Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als zwak.
Dutch Harp Festival is een tweejaarlijks muziekfestival in Utrecht. Het festival presenteert uitvoeringen waarbij het instrument de harp centraal staat. Het concours DHF World Harp Competition is onderdeel van het Dutch Harp Festival.
De commissie heeft waardering voor de bevlogen manier waarop artistiek leider Remy van Kesteren de harp weet uit te lichten in het festival. Van Kesteren is een goede vertegenwoordiger om de veelzijdigheid van het instrument onder de aandacht te brengen. Verder vindt de commissie dat een concours een passende manier is om jong talent te stimuleren om zich als soloartiest te profileren. Het plan voor Dutch Harp Festival overtuigt de commissie echter beperkt van het belang om naast een concours ook een festival rond de harp te organiseren. Daarvoor vindt de commissie de missie en visie van het festival te algemeen van aard. Zij mist een overtuigende motivatie van de aanvrager voor een festival waarin de harp centraal staat. Hoewel zij het waardeert dat Dutch Harp Festival het Nederlandse en internationale publiek de kans biedt om in de breedte en diepte kennis te maken met de harp als solo-instrument, vindt zij de toelichting hierop mager. Het is haar niet duidelijk waarom het instrument nauwelijks zichtbaar is en welk brede en verdiepende verhaal van en over de harp het festival wil meegeven aan de bezoeker.
De commissie is verder kritisch over de vertaling van de artistieke visie naar de activiteiten. Positief is zij over het feit dat programmavoorstellen van concoursdeelnemers onderdeel uitmaken van het festivalprogramma. Hiermee biedt het festival volgens haar een podium aan jong talent. De commissie plaatst echter kanttekeningen bij de werkwijze van het concours. Zo ontbreken de namen van juryleden en selectiecriteria. Het is de commissie niet duidelijk wat er van een programmavoorstel van de deelnemers wordt verwacht. De aanvraag ontbeert op dit vlak een reflectie op eerdere edities.
Het is de commissie ook niet duidelijk hoe het festivalprogramma, naast de voorstellen van concoursdeelnemers, wordt ingevuld. Zij leest weliswaar dat artistiek leider Remy van Kesteren het programma samenstelt, maar er ontbreken volgens haar heldere programmalijnen of een structuur. Ook mist de commissie een toelichting op de uiteenlopende muziekstijlen die in het plan zijn genoemd en de relatie tot de harp.
Hoewel de commissie enkele aansprekende namen leest in het plan, zoals Zeena Parkins en Lara Somogyi, ontbreekt er volgens haar een motivatie bij die keuzes. Daardoor krijgt de commissie onvoldoende zicht op de invulling van het festival in de toekomst. Verder mist de commissie het kader waarin het bredere verhaal van de harp wordt verteld. Zij waardeert de op handen zijnde samenwerking met Utrecht Wereldmuziek, maar een motivatie voor de keuzes voor de landen of een uitwerking van het programma ontbreken.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als zwak.
De commissie constateert dat het festival voornamelijk beoefenaars van de harp en liefhebbers van harpmuziek bereikt. Zij vindt dat Dutch Harp Festival in het plan een weinig specifieke omschrijving geeft van het publiek dat het wil bereiken. Ook blijkt dat publieksonderzoek in het verleden weinig respons heeft opgeleverd en dat er om die reden geen uitgebreide publieksanalyse is gedaan. De commissie vindt de doelgroepsegmentatie vrij algemeen van opzet en mist specifieke gegevens over het publiek. Het beoogde publiek sluit volgens de commissie deels aan op de artistieke positie. Zij is ervan overtuigd dat zowel Nederlandse als buitenlandse harpliefhebbers de weg naar het festival weten te vinden en in de toekomst zullen terugkeren. Hoewel de programmering slechts voor een deel concreet is, sluit deze volgens de commissie vanzelfsprekend aan bij deze doelgroep. Ten aanzien van het bereiken van de ‘Breed georiënteerde muziekliefhebber’ is de commissie kritisch. Hoewel zij de ambitie van het festival waardeert om een breder publiek voor de harp te interesseren, vindt zij het programma te weinig concreet om ervan overtuigd te zijn dat dit aansluit bij dit publiek. Zij mist dan ook een toelichting van het festival op de manier waarop met de programmering aansluiting wordt gezocht bij deze publieksgroep.
De commissie constateert dat Dutch Harp Festival de ambitie heeft om de publieksaantallen te laten stijgen. Zij heeft waardering voor deze concrete ambitie, maar vindt dat deze onvoldoende is vertaald in een doelgerichte aanpak. Zo wordt het de commissie niet duidelijk bij welke publieksgroepen de potentiële groei vooral zit. Ook de beoogde rigoureuze marketing- en communicatieaanpak die moet lijken op die van een popfestival, overtuigt haar onvoldoende. Er ontbreken een onderbouwing en overkoepelende visie op het inzetten van een dergelijke popfestivalaanpak. De commissie heeft daarom geen vertrouwen in het beoogde effect. Verder is zij van mening dat de beschreven campagne weliswaar interessante aanzetten bevat, zoals storytelling en het concept Planet Harp, maar dat deze niet zijn uitgewerkt in de aanvraag. Op grond hiervan is zij er niet van overtuigd dat de beoogde groei en verbreding van het publiek gerealiseerd zal worden.
De commissie beoordeelt de inbedding als voldoende.
Zij stelt vast dat Dutch Harp Festival zich redelijk heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur. De organisatie heeft een langdurige samenwerking met TivoliVredenburg. Ook vindt de commissie het positief dat het festival in de komende periode een samenwerking aangaat met Utrecht Wereldmuziek, al mist zij voldoende informatie over de inhoud en omvang van deze samenwerking. Verder constateert de commissie in positieve zin dat het festival mogelijkheden verkent om samen te werken met festivals Le Guess Who, het Vioolconcours en Gaudeamus Muziekweek, maar dat deze nog niet concreet zijn.
De commissie mist in het plan een strategie voor samenwerkingsverbanden op het gebied van educatie. Uit het plan blijkt niet dat er structurele samenwerkingsverbanden worden aangegaan met lokale onderwijsinstellingen in het primair of voortgezet onderwijs. Er wordt in het plan wel gesproken over een project met de Universiteit Utrecht waarbij hoogleraren en professoren met jonge harpisten multimediale concertlezingen hebben ontwikkeld. Het plan gaat echter nauwelijks in op de betekenis van dat samenwerkingsverband voor de rol en betekenis van het festival in de directe omgeving.
De mate waarin Dutch Harp Festival samenwerkt met maatschappelijke partners, is volgens de commissie beperkt. Uit de aanvraag blijkt dat er sprake is van vrijwilligers, wat duidt op enig lokaal draagvlak. Verder leest zij niets over bestaande of voorgenomen structurele samenwerkingsverbanden van Dutch Harp Festival op maatschappelijk vlak die bijdragen aan de inbedding van het festival in de eigen omgeving.
De commissie vindt het positief dat Dutch Harp Festival structureel wordt ondersteund door de gemeente en de provincie.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.