Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als voldoende.
Café Theater Festival is een zevendaags locatietheaterfestival in Utrecht. Met ingang van 2021 zullen daarnaast ook structureel edities in de steden Tilburg en Zwolle georganiseerd worden. Het festival presenteert jaarlijks in maart korte voorstellingen in cafés en op andere plekken in de binnenstad. Café Theater Festival kenmerkt zich door de inzet op jonge makers die een voorstelling maken voor een specifieke locatie en het voor die locatie kenmerkende publiek.
Het festival beschrijft zichzelf als een bruggenbouwer tussen jonge theatermakers en een breed publiek. Locatietheater wordt daarbij ingezet om de dialoog te stimuleren tussen groepen mensen. De commissie vindt het aansprekend dat het festival daartoe korte voorstellingen presenteert op plekken waar het publiek zich al bevindt, zoals in cafés. Zij vindt de artistiek-inhoudelijke uitwerking echter mager. Zij mist duidelijke uitgangspunten voor het samenstellen van het programma. Zij constateert dat het festival bewust kiest voor het betrekken van jonge makers, maar mist een heldere weergave van de voorwaarden die worden gesteld aan de eindresultaten. Dat vindt de commissie problematisch, omdat het gaat om uiteenlopende makers die zich allen anders verhouden tot de niet-reguliere setting waarin hun voorstellingen worden gepresenteerd. Ook vindt zij dat er weinig wordt gereflecteerd op de totstandkoming van eerdere voorstellingen waarin een actuele en grootstedelijke thematiek centraal stond. De commissie is er verder niet van overtuigd dat er een samenhangend geheel gepresenteerd zal worden, doordat het voornemen om inhoudelijke lijnen aan te brengen in de programmering niet is uitgewerkt in het plan.
De commissie constateert dat het programma met theater- en dansvoorstellingen in de komende jaren zal worden uitgebreid met genres en cross-overs zoals urban arts, muziektheater en performance. Zij is op zich positief over de verbreding die het festival kiest, maar had in het plan graag meer willen lezen over de werking van nieuwe disciplines binnen het concept van Café Theater Festival.
Op het gebied van vernieuwing en samenwerkingen ziet de commissie enkele aansprekende plannen, maar zij plaatst ook kanttekeningen bij de uitwerking daarvan. Zo is zij positief over de plannen om coproducties te ontwikkelen met ervaren samenwerkingspartners als DOX. Het voornemen om op nieuwe locaties te programmeren, zoals bij een barbier, vindt de commissie op zich passen bij de visie om theater naar de mensen toe te brengen. Dit wordt volgens haar echter niet artistiek-inhoudelijk uitgewerkt. Verder vindt zij het positief dat Café Theater Festival een presentatieplatform biedt voor de nieuwe generatie theater- en dansmakers. Het presenteren van pril werk vergt echter begeleiding en artistiek-inhoudelijke ondersteuning. De beschrijving van de Café Theater Fabriek en de werking daarvan vindt de commissie in dat licht nog te summier. Ook vindt zij onvoldoende gemotiveerd dat het festival enerzijds speelplekken wil genereren voor jonge makers, maar er anderzijds voor kiest om hen buiten de reguliere theatercontext te presenteren.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Café Theater Festival is volgens het plan gericht op het bereiken van een breed publiek, dat bestaat uit bewuste en toevallige bezoekers. De commissie vindt die visie op zich aansluiten op de artistieke positie waarbij gestreefd wordt naar het spelen van korte voorstellingen op locaties waar groepen mensen elkaar in een informele sfeer ontmoeten. Het festival speelt volgens haar vooral goed in op het vaste publiek, dat overwegend jong is, regelmatig een café bezoekt en doorgaans openstaat voor theaterbelevingen. Daarnaast richt het festival zich specifiek op de doelgroep stamgasten van bruine kroegen. De commissie is van mening dat dit een redelijk beperkt publiek betreft. Zij is dan ook positief over de ambitie om het publiek te verbreden door bijvoorbeeld ook een cultureel divers publiek aan te spreken. De commissie mist in de aanvraag wel een goede toelichting op welke mogelijkheden er precies zijn om die verbreding te bereiken.
Op basis van eerdere programmering verwacht de commissie dat het aanbod van Café Theater Festival voornamelijk aansluit op het publiek van de reguliere cafés. De commissie is kritisch over het bereiken van een minder voor de hand liggend publiek. Zij ziet dat het festival voornemens is ook voorstellingen te programmeren op andere locaties, zoals in een Marokkaans koffiehuis en in een gaybar. Ook het aanboren van nieuwe speellocaties, zoals in de wijk Lombok, kunnen volgens haar veelbelovende initiatieven zijn om nieuwe publieksgroepen te bereiken. De commissie mist echter een koppeling tussen de nieuwe speellocaties, het aanbod dat daar wordt gepresenteerd en de beoogde doelgroepen. Zij vindt te weinig inzichtelijk gemaakt hoe het festival het aanbod op de locaties afstemt en het publiek niet alleen confronteert of ontregelt, maar ook meeneemt en interesseert.
Ten aanzien van de publieksbenadering constateert de commissie duidelijke aanknopingspunten in de marketingstrategie en communicatiemiddelen om het vaste publiek te vergroten. Het plan laat hiervoor een beknopte, maar duidelijke marketingstrategie zien. De commissie is kritischer over het werven van nieuw publiek. Zo ontbreekt in de aanvraag een strategie om het beoogde cultureel diverse publiek te bereiken. De commissie vindt dat het bereiken van dat publiek hoofdzakelijk in handen ligt van de samenwerkingspartners die in verbinding staan met die doelgroep, maar mist specifieke strategieën en inspanningen in het plan om hen te bereiken.
De commissie beoordeelt de inbedding als voldoende.
Zij ziet in het plan dat Café Theater Festival zich redelijk heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur van Utrecht. Het festival gaat langdurige samenwerkingen aan met verschillende culturele instellingen en presentatieplekken in de omgeving, zoals DOX, de Stadsschouwburg en Theater Kikker. Verder merkt de commissie in positieve zin op dat het festival is aangesloten bij het lokale overleg met gezelschappen, podia en festivals uit de regio.
De commissie vindt dat er geen sprake is van inbedding op het gebied van educatie. Zij mist in het plan een strategie voor samenwerkingsverbanden op het gebied van educatieve activiteiten. Uit het plan blijkt wel een samenwerking met Ithaka ISK Utrecht, maar dit wordt niet verder toegelicht. Zij vindt het niet duidelijk of er een structureel samenwerkingsverband wordt aangegaan met deze onderwijsinstelling en welke betekenis dat samenwerkingsverband heeft voor de inbedding van het festival in de omgeving. Er worden verder geen andere samenwerkingsverbanden aangegaan die de inbedding op dit vlak kunnen verstevigen.
De commissie is er op basis van het plan niet van overtuigd dat er sprake is van een stevige maatschappelijke inbedding in de wijken. Zij constateert dat het festival samenwerkingen aangaat met enkele maatschappelijke partners. Zo wordt in het kader van residenties samengewerkt met wijkcultuurhuizen, zoals Het Wilde Westen en De Vrijstaat. Deze samenwerkingen worden in het plan echter beperkt uitgewerkt. Het is voor de commissie niet duidelijk op welke manier de samenwerkingen van betekenis zullen zijn voor de wijkcultuurhuizen.
Ten aanzien van de financiële relaties in de omgeving constateert de commissie dat Café Theater Festival op structurele basis ondersteund wordt door de gemeente Utrecht en de provincie Utrecht. De commissie vindt dat daarmee sprake is van een redelijke inbedding op financieel vlak.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.