Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als ruim voldoende.
Het Brabants Internationaal Kinderfestival (BRIK) is een tweejaarlijks festival voor jeugdpodiumkunsten in Breda. Gedurende twaalf dagen worden er uitsluitend non-verbale voorstellingen voor kinderen van 0 tot 12 jaar gepresenteerd.
De commissie vindt dat de organisatie van het festival een heldere visie beschrijft. Zij vindt de formule, waarbij uitsluitend non-verbale voorstellingen van hoge kwaliteit worden gepresenteerd, goed gekozen. Bovendien sluit het goed aan op de signatuur van jeugddansgroep De Stilte, waaraan het festival nauw is verbonden. BRIK motiveert helder waarom non-verbale podiumkunst goed past bij de jonge doelgroep waarop het festival zich richt. De keuze van BRIK om de artistieke leiding in handen te leggen van Mohammed Elghawy is volgens de commissie succesvol gebleken. Hij heeft zowel een internationaal netwerk als een specifieke deskundigheid over het non-verbale jeugdtheater ingebracht bij het invullen van het festival.
Voor het vertalen van de visie in de programmering geeft BRIK volgens de commissie een heldere uiteenzetting van de uitgangspunten op grond waarvan keuzes worden gemaakt. Dat kan in haar ogen leiden tot een goede combinatie van diverse activiteiten. De ambitie om een internationaal programma samen te stellen en meer zichtbaarheid te veroorzaken in een internationale context is volgens de commissie bij Elghawy in goede handen. Ook waardeert de commissie het voornemen om voor de programmering te putten uit het aanbod van Nederlandse jeugdtheatergezelschappen, zoals Schippers&VanGucht. De programmering van voorgaande edities van het festival geeft de commissie vertrouwen in de kwaliteit van het gepresenteerde aanbod, maar zij had graag meer uitwerking willen lezen bij de vertaalslag van de uitgangspunten naar de concrete programmering voor de komende periode. Terugkijkend stelt zij vast dat BRIK vooral ook een platform is geweest om de producties van De Stilte te tonen en verwante gezelschappen te presenteren. Hoewel de commissie erop vertrouwt dat het festival de ambitie van verdere uitbreiding van het programma zal realiseren en daar keuzes van kwaliteit in zal maken, vindt zij de verbreding in het aanbod vooralsnog te weinig tot uiting komen.
Vernieuwende aspecten herkent de commissie in de talentontwikkelingsprogramma’s waarin het festival investeert. Het festival biedt onder andere een platform voor het creëren van nieuw aanbod in het non-verbale jeugdtheater specifiek voor baby’s. Een kanttekening zet de commissie bij de uitwerking van deze trajecten. Zo wordt geen inzicht gegeven in hoe makers worden gekozen en hoe het festival de begeleiding invult. Verder is de commissie positief over de bestaande en voorgenomen artistieke samenwerkingen met gezelschappen als Artemis uit Nederland en d’irque&fien uit België. Op basis van het plan is de commissie ervan overtuigd dat BRIK een belangrijke bijdrage levert aan de ontwikkeling van het non-verbale jeugdtheater.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
Zij stelt vast dat het festival zich richt op een breed publiek van kinderen in de leeftijd van 0 tot 12 jaar. Het non-verbale aanbod kent namelijk weinig barrières en heeft volgens de commissie in potentie de mogelijkheid om tot de verbeelding te spreken bij veel kinderen. Dat het festival zich daarbij specifiek richt op de kinderen uit Breda en de regio draagt volgens haar bij aan de publieksfunctie van het festival in de eigen omgeving.
