Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie van Roadburn als goed.
Het vierdaagse festival Roadburn vindt ieder jaar in april plaats op diverse locaties in het centrum van Tilburg. Roadburn wil, met een nieuwe en brede invulling van het genre, hét festival zijn voor de liefhebber van “heavy music”.
De commissie vindt dat Roadburn in bijna 20 jaar tijd is uitgegroeid tot een belangwekkend festival met een sterke positie binnen het internationale aanbod van “heavy music”. De ambitie van Roadburn om zich artistiek-inhoudelijk te blijven onderscheiden binnen het groeiende aantal internationale festivals vindt zij sterk. In de uitwerking daarvan maakt het festival volgens de commissie de rol als aanjager van nieuwe ontwikkelingen binnen het genre overtuigend waar.
In de vertaling van de visie naar de activiteiten is het festival in de afgelopen jaren tot een kwalitatief sterk programma gekomen, waarbij het muzikale spectrum van de heavy muziekstijlen breed is vertegenwoordigd. Volgens de commissie programmeert het festival aanbod dat elders in het land niet te zien is, zoals in het verleden het debuut van Molasses en een samenwerking tussen Triptykon en het Metropole Orkest. Positief is zij over het feit dat combinaties met andere muziekstijlen zoals hiphop en acid folk en cross-overs tussen kunstvormen niet worden geschuwd. Daarnaast biedt het festival ruimte voor nieuw talent, zowel internationaal als nationaal en uit de directe omgeving. Dat blijkt volgens de commissie ook uit de ambities om de samenwerkingen met de Metal Factory en de Rockacademie verder uit te breiden.
De commissie constateert dat het festival in de komende periode specifieke programmaonderdelen wil inzetten om de gewenste inhoudelijke verdieping te realiseren.
Zij is positief over de ambities van het festival om de komende jaren intensief samen te werken met artiesten en hen een plek te geven als gastcurator en artist in residence. De compositieopdrachten die Roadburn wil verstrekken aan onder andere Chelsea Wolfe en Sangre de Muerdago & III Wicker vindt zij tot de verbeelding spreken en goed gemotiveerd. De commissie is ook positief over de wijze waarop het festival aanstuurt op samenwerkingen en uitwisselingen tussen de artiesten. Wel is zij van mening dat de overige activiteiten en de randprogrammering summier zijn uitgewerkt in het plan. Zij mist een toelichting op de wijze waarop keuzes worden gemaakt binnen het (inter)nationale aanbod en de partners die het festival daarbij betrekt. Desondanks heeft de commissie vertrouwen in de ervaring, kennis en het netwerk van de organisatoren. Zij is van mening dat Roadburn de internationale community op een goede manier weet in te zetten, om zo tot een vernieuwend en uniek aanbod te komen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie van Roadburn als voldoende.
Zij stelt vast dat Roadburn een groot en trouw publiek van liefhebbers van “heavy music” heeft, dat voor meer dan de helft afkomstig is uit het buitenland. Ook in de eigen omgeving weet het festival volgens de commissie liefhebbers te bereiken, mede dankzij de hechte (online) community. Zij heeft waardering voor de ambitie van het festival om uit te groeien tot een vijfdaags festival, waarbij niet op kwantiteit maar op meer kwaliteit voor het publiek wordt ingezet. De commissie is van mening dat de wijze waarop vanuit de visie verdieping binnen het programma plaatsvindt, aansprekend is voor de kenners van het genre.
De commissie vindt echter dat Roadburn haar publiek in het plan summier beschrijft. Zij leest een aantal kenmerken en een typering in vier publieksgroepen, maar vindt de beschrijvingen erg beknopt. Zo wil het festival onder andere de geplande compositieopdrachten en residenties inzetten om nieuwe bezoekers aan het festival te verbinden. Over deze doelgroep staat echter weinig concreets vermeld. Het is de commissie verder niet duidelijk welke acts of specifieke programmaonderdelen worden gekoppeld aan de doelgroepen, en waarom. De commissie vindt ook dat een heldere beschrijving van het publiek in de eigen omgeving ontbreekt. Zo constateert zij dat Roadburn een openbaar podium wil realiseren voor de inwoners van Tilburg. De commissie vindt dit een slim idee en is van mening dat het genre genoeg mogelijkheden biedt om een breder publiek aan te trekken. Zij krijgt op basis van het plan echter geen beeld van de koppeling tussen het podium en het publiek dat het festival hoopt te bereiken. De commissie mist concrete namen en voorbeelden. Daarnaast vindt zij het een gemis dat Roadburn zich in het plan niet tot andere presentatieplekken in de omgeving verhoudt, waaronder podia en festivals die ook “heavy music” presenteren.
Op het gebied van publieksbenadering constateert de commissie dat Roadburn op een passende manier de internationale (online) community weet in te zetten. Het festival benut de mogelijkheden die sociale media en het eigen forum bieden om de vaste bezoekers te bereiken en op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen. Daarnaast heeft Roadburn volgens de commissie een aantal sterke mediapartners, die het festival weet in te zetten voor een groter bereik onder liefhebbers. Ook hier mist zij echter een strategie om de nieuwe bezoekers en het publiek uit de eigen omgeving te bereiken. Zij is er daarom niet direct van overtuigd dat de groei in bezoekersaantallen gerealiseerd gaat worden.
De commissie beoordeelt de inbedding als ruim voldoende.
Poppodium 013 is sinds het ontstaan een belangrijke zakelijke en facilitaire uitvalsbasis van Roadburn. Of er sprake is van een artistiek-inhoudelijke samenwerking met het podium leest de commissie niet in het plan. Ook is het haar niet duidelijk hoe de inhoudelijke relatie er na 2021 uit gaat zien, wanneer Stichting Heaviness het organiseren van het festival op zich neemt. De commissie constateert dat het festival daarnaast plaatsvindt op andere podia in Tilburg, zoals de Hall of Fame. Ook deze samenwerkingen lijken op basis van het plan alleen facilitair van aard. De commissie vindt het wel positief dat Roadburn binnen het programma ruimte biedt aan Brabantse musici en acts en daar passende organisaties bij betrekt, zoals Music Hub Brabant. Zij mist wel een uitwerking van deze samenwerkingen.
Op educatief vlak constateert de commissie dat Roadburn de ambitie heeft om samen met de Metal Factory en de Rockacademie een talentonwikkelingstraject op te richten. Wel leest zij dat deze plannen nog weinig concreet zijn. Ook is er geen sprake van samenwerkingen binnen het primair en voortgezet onderwijs of met andere educatieve organisaties.
De commissie is gematigd positief over de inbedding op maatschappelijk gebied. Zij heeft waardering voor het feit dat er meer dan honderd vrijwilligers worden ingezet tijdens het festival. Zij leest in het plan dat deze vrijwilligers niet alleen via educatieve instellingen, maar ook via maatschappelijke organisaties worden geworven, zoals R-Newt, Verdien je Ticket en More2Win. De commissie mist een toelichting op de afspraken die Roadburn met deze organisaties heeft. Het is haar niet duidelijk in hoeverre deze samenwerkingen substantieel en structureel zijn.
Tot slot stelt de commissie vast dat Roadburn structureel en substantieel wordt ondersteund door de gemeente Tilburg. Daarnaast heeft het festival een aanvraag ingediend bij de provincie Noord-Brabant. Ook is de commissie positief over de betrokkenheid van het Ondernemersfonds Tilburg en de financiële ondersteuning vanuit Citymarketing Tilburg.