Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als ruim voldoende.
Festival Cement is een jaarlijks negendaags festival in Den Bosch waar een podium wordt geboden aan de nieuwe generatie professionele podiumkunstenaars. Op het festival wordt nieuw werk van makers uit Nederland en Vlaanderen gepresenteerd, met een nadruk op de disciplines theater en dans.
De commissie kent Cement als een belangrijk platform voor de nieuwste generatie theatermakers. Door middel van het publieks- en contextprogramma en het makerstraject ondersteunt de organisatie makers in hun ontwikkeling en bij het produceren en het presenteren van voorstellingen. Dat vertaalt zich volgens de commissie passend in de missie van het festival, namelijk het bieden van een presentatie- en ontmoetingsplek voor zowel de professional en vakgenoot als voor de bezoeker. Weliswaar is er volgens haar dus sprake van een heldere artistieke visie en missie, maar de vertaling van de artistieke visie naar de activiteiten vindt zij nog weinig concreet beschreven in het plan. Op grond van de namen van makers waarmee het festival in de afgelopen jaren heeft gewerkt, krijgt de commissie wel een indruk van het type makers waar het festival zich op richt, maar zij mist een heldere toelichting met betrekking tot de komende periode. Zo had zij meer willen lezen over de afwegingen die worden gehanteerd bij de selectie van makers en hoe wordt bepaald of deze makers aansluiten op het artistieke profiel van Cement. Op grond van het plan krijgt de commissie ook nog weinig beeld bij de betekenis van de poortwachtersrol die de programmeur in dit kader wil innemen. Daarvoor ontbreken er volgens haar heldere artistiek-inhoudelijke kaders voor de selectieprocedure.
De commissie constateert dat vernieuwing in het DNA van het festival besloten ligt. Om die vernieuwing vorm te geven werkt het festival veel samen op het gebied van talentontwikkeling en het begeleiden van makers, zoals met PLAN en Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond. De commissie is positief over de insteek van Cement om een selectie van makers meerdere jaren achtereen te presenteren. Zij stelt dat het festival daarmee een belangrijke rol vervult in de ontwikkeling van jonge makers en gezelschappen, zoals Sanne Nouws, Eva Line de Boer en het Pijpcollectief. De commissie constateert verder dat het festival samen met de nieuwe generatie makers een programmering wil opstellen waarin theaterconventies worden opgerekt en ter discussie worden gesteld. Dit herkent zij onder andere in het contextprogramma, waar veel aandacht wordt besteed aan actuele onderwerpen waar makers in hun beginfase mee te maken krijgen. De commissie mist wel een heldere toelichting op de ontwikkeling van deze programma’s. Desondanks geeft de wijze waarop het festival in het verleden heeft gewerkt de commissie het vertrouwen dat Cement zich ook in de komende periode manifesteert als belangrijke presentatieplek voor nieuw podiumkunstenaanbod.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Het bestaande publiek van festival Cement is naar eigen zeggen jong en hoogopgeleid, en bestaat voornamelijk uit professionals en kunstvakstudenten. Volgens de commissie sluit dat publiek goed aan op de artistieke positie van het festival. Zij is dan ook van mening dat Cement een belangrijke functie vervult als presentatie- en ontmoetingsplek voor professionals en vakgenoten. Minder overtuigd is de commissie van de positie van het festival bij een breder, niet ingewijd publiek in de directe omgeving van het festival. Dat de organisatie jaarlijks publieksonderzoek doet vindt de commissie positief. Zij mist echter een vertaling van de resultaten in een specifieke doelgroepssegmentatie en een uitgewerkte visie op de publiekspotentie.
