Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie van Jazz in Duketown als goed.
Festival Jazz in Duketown is een vierdaags jazzfestival dat ieder jaar tijdens Pinksteren plaatsvindt op acht gratis toegankelijke podia in de binnenstad van Den Bosch. Jazz in Duketown hanteert binnen het programma een sandwichformule waarin bekendere publiekstrekkers worden afgewisseld met vernieuwende musici en groepen.
Het festival wil volgens het plan een breed publiek in aanraking brengen met kwalitatieve jazz en de muzikale veelzijdigheid van jazz. De commissie vindt dat deze visie helder is beschreven en uitgewerkt in concrete doelen. Zij heeft Jazz in Duketown de afgelopen periode zien uitgroeien tot een festival met internationaal en nieuw aanbod, waarin de visie duidelijk is vertaald. De sandwichformule, in combinatie met acht podia met een eigen signatuur, zorgt ervoor dat het festival zich volgens de commissie onderscheidt van andere festivals in de omgeving.
Zij ziet zowel grote namen op het programma staan, zoals Marcus Miller en Joshua Redman, maar ook vernieuwende namen, zoals Zara McFarlane en The Comet is Coming. Positief is de commissie daarnaast over de ruimte die het festival biedt aan lokale en regionale jazzmuzikanten. Volgens de commissie zit de vernieuwing vooral in het bieden van een (eerste) podium voor opkomende namen en nieuw talent. Het faciliteren van een podium wordt volgens haar versterkt door eigen initiatieven, zoals de Conservatorium Talent Award en de aansluiting van het festival bij bijzondere projecten van andere (jazz)podia, waaronder BIM Productions van het BIMHUIS in Amsterdam.
De commissie waardeert daarnaast de beschreven ambitie van de aanvrager om in de komende periode het artistieke profiel te versterken. Zo wil Jazz in Duketown zich meer richten op recente ontwikkelingen binnen de jazz, zoals de nadruk op invloeden uit de wereldmuziek en jonge innovatieve (jazz)bands. De commissie vindt dat uit het plan kennis van het genre spreekt en waardeert het streven tot vernieuwing. Wel mist zij een toelichting op de werkwijze die het festival hanteert om de juiste keuzes binnen de huidige visie te blijven maken. Zij had een reflectie willen lezen op de wijze waarop het nieuwe, meer experimentele aanbod zich verhoudt tot de internationale publiektrekkers binnen de sandwichformule.
Op het gebied van samenwerkingen ziet de commissie dat het festival partner is van diverse podia, opleidingen en makers. Positief vindt zij de samenwerkingen die het festival faciliteert tussen Nederlandse musici en buitenlandse muzikanten of groepen. Het streven is om dit de komende jaren verder uit te werken en daarbij ook relevante binnen- of buitenlandse collegafestivals te betrekken. Hoewel zij de plannen weinig uitgewerkt vindt in de aanvraag, heeft de commissie vertrouwen in het artistieke netwerk van het festival. Zij is ervan overtuigd dat de programmeur dit netwerk op een goede manier inzet, om zo de diversiteit, kwaliteit en vernieuwing in het programma te behouden.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie van Jazz in Duketown als ruim voldoende.
Met een divers programma dat gratis toegankelijk is, hoopt Jazz in Duketown een brede doelgroep te bereiken. De commissie is van mening dat de organisatie daar door middel van de sandwichformule en het gratis aanbieden van een divers, kwalitatief aanbod grotendeels in slaagt. Positief is zij over het feit dat het merendeel van de jaarlijkse 150.000 bezoekers afkomstig is uit de directe omgeving. De commissie vindt in dat kader dat het festival een goede keuze heeft gemaakt met de recente focus op de Markt als festivallocatie. Door vernieuwing op een laagdrempelige wijze aan een groot publiek te tonen onderscheidt het festival zich volgens haar van andere aanbieders in de regio.
