Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie van Hoogte80 Festival (hierna: Hoogte80) als ruim voldoende.
Hoogte80 is een jaarlijks, vierdaags festival in Arnhem. Het festival presenteert een multidisciplinaire programmering met theater-, muziek-, circus- en dansvoorstellingen op verschillende locaties in het gelijknamige Park Hoogte80.
De commissie vindt dat Hoogte80 een redelijk aansprekend, kwalitatief hoogstaand programmeringsprofiel beschrijft, vanuit een artistieke visie waarin contact en uitwisseling tussen maker, publiek en locatie centraal staan. Hoewel zij deze visie algemeen vindt, kan de commissie zich vinden in de beoogde doelstelling om mensen samen te brengen door de kracht van kunst en cultuur. De commissie vindt het positief dat in dit kader structurele samenwerkingen worden aangegaan met lokale makers, het publiek en maatschappelijke organisaties die daadwerkelijk een brede afspiegeling van de samenleving vormen. Zij vindt het wel opvallend dat de visie van Hoogte80 niet eenduidig is uitgewerkt. Zij constateert dat het festival zich enerzijds als een breed artistiek-maatschappelijk publieksfestival profileert, maar anderzijds een ontwikkelende rol ambieert als makersfestival. Hoogte80 beschrijft daarmee volgens haar een diffuus profiel, wat niet zonder meer vertrouwenwekkend is voor een overtuigend, artistiek inhoudelijk samenhangend geheel.
De commissie is gematigd positief over de wijze waarop Hoogte80 de artistieke visie heeft vertaald naar programmeringsdoelen. Het festival legt volgens haar helder uit dat het de komende periode programmeert vanuit een rode draad van interactie en ontmoeting. Hierbinnen wordt werk van makers uit drie categorieën (nieuw talent, jonge helden en helden) aangeboden binnen programmalijnen met een lage, een middelhoge en een hoge instap. De commissie waardeert de ambitie van Hoogte80 om een rol te spelen in de ontwikkeling van jonge makers en gezelschappen zoals CLUB GEWALT en 155, en verschillende ArtEZ alumni. Daarnaast is zij positief over de structurele samenwerkingen en professionele “vriendschappen” met gezelschappen als BOT, Kompagnie Kistemaker en tgECHO. De brede programma-insteek met de verschillende instapniveaus en makers is volgens de commissie passend bij de visie van het festival. De commissie plaatst een kanttekening bij het feit dat het festival nauwelijks concrete namen noemt voor de programmering in de komende periode. Zo vindt zij dat uit het plan te beperkt blijkt hoe de eerdergenoemde partnerschappen en “vriendschappen” daadwerkelijk resulteren in programmering. Voorgenomen makers en gezelschappen zoals De Dansers, TAAT en Benjamin Vandewalle zijn volgens haar op zich vertrouwenwekkend, maar zij had meer voorbeelden willen zien om een volledig beeld te krijgen bij de gewenste breedte in de programmering in de toekomst. De commissie vindt al met al dat in positieve zin blijkt dat Hoogte80 zich actief inzet voor het tonen van nieuwe ontwikkelingen binnen de podiumkunsten en zich zodoende ook manifesteert als presentatieplek voor nieuw, experimenteel aanbod op een toegankelijk publieksfestival op locatie.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
Zij vindt dat Hoogte80 helder beschrijft op welk publiek het festival zich de komende periode zal richten. Volgens haar blijkt overtuigend dat Hoogte80 een goed beeld heeft van het publiek, dat zich vooral in de directe omgeving van het festival bevindt. De commissie vindt het positief dat Hoogte80 zich richt op een publiek van verschillende afkomst, sociale klasse, culturele voorkeur en leeftijd. De commissie constateert dat Hoogte80 dit streven daadwerkelijk realiseert. Het festival heeft volgens haar helder uitgelegd waarom het zich de komende periode toespitst op verdieping en verbreding van het publiek en niet zozeer groei in bezoekersaantallen ambieert. De commissie is van mening dat de ambities op gebied van het publiek en de publieksontwikkeling goed aansluiten bij de artistieke positie. Met de wisselwerking tussen een omvangrijk, verdiepend multidisciplinair podiumkunstenaanbod enerzijds en een passende publieksbenadering anderzijds is Hoogte80 volgens de commissie van verbindende betekenis in Arnhem en directe omgeving.
