Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als goed.
Circolo is een circusfestival dat jaarlijks in oktober plaatsvindt in Tilburg. Het festival presenteert in de even jaren een tiendaagse outdooreditie in het Tilburgse Leijpark en in de oneven jaren een vijfdaagse indooreditie in diverse theaters van de stad. Kenmerkend aan Festival Circolo is zowel de focus op internationale voorstellingen op het gebied van hedendaags circustheater als de inzet op talentontwikkeling voor jonge makers.
De commissie vindt dat het plan uitgaat van een helder beschreven artistieke visie. Festival Circolo is erop gericht om kwalitatief hoogwaardig en vernieuwend circustheater zichtbaar te maken voor een groot publiek, waarbij makers persoonlijke en maatschappelijke verhalen met een universele impact vertellen. De commissie vindt dat Circolo in aansluiting op die visie heldere artistieke doelen nastreeft. Zij stelt vast dat festival zich hard maakt om het traditionele circusgenre te vernieuwen op inhoud en vorm. De commissie ziet dat passend vertaald in het uitgangspunt om circusproducties te presenteren waarmee persoonlijke en gelaagde verhalen worden verteld. Zij waardeert het dat het festival hiermee voorbij wil gaan aan het traditionele karakter van circus dat van oudsher gericht is op spektakel. Het festival toont met beide edities een breed palet aan actuele ontwikkelingen op het gebied van circustheater, die verder nog weinig te zien zijn.
Het festival beschrijft een goede blik te hebben op wat het hedendaagse circustheater te bieden heeft, en dit ziet de commissie bevestigd in de kwaliteit van de beoogde internationale voorstellingen. Daarnaast vindt zij het ook aansprekend dat er in de programmering ruimte wordt geboden aan in Nederland gevestigde jonge makers. Met makers als Zinzi Oegema en TeaTime Company worden nieuwe perspectieven op circus belicht. De commissie constateert dat Circolo ook ambities heeft om de programmering te verrijken met cross-overs op het gebied van dans en urban arts. Zij ziet dat terug in de ambitie om Panama Pictures als vast onderdeel van het programma op te nemen. De voorgenomen samenwerkingen met The Ruggeds en Corpo Máquina vindt zij in dit licht ook positief, maar zij mist een toelichting op hoe die plannen tot concrete resultaten zullen leiden in de komende jaren.
De commissie is van mening dat het festival een sterke visie heeft op artistieke vernieuwing en partnerschappen. Circolo neemt volgens haar een duidelijk rol in door onderzoek naar de vernieuwing van circus te stimuleren en te faciliteren door de inzet op talentontwikkeling van jonge makers. De commissie is in dit kader positief over de samenwerkingen met de circusopleidingen in het land, die het festival een zekere voorsprong geven op het scouten van talenten. Met de internationale platformfunctie die Circolo voor het circusveld vervult, draagt het festival bovendien bij aan de ontwikkeling en de positie van het nieuwe circus in Nederland.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
Zij constateert dat het festival gericht is op het in verbinding brengen van toegankelijke circusprogrammering met een breed publiek. Daarnaast streeft het festival naar meer naamsbekendheid in de eigen omgeving. De commissie is positief over de aansluiting van de publieksvisie op de artistieke positie van Circolo. Zij kan zich vinden in het uitgangspunt van het festival dat circus, en vooral het nieuwe circustheater, een universeel en eigentijds karakter heeft wat een breed publiek kan aanspreken.
Uit publieksonderzoek blijkt volgens de commissie dat de organisatie een goed beeld heeft van het huidige publiek en groepen die het festival nog in mindere mate bereikt. In het plan ziet zij duidelijke aanknopingspunten om de publieksfunctie in de eigen omgeving te kunnen versterken. De commissie constateert dat het festival een trouw publiek heeft van zogenoemde circuskenners en avonturiers. Ten aanzien van de ambitie om een vernieuwend en toegankelijk festival te zijn vindt de commissie het positief dat Circolo zich in de komende periode zal richten op het verjongen van het publiek en daarnaast in te zetten op meer diversiteit. Zij vindt de beschreven publieksgroepen zoals gezinnen, twintigers en dertigers, en expats passend bij de artistieke positie en de mogelijkheden binnen de eigen omgeving. Wel mist zij op dit punt ook specifieke aandacht voor bredere cultuurliefhebbers en dan vooral in disciplines waarmee de cross-over wordt gezocht zoals dans en urban arts.
Circolo biedt een interessant programma voor een publiek van liefhebbers, een algemeen cultuurpubliek en gezinnen. In de programmering vindt de commissie de aansluiting op een jonger publiek echter minder evident. Zij constateert dat het festival voor deze groep onder andere urban producties gaat programmeren, maar ziet dat er naast het urbancircusproject nauwelijks concrete voorbeelden genoemd zijn van projecten of gezelschappen die vanuit de inhoud en de gekozen vorm aansprekend zijn voor een jonger publiek. Bovendien programmeerde Circolo eerder vergelijkbare voorstellingen en de commissie had meer reflectie willen zien op het effect daarvan op het publiek.
Ten aanzien van de publieksbenadering vindt de commissie de beoogde publiciteitscampagne vertrouwenwekkend om het vaste publiek te behouden. Voor het benaderen van jonge gezinnen ziet zij eveneens aansprekende marketingmiddelen in het plan. Minder overtuigend vindt zij de aanpak om jonