Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als voldoende.
Musica Sacra is een vierdaags podiumkunstenfestival in Maastricht. Het festival presenteert jaarlijks in september een programma van onder andere muziek-, theater- en dansvoorstellingen in Theater aan het Vrijthof en op historische locaties in de binnenstad. Het festival richt zich in het bijzonder op muziek, van gregoriaans tot hedendaags.
De commissie constateert dat de organisatie een heldere artistieke visie heeft beschreven. De sacraliteit en het leveren van een bijdrage aan het geestelijke leven zijn aansprekende uitgangspunten en daarmee is Musica Sacra uniek in zijn soort. De programmering die over het algemeen van goede kwaliteit is, wordt bovendien versterkt door randactiviteiten. Met de contextprogrammering die het festival biedt, wordt de beleving kracht bij gezet.
De commissie is gematigd positief over de plannen van Musica Sacra voor de komende jaren. Zij is van mening dat er in de komende edities een aansprekende combinatie van concerten en voorstellingen wordt getoond, die tegelijkertijd het diepgewortelde en traditionele karakter van het festival benadrukken. De commissie is positief over het voornemen van het festival om in de komende periode verbreding binnen het programma te realiseren, waarmee het van betekenis wil zijn voor een breed publiek. Kritisch is zij over de geringe ruimte die in de programmering wordt ingeruimd voor nieuwe uitingsvormen, zoals popmuziek, wereldmuziek en cross-overs. Ook de artistieke uitgangspunten, die volgens het plan herkenbaar moeten zijn voor een breed publiek, komen op dit punt nog beperkt tot uiting. Spiritualiteit en rituelen zijn van alle tijden en vooral in onze tijd is de hang naar betekenisgeving toegenomen, aldus de commissie. Zij vindt het een gemiste kans dat het festival vooral de religieuze invalshoek kiest als uitgangspunt voor het verbeelden van de sacraliteit. De commissie is van mening dat het festival duidelijk nog zoekende is naar een goede balans tussen de traditie en oorsprong van het festival enerzijds en de gewenste verbreding van het aanbod anderzijds.
De commissie is gematigd positief over de ambities op het gebied van vernieuwing en artistieke samenwerkingen. Zij constateert dat het festival ook in de komende periode een podium blijft bieden aan jonge artiesten, maar mist concrete namen en een toelichting op hoe deze artiesten bijdragen aan vernieuwing. Wel vindt zij dat Musica Sacra een bijdrage levert aan de ontwikkeling van nieuw repertoire door het verstrekken van compositieopdrachten. De commissie verwacht dat het festival in de komende periode opnieuw interessante componisten aan zich zal weten te binden. Het festival is verder van plan om vernieuwing in de programmering vorm te geven met samenwerkingspartners. Zij is positief over de voorgenomen samenwerking met VIA ZUID, Intro in Situ en Muziekgieterij. De commissie is wel van mening dat deze samenwerkingsverbanden te weinig zijn uitgewerkt om van een daadwerkelijke bijdrage aan de artistieke positie te kunnen spreken.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Zij constateert dat het festival zich ten doel heeft gesteld om een programma te presenteren waarin een groot, divers en inclusief publiek zich kan herkennen en waarmee het zich kan identificeren. Dit streven sluit volgens haar aan op de artistieke positie om vanuit een breed kunstenprogramma de sacraliteit - voor velen een maatschappelijk relevant onderwerp - te onderzoeken. Uit het plan blijkt dat Musica Sacra een goed beeld heeft van het potentiële publiek in de eigen omgeving. Zo heeft publieksonderzoek uitgewezen dat het gros van de bezoekers veelal op leeftijd is en afkomstig uit stad en provincie. Daarnaast vindt zij het positief dat het festival ook nieuwe doelgroepen, zoals jongeren en publiek met een migratieachtergrond wil bereiken. Die beoogde publieksgroepen sluiten volgens haar aan bij de ambitie om naar een inclusief festival toe te groeien.
De commissie vindt dat Musica Sacra zich met een kwalitatief hoogwaardig aanbod van voorstellingen op historische locaties en op podia overtuigend richt op het behouden van het vaste publiek. Zij is kritisch over de mate waarin het festival een inhoudelijke verbinding met enkele nieuwe doelgroepen wil maken. In het programma ziet zij toevoegingen, zoals popmuziek en het verhalenproject met ex-vluchtelingen, maar deze elementen zijn in de aanvraag nagenoeg niet uitgewerkt. Volgens haar ontbreekt een duidelijke toelichting op hoe het festival kan inhaken op de verschillende manieren waarop mensen bezinning beleven en hoe zich dat vertaalt naar een programma waarmee nieuwe publieksgroepen worden aangesproken. De commissie vindt ook dat de samenwerking met partners op dit gebied en de keuze voor festivallocaties factoren van betekenis zijn voor de beoogde publieksverbreding, maar is van mening dat het festival hier onvoldoende op inhaakt. Zo wordt het in het plan bijvoorbeeld niet concreet gemaakt hoe het festival laagdrempeliger kan worden door locaties te gebruiken die vanzelfsprekender door een jonger publiek worden bezocht.
Ten aanzien van de publieksbenadering geeft de concrete uitwerking van de marketingmiddelen de commissie het vertrouwen dat de gekende doelgroepen worden behouden en uitgebreid. Ook merkt zij ten positieve op dat het festival inzet op het bereiken van mensen met een beperking. De commissie vindt echter niet dat de aanpak voor alle nieuwe publieksgroepen duidelijk is uitgewerkt. Zij constateert dat de doelgroepen jongeren en publiek met een migratieachtergrond nauwelijks zijn beschreven en dat er onvoldoende sprake is van een toegespitste publieksbenadering. Ook de marketingmiddelen, zoals prijsdifferentiatie, vindt zij weinig specifiek. Wel ziet de commissie aanzetten in het plan voor samenwerking met instanties die in verbinding staan met potentiële bezoekers met een migratieachtergrond, zoals het Centraal Orgaan opvang asielzoekers. Mogelijkheden tot dergelijke samenwerkingen zijn volgens haar echter nog weinig strategisch ingebed in een bredere aanpak.
De commissie beoordeelt de inbedding als goed.
Zij ziet in het plan duidelijk terug dat Musica Sacra zich stevig heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur. Het festival gaat langdurige samenwerkingen aan met verschillende presentatieplekken in de omgeving, zoals Theater aan het Vrijthof. Ook vindt de commissie het positief dat het festival in de komende periode opnieuw samenwerkt met Het Geluid Maastricht, Het Laagland en diverse partners uit België. Volgens de commissie toont het festival zich met die partners onder andere bewust van artistiek talent in de eigen omgeving, en levert het een bijdrage aan de ontwikkeling en zichtbaarheid daarvan.
De commissie constateert dat Musica Sacra samenwerkt met enkele maatschappelijke partners, zoals kerkbesturen en een cateraar die gericht is op het werken met mensen die een afstand hebben tot de reguliere arbeidsmarkt. De commissie vindt het positief dat Musica Sacra dit netwerk in de komende jaren zal uitbreiden met onder meer de Voedselbank, Quiet en Expat Centre Maastricht Region. Zij vindt die plannen goed aansluiten op het voornemen om meer in verbinding te staan met potentiële nieuwe publieksgroepen. De commissie vindt wel dat deze samenwerkingen beperkt zijn uitgewerkt.
Ten aanzien van educatie is de commissie van mening dat het festival een passende samenwerking met het primair onderwijs nastreeft. Zij constateert vergevorderde plannen om het bestaande educatietraject naar structurele muziekeducatie te ontwikkelen. Bovendien is de commissie positief over de samenwerkingen met MosaLira en het platform MCICM. De commissie heeft er vertrouwen in, mede door de ondersteuning vanuit de provincie, dat de ambities op dit vlak zullen worden gerealiseerd.
De commissie stelt tot slot vast dat Musica Sacra structureel en substantieel financieel wordt ondersteund door de gemeente Maastricht en de provincie Limburg.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.