Uit de programmeringsaanpak blijkt volgens de commissie dat Hoogte80 zich bewust is van het publiek dat het wil bereiken. De wens om een breed publiek aan te spreken vindt overtuigend uitdrukking in de programmering op maat, waarmee veel verschillende doelgroepen worden aangesproken. Dit is volgens de commissie passend uitgewerkt in de verschillende programmalijnen met bijbehorende instaptredes. Zij vindt dat het festival bij elk van deze treden treffend uitlegt hoe er een andere publieksbehoefte wordt vervuld, van onervaren podiumkunstenbezoeker tot de hooggemotiveerde cultuuradept. De commissie is positief over de beoogde doorstroom tussen de verschillende treden. De mogelijkheid voor publiek om met makers in gesprek te gaan vindt zij ook passend bij het artistieke profiel. Zij vindt dat Hoogte80 hiermee een bijdrage levert aan het verbreden van de horizon van het publiek.
De commissie is er op basis van het plan van overtuigd dat Hoogte80 de ambities voor de komende periode kan waarmaken. Zij vindt de publieksbenadering passend en toereikend uitgewerkt, hoewel zij de kanttekening plaatst dat een brede publieksbenadering niet zonder risico is. Een meer gespecificeerd doelgroepenbeleid is volgens haar wellicht een sterkere keuze, niet alleen omdat het zorgt voor een efficiëntere inzet van mensen en middelen, maar ook omdat het bijdraagt aan een eenduidige artistieke profilering van het festival. Het is volgens de commissie positief dat het festival naast het benaderen van het eigen publiek ook nadrukkelijk inzet op het aanspreken van de achterban van lokale (artistieke) samenwerkingspartners. Door de samenwerking met lokale makers en programma- en productiepartners weet het festival niet alleen die professionele partijen, maar ook hun publiek aan het festival te verbinden. De verdieping die hieraan wordt gegeven in de “verdiepingslaboratoria”, is volgens de commissie inspirerend voor zowel het culturele veld als daarbuiten en kan op een positieve waardering rekenen.
De commissie beoordeelt de inbedding als goed.
Zij ziet in het plan duidelijk terug dat Hoogte80 zich stevig heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur. Hoogte80 gaat structurele artistieke samenwerkingen aan met onder andere Introdans, Poppodium Luxor Live, TG Oostpool, De Nieuwe Oost en Stadstheater Arnhem. Deze samenwerkingen vinden vooral plaats in het contextprogramma en de “verdiepingslaboratoria” waarin de impact van (podium)kunst wordt onderzocht voor, door en met makers, professionals en stakeholders. Ook vindt de commissie het positief dat Hoogte80 binnen de nieuw talent-categorie een structurele samenwerking aangaat met kunstvakopleidingen binnen ArtEZ en RijnIJssel.
De commissie mist in het plan een strategie voor samenwerkingen op het gebied van educatie. Uit het plan blijkt niet dat er structurele verbindingen worden gelegd met lokale scholen in het primair en voortgezet onderwijs. Er wordt wel gesproken over een kinder- en jeugdprogramma, maar daarvan is niet beschreven of die voorstellingen met een educatief doel worden gepresenteerd en of daarvoor samen wordt opgetrokken met het onderwijs in Arnhem en omgeving.
De commissie is positief over de mate waarin Hoogte80 samenwerkt met maatschappelijke partners. Zij heeft vertrouwen in de innige, structurele relatie met Rozet, partner van de stad Arnhem op maatschappelijk-economisch vlak. De commissie vindt uit het plan duidelijk naar voren komen dat Hoogte80 er wil zijn voor zoveel mogelijk mensen in de wijk, de stad en de regio. Zij vindt de samenwerking in het plan sterk uitgewerkt, bijvoorbeeld met ‘Podium van de Stad’, waarin wijkbewoners een programmabijdrage leveren. Daarnaast vindt de commissie het aantal vrijwilligers getuigen van breed lokaal draagvlak en maatschappelijke inbedding.
De commissie vindt het positief dat Hoogte80 structureel wordt ondersteund door de gemeente Arnhem en de provincie Gelderland. Dit gaat bovendien om substantiële bedragen.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.