Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie van het Orlando Festival als voldoende.
Stichting Kamermuziek Limburg organiseert het tiendaagse Orlando Festival, dat jaarlijks in de zomer plaatsvindt in de omgeving van Abdij Hotel en Conferentieoord Rolduc in Kerkrade. Het festival hanteert een formule waarbij educatieve activiteiten en professionele kamermuziekconcerten samenkomen.
De commissie constateert dat het Orlando Festival zich richt op het verbinden van professionele musici met recent afgestudeerde musici, studenten, talenten, amateurs en muziekliefhebbers. Zij ziet dit vooral terug in het educatieve programma, dat bestaat uit een groot aantal kwalitatieve lessen, workshops en masterclasses voor de deelnemers. De geplande Orlando European Summer Course for Chamber Music is volgens de commissie een effectief middel om talentvolle uitvoerende musici te ondersteunen. De beoogde samenwerking hiervoor met diverse internationale festivals en conservatoria zijn volgens haar passend. Wel zet de commissie een kanttekening bij de beperkte aandacht binnen de educatieve activiteiten voor onderzoek naar vernieuwing van het genre. Zij vindt dit een gemiste kans.
De commissie leest daarnaast dat het festival door een gevarieerde programmering met kamermuziek uit vier eeuwen het genre verder onder de aandacht wil brengen van een breed publiek. Als visie voor het samenstellen van een concertprogrammering vindt zij dit erg algemeen en vanuit een breed historisch perspectief beredeneerd. De bron van waaruit het festival keuzes maakt is daarmee volgens de commissie erg groot. In de vertaling naar de programmering kan zij zich slechts beperkt een voorstelling maken van wat het publiek te zien en te horen krijgt, en waarom. In het plan staan een lijst met uitvoerenden en een aantal uitgangspunten voor de programmering, zoals aandacht voor het werk van Nederlandse componisten en de Tweede Weense School. De commissie is overtuigd van het vakmanschap van de uitvoerende musici, maar leest geen helder gemotiveerde keuzes binnen het repertoire die leiden tot een aansprekend en onderscheidend artistiek profiel. Concluderend vindt de commissie niet dat er sprake is van een samenhangend en vernieuwend concertprogramma, dat ook voor een breder publiek interessant is.
De commissie is kritisch over de samenwerkingen die het festival aangaat. Zij constateert dat de podia en conservatoria waarmee wordt samengewerkt vooral een functie hebben op het vlak van publieksbereik, maar in beperkte mate op artistiek vlak. Verder constateert zij enkele ambities om de komende edities samen te werken met makers, maar de plannen in dit kader zijn beperkt gemotiveerd en uitgewerkt. De commissie is er op basis van het plan niet van overtuigd dat deze samenwerkingen leiden tot een versteviging van de artistieke positie.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie van het Orlando Festival als zwak.
Zij heeft waardering voor het feit dat het Orlando Festival een trouw publiek van musici en kamermuziekliefhebbers weet te bereiken, waaronder uit de eigen omgeving. De commissie leest in het plan dat het festival de ambitie heeft om uit te groeien tot een kamermuziekevenement met een grote aantrekkingskracht voor het (inter)nationale en regionale publiek. Op basis van het plan is zij er niet overtuigd dat deze ambitie de komende jaren wordt gerealiseerd. Zo vindt de commissie dat het festival geen duidelijk beeld schetst van zowel het huidige als het beoogde publiek. Zij leest in het plan dat het festival twee hoofddoelgroepen onderscheidt: concertpubliek en deelnemers. De commissie mist een heldere beschrijving van deze doelgroepen en de subgroepen die hieronder geschaard worden en dan in het bijzonder van het concertpubliek. In het plan staan enkele kenmerken, zoals leeftijd en opleidingsniveau, maar het is de commissie niet duidelijk wat de verhouding is per doelgroep en waar het festival zich de komende tijd op wil richten.
