Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als ruim voldoende.
So What's Next? is een driedaags festival voor “jazz & beyond” in Eindhoven, waarbij de activiteiten op diverse podia en presentatieplekken rondom de stad plaatsvinden. Jaarlijks presenteert het festival naar eigen zeggen artiesten uit het nieuwe millennium, met cross-overs van jazz met hiphop, soul, world en elektronische muziek.
De commissie vindt dat de organisatie van het festival vanuit een heldere visie een aansprekend en kwalitatief sterk programma samenstelt. Vanuit de veelomvattende term “jazz & beyond” weet de aanvrager volgens de commissie het programma in te vullen met een breed scala aan artiesten, die in goede samenhang met elkaar worden gepresenteerd. Zij vindt de formule, waarbij een plek wordt geboden aan opkomend talent en actuele ontwikkelingen in de jazz in samenwerking met scouts, interessant. Het spreekt de commissie aan dat de in Amerika gevestigde scouts kennis en inzicht bieden in gebieden waar de organisatie niet direct toegang tot heeft. De commissie zet echter een kanttekening bij de focus die het festival heeft op het aanbod van jazz uit de Verenigde Staten, terwijl veel van de actuele ontwikkelingen tegenwoordig in met name het Verenigd Koninkrijk en niet-westerse landen plaatsvinden, zoals het festival zelf ook aangeeft. De commissie leest in positieve zin dat muzikanten van buiten de Verenigde Staten worden meegenomen in het aanbod. Zij is echter van mening dat er weinig wordt gereflecteerd op de mate waarin de organisatie inspeelt op de verschuiving van ontwikkelingen in de jazz.
De commissie vindt dat So What’s Next? vanuit de artistieke visie een aansprekend programma samenstelt. Het festival kent elk jaar een specifieke thematiek, heeft een randprogramma voor beleving en verdieping en kent ook een vaste structuur. De concrete uitwerking van de komende edities geeft bovendien helder zicht op de manier waarop de organisatie de diversiteit in het jazzaanbod presenteert. Verder constateert de commissie dat de organisatie met name inspeelt op de vernieuwende ontwikkelingen op het gebied van electronic jazz. Naast het programmeren van muzikanten die zich al bevinden op het raakvlak van jazz en elektronische muziek, zoals Weval en Apparat, wordt aan artiesten ook de rol van curator gegeven om samenwerkingen binnen de discipline te stimuleren. De commissie is positief over dit initiatief en vindt dat de genoemde namen innovatief te werk gaan. Zij plaats hierbij wel de kanttekening dat het veelal gaat om gekende namen die ook op andere podia en festivals in Nederland spelen. De commissie is tot slot van mening dat er een mooie verbinding wordt gemaakt tussen de locaties en het type aanbod. Zo wordt de potentie van Muziekgebouw Eindhoven volledig benut voor grote showcases, zoals van Nils Frahm en Tom Misch, terwijl de locaties in de binnenstad met name bedoeld zijn voor concerten van opkomende (lokale) artiesten.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie is van mening dat So What’s Next? erin slaagt een aansprekend muziekaanbod aan een steeds groter publiek te presenteren, waarbij zij het ook positief vindt dat een groot deel van het publiek uit de directe omgeving komt. Met een programma dat bestaat uit een jongere generatie muzikanten spreekt het festival volgens het plan een nieuwe generatie publiek aan. De commissie beaamt dit, al had zij meer inzicht willen krijgen hoe die publieksontwikkeling in de komende jaren specifieker wordt verbonden aan de artistieke richtingen die worden ingezet.
Ten aanzien van de samenhang tussen het publiek en het programma is de commissie gematigd positief. Zij is met name positief over de manier waarop het festival de koppeling maakt tussen enerzijds de locaties en het type aanbod en anderzijds het beoogde publiek. Ook vindt de commissie dat de organisatie de mogelijkheden van een stadsbrede programmalijn in de openbare ruimte op een juiste manier toepast. Zo slaagt het festival er volgens de commissie in om verbinding met de stad te maken en de zichtbaarheid bij het huidige publiek te verbeteren. De commissie zet een kanttekening bij het aanbod waarin het festival verbreding ambieert, bijvoorbeeld door het opzoeken van de grenzen en cross-overs in de jazz. De commissie leest niet duidelijk hoe de programmaonderdelen aansluiting vinden bij het beoogde publiek. Zij is van mening dat hiermee vooral liefhebbers, kenners en professionals bereikt worden. Op welke manier de programmering gericht is op het bereiken van nieuw publiek wordt op basis van het plan niet duidelijk.
Op het gebied van publieksbenadering vindt de commissie een aantal ambities goed uitgewerkt. Zo wil de aanvrager het publieksbereik vergroten, waarbij de nadruk wordt gelegd op publiek en professionals afkomstig van ver buiten de regio. Daarnaast ambieert de aanvrager om de binding en betrokkenheid met het publiek te versterken. Hoewel het marketingplan de juiste aanzetten beschrijft, laat de uitwerking volgens de commissie nog te wensen over. Zo is de strategie om via online middelen de publieksbinding en -verdieping te vergroten beperkt uitgewerkt. Op basis van het plan is de commissie er niet volledig van overtuigd dat de beoogde verdieping bij het publiek gerealiseerd gaat worden. Positiever is de commissie over middelen die zullen worden ingezet voor het behouden en vergroten van het huidige publiek. De mediapartnerschappen van So What’s Next? laten zien dat de organisatie goede ingangen heeft bij een breed publiek van geïnteresseerden en professionals in de jazz. Resultaten uit het verleden bieden de commissie bovendien het vertrouwen dat de ambitie op het gebied van groei gerealiseerd kan worden.
De commissie beoordeelt de inbedding als voldoende.
Zij ziet in het plan terug dat festival So What’s Next? enigszins is geworteld in de lokale culturele infrastructuur. Het festival heeft een langdurige samenwerking met hoofdlocatie Muziekgebouw Eindhoven, maar de samenwerkingen met andere presentatieplekken in de omgeving vindt de commissie beperkt. De commissie stelt dat de samenwerkingen met de verschillende locaties in de stad, zoals Paterskerk en Dynamo, vooral praktisch en productioneel van aard zijn. Verder constateert de commissie in positieve zin dat het festival met een aantal provinciale partners een rol vervult op het gebied van talentontwikkeling voor muzikanten uit Noord-Brabant.
De commissie mist in het plan een strategie voor samenwerkingsverbanden op het gebied van educatie. Er wordt in het plan wel gesproken over projecten met educatieve insteek, zoals de Academy of Music and Performing Arts, maar dit zou met name betrekking hebben op het talentontwikkelingstraject. Volgens de commissie biedt de programmering van het festival meer mogelijkheden op educatief vlak.
De commissie is kritisch over het feit dat in de aanvraag samenwerkingen met maatschappelijke organisaties geheel ontbreken. Zij leest in het plan niets over bestaande of voorgenomen structurele samenwerkingsverbanden van de organisatie op maatschappelijk vlak die bijdragen aan de inbedding van het festival in de eigen omgeving.
De commissie vindt het positief dat festival So What’s Next? structureel wordt ondersteund door de gemeente Eindhoven en de provincie Noord-Brabant. Dit gaat bovendien om substantiële bedragen.