Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als goed.
Oranjewoud is een festival voor klassieke muziek dat elk jaar in een weekend in het voorjaar plaatsvindt in binnen- en buitenlocaties op Parklandschap Oranjewoud. Oranjewoud presenteert naar eigen zeggen klassieke muziek in nieuwe verschijningsvormen, waarmee het festival het genre aantrekkelijk wil maken voor een breed publiek.
De commissie vindt dat het festival een heldere artistieke visie hanteert waarin de traditie van klassieke muziek hand in hand gaat met innovatie van het genre. Het uitgangspunt dat er geen sprake is van een tegenstelling, maar dat de muziek vanuit dezelfde bron verschillende gedaantes kan aannemen, vindt zij aansprekend. In de programmering van de vorige edities ziet zij het brede spectrum van klassiek muziek voorbijkomen. Positief is ze over de programmatische keuzes: zowel de wereldtop als een groep aankomende en minder bekende namen in de klassieke muziek is vertegenwoordigd. Het plan maakt volgens de commissie op een heldere manier duidelijk hoe het programma is ingedeeld. De driedeling ‘Vernieuwing’, ‘Klassieke traditie’ en ‘Kennismaking & ontwikkeling’ leidt niet alleen tot heldere kaders voor het maken van programmakeuzes, maar ook tot een letterlijke indeling van het programma. Voor de komende jaren zijn in het plan al een aantal concrete en passende voorbeelden genoemd. Aansprekend vindt zij de programma’s van het Atlas Orkest en Holland Baroque, die onder het kopje vernieuwing vallen. Ook de manier waarop de klassieke traditie een plek krijgt, is volgens de commissie een goede vertaling van de visie. Vooral het herintroduceren van improvisatie in de klassieke muziek vindt zij een interessant onderdeel. Een kanttekening plaatst de commissie bij de summiere uitwerking van het nieuwe onderdeel ‘Vrijplaatsen’. Daardoor krijgt zij geen beeld van hoe het bieden van ruimte aan “onverantwoorde kunst” er in de praktijk uit zal zien. Hetzelfde geldt voor het thema “nationaal socialisme”, waarbij volgens de commissie een zorgvuldige aanpak des te belangrijker is.
Vernieuwing is een van de pijlers van Oranjewoud. De commissie ziet dat in ruime mate vertaald in de programmering en in de vorm waarin het aanbod wordt getoond. Zo biedt het Notenkrakersprogramma een podium voor jong talent. Daarnaast worden er speciale projecten voor het festival ontwikkeld en compositieopdrachten verleend aan toonaangevende componisten, zoals Aspasia Nasopoulou. Ook de technologische innovatie in de programmering draagt volgens de commissie bij aan de vernieuwing, zowel inhoudelijk in het gepresenteerde werk, als in de publieksbeleving. Verder constateert de commissie dat Oranjewoud op artistiek vlak veel samenwerkingen aangaat. Dat het festival gaat samenwerken met Oorkaan, Wonderfeel en Festival Classique voor het coproduceren van familievoorstellingen kan op waardering van de commissie rekenen. Deze en andere samenwerkingen die in het plan worden genoemd, maken volgens de commissie duidelijk dat Oranjewoud zich in artistieke zin met passende partners verbindt.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
Zij constateert dat Oranjewoud in de afgelopen jaren een sterke groei heeft doorgemaakt in het aantal bezoekers, mede dankzij de opname van het festival in het hoofdprogramma van Leeuwarden en Friesland Culturele Hoofdstad 2018. Waardering heeft de commissie voor het feit dat het festival relatief veel publiek uit de eigen omgeving weet te bereiken. Zij vindt het positief dat het festival publieksonderzoek heeft uitgevoerd en de verkregen informatie op een heldere manier heeft verwerkt in het plan, onder andere door onderscheid te maken tussen verschillende doelgroepen.
Oranjewoud legt de nadruk op de beleving van het publiek, zo leest de commissie in het plan. Dit vindt de commissie passen bij de visie van het festival om een breed publiek aan te spreken. Zij ziet deze nadruk ook terugkomen in de verschillende programmaonderdelen die het festival hanteert, en in het accent op vernieuwing en innovatie binnen de programmering. Met behulp van de randprogrammering, met inleidingen, workshops en interviews, draagt Oranjewoud bij aan publieksverdieping. Het festival weet hierdoor volgens de commissie liefhebbers van klassieke muziek aan te spreken, maar ook families. Een goed voorbeeld vindt zij de Proeftuinen, waar voor alle publieksgroepen een interessant programma wordt samengesteld. Het presenteren van korte previews van de concerten vindt de commissie een goed idee. De Kinderproeftuin, waar kinderen onder andere een eigen opera maken, vindt zij geslaagd. Dergelijke programma’s brengen volgens de commissie jonge bezoekers op een speelse en educatieve manier in aanraking met klassieke muziek. Daarnaast speelt de locatie in haar ogen een belangrijke rol in het op een andere manier beleven van de klassieke muziek. Hierin onderscheidt Oranjewoud zich van andere klassiekemuziekfestivals in de omgeving.
Op het gebied van publieksbenadering vindt de commissie het positief dat het festival per publieksgroep een specifieke strategie inzet voor media-acties en kanalen. Binnen de beschreven middelen ziet de commissie de nadruk op beleving terugkomen in de wijze waarop storytelling een plek krijgt. Zoals bij het gebruik van vlogs en videotrailers. Passend vindt zij ook mediapartners als Vrije Geluiden en de VPRO-gids. De commissie heeft er vertrouwen in dat het festival in de komende periode passende acties zal inzetten voor het bereiken van een groter publiek. Een kanttekening plaatst de commissie bij de beoogde groei van het aantal bezoekers, inclusief een stevige toename van betalende bezoekers. Oranjewoud wil dit onder andere realiseren door het aanbieden van passe-partouts en door het heffen van entree voor een bezoek aan De Proeftuin. Dat laatste kan volgens de commissie ook negatieve gevolgen hebben voor het laagdrempelige karakter van het festival en het totale aantal bezoekers. Zij mist hier een reflectie op in het plan. Daarom is de commissie niet geheel overtuigd dat de ambities worden gehaald.
De commissie beoordeelt de inbedding als goed.
Op artistiek vlak constateert de commissie dat Oranjewoud een aantal passende samenwerkingen heeft met artistieke instellingen, zoals het Noord Nederlands Orkest. Met Spot Groningen werkt het festival samen op gebied van marketing. De commissie is positief over de aansluiting bij Station Noord, waarin culturele instellingen in de noordelijke provincies samenwerken aan talentontwikkeling. Het festival heeft daarnaast ambities om samen te werken met Museum Belvédère, Stichting Tijd, Opera Spanga, het Prins Claus Conservatorium en Popfabryk. De commissie vindt wel dat deze samenwerkingen uitgebreider hadden kunnen worden toegelicht in het plan.
De commissie is positief over de inbedding op educatief vlak. Zo waardeert de commissie de samenwerking van Oranjewoud met basisscholen, die het festival onder schooltijd bezoeken. Ook wordt het format OperaXpress afgenomen door scholen in de omgeving. Op basis van het verleden heeft de commissie er vertrouwen in dat ook in de komende periode de samenwerkingsverbanden zullen bijdragen aan het verder versterken van de inbedding op educatief vlak.
Ook is de commissie positief over de inbedding op maatschappelijk gebied. Maatschappelijke samenwerkingen onderneemt het festival onder andere met het Jeugdfonds Sport & Cultuur voor het bevorderen van cultuurparticipatie van kinderen met een beperkt bestedingsmogelijkheid. De commissie vindt dat de overige samenwerkingen met maatschappelijke organisaties beperkt zijn beschreven. Het feit dat 120 vrijwilligers zich inzetten voor Oranjewoud, getuigt volgens haar van lokaal draagvlak.
De commissie vindt het tot slot positief dat Oranjewoud structureel ondersteund wordt door de gemeente Heerenveen en de provincie Friesland. Dit gaat bovendien om substantiële bedragen.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.