Volgens de commissie past het educatieve programma voor deelnemers bij de wens van het Orlando Festival om professionele musici, studenten, jong talent en amateurs samen te brengen. De opzet van een tiendaags aaneengesloten evenement op locatie in Kerkrade sluit daar op aan. Wat betreft de concertprogrammering mist zij echter een koppeling met het publiek. Zo zijn zowel de geschetste programmalijnen als de speciale projecten die gepland staan voor de concerten in 2021-2024 niet gekoppeld aan publieksgroepen. De commissie verwacht dat de concertprogrammering interessant is voor deelnemers, vanwege de educatieve elementen. Zij ziet in de programmering echter geen aanknopingspunten om de gewenste groei in het concertpubliek te realiseren. Uit het plan blijkt onvoldoende welke programmaonderdelen worden ingezet voor het bereiken van het beoogde nieuwe publiek en op welke wijze daar invulling aan wordt gegeven.
Ook op het gebied van publieksbenadering constateert de commissie dat het festival de deelnemers goed weet te bereiken, maar dat een strategie voor het bereiken van een nieuw publiek ontbreekt. Zij ziet in het plan een aantal inspanningen beschreven die herhaalbezoek en deelname van onder andere amateurmusici aan het educatieve programma stimuleren. De communicatiemiddelen voor het concertpubliek zijn volgens de commissie echter summier beschreven en niet gekoppeld aan specifieke doelgroepen. Zij mist ook een reflectie op hoe mediapartners zoals Radio 4 en de Concertzender zullen worden ingezet om nieuw publiek te bereiken en wat het verwachte effect hiervan zal zijn. De regioconcerten en de miniconcerten in het centrum van Kerkrade zijn een goed startpunt om nieuw publiek te bereiken, maar een concrete uitwerking van die ideeën ontbreekt. Evenmin geeft de aanvrager aan hoe dit publiek wordt verleid om ook andere programmaonderdelen bij te wonen. Tot slot mist de commissie een toelichting op de wijze waarop het festival het netwerk en de mogelijkheden van Parkstad Limburg Theaters wil inzetten in de zoektocht naar nieuw publiek. De commissie is er op basis van het plan niet van overtuigd dat de beoogde publieksgroei zal worden gerealiseerd.
De commissie beoordeelt de inbedding van Orlando Festival als voldoende.
Zij constateert dat de avondconcerten van het festival plaatsvinden op podia en andere locaties in de omgeving, zoals Parkstad Limburg Theater Kerkrade, Kloosterbibliotheek Wittem en de Sint Janskerk in Maastricht. De samenwerking beperkt zich tot promotionele en facilitaire activiteiten. Er zijn plannen voor een artistieke samenwerking met Film in Limburg en de Limburg Film Commission voor de editie van 2023, maar de commissie mist een concrete uitwerking. Zij is er om die reden niet van overtuigd dat het festival substantiële en structurele artistieke samenwerkingsverbanden aangaat in de omgeving.
Educatieve samenwerkingen zijn er met regionale muziekscholen. Een positief voorbeeld daarvan vindt de commissie de Orlando Samenspelcursus voor jeugd en volwassenen. In het plan worden enkele ambities voor projecten gericht op scholen in de omgeving genoemd, maar de commissie vindt deze summier uitgewerkt. Daarnaast gaat het volgens haar niet om een structurele samenwerking, maar om een eenmalig project als onderdeel van de veertigste editie van het festival. Verder stelt de commissie vast dat het Orlando Festival zich actief inzet voor de participatie van amateurmusici. Het festival zegt daar ook Limburgse harmonie- en fanfareorkesten voor aan te schrijven. Of er sprake is van een substantieel en structureel samenwerkingsverband, is de commissie niet duidelijk.
De commissie leest geen aanknopingspunten voor maatschappelijke samenwerkingen in het plan. Dit vindt zij een gemis, aangezien er volgens haar wel degelijk mogelijkheden zijn voor verbindingen met maatschappelijk organisaties die kunnen bijdragen aan de lokale inbedding.
Tot slot constateert de commissie dat het Orlando Festival structureel wordt ondersteund door de gemeente Kerkrade en de provincie Limburg.