Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als goed.
Festival schrit_tmacher: just dance! (schrit_tmacher) is een jaarlijks internationaal festival voor hedendaagse dans met voorstellingen op podia in Heerlen, Kerkrade, Aken (D) en Eupen (BE). Gedurende vijf weken presenteert het festival internationale dans, met een focus op niet-westerse perspectieven, performancekunst en interdisciplinaire cross-overs.
De commissie vindt dat de organisatie van het festival vanuit een heldere visie een actueel en kwalitatief sterk programma samenstelt. Zij is van mening dat schrit_tmacher met de ontwikkeling en presentatie van actuele ontwikkelingen in de hedendaagse dans een duidelijke artistieke positie inneemt in het Nederlandse dansveld. De commissie is positief over de manier waarop de nieuwste ontwikkelingen van de discipline nagenoeg in alle activiteiten van het festival zijn verweven. Dit doet schrit_tmacher volgens de commissie zowel in de vaste programmaonderdelen als in de eigen projecten, waarin de aandacht uitgaat naar nieuw talent en de realisatie van producties. De afgelopen edities hebben in de ogen van de commissie bewezen dat deze aanpak werkt. Aansprekende voorbeelden daarvan zijn volgens de commissie het werk van choreografen Ohad Naharin en Kader Attou. Het plan en de wijze waarop het festival in de afgelopen periode heeft gewerkt geeft de commissie het vertrouwen dat schrit_tmacher ook in de komende periode een boeiende presentatieplek zal zijn voor nieuw dansaanbod.
In de vertaling van de artistieke visie naar de programmering ziet de commissie aansprekende punten. Het festival committeert zich in de programmering volgens haar aan de beoogde kwaliteit en actualiteit. In de afgelopen jaren heeft dit volgens de commissie geleid tot een programma waarin de meest actuele ontwikkelingen in de dans werden getoond. Ook in het voorliggende plan geven de vijf programmalijnen volgens de commissie passende kaders die goed aansluiten op de artistieke visie van het festival. Het uitgebreide (internationale) netwerk en de ruime ervaring van het artistiek team van het festival bieden de commissie vertrouwen dat de kwaliteitskeuzes ook in de komende tijd zijn geborgd. Een kanttekening zet de commissie bij de vorm van het festival waarin verspreid over een periode van vijf weken voorstellingen worden getoond. De relatief lange duur van het festival draagt volgens haar niet bij aan de festivalbeleving van het publiek.
De commissie constateert op basis van het plan dat het festival niet alleen goed verweven is in een internationaal dansnetwerk, maar ook aandacht heeft voor het lokale makersklimaat. In samenwerking met VIA ZUID en Huis van de Kunsten voert de organisatie projecten uit. Ook geeft de organisatie festivalopdrachten aan makers als Nanine Linning en Yin Yue. De commissie stelt dat schrit_tmacher daarmee een belangrijke rol bekleedt ten aanzien van de presentatie van zowel jonge makers als gevestigde namen. Tot slot is ze positief over de structurele samenwerkingen met gezelschappen als Scapino Ballet en Het Nationale Ballet.
De commissie beoordeelt de publieke functie als voldoende.
Zij leest dat schrit_tmacher een internationaal en breed samengesteld publiek en een groeiend jong publiek bereikt. De commissie constateert in positieve zin dat de bezoekersaantallen in de afgelopen periode inderdaad zijn toegenomen. Bovendien blijkt uit de aanvraag dat een groot deel van de bezoekers uit de Euregio komt. Hierdoor is de commissie van mening dat schrit_tmacher een duidelijke regionale publieksfunctie bekleedt. De commissie vindt het positief dat de organisatie jaarlijks publieksonderzoek laat uitvoeren, maar mist een reflectie op de resultaten uit het onderzoek en hoe deze van invloed zijn op de publieksvisie. Zo vindt de commissie de manier waarop de aanvrager onderscheid maakt in het bezoekersprofiel summier uitgewerkt en is er sprake van overlap tussen de verschillende doelgroepen. Hierdoor krijgt zij te weinig inzicht in de beoogde publieksontwikkeling van schrit_tmacher in de komende jaren.
Uit de programmering wordt het de commissie evenmin duidelijk welk publiek schrit_tmacher met welk aanbod wil bereiken. Zij stelt dat het programma voornamelijk elementen bevat voor publiek dat al bekend is met het aanbod. Programmaonderdelen als ‘GENERATION2’ en ‘key of life’ bevatten weliswaar enkele aansprekende activiteiten voor een breder publiek, maar er ontbreekt een visie op welke manier het festival minder vanzelfsprekende publieksgroepen met deze onderdelen wil aanspreken. Daarnaast schrijft de aanvrager te streven naar hogere bezoekersaantallen. Dit wil schrit_tmacher onder andere realiseren via programmakeuzes en door het uitbouwen van het aantal locaties. Hoewel de commissie hierin mogelijkheden ziet voor het realiseren van hogere publieksaantallen, ontbreekt in haar ogen inzicht op welk aanbod het festival doelt en voor welk publiek dat aansprekend is.
Wat betreft de publieksbenadering is de commissie positief over de inspanningen om het bestaande publiek te vergroten. Zo stelt de organisatie doelen om middels specifieke communicatiemiddelen, zowel online als offline, het publiek aan zich te binden. Verder vindt de commissie het voornemen om aan de hand van de resultaten van het jaarlijkse publieksonderzoek het marketingbeleid te toetsen en bij te stellen een goede basis voor een doelgerichte aanpak. De commissie mist in het voorliggende plan wel een overtuigende strategie met specifieke doelstellingen ten aanzien van de nieuwe doelgroepen. In plaats van de intentie om in dit kader vooral externe marketingspecialisten in te schakelen, had de commissie hiervoor een strategisch plan van aanpak in de aanvraag willen aantreffen.
De commissie beoordeelt de inbedding als goed.
Zij is van mening dat het festival stevig is ingebed in de lokale culturele infrastructuur. De commissie is positief over de samenwerking die de organisatie heeft met podia in de Euregio, zoals met Parkstad Limburg Theaters en Theater Kerkrade. Kulturbetrieb der Stadt in Aken draagt zowel productioneel als facilitair bij om in de best mogelijke omstandigheden voorstellingen te presenteren. Ook vindt de commissie het positief dat schrit_tmacher in de komende periode bijdraagt aan het project ‘Proeftuin dans’, in samenwerking met IBE en Festival De Nederlandse Dansdagen. Verder constateert de commissie in positieve zin dat de organisatie van schrit_tmacher is aangesloten bij het lokale overleg met gezelschappen, podia en festivals in de Euregio.
De commissie is positief over de intentie die de aanvrager heeft voor het aangaan van maatschappelijke samenwerkingsverbanden. De mate waarin schrit_tmacher samenwerkt met de lokale maatschappelijke organisaties in de communityprojecten, zoals zorginstellingen en dansscholen, is volgens de commissie echter beknopt uitgewerkt in het plan. Het is haar niet duidelijk wat de organisatie beoogt te bereiken met deze vormen van samenwerking.
De commissie is positief over de samenwerkingsverbanden op het gebied van educatie. Uit de aanvraag blijkt dat de aanvrager structurele samenwerkingsverbanden aangaat met dansgezelschappen en podia om educatieve activiteiten op basisscholen in Parkstad Limburg en Heuvelland te organiseren. Ook leidt het project ‘the making of’, in samenwerking met Theater Kerkrade, ertoe dat leerlingen van het primair en voortgezet onderwijs in aanraking komen met professionele dans. Op basis van het verleden heeft de commissie er vertrouwen in dat ook in de komende periode de samenwerkingsverbanden zullen bijdragen aan het verder versterken van de inbedding op educatief vlak.
De commissie vindt het positief dat schrit_tmacher structureel wordt ondersteund door de gemeente Heerlen en de provincie Limburg. Dat geeft aan dat het festival ook in financiële zin goed is ingebed.