Ook uit de programmering blijkt niet hoe het festival een breder, niet ingewijd publiek wil bereiken. Het grootste deel van het programma is in de ogen van de commissie aansprekend voor de primaire publieksgroep van makers, professionals en ingewijd publiek. Voor die doelgroepen wordt met activiteiten als het Makersboek, de Makerslunch en de Dag Scenografie specifiek gewerkt aan verdieping. De commissie had echter willen lezen op welke manier de programmering aansluiting vindt bij de rest van het beoogde publiek. Ook is de functie van het presenteren van nieuw werk van jonge makers aan het publiek volgens de commissie onderbelicht. Zo stelt de commissie dat de nieuwe maker in een precaire situatie wordt gebracht, omdat de maker vaak nog midden in het ontwikkelen van een eigen signatuur zit. Volgens de commissie blijkt uit de aanvraag te weinig wat het festival in zo’n geval doet om de juiste context te bieden voor enerzijds het publiek en anderzijds de maker.
Op het gebied van de concrete publieksbenadering constateert de commissie in positieve zin dat Cement zowel een groei in het aantal bezoekers als meer diversiteit in het publiek ambieert. Het wordt op basis van het plan echter niet duidelijk hoe de organisatie deze publieksvergroting en -verbreding wil realiseren. Allereerst is haar niet duidelijk wat zij onder een divers publiek verstaat. Daarnaast ontbreekt er volgens haar een passende strategie. Zo is de inzet van communicatiemiddelen in dit kader beperkt beschreven. De commissie vindt het wel interessant dat de positie van hoofd marketing is veranderd naar hoofd publiek. Zij mist echter een toelichting op deze positie, en wat dat betekent voor de publieksbenadering. Daarnaast wil Cement een samenwerking met Quiet Community in Den Bosch aangaan om mensen met een kleine beurs aan het festival te verbinden. Andere manieren om nieuw publiek te bereiken worden echter niet beschreven. De commissie is er op basis van het plan daarom onvoldoende van overtuigd dat de beoogde groei en verbreding van het publiek wordt gerealiseerd. Positiever is de commissie over de samenwerkingen die het festival beschrijft met platforms voor jongeren, kunstvakopleidingen en podia en de opleiding International Event, Music & Entertainment Studies van Fontys. Dit vindt zij logische keuzes voor het bereiken van het bestaande publiek.
De commissie beoordeelt de inbedding als goed.
Zij is van mening dat festival Cement stevig geworteld is in de lokale culturele infrastructuur. Dit ziet de commissie duidelijk terug in de rol van talentontwikkelaar, die het festival voor de regio ambieert. Zo fungeert de organisatie als springplank voor zowel jonge makers naar podia in Noord-Brabant als voor studenten naar het werkveld. De samenwerkingen die de aanvrager heeft met omliggende culturele instellingen, podia en festivals, zoals De Verkadefabriek, Het Zuidelijk Toneel en Theaterfestival Boulevard, sluiten daar goed op aan. Bovendien vindt de commissie het positief dat de organisatie samenwerkt met organisaties in Vlaanderen, zoals C-Takt en CAMPO. Ook de rol van Cement als producerende en presenterende partner van PLAN biedt mogelijkheden om talentontwikkeling van nieuwe makers in de regio te faciliteren.
Volgens de commissie heeft het festival in de programmering de mogelijkheid om met onderwijsinstellingen samen te werken goed benut. De commissie is dan ook positief over de samenwerkingsverbanden op het gebied van educatie. Uit de aanvraag blijkt dat de aanvrager structurele samenwerkingsverbanden aangaat met de kunstvakopleidingen in de regio en daarbuiten, zoals met Sint Joost. In specifieke programma’s, zoals BLOK Cement, krijgen studenten de mogelijkheid om masterclasses te volgen en voorstellingen te bezoeken. Volgens de commissie biedt het festival kansen voor een natuurlijke doorstroom vanuit de opleiding naar het werkveld.
De mate waarin de organisatie samenwerkt met maatschappelijke partners is volgens de commissie beknopt uitgewerkt in het plan. Er wordt in het plan wel gesproken over een samenwerking met Quiet Community om mensen met een kleine beurs uit de directe omgeving te bereiken, maar deze is volgens de commissie niet overtuigend inhoudelijk uitgewerkt.
De commissie stelt tot slot vast dat Cement structureel wordt ondersteund door zowel de gemeente Den Bosch als door de provincie Noord-Brabant. Dit gaat bovendien om substantiële bedragen.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.