Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie van Stiftfestival als goed.
Het Stiftfestival is een jaarlijks terugkerend, achtdaags muziekfestival op en rondom Het Stift te Weerselo. Het festival presenteert internationaal kamermuziekaanbod op verschillende locaties in het Twentse landschap. Hierbij heeft het festival bijzondere aandacht voor talentontwikkeling in de Stift Academy, Stift Musical Encounters en Stift Young Artists.
De commissie vindt dat het festival met zijn brede artistieke visie een aansprekende en bijzondere bundeling van activiteiten presenteert. Zij is positief over de geboden totaalervaring van kamermuziek van internationale topkwaliteit, gecombineerd met de bijzondere omgeving van het Twentse landschap. Het festival staat voor vernieuwing, talentontwikkeling en het opzoeken van de grenzen van de klassieke kamermuziek. De commissie vindt de vernieuwingsambitie vertrouwenwekkend en is in dat kader positief over de uitbreiding van de Stift Academy. Zij vindt dat de festivalformule, waarbij moderne vormen van kamermuziekaanbod naast een meer traditioneel aanbod worden geprogrammeerd, veel potentie heeft en bijdraagt aan vernieuwing van het klassiekemuziekveld.
De commissie stelt vast dat het festival de artistieke visie passend heeft vertaald naar de programmering. Zij is positief over de thematische programmeringsaanpak, waarin het festival de komende periode vier thema’s belicht, namelijk Oost-Europa, Het Middellandse Zeegebied, Droomsteden en Dromen en Geloof. De commissie vindt dat het festival de keuze voor deze thema’s goed heeft onderbouwd en duidelijk uitlegt hoe deze keuzes resulteren in programmering. Zij constateert in positieve zin dat het Stiftfestival componistenresidenties organiseert en compositieopdrachten verstrekt die leiden tot concerten op Het Stift en andere Twentse buitenplaatsen. Het festival levert hiermee in haar ogen een wezenlijke bijdrage aan de vernieuwing binnen het klassiekekamermuziekveld. De commissie is positief over de keuze om ‘composers in residence’ nadrukkelijk een curerende en programmerende rol te laten vervullen. Zij stelt vast dat er voor de selectie uit het omvangrijke netwerk van de artistiek leider wordt geput, en is overtuigd van de artistieke kwaliteiten van beoogde componisten als Roxanna Panufnik, Osvaldo Golijov, Michel van der Aa en Gabriel Prokofjev, zowel op uitvoerend als curerend en programmerend vlak. Zij plaatst wel een kanttekening bij het feit dat het festival geen heldere selectiecriteria voor dit soort keuzes beschrijft.
De commissie constateert tot slot dat het Stiftfestival een aantal overkoepelende artistieke samenwerkingen ambieert. De voorgenomen samenwerkingen met Introdans, de Nationale Reisopera en Het Groot Omroepkoor vindt zij aansprekend. Zij stelt vast dat deze samenwerkingen op programmatisch vlak resulteren in voorstellingen met een multidisciplinair karakter. De commissie vindt dat dit bijdraagt aan het opzoeken van de grenzen van het genre en vindt dat de samenwerkingen de artistieke positie van het Stiftfestival daarmee verstevigen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
Het Stiftfestival spreekt met het klassiekekamermuziekaanbod volgens de commissie voornamelijk een liefhebberspubliek aan. Uit de aanvraag blijkt volgens haar dat het Stiftfestival als nichefestival een realistisch beeld heeft van het huidige en beoogde toekomstige publiek in de eigen directe omgeving. De commissie stelt vast dat op basis van de resultaten uit publieksonderzoek weloverwogen is bepaald dat het festival de komende periode meer investeert in het bereiken van een divers samengestelde publieksgroep. De commissie constateert dat het Stiftfestival zich daarbij voornamelijk richt op verjonging van de publieksgroep. Al met al is de commissie positief over de relatie tussen het beoogde publiek en de artistieke positie, voornamelijk omdat in beide een diversificatie- en verjongingsslag wordt nagestreefd.
