Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie van PopMonument als zwak.
PopMonument is een jaarlijks terugkerend, tweedaags festival in Bergen op Zoom. Het festival presenteert popconcerten op verschillende, merendeels monumentale locaties in de stad. Het muziekfestival vindt plaats tijdens het nationale weekend van Stichting Open Monumenten.
PopMomument wil het publiek verrassen met een combinatie van erfgoed en pop, jazz en wereldmuziek. Volgens de aanvrager is het doel van het festival om materieel en immaterieel erfgoed toegankelijk te maken voor een breed en nieuw publiek. De commissie vindt het gebruik van historische locaties als uitgangspunt interessant en heeft waardering voor de lokale verbinding die hieruit voortvloeit. Zij erkent de functie van het festival als podium voor jong talent en het belang van de samenwerking daarin met regionale partners, zoals Gebouw T.
Er ontbreekt volgens de commissie echter een heldere artistieke visie. De pijlers “diversiteit”, “vernieuwing” en “lokale functie” vindt zij te breed geformuleerd en ziet zij niet overtuigend vertaald in de programmering. De commissie mist in het plan een toelichting op de manier waarop er vanuit de visie inhoudelijke keuzes worden gemaakt en hoe acts aan locaties worden gekoppeld. De commissie constateert dat binnen de programmering van de afgelopen periode regionale indiepopacts de basis vormen. Ook ziet zij een aantal kwalitatieve namen staan in de wenslijst voor de programmering van 2021/2022, die voor het publiek in de omgeving nieuw kunnen zijn. Desondanks ziet zij weinig aanknopingspunten voor het diverse en vernieuwende karakter dat het festival zegt na te streven. De ambitie van de aanvrager om eigen producties te maken vindt zij summier uitgewerkt. De commissie krijgt daardoor geen beeld bij de nieuwe soorten aanbod dat de aanvrager beoogt te presenteren.
Kritisch is zij ook over de manier waarop storytelling als formule vorm krijgt binnen het programma. De samenwerkingen met organisaties zoals Stichting Bezichtiging Monumenten en Erfgoed Brabant zijn volgens haar een goed startpunt. Het is haar echter niet duidelijk hoe de verhalen vervolgens vorm krijgen en op welke manier artiesten worden begeleid. De commissie waardeert de ambitie om hier in de toekomst een artistiek leider en lokale en landelijke kunstenaars voor in te schakelen, maar mist een concrete uitwerking van deze plannen. Ook de bijbehorende samenwerking met het Cultuurbedrijf is in de aanvraag niet toegelicht. De beperkte wijze waarop storytelling in de afgelopen edities tot uiting kwam, geeft de commissie onvoldoende vertrouwen dat de gewenste verdieping plaatsvindt. Tot slot mist zij een reflectie op het onderdeel PopMonument on Tour, waarbij in de afgelopen jaren acts op andere festivals en in andere steden werden geprogrammeerd. Onduidelijk is of deze samenwerkingen in de toekomst worden voortgezet.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie van PopMonument als zwak.
Ze constateert dat het festival in korte tijd een trouw publiek aan zich heeft weten te binden, dat grotendeels aansluit bij het doel om een relatief jong publiek kennis te laten maken met erfgoedlocaties. De commissie vindt daarnaast dat uit het plan blijkt dat PopMonument een redelijk beeld heeft van het publiek in de eigen omgeving. Wel vindt zij dat de beschreven doelgroepen algemeen zijn beschreven en summier zijn onderbouwd. Zo wordt beperkt gereflecteerd op de resultaten uit het evenementenonderzoek van citymarketing Bergen op Zoom. De beschreven doelgroepen vindt de commissie daarnaast weinig gekoppeld aan het concrete programma. Zo worden er per publieksgroep uiteenlopende genres genoemd, variërend van alternatieve rock tot mainstream pop, maar deze sluiten niet aan bij het concrete festivalprogramma. Een helder verband tussen de artistieke visie en de beoogde publieksgroepen ontbreekt in de ogen van de commissie.