De commissie is gematigd positief over de verbinding tussen de programmering en het publiek. Hoewel de commissie de programmalijnen per podium enigszins uitgewerkt ziet in het plan, had zij meer willen lezen over de relatie tussen een podium, de programmering en de gewenste uitstraling richting het publiek. Ook is zij kritisch over de wijze waarop het bijbehorende publiek is beschreven: de publieksgroepen zijn weinig specifiek gemaakt. Zo ontbreken demografische kenmerken, die het festival met zijn staat van dienst zou moeten kennen. De aanvrager blijft vaag over wat het festival bijvoorbeeld verstaat onder een jong publiek en hoe daar binnen het programma keuzes voor worden gemaakt. Volgens de commissie gaat de aanvrager er te gemakkelijk vanuit dat een nieuwe generatie muzikanten automatisch een nieuw en jonger publiek met zich meebrengt.
De commissie heeft waardering voor de ambitie van de aanvrager om bezoekers langs meerdere podia te leiden, om hen zo in aanraking te brengen met verschillende genres en stijlen. Vanwege het toegankelijke karakter van het festival denkt zij dat hier zeker mogelijkheden voor zijn. In het plan ontbreekt volgens haar echter een overtuigende strategie waaruit blijkt dat die mogelijkheden worden benut. Het is haar bijvoorbeeld niet duidelijk hoe het regionale uitgaanspubliek actief wordt verleid om kennis te maken met andere podia en aanbod.
Op het gebied van publieksbenadering stelt de commissie dat het festival het huidige publiek goed kent en daar de juiste middelen voor inzet. Zo constateert zij dat Jazz in Duketown een groot bereik heeft op sociale media. Positief is zij ook over de nationale mediapartners die het festival aan zich heeft weten te verbinden, zoals Sublime. Wel mist de commissie een concrete koppeling tussen de beschreven publieksgroepen en passende marketingmiddelen. Minder overtuigd is zij daarom van de ambitie om een jonger publiek en meer bezoekers uit België te bereiken. Ook voor de gewenste toename in landelijke bekendheid en erkenning ziet zij geen concrete strategie beschreven.
De commissie beoordeelt de inbedding van Jazz in Duketown als ruim voldoende.
Zij vindt het positief dat Brabantse jazzmusici structureel een plek krijgen op het festival en daarbij ook zelf programma’s samenstellen. Daarnaast wordt de vernieuwende positie binnen het regionale veld versterkt door de Conservatorium Talent Award, waarbij op lokaal gebied wordt samengewerkt met de Fontys Hogeschool. De aanvrager noemt daarnaast een aantal (jazz)podia in de omgeving waarmee wordt samengewerkt, zoals Paradox, de Verkadefabriek en Theater aan de Parade. Een kanttekening zet de commissie bij het ontbreken van een inhoudelijke toelichting bij de meeste samenwerkingsverbanden.
Wat betreft educatie constateert de commissie dat er tijdens het festival educatieve projecten plaatsvinden, in samenwerking met het Koning Willem I College en de Jazzwerkplaats. Positief is zij daarnaast over de masterclasses die het festival verzorgt op muziekscholen in de omgeving. Ook waardeert zij de ambitie van de aanvrager om samen met Babel een jazzeducatieprogramma op basisscholen te realiseren. Wel vindt zij de uitwerking daarvan in het plan summier.
De commissie vindt het positief dat er een groot aantal vrijwilligers verbonden is aan het festival. Kritisch is zij over het ontbreken van concrete maatschappelijke samenwerkingen in de omgeving. In het kader van inclusiviteit noemt de aanvrager een aantal lokale initiatieven, maar licht niet toe hoe het festival zich hieraan verbindt. De commissie is van mening dat er gezien de visie van Jazz in Duketown kansen voor maatschappelijk inbedding onbenut blijven.
Financiële ondersteuning ontvangt het festival structureel van de gemeente Den Bosch. Het festival ontvangt momenteel geen bijdrage van de provincie, maar heeft wel een aanvraag ingediend voor 2021-2024. Positief is de commissie tot slot over de sponsorbijdrage van een in de regio gevestigde supermarktketen.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.