Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als ruim voldoende.
Soundsofmusic is een meerdaags festival dat ieder najaar plaatsvindt op verschillende locaties in de binnenstad van Groningen. Het festival presenteert twaalf concerten met nieuwe muziekvormen binnen de hedendaagse muziek. Kenmerkend zijn de twee lagen van het festival, bestaande uit een kernprogrammering en stadsprogrammering.
De commissie leest in het plan dat Soundsofmusic een actueel en hoogwaardig muziekfestival voor een divers en avontuurlijk publiek wil realiseren, in een hechte verbinding met de stad Groningen. Deze visie ziet zij vertaald in een aantal concrete doelstellingen. De commissie is positief over de keuze van het festival om zich te richten op componisten en kleinere ensembles die zich bezighouden met actuele ontwikkelingen, zoals het gebruik van nieuwe technologieën. In de kernprogrammering van de afgelopen edities ziet de commissie een aantal aansprekende namen die aansluiten bij de visie, onder wie Anna Meredith en Yu Oda. Wel ontbreekt volgens de commissie een focus binnen de artistieke visie. Zo vindt zij de selectiecriteria “kwaliteit” en “actualiteit” breed geformuleerd. Het is de commissie niet duidelijk hoe Soundsofmusic binnen het brede aanbod scherpe inhoudelijke keuzes maakt. Gezien het geringe aantal concerten dat het festival presenteert, is een heldere focus volgens haar des te belangrijker.
De commissie constateert dat het festival zich de komende jaren wil richten op residenties van componisten en (geluids)kunstenaars en coproducties die daaruit voortvloeien. Positief is de commissie over het feit dat er al concrete, aansprekende namen worden genoemd voor 2021 en 2022, zoals Maxim Shalygin en Jennifer Walshe. De verschillende programmaonderdelen en beoogde artiesten sluiten volgens haar aan bij de artistieke visie en bieden mogelijkheden voor samenwerkingen tussen artiesten. Zo heeft de commissie waardering voor de uitwisselingen die het faciliteert tussen de artists in residence en talentvolle musici en kunstenaars uit het noorden. Hiervoor werkt het festival samen met passende partners, zoals Kunstacademie Minerva, het Frank Mohr Instituut en het Prins Claus Conservatorium. Volgens de commissie vergroot Soundsofmusic daarnaast de presentatiemogelijkheden van deze projecten door samen te werken met regionale festivals zoals Rockit en landelijke festivals zoals Gaudeamus en November Music. Wel vindt zij de rol die het festival zelf inneemt in het initiëren en uitvoeren van de producties summier toegelicht. Zij mist een duidelijke beschrijving van de manier waarop Soundsofmusic binnen de verschillende samenwerkingen de eigen signatuur weet te bewaken.
De commissie is tot slot van mening dat het festival met het verlenen van compositieopdrachten en het betrekken van jonge programmeurs bij de totstandkoming van het programma ruimte biedt voor het tonen van nieuw talent en nieuw werk. Wel vindt zij dat de bijdrage aan vernieuwing van het genre beperkt blijft vanwege de kleinschaligheid van het festival. Zij leest in het plan ook geen ambities om het aantal concerten aanzienlijk te vergroten.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie van Soundsofmusic als voldoende.
De commissie leest in het plan dat het festival een “curious community” wil scheppen: een (noordelijk) netwerk van mensen die muzikaal nieuwsgierig zijn ingesteld. Dit wil het festival bereiken door ontmoetingen tussen makers en bezoekers te stimuleren. De commissie vindt dit doel aansprekend en aansluiten bij de artistieke visie. Het is haar echter niet goed duidelijk welk publiek het festival wil bereiken; het plan bevat weinig informatie over het huidige publiek. Hoewel er een aantal potentiële doelgroepen op basis van muzikale voorkeuren wordt beschreven, vindt de commissie deze erg beknopt. In positieve zin constateert zij dat Soundsofmusic voornemens is om een jonger publiek uit de stad te bereiken. Gezien de grote studentenpopulatie in Groningen vindt de commissie dit een passende ambitie.
Het programma vindt de commissie enigszins aansluiten bij de potentiële doelgroepen. Zo zijn de cross-overs tussen verschillende genres en de verdiepende activiteiten interessant voor liefhebbers van actuele muziek. Wel ontbreekt volgens de commissie een toelichting op de wijze waarop de kernprogrammering en de stadsprogrammering met elkaar worden verbonden. Het is de commissie op basis van het plan niet duidelijk welk publiek het festival met de verschillende onderdelen wil bereiken. De commissie mist daarnaast een toelichting hoe het festival het publiek ertoe wil bewegen om meerdere concerten en activiteiten te bezoeken. Enkel het aanbieden van een passe-partout vindt zij niet toereikend. Bij deze kritiek speelt ook een rol dat de commissie het niet vanzelfsprekend vindt dat het beoogde communitygevoel ontstaat, omdat de activiteiten verspreid zijn over meerdere dagen en locaties. De commissie is wel positief over de Soundsclash met exposities en concerten, dat in 2019 als minifestival binnen het festival plaatsvond. Volgens haar heeft een dergelijke opzet potentie om een jongere doelgroep te betrekken bij het festival en interacties tussen de bezoekers en artiesten te vergroten. De commissie mist in het kader van het bereiken van een groter en jonger publiek wel een reflectie op het aantal activiteiten. In het plan ontbreekt een toelichting waarom niet is gekozen voor het vergroten van het aanbod.
Vanwege de manier waarop Soundsofmusic partners en locaties betrekt binnen zowel het programma als de marketing, is de commissie van mening dat het festival deelnemende musici, studenten aan kunstvakopleidingen, kunstenaars en hun achterban weet te bereiken. Zij is het met Soundsofmusic eens dat er genoeg mogelijkheden zijn in Groningen om samen met de genoemde partners een breder en jonger publiek te bereiken. De commissie leest in het plan een aantal interessante suggesties, zoals een podcast en het inzetten van ambassadeurs. Zij mist echter een overkoepelende strategie, waarin scherper is geformuleerd op welke wijze het beoogde publiek wordt bereikt en overgehaald om het festival te bezoeken.
De commissie beoordeelt de inbedding van Soundsofmusic als voldoende.
Soundsofmusic werkt voor de totstandkoming van het programma op structurele wijze samen met artistieke partners in de omgeving, waaronder makers, festivals, kunstvakopleidingen en podia. De samenwerkingen reiken daarnaast verder dan het faciliteren van locaties en het uitwisselen van marketingmiddelen. Zo worden ook externe programmeurs betrokken bij het samenstellen van het inhoudelijke programma.
De commissie mist in de aanvraag een toelichting op educatieve samenwerkingen. Het festival noemt Studium Generale van de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool als partners binnen de stadsprogrammering, maar een uitwerking ontbreekt. Ook constateert zij dat er geen samenwerkingen plaatsvinden met instellingen in het primair en voortgezet onderwijs.
Op maatschappelijk vlak ziet de commissie geen substantiële en structurele samenwerkingen genoemd in het plan. Gezien de nadruk op verbinding en ontmoetingen binnen het festival, vindt de commissie dit een gemiste kans.
Tot slot is de commissie van mening dat er op dit moment geen sprake is van lokale inbedding op financieel gebied. De gemeente en provincie dragen momenteel niet rechtstreeks bij aan het festival. Het festival heeft voor de komende periode wel aangevraagd bij de gemeente Groningen en de provincie Groningen.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.