Het publiek, dat hoofdzakelijk bestaat uit Brabantse kinderen en hun familie en leerlingen uit het primair onderwijs, is passend opgedeeld in duidelijk omschreven doelgroepen. BRIK toont zich er bewust van welk aanbod voor welke doelgroep geschikt is. De samenhang tussen het beoogde publiek en de programmering vindt de commissie dan ook helder uitgewerkt. Zo blijkt het festival een goed netwerk van basisscholen in de regio te hebben voor het aanbieden van schoolvoorstellingen. De commissie is verder positief over de ambities met betrekking tot het uitbreiden van het festivalhart. Zij is van mening dat met het aanbieden van gratis te bezoeken voorstellingen in de openbare ruimte de toegankelijkheid en zichtbaarheid van het festival zal toenemen.
De commissie is er op basis van het plan echter niet van overtuigd dat BRIK al de beschreven ambities op het gebied van publiekswerving kan realiseren. Zij vindt een aantal ambities goed uitgewerkt en dan vooral als het gaat om het behouden van het huidige publiek. Zo blijkt BRIK structurele samenwerkingen met het onderwijs en maatschappelijke organisaties te hebben, waarmee een deel van het publieksbereik gegarandeerd wordt. Bovendien houdt de organisatie ook rekening met de behoeftes van deze organisaties door gratis busvervoer en logistieke service aan te bieden. Daarentegen vindt de commissie de publieksambitie op het gebied van groei, en dan met name de groei in het aantal betalende bezoekers, weinig concreet. Het wordt onvoldoende duidelijk waar volgens BRIK de potentie zit om deze groep te vergroten en welke aanpak daarvoor zal worden ingezet. Het is in de ogen van de commissie niet vanzelfsprekend dat bezoekers de overstap van gratis naar betaald aanbod maken. Tevens mist zij een passend internationaliseringsbeleid op het gebied van marketing om de zichtbaarheid van het festival in internationale context te vergroten. De commissie vindt dat de aanvrager kansen onbenut laat om daadwerkelijk de gewenste vergroting en verbreding van het publiek te realiseren.
De commissie beoordeelt de inbedding als zeer goed.
Zij is van mening dat het festival een stevige worteling heeft binnen de lokale culturele infrastructuur. De commissie is positief over de samenwerking die de organisatie heeft met het Bredase Chassé Theater, dat zowel productioneel als facilitair bijdraagt om in de best mogelijke omstandigheden voorstellingen te presenteren. Ook blijken de samenwerkingen met de verschillende presentatieplekken uit de omgeving, zoals De Grote Kerk en het Stedelijk Museum, van belang voor de zichtbaarheid van het festival in de stad. Volgens de commissie draagt dit op een positieve manier bij aan de functie die BRIK wil vervullen als publieksfestival.
De commissie is positief over de ambitie van BRIK om het festival voor alle kinderen uit de samenleving toegankelijk te maken. Uit het plan blijkt dat er structurele samenwerkingsverbanden met diverse maatschappelijke organisaties te bestaan. Zo werkt BRIK samen met Stichting de Vrolijkheid om kinderen in asielzoekerscentra uit de omgeving te bereiken. Daarnaast werkt de organisatie samen met de Voedselbank Breda en het Jeugdcultuurfonds om ook kinderen die minder vanzelfsprekend in aanraking komen met theater te betrekken.
Het plan bevat een heldere beschrijving voor samenwerkingsverbanden op het gebied van educatie. Het festival heeft een uitgebreid netwerk van basisscholen uit de regio. Uit het plan blijkt BRIK vaste banden te hebben met zestien basisscholen en vijf scholen voor speciaal onderwijs. Daarnaast is er sprake van relaties met kinderdagverblijven en de buitenschoolse opvang. De commissie is verder positief over de vaste plek die BRIK inneemt binnen Brabant Menu. Op die manier wordt het aanbod op een effectieve manier onder de aandacht gebracht bij scholen in de regio, wat bijdraagt aan de speelmogelijkheden van de voorstellingen in het festival. Op grond van het voorgaande is BRIK volgens de commissie op educatief vlak goed ingebed in de regio.
De commissie vindt het positief dat BRIK structureel wordt ondersteund door de gemeente Breda en de provincie Noord-Brabant. Dat geeft aan dat het festival ook in financiële zin goed is ingebed.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.