Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als ruim voldoende.
Bachfestival Dordrecht is een tweejaarlijks zevendaags klassiekemuziekfestival in Dordrecht. Het festival presenteert concerten en activiteiten op verschillende binnen- en buitenlocaties in de historische binnenstad. Kenmerkend aan het festival is dat de muziek van J.S. Bach het uitgangspunt is, maar dat hieraan ook een eigentijdse betekenis en invulling wordt gegeven.
De commissie is van mening dat het festival een heldere missie heeft, waarbij de muziek van J.S. Bach als vertrekpunt wordt genomen. Zij stelt vast dat van daaruit verbindingen worden gelegd tussen oude en nieuwe muziek, nieuwe presentatievormen worden ontwikkeld en een kruisbestuiving wordt beoogd met andere kunstdisciplines. De commissie heeft waardering voor deze ambitieuze en veelomvattende missie. Uit de aanvraag maakt zij op dat het festival zich in de programmering laat leiden door innovatie. De commissie mist in dit kader wel een duidelijke positionering van het festival binnen de ontwikkelingen die zich in het genre van klassieke muziek voltrekken.
Volgens de commissie heeft het festival een duidelijke structuur en wordt in het plan op heldere wijze onderscheid gemaakt tussen enerzijds het concertprogramma gericht op kwaliteit en anderzijds het maatschappelijke programma dat gericht is op inclusie, participatie en educatie. Zij waardeert het positief dat het festival daarmee een toegankelijker profiel nastreeft en tegelijkertijd ook meer invulling geeft aan “Bach in het heden”. De commissie constateert dat het concertprogramma kwalitatieve en interessante programmavoorbeelden bevat, zoals Camerata Bern met The Norwegian Soloists’ Choir. Niettemin mist de commissie focus en samenhang in het geheel. In dit verband plaatst zij kanttekeningen bij de uitwerking van de thema’s ‘fantasie’ en ‘hartstocht’. Zij vindt dat de thema's te algemeen zijn en daardoor onvoldoende richtinggevend bij het maken van programmakeuzes. Het is de commissie niet duidelijk hoe de thema’s in de gepresenteerde werken terug te zien zijn. Ook de intentie om innovatief te zijn, is niet terug te zien in de thema’s.
Wel is de commissie positief over de artistieke samenwerkingen die het festival aangaat. Zij vindt de coproducties die het festival initieert met onder meer Club Gewalt en B’Rock Orchestra en Silence Festival, aansprekend. Daarnaast heeft zij waardering voor de opdrachtcompositie aan Martin Fondse voor een nieuw orgelwerk. In deze voorbeelden ziet de commissie duidelijk terug hoe het festival een eigentijdse invulling geeft aan de muziek van Bach. De vertaling van de artistieke visie naar deze programmaonderdelen vindt zij geslaagd. Verder vindt de commissie de artist in residence met designstudio VOUW een mooi voorbeeld van een programmaonderdeel waarbij vernieuwing als een resultaat van samenwerking wordt waargemaakt.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
Zij constateert dat het festival vooral publiek bereikt dat 50 jaar en ouder is, en dat voor een groot deel afkomstig is uit de Drechtsteden en vaker klassiekemuziekconcerten bezoekt. Het festival maakt volgens de commissie een onderscheid tussen de huidige doelgroep en nieuw publiek. De eerste groep is relatief ouder, veelal hoger opgeleid en bezoekt vaker klassieke muziek. Het nieuwe publiek wordt aangeduid als jongere mensen die cultureel geïnteresseerd zijn. Positief is de commissie over de reflectie op het publieksonderzoek, en zij constateert dat het festival een goed beeld heeft van het publiek in de eigen omgeving en daarbuiten. Zij heeft waardering voor de intenties van het festival om een breder en jonger publiek te bereiken. Ook vindt zij de meer specifieke formulering van de nieuwe doelgroepen een goed inzicht bieden in wie het festival beoogt te bereiken.
De commissie is positief over de koppeling die het festival in het plan maakt tussen specifieke programmaonderdelen en het (beoogde) publiek. Zij is van mening dat de programmering van het festival goed aansluit op het bestaande publiek. De programmering van de komende periode zal dit publiek opnieuw interesseren volgens de commissie. Daarnaast is zij van mening dat de programmaonderdelen High Lights en High Fives respectievelijk een breed publiek en nieuw, jonger publiek kunnen aanspreken. De commissie waardeert ook de intenties van het festival om binnen het maatschappelijke programma specifieke groepen met communityprojecten te bereiken. Zij mist wel de intentie om deze groepen en/of publiek uit de omgeving ook te interesseren voor de overige programmering van het festival.
Ten aanzien van de publieksbenadering constateert de commissie dat het festival een aantal concrete doelstellingen heeft voor wat betreft de groei van de publieksaantallen. De commissie vindt deze ambities realistisch en haalbaar. Ook waardeert de commissie de verschillende doelstellingen om het publiek te verbreden, zoals meer jongere bezoekers, een betere toegankelijkheid voor mensen met een fysieke beperking of kleine beurs, en een meer cultureel diverse samenstelling. De commissie is echter kritisch over het ontbreken van concrete doelstellingen voor deze doelgroepen en een strategie om deze groepen te bereiken. Vooral de middelen die het festival noemt om een jonger publiek te bereiken, vindt de commissie niet overtuigend. De keuze om gebruik te maken van de genoemde influencers, media en platformen getuigt van weinig inzicht in het mediagebruik van deze doelgroep. Ook vindt de commissie dat een bredere marketingaanpak ontbreekt om de publiekssamenstelling cultureel diverser te maken.
De commissie beoordeelt de inbedding als ruim voldoende.
De commissie is gematigd positief over de inbedding in de culturele lokale infrastructuur. Zij constateert dat de grootste culturele partner van het festival Schouwburg Kunstmin is, waarmee wordt samengewerkt voor de programmering en backoffice. Daarnaast is de commissie positief over de samenwerking met poppodium Bibelot in het project ‘Bach Out of Bounds’. De commissie vindt echter dat het festival verder weinig artistieke samenwerkingen in de eigen omgeving aangaat.
De commissie stelt vast dat het festival maatschappelijk gezien redelijk is ingebed. Zij constateert dat het aantal maatschappelijke partners beperkt is, maar vindt wel dat het gaat om aansprekende initiatieven. Zo organiseert het festival in 2022 een participatieprogramma met amateurmusici uit de omgeving en het Dordtse kamerkoor Ars Musica. Verder stelt de commissie vast dat het festival de mogelijkheden onderzoekt om in samenwerking met Bureau Stroomlijn mensen die vanwege financiële of fysieke omstandigheden geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer, naar het festival te brengen. Daarnaast heeft zij waardering voor het initiatief om het project ‘Bach Kliniek’ in samenwerking met Sounding Bodies naar zorginstellingen en ziekenhuizen in de regio Dordrecht te brengen.
De commissie constateert dat Bachfestival Dordrecht schoolconcerten organiseert voor het primair en voortgezet onderwijs in samenwerking met Classic Express. Verder zijn er geen samenwerkingen op het gebied van educatie. De commissie is hiermee van mening dat het festival enigszins is ingebed op educatief vlak.
De commissie is tot slot positief over de jaarlijkse bijdrage die Bachfestival Dordrecht ontvangt van de gemeente Dordrecht.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.