Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie van Rotterdam Unlimited als zwak.
Rotterdam Unlimited is een jaarlijks zesdaags multidisciplinair publieksfestival op tal van locaties in Rotterdam. Het festival presenteert veelzijdig aanbod dat de diversiteit van de stad en haar bewoners als uitgangspunt en inspiratiebron heeft. Kenmerkend is dat Rotterdam Unlimited de stad voor en met de inwoners van Rotterdam naar eigen zeggen verandert in één groot festival.
De commissie vindt het positief dat het festival vanuit een geëngageerde visie een succesvolle formule heeft weten neer te zetten die gemeenschappen in Rotterdam en daarbuiten met elkaar verbindt. Rotterdam Unlimited is daarmee in haar ogen uitgegroeid tot een vaste waarde binnen de Rotterdamse multiculturele samenleving. Een heldere artistieke uitwerking van de visie ontbreekt volgens de commissie echter in het plan. De intentie om het “minderheden-integratie-denken” te overstijgen en de gemeenschappen in Rotterdam met elkaar te verbinden vindt zij interessant, maar ze ziet de artistieke invulling in het plan niet als leidend, maar voornamelijk als middel. Hierdoor is het vertrekpunt van het festival volgens de commissie voornamelijk het realiseren van sociaal-maatschappelijke verbindingen. Zij stelt vast dat een artistieke toekomstvisie en artistieke ambities grotendeels ontbreken in het plan.
De commissie vindt dat de kracht van Rotterdam Unlimited overwegend schuilt in de relevante samenwerkingen die het op programmerend niveau aangaat. Zo is zij positief over collaboratieve programmaonderdelen als The Battle of the Drums, de Zomerparade en de verschillende Sound Systems. Zij vindt echter dat het festival de potentie van deze onafhankelijke onderdelen onvoldoende benut in een gezamenlijk, overstijgend artistiek inhoudelijk profiel. De commissie heeft waardering voor de aandacht die het festival heeft voor jonge makers. Het festival geeft echter slechts een zeer beperkte uitwerking van de concrete inspanningen op het gebied van talentontwikkeling. Hierdoor is de commissie er niet van overtuigd dat het festival een belangrijke rol speelt in de ontwikkelingsketen van jong talent in Rotterdam. De wijze waarop het festival de bundeling van lokale initiatieven in toekomstige edities vanuit een meer regisserende rol zal begeleiden vindt de commissie op zich positief. Zij is echter van mening dat het voorgenomen externe gastcuratorschap bij dit soort communitygedreven, bottom-up programmaonderdelen weinig kans van slagen heeft. Dergelijke programma-onderdelen bestaan volgens haar namelijk bij de gratie van het feit dat bewoners en deelnemers dit programma vanuit een grassrootsbenadering opzetten. De commissie mist in het plan een reflectie op de risico’s van een externe gastcurator en een toelichting op hoe de risico’s kunnen worden ondervangen. Zij is van mening dat Rotterdam Unlimited al met al niet helder uitlegt hoe de visie en bijbehorende goede intenties worden omgezet in een concrete podiumkunstenprogrammering.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Zij kent Rotterdam Unlimited als een festival dat er voor alle Rotterdammers wil zijn. In de aanvraag is volgens haar ten dele beschreven op welk publiek het festival zich de komende periode gaat richten. De commissie constateert in positieve zin dat Rotterdam Unlimited een goed beeld heeft van het publiek, onder meer door uitvoerig publieksonderzoek en deelname aan een onderzoek van de Erasmus Universiteit. Het festival reflecteert volgens haar passend op deze gegevens, en zij stelt vast dat de verbeterpunten die daaruit voortkomen, worden vertaald in relevante doelstellingen. De keuze om het bezoekersaantal de komende periode te consolideren vindt de commissie realistisch, en bovendien heeft zij waardering voor de ambitie om in te zetten op verbreding van het publiek en zodoende een meer evenwichtige publiekssamenstelling te bewerkstelligen. Zij vindt het positief dat Rotterdam Unlimited zich voornamelijk richt op Rotterdams publiek. De commissie mist wel een gemotiveerde onderbouwing voor het gratis aanbieden van al het aanbod. Binnen de diverse programmering had bijvoorbeeld een differentiatie gemaakt kunnen worden, gekoppeld aan de mate van toegankelijkheid die het festival met de verschillende onderdelen voor ogen heeft.
De commissie stelt vast dat Rotterdam Unlimited een grote en diverse doelgroep bedient met de brede programmering. Hier leidt de commissie uit af dat het festival zich over het algemeen bewust is van het publiek dat het wil bereiken. Het is volgens haar positief dat potentieel publiek een actieve rol speelt in het ontwikkelen van sommige programmaonderdelen. Met deze speelt het festival volgens de commissie op een goede manier in op wensen en voorkeuren van de doelgroep. Een kanttekening plaatst zij bij het feit dat het festival maar beperkt onderscheid maakt in doelgroepen. Het festival laat volgens haar aanzienlijke kansen liggen in het koppelen van specifieke soorten aanbod aan specifieke doelgroepen. Een meer gedifferentieerde benadering kan het festival volgens de commissie helpen om een breder publiek te bereiken en om de bezoeker een meer prikkelende, artistieke ervaring te laten beleven.
Wat de concrete publieksbenadering betreft is de commissie er op basis van het plan niet van overtuigd dat Rotterdam Unlimited al de beschreven ambities kan realiseren. Zij plaatst flinke punten van kritiek bij het feit dat het festival geen strategieën beschrijft waarmee het publiek wordt geworven. Rotterdam Unlimited geeft blijk van de inzet van bepaalde marketingmiddelen op specifieke doelgroepen, maar de commissie stelt vast dat dit verder niet wordt toegelicht in het plan. Dat geeft de commissie onvoldoende vertrouwen dat met de inspanningen de ambities op het gebied van publieksverbreding worden gerealiseerd.
De commissie beoordeelt de inbedding als ruim voldoende.
Zij ziet in het plan tot op zekere hoogte dat Rotterdam Unlimited zich heeft verankerd in de lokale culturele infrastructuur. Het is volgens haar positief dat het festival op het vlak van programmering en curatorschap samenwerkt met lokale partijen als Flow, SKVR, Roots & Routes, Tropi Caliente en Theater Zuidplein. Ook vindt zij het een goede ontwikkeling dat Rotterdam Pride en North Sea Round Town de intentie tot samenwerking hebben uitgesproken. De commissie plaatst een kanttekening bij het feit dat veel van de genoemde samenwerkingen slechts beperkt worden toegelicht en geconcretiseerd.
De commissie mist in het plan strategieën voor samenwerkingsverbanden op gebied van educatie. Zij is zich ervan bewust dat Rotterdam Unlimited in de zomerperiode plaatsvindt, maar vindt het een gemis dat het festival geen visie heeft op het betrekken van lokaal primair en voortgezet onderwijs bij de plannen.
De commissie is gematigd positief over de mate waarin Rotterdam Unlimited samenwerkt met maatschappelijke partners. Zij waardeert de intentie om, in lijn met de sociaal-maatschappelijke missie, een aantal passende maatschappelijke samenwerkingen aan te gaan. De commissie plaatst echter kanttekeningen bij het feit het festival deze samenwerking niet verder concretiseert en uitwerkt. Zij heeft er op basis van het plan beperkt vertrouwen in dat het festival maatschappelijk is ingebed.
De commissie vindt het positief dat Rotterdam Unlimited structureel wordt ondersteund door de gemeente Rotterdam. Dit gaat bovendien om een stevige bijdrage.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.