Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als zwak.
Festival Spoffin is een driedaags straattheaterfestival dat jaarlijks in augustus plaatsvindt in Amersfoort. Het festival presenteert buiten- en locatievoorstellingen in dans, circus en objectentheater op verschillende plekken in de binnenstad. Het overgrote deel van het programma is gratis, waarbij het publiek achteraf een vrijwillige bijdrage kan geven. Het festival kenmerkt zich daarnaast door de inzet op talentontwikkeling voor jonge makers en een platformfunctie voor Europese professionals.
De commissie stelt vast dat het festival zich in artistieke zin wil positioneren als het meest belangwekkende festival in de omgeving voor professioneel buiten- en locatietheater, waar een kwalitatief hoogwaardig programma wordt gepresenteerd voor een groot en divers publiek. Het festival toont volgens de commissie een breed palet aan straat- en locatievoorstellingen, maar zij mist een artistiek-inhoudelijke visie op het te presenteren aanbod. Kritisch is de commissie ook over de uitwerking van de visie in duidelijke uitgangspunten voor het maken van keuzes. Zo zegt het festival een hoogwaardige kwaliteitsprogrammering na te streven, maar licht niet toe hoe het kwaliteitsaanbod wordt gekozen.
De commissie is ook kritisch over de vertaling van de visie naar de programmering. Spoffin continueert volgens het plan de programmalijnen van de afgelopen periode. Deze vindt de commissie te algemeen geformuleerd. In het plan ontbreekt bovendien een concrete uitwerking van de komende programmering. Wel vindt de commissie het positief dat in het hoofdprogramma jaarlijks een landenfocus wordt verwerkt, waarmee het festival internationale ontwikkelingen toont uit landen als Marokko en Italië. Zij is er echter niet van overtuigd dat de landenfocus voor samenhang en aanscherping van de artistieke positie zorgt, omdat de focus een relatief klein deel uitmaakt van de totale programmering. Verder constateert de commissie dat Spoffin actuele ontwikkelingen in het straattheater wil presenteren, maar zij mist een visie van het festival op deze ontwikkelingen en wat die betekenen voor de keuzes in de programmering.
Ook ten aanzien van vernieuwing is de commissie kritisch over de voorgenomen ambities. Zo merkt zij de aandacht op voor aankomende makers uit binnen- en buitenland en voor jong talent dat in samenwerking met Nederlandse circusopleidingen wordt gescout. Het is haar echter onduidelijk wat de rol is van Spoffin in de ontwikkeling van deze nieuwe makers en met welk doel het festival zich aan deze makers committeert. Vanwege het internationale netwerk van straattheaterfestivals en de aanwezigheid van vele buitenlandse programmeurs tijdens het festival, heeft Spoffin naar eigen zeggen een springplankfunctie voor het werk van nieuwe makers. De commissie mist echter een heldere reflectie op resultaten waaruit die functie blijkt, en hoe de samenwerking met dat internationale netwerk concreet bijdraagt aan het realiseren van die ambities.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Volgens de commissie sluit de publieksvisie van het festival in grote lijnen aan op de artistieke positie van het festival. Door het laagdrempelige karakter van het aanbod dat in de openbare ruimte wordt gepresenteerd en ook nog eens grotendeels gratis toegankelijk is, voldoet het festival aan belangrijke voorwaarden om een breed samengesteld en groot publiek aan te spreken. De commissie vindt dat het festival een goed beeld heeft van het publiek in de eigen omgeving. Uit publieksonderzoek is gebleken dat een overgroot deel van de bezoekers uit de lokale omgeving komt, en dat een meerderheid daarvan het festival meerdere dagen bezoekt. De commissie stelt vast dat het festival in de komende periode onder andere meer cultureel divers publiek, een jonger publiek en bovenregionale naamsbekendheid nastreeft.
De commissie is kritisch over de mate waarin de beoogde publieksgroepen aansluiten op de programmering. Het festival biedt passend aanbod voor het publiek dat al bekend is met Spoffin. Voor het bereiken van nieuwe publieksgroepen vindt zij de verbinding met het programma minder evident. Zo constateert de commissie dat het festival wil inzetten op betere informatievoorziening die het publiek helpt om een keuze voor een voorstelling te maken. Doordat die ambitie niet nader is toegelicht, is het de commissie niet duidelijk hoe de aanvrager beoogt om bezoekers wegwijs te maken binnen het aanbod. Verder zegt het festival de Marokkaanse inwoners van Amersfoort te willen betrekken door in 2021 de landenfocus op Marokko te richten. De commissie mist in het plan echter een toelichting op de mate waarin de beoogde makers aansprekend voor het publiek zullen zijn. Het eenmalig presenteren van Marokkaanse producties vindt zij bovendien geen overtuigende strategie om een duurzame verbinding tussen dit publiek en het festival tot stand te brengen. Ten slotte oordeelt de commissie op basis van eerdere programmering dat het gepresenteerde aanbod weliswaar een dwarsdoorsnede van internationaal aanbod laat zien, maar zich niet voldoende onderscheidt ten opzichte van wat elders in het land te zien is. Zij vindt het uitbouwen van een bovenregionaal publiek om die reden te ambitieus.
In de publieksbenadering ziet de commissie aanknopingspunten voor een vergroting van het publieksbereik. Zoals eerdergenoemd heeft het festival alle mogelijke drempels voor het bereiken van het publiek zoveel mogelijk verlaagd. De beoogde publiciteitscampagne zal naar verwachting van de commissie bijdragen aan een grotere naamsbekendheid in de eigen omgeving van het festival. Zij is echter kritisch op de uitwerking van de specifieke publieksgroepen en het ontbreken van op hen gerichte marketingstrategieën. Het plan beperkt zich tot weinig doelgerichte inspanningen, zoals het maken van vlogs met media-studenten en het samenwerken met een culturele organisatie. Op basis van het plan is de commissie er niet van overtuigd dat de ambities op het gebied van publieksbereik worden gerealiseerd.
De commissie beoordeelt de inbedding als voldoende.
Zij vindt op basis van het plan dat Spoffin zich nog beperkt heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur. Het festival gaat alleen samenwerkingen aan met verschillende presentatieplekken en muziekfestivals uit de omgeving, zoals Theater Flint en Amersfoort Jazz. De commissie vindt het een gemiste kans dat er geen ambities zijn beschreven voor verdere inbedding op artistiek vlak. Wel constateert de commissie in positieve zin dat het festival is aangesloten bij het lokale overleg met festivals uit de regio.
De commissie mist in het plan een strategie voor samenwerkingsverbanden op het gebied van educatie. Er wordt in het plan wel gesproken over een project met een mbo-school in de gemeente, maar dit is summier uitgewerkt. Verder lijken er geen mogelijkheden tot samenwerkingen met onderwijsinstellingen te worden benut.
De mate waarin Spoffin samenwerkt met maatschappelijke partners is volgens de commissie ook beknopt uitgewerkt in het plan. Uit het plan blijkt dat Spoffin wil samenwerken met ArteGanza om verbinding te maken met publieksgroepen die nog niet worden bereikt, zoals de Marokkaanse gemeenschap in de stad. Volgens de commissie is de impact hiervan echter te klein om te kunnen spreken van een sterke maatschappelijke inbedding van het festival.
De commissie vindt het positief dat Spoffin structureel wordt ondersteund door de gemeente Amersfoort en de provincie Utrecht. Dit gaat bovendien om substantiële bedragen.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.