Hoewel de aanvrager aangeeft dat de bezoeker keuzestress ervaart, ziet de commissie geen programmalijnen binnen het aanbod. De commissie constateert dat de festivalapp, die de bezoeker tijdens de afgelopen edities via wandelroutes rondleidde en achtergrondinformatie bood, door het festival niet wordt gecontinueerd. De komende jaren wordt in plaats daarvan nadruk gelegd op storytelling op de locaties zelf, om volgens de aanvrager een historische verdieping te realiseren bij de bezoeker. Aangezien concrete voorbeelden en plannen ontbreken, kan de commissie zich hier echter geen beeld van vormen. Het is haar ook niet duidelijk hoe deze verdieping zowel op monumentale locaties als in reguliere podia en cafés tot stand komt.
Positief is de commissie over de bezoekersaantallen die het festival weet te bereiken. Het festival heeft volgens haar een aantal passende communicatiemiddelen om de primaire doelgroep - muziek- en cultuurliefhebbers tussen de 30 en 40 jaar - te bereiken, zoals het inzetten van lokale partners en locaties. Een concrete aanpak om de dalende aantallen van bezoekers uit België en bezoekers buiten de regio te verbeteren ontbreekt echter. De commissie is kritisch over de ambitie om een verdubbeling in betalende bezoekers te bereiken. Zij leest daar in het plan geen overtuigende strategie voor. Het festival geeft in dit kader aan unieke content te gaan produceren. Onduidelijk blijft hoe deze unieke content wordt samengesteld en verspreid en vervolgens zal leiden tot de verkoop van meer tickets. Ook ontbreekt volgens de commissie een toelichting op het besluit om het gratis avondprogramma te laten vervallen, om zo meer kaartverkoop te realiseren. De commissie vindt het een gemis dat de aanvrager niet ingaat op de risico’s van deze aanpak, zoals het mislopen van het lokale en jongere publiek, terwijl dit juist een passende doelgroep is voor het festival.
De commissie beoordeelt de inbedding van PopMonument als ruim voldoende.
Zij ziet in het plan een aantal podia en culturele instellingen in de directe omgeving genoemd, maar deze functioneren voornamelijk als locaties en als communicatiepartners in de aanloop naar het festival. De commissie leest weinig over eventuele artistiek-inhoudelijke samenwerkingen. Zo wordt Crossroads genoemd als lokale partner, gericht op het bluesaanbod, maar kan de commissie op basis van het plan niet vaststellen of het om een structurele relatie met het podium gaat. Positief is zij wel over het werven van lokaal talent via de T-Strijd van Gebouw-T en het Vlaamse VI.BE.
Op educatief gebied waardeert de commissie dat het festival samen met onder andere Music Hub Brabant en muziekschool CKB het gratis middagprogramma op de zaterdag samenstelt. Ook hier had zij graag meer toelichting willen lezen op de invulling van deze samenwerking. Daarnaast laat het festival op het gebied van educatieve samenwerkingen nog kansen liggen. Volgens haar biedt de visie en het programma genoeg aanknopingspunten voor projecten met lokale onderwijsinstellingen.
Maatschappelijke partners ziet de commissie op het gebied van storytelling. Zij constateert dat de samenwerkingen met organisaties zoals Stichting Bezichtiging Monumenten en Erfgoed Brabant belangrijk zijn voor de historische input en uitwisseling. De beoogde samenwerking met Het Cultuurbedrijf om amateurkunstenaars te betrekken vindt zij echter summier toegelicht. Positief is zij wel over de vrijwilligers die bij het festival worden betrokken.
De commissie constateert dat de gemeente financieel bijdraagt aan het festival, maar dat de provincie dit niet doet. Het PopMonument Inspires event, gericht op lokale ondernemers, vindt zij een interessant initiatief dat potentieel meer organisaties betrekt bij het festival. Wel ligt de nadruk volgens haar erg op de monumenten zelf en is er minder sprake van een inhoudelijke koppeling met PopMonument.