De commissie vindt dat uit de programmering voor de komende periode blijkt dat het Stiftfestival een duidelijk beeld voor ogen heeft van het publiek dat het wil bereiken. Zij vindt het positief dat het festival enerzijds de ingezette programmeringslijn van traditioneel aanbod aanhoudt, en anderzijds bewust de verbinding maakt met experimenteel en vernieuwend aanbod van makers van verschillende achtergronden. De commissie heeft er vertrouwen in dat het huidige publiek zal worden behouden met programmaonderdelen als het Openingsconcert en de concerten op Het Stift en andere bijzondere locaties. Het Stiftfestival voegt daarnaast een aantal nieuwe programmaonderdelen toe dat zich richt op de jongere, meer avontuurlijke bezoeker zoals de Composer in Residence, internationale strijkkwartetten en de uitbreiding van Stift Academy. De commissie vindt dat dit logisch voortvloeit uit de ambitie om te verjongen.
De commissie is op basis van het plan gematigd positief over het publieksbereik van het festival. Positief is de commissie over de aanpak om het huidige publiek te behouden. De commissie vindt dat voor de algemene publieksbenadering redelijke strategieën zijn bedacht, waarbij beperkt, maar helder wordt uitgelegd welke communicatiemiddelen worden ingezet en waarom. Een kanttekening plaatst zij bij het feit dat het plan nauwelijks onderscheid maakt in doelgroepen, en die doelgroepen vervolgens beperkt koppelt aan specifieke programmalijnen. De commissie is verder kritisch over het bereiken van nieuwe doelgroepen. Zij is het met het festival eens dat een deel van het gepresenteerde aanbod zich in potentie goed leent voor een jonger publiek. Zij is echter van mening dat de voorgenomen verjonging in het programma geen garanties biedt voor het bereiken van een breder en jonger publiek. Voor het bereiken van deze nieuwe publieksgroepen ontbreekt een strategische aanpak op het gebied van marketing. Hierdoor is de commissie er op basis van het plan maar beperkt van overtuigd dat die ambitie wordt gerealiseerd.
De commissie beoordeelt de inbedding van het Stiftfestival als goed.
Zij ziet in het plan duidelijk terug dat het Stiftfestival zich stevig heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur. Zo ziet zij een uitbreiding van de hoeveelheid langdurige samenwerkingen met presentatieplekken in de omgeving. Ook zijn er partnerschappen met Paltival, Theater Concordia en Muziekcentrum Enschede. De commissie is verder positief over de samenwerkingen met PHION, het Britten Jeugd Strijkorkest en Consensus Vocalis. De commissie stelt vast dat het Stiftfestival met dit soort regionale samenwerkingen onderdeel is van een gezamenlijke aanpak om de positie van de kamermuziek in Oost-Nederland te verstevigen.
De commissie constateert dat het festival in de regio een redelijke rol vervult op educatief vlak. Zo heeft zij waardering voor het initiatief van het Stiftfestival om coachingstrajecten voor jonge musici op te zetten, in samenwerking met onder andere Kaliber Kunstenschool. De commissie vindt dat deze programma’s een bijdrage leveren aan de versteviging van het lokale kamermuziekveld, maar is wel van mening dat er nog kansen liggen op gebied van samenwerking binnen het primair en voorgezet onderwijs.
De commissie vindt dat het Stiftfestival de samenwerkingen met maatschappelijke partners beknopt, maar passend uitwerkt in het plan. Zo blijkt uit het plan dat het Stiftfestival structureel samenwerkt met stichting Vier het Leven. De commissie heeft bovendien waardering voor de geambieerde samenwerkingen met ziekenhuizen en verzorgingstehuizen. Tot slot is zij positief over het beschreven lokale draagvlak voor het Stiftfestival, dat onder andere blijkt uit het inzetten een flinke hoeveelheid lokale vrijwilligers en gastgezinnen.
De commissie stelt vast dat het Stiftfestival wordt ondersteund door de betrokken gemeenten en provincie. Zij is vooral te spreken over de substantiële bijdrage van de provincie Overijssel. De commissie is tot slot positief over de ambitie om de lokale sponsorovereenkomsten uit te breiden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.