Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie van Cultura Nova als goed.
Cultura Nova is een tiendaags zomerfestival in en rond Heerlen. Het festival presenteert een multidisciplinair programma op diverse buitenlocaties en podia. Centraal binnen het programma staat de verbindende kracht van beeldend theater waarbij het festival “grondgebonden” verhalen uit de omgeving inzet voor het ontwikkelen van een nieuwe betekenis en identiteit.
De commissie vindt dat er in het plan sprake is van een helder beschreven artistieke visie. Zij constateert dat het festival vertrekt vanuit een duidelijk startpunt: de directe omgeving van Heerlen en haar verleden. Dit onderwerp ziet zij ruimschoots vertegenwoordigd binnen het grotendeels gratis toegankelijke, multidisciplinaire programma. Positief is de commissie daarnaast over de keuze voor een focus op beeldend theater, die volgens haar aansluit bij het doel om veel mensen uit de omgeving van het festival aan te spreken. Het laagdrempelige karakter en de verrassende inhoud maakt dat Cultura Nova zich onderscheidt van wat er te zien is op andere presentatieplekken in de omgeving.
De commissie vindt de beschreven activiteiten, zoals de theatrale openluchtspektakels, historische geluidswandelingen en dansperformances, grotendeels passen bij de beschreven visie. Positief is de commissie daarnaast over de keuze om binnen het programma theatermakers en kunstenaars uit de regio en buurlanden een plek op het festival te bieden. Een aansprekend voorbeeld vindt zij de opening van het festival in 2019 met een moderne en muzikale versie van ‘Romeo en Julia’, uitgevoerd door Toneelgroep Maastricht, Groupe F, Aérosculpture, Progression Freerunning en Limburgse koren, breakdansers en solisten.
De commissie had wel meer willen lezen over de manier waarop in het ruime aanbod passende accenten worden gelegd en hoe de samenhang tussen programmaonderdelen wordt gewaarborgd. Desalniettemin geeft de staat van dienst van de programmeurs de commissie voldoende vertrouwen dat er een kwalitatieve programmering tot stand komt. In de programmering van de afgelopen jaren ziet zij een onderscheidende signatuur, waaruit een kennis op het gebied van (inter)nationaal beeldend theater spreekt.
Op het gebied van vernieuwing en samenwerkingen waardeert de commissie de ambitie van het festival om ieder jaar vijftien coproducties te realiseren, waarbij makers de opdracht krijgen om aanbod te creëren dat zich verhoudt tot de regio. Zij constateert dat Cultura Nova een belangrijke initiërende en faciliterende rol op zich neemt binnen deze coproducties. Samenwerkingen vinden plaats met instellingen zoals VIA ZUID, de Toneelacademie en andere kunstvakopleidingen in de omgeving. Positief is zij ook over de ambitie om meer ervaren (internationale) makers en BIS-gezelschappen te betrekken, zoals philharmonie zuidnederland en Hoge Fronten, en om ruimte te bieden voor premières. Hiermee draagt het festival bij aan vernieuwing van het genre. Ook ziet de commissie binnen eerder genoemde samenwerkingen een duidelijk verband met de artistieke visie, vanwege de nauwe verbondenheid met de regio.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie van Cultura Nova als goed.
Zij vindt het positief dat Cultura Nova ieder jaar een groot aantal bezoekers uit de stad Heerlen en de provincie Limburg weet te bereiken. Uit het plan maakt de commissie op dat het festival het publiek in de omgeving goed kent. Dit blijkt volgens haar vooral uit de sterke verbinding tussen het beschreven publiek en het beoogde aanbod. De keuze voor een nadruk op beeldend theater, muziek en dans op bijzondere en openbaar toegankelijke locaties vindt zij passend.
