Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als goed.
Puppet International is een vijfdaags poppen- en objecttheaterfestival dat tweejaarlijks in het najaar plaatsvindt in Meppel. Het festival toont nationale en internationale ontwikkelingen in de volle breedte van het genre op verschillende plekken in de stad. Het festival profileert zich als hét festival voor poppen- en objecttheater in Nederland en Vlaanderen.
De commissie vindt dat Puppet International vanuit een heldere, overtuigend onderbouwde visie een aansprekend en kwalitatief programma samenstelt. Het festival heeft zich volgens haar in de afgelopen edities in artistieke zin steviger op de kaart gezet en tegelijkertijd een belangrijke professionaliseringsslag gemaakt. De commissie vindt het positief dat het festival ambieert om de positie van het genre binnen de bredere podiumkunsten te verstevigen. Het festival doet dat volgens haar op passende wijze, door zowel aandacht te hebben voor de gevestigde namen uit het genre, met voorstellingen van Ulrike Quade Company en BOT in eerdere edities, als door de ontwikkeling van nieuwe vormen binnen het genre te belichten. Dit doet het festival bijvoorbeeld door een springplank te zijn voor jonge makers in het Containerprogramma. Op die manier brengt het festival het genre volgens de commissie zo breed mogelijk onder de aandacht. Het feit dat het festival zich niet alleen als publieksfestival, maar ook steeds meer als makersfestival profileert, is volgens de commissie van toegevoegde waarde voor de artistieke positie.
Puppet International vertaalt de artistieke visie volgens de commissie op overtuigende wijze naar programma-activiteiten. Zij is positief over de helder beschreven programmeringswijze. Het festival maakt het volgens haar aannemelijk dat de artistieke visie daarin leidend is. In de programmering komt in haar ogen namelijk duidelijk tot uiting dat Puppet International zowel een publieks- als een professionalsfestival wil zijn. De commissie constateert dat het festival voor de komende edities de lijn van de afgelopen editie voortzet en focuslanden gebruikt als een rode draad in de programmering. Hoewel zij een kanttekening plaatst bij het feit dat het festival nog geen concrete namen noemt, vindt zij het door de helder geformuleerde uitgangspunten en de vertrouwenwekkende historie van het festival aannemelijk dat de programmering aansprekend en kwalitatief goed zal zijn. De commissie wordt hierin gesterkt door het feit dat het festival op artistiek inhoudelijk vlak een aantal regio-overstijgende samenwerkingsverbanden heeft die bijdragen aan de wens van het festival om te verbreden en te vernieuwen. Het is volgens haar positief dat het festival de programmering vastlegt in overleg met een gastcurator uit het betreffende focusland of -regio. De commissie heeft tot slot waardering voor de partnerschappen met zusterfestivals zoals onder andere Festival of Wonder in Denemarken, Figura Theaterfestival in Zwitserland en Fira de Titelles in Spanje om gezamenlijk nieuw werk van jonge makers een platform te bieden.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie kent Puppet International als een festival dat doorgaans een overwegend regionaal liefhebberspubliek bereikt. Uit het plan blijkt volgens haar dat Puppet International zich de komende periode meer zal richten op een breder, regio-overstijgend publiek. Het festival heeft volgens de commissie een goed beeld van het publiek, hoewel de beoogde publieksgroepen volgens haar enige specificering kunnen gebruiken. Het festival maakt volgens haar goed gebruik van de mogelijkheden op het gebied van publieksverbreding. Zij vindt het sterk dat Puppet International niet alleen nieuw publiek zoekt in in de directe omgeving, maar vooral op landelijk en internationaal niveau. Daarnaast is zij positief over de ambitie om de publieksgroep te verjongen. Het benaderen van meer publiek van buiten de eigen regio en het verjongen van de doelgroep sluiten volgens haar goed aan bij de missie om de artistieke positie van het festival te versterken.
Op basis van het plan is de commissie er redelijk van overtuigd dat de programmering en het beoogde publiek in de komende periode op elkaar aansluiten. In het kader van de aandacht voor liefhebbers van en makers binnen het genre is het positief dat het festival kiest voor complexe voorstellingen die minder vanzelfsprekend zijn voor een breed publiek. Op die manier rekt het festival de kijkkaders van het liefhebberspubliek op. Bovendien vindt zij dat het festival op gepaste wijze inzet op publieksverdieping door naast het kernprogramma een verdiepingsprogramma te bieden. De commissie is desalniettemin van mening dat het festival hierdoor overwegend publieksbevestigend programmeert en daardoor kansen mist om juist met het programma een breder publiek te bereiken. Volgens haar blijkt dit het meest uit het feit dat de geambieerde verjongingsslag niet passend is vertaald naar de programmering. De commissie vindt dit opvallend omdat het poppen- en objecttheatergenre volgens haar in potentie juist een sterke aantrekkingskracht heeft op jong en jeugdig publiek.
De commissie is er op basis van de concrete uitwerking van de publieksbenadering van overtuigd dat Puppet International de ambities op gebied van publieksbereik zal realiseren. Het is volgens haar positief dat het festival de afgelopen edities is gegroeid in bezoekersaantal, en zij heeft het vertrouwen dat deze lijn in de komende periode zal worden doorgezet. Toch mist de commissie voor de publieksbenadering een zekere strategische aanpak. Zij vindt het plan van aanpak algemeen van aard en stelt dat de inspanningen beter kunnen worden toegespitst op de beoogde doelgroepen. Bovendien vindt de commissie dat de overtuigende visie van het festival dat het poppen- en objecttheatergenre volop in ontwikkeling is, in de externe communicatie steviger kan worden aangezet. Vanwege de samenwerkingen met (lokale) mediapartners ziet de commissie voldoende mogelijkheden om deze boodschap optimaal uit te dragen.
De commissie beoordeelt de inbedding als goed.
Zij stelt vast dat Puppet International redelijk is geworteld in de lokale culturele infrastructuur. Postitief is volgens de commissie de langdurige structurele samenwerking met Schouwburg Ogterop. Daarnaast constateert zij dat het festival een artistiek gedreven samenwerking heeft met het Meppeler kunstenaarsproject Blikopener. De commissie waardeert de intentie om dit soort samenwerkingen vaker aan te gaan, maar vindt het genoemde voorbeeld in dit stadium te incidenteel van aard om te concluderen dat dit een wezenlijke bijdrage levert aan de artistieke inbedding.
De commissie is positief over de wijze waarop Puppet International zich manifesteert in het lokale en regionale educatieve veld. Volgens haar maakt het festival het aannemelijk dat het de komende periode enkele honderden kinderen uit het primair onderwijs in aanraking zal brengen met het poppen- en objecttheatergenre. Het festival maakt met het organiseren van schoolvoorstellingen en de Meppeler-Verhalen-Route volgens haar goed gebruik van de educatieve potentie van het genre.
De mate waarin Puppet International samenwerkt met maatschappelijke partners vindt de commissie sterk uitgewerkt in het plan. Zij is positief over samenwerkingen met de Voedselbank, School Maatschappelijk Werk, Stichting Leergeld en de werkgroep Arme Kant van Meppel. Bovendien vindt de commissie het positief dat het festival zo’n honderd vrijwilligers inzet, waarbij er bijzondere aandacht is voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
De commissie stelt vast dat het festival structureel wordt ondersteund door de gemeente Meppel en de provincie Drenthe. Hierbij gaat het bovendien om substantiële bijdragen, waar het festival ook de komende periode weer op rekent.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.