen zien van de cross-overs in disciplines en genres en welke aansprekende “andere” verhalen verteld gaan worden voor de jongere doelgroep.
Ten aanzien van de publieksbenadering is de commissie gematigd positief over de plannen. De aanvrager heeft de potentiële nieuwe publieksgroepen slechts in algemene zin beschreven en het plan biedt weinig zicht op hoe er op basis daarvan doelgroepgerichte marketingstrategieën ontwikkeld zullen worden. Zij merkt wel op dat het festival manieren zoekt om verbinding te maken met nieuwe publieksgroepen door een samenwerking met marketingbureau Kollektiv Media & PR te starten. De hieruit voortkomende strategie met citymarketing, influencers en een publiekscampagne vindt zij echter nog te algemeen van aard om ervan uit te gaan dat die groepen daadwerkelijk bereikt zal worden. Op basis van het verleden heeft zij er wel vertrouwen in dat het festival de gekende publieksgroepen zal bereiken.
De commissie beoordeelt de inbedding als voldoende.
De commissie vindt dat festival Terug naar het begin zich beperkt heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur. Zij constateert dat de verschillende historische kerkgebouwen in de omgeving als presentatieplekken dienen, maar dit zijn in de ogen van de commissie geen artistiek-inhoudelijke samenwerkingen. De mogelijkheden voor artistieke partnerschappen in de directe omgeving zijn weliswaar beperkt, maar zij vindt dat er kansen voor samenwerking op het gebied van popmuziek en talentontwikkeling voor jonge artiesten in Groningen en zelfs in de noordelijke regio onbenut zijn gelaten.
De mate waarin het festival samenwerkt met maatschappelijke partners is volgens de commissie beknopt uitgewerkt in het plan. Met gemeenteraden, bewoners- en kerkcommissies wordt samengewerkt in de facilitering en het hosten van het festival. Hoewel dit in het plan vooral op praktisch niveau is uitgewerkt, is er wel een zekere betrokkenheid onder de dorpsbewoners om gezamenlijk weer betekenis te geven aan kerken die nauwelijks meer voor kerkdiensten worden gebruikt.
De commissie mist in het plan strategische samenwerkingsverbanden op het gebied van educatie. Ten aanzien van de ambitie om een jonger publiek, zoals jonge gezinnen, te bereiken vindt zij het een gemis dat het festival geen plannen heeft uitgewerkt om via educatieve programmering voor jonge kinderen ook hun ouders te bereiken. Daarnaast had zij meer willen lezen over het curatorschap van Frits Hesseling, dat volgens de commissie kansen biedt rondom talentontwikkeling voor studenten van Academie Minerva.
De commissie vindt het positief dat Terug naar het begin op projectmatige basis is ondersteund door de gemeenten Appingedam, Delfzijl en Loppersum en de provincie Groningen. Ten aanzien van de komende periode constateert zij dat het festival voor het eerst om meerjarige ondersteuning bij de provincie heeft verzocht.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.