Ook inhoudelijk biedt de programmering van Cultura Nova ruimte voor wat er speelt in de omgeving. Zo krijgen nieuwe makers van het festival de opdracht om “grondgebonden” verhalen te vertellen. De commissie ziet passende programmalijnen voor bewoners uit verschillende leeftijdsgroepen, waarbij zij actief worden betrokken bij het creëren van aanbod. Voorbeelden daarvan ziet zij in de coproducties met scholen en zorg- en ouderenorganisaties, in de samenwerking met stichting Street Art en in de verschillende workshops die plaatsvinden tijdens het festival. Met een kwalitatief jeugdprogramma en familiedagen weet het festival volgens de commissie gezinnen aan zich te binden. Positief is zij daarnaast over de wijze waarop het festival voor het lokale publiek verdieping biedt via kennisactiviteiten, zoals de jaarlijkse Krimplezing en Artist Talks. Hiermee presenteert Cultura Nova een aanbod dat niet op reguliere podia in de omgeving te zien is.
De commissie constateert dat het festival een groei naar 74.000 bezoekers voor de komende periode ambieert. Dit vindt zij realistisch, gezien de geschikte middelen die het festival inzet om de beschreven regionale doelgroepen te bereiken. Cultura Nova heeft goede lokale mediapartners, zoals De Limburger en L1, en veel volgers op sociale media. Ook betrekt het festival zijn festivallocaties en partners bij de publieksbenadering. De commissie plaatst een kanttekening bij het bereiken van ander publiek dan het lokale publiek. Zij vindt het logisch dat de focus van het festival primair is gericht op het lokale publiek. Tegelijkertijd constateert de commissie dat het festival ambieert om ook een landelijk (professioneel) publiek en publiek uit buurlanden naar het festival te halen. De commissie mist in dat kader een strategie om ook dat publiek te bereiken. Zij ziet wel dat het festival in het verleden, in samenwerking met lokale kranten, busreizen vanuit Aken heeft georganiseerd voor een bezoek aan de voorstelling 'Carmina Burana'. Dit geeft de commissie vertrouwen dat het festival ook in de komende periode passende acties realiseert.
De commissie beoordeelt de inbedding van Cultura Nova als zeer goed.
Zij vindt dat Cultura Nova in alle opzichten stevig is ingebed in de omgeving. Op artistiek gebied blijkt dat volgens haar uit de intensieve samenwerkingen met podia en culturele instellingen, zoals Parkstad Limburg Theaters, Poppodium NIEUWE NOR en SCHUNK. Met VIA ZUID wordt samengewerkt in het kader van talentontwikkeling van jonge makers. Positief is de commissie over de samenwerking met meer gevestigde makers en groepen uit de omgeving en over de ambitie om daar meerjarenafspraken mee te maken.
Op het gebied van educatie werkt Cultura Nova onder andere samen met ROC Vista College Heerlen: studenten krijgen een podium voor hun eindexamenvoorstelling. Daarnaast creëert het festival met middelbare scholieren uit Heerlen, Duitsland en België een jongerenvoorstelling. De commissie waardeert in het verlengde daarvan de samenwerking met onderwijskoepels Movare en Innovo. Studenten aan kunstvakopleidingen, zoals de Toneelacademie en het Conservatorium in Maastricht, krijgen daarnaast een plek binnen het programma via aanmelding en coproducties.
De commissie vindt het positief dat het festival samenwerkingen aangaat met onder andere Stichting Street Art, Stadslab Heerlen en IBA Parkstad om jongeren te bereiken en te betrekken bij het programma. De commissie ziet ook andere initiatieven om verbinding te maken met bewoners, zoals met ouderenzorginstelling Sevagram en woningstichting Wellen en Wonen Limburg. Verder constateert zij dat er veel vrijwilligers worden betrokken bij het festival. Een sterke lokale maatschappelijke betrokkenheid blijkt volgens de commissie ook uit de rol die het festival speelt bij belangrijke gebeurtenissen in de omgeving, zoals bij de ingebruikname van de Noorderbrug in Maastricht. Ook organiseert het festival een Stadsmaakweek en debatten en lezingen, onder andere samen met kennisinstituut Neimed en IBA Parkstad.
Ten aanzien van de financiële relaties in de omgeving is de commissie positief over de bijdrage van de gemeente en de provincie. Zij constateert dat Cultura Nova op structurele basis ondersteund wordt door beide overheden. Het gaat bovendien om substantiële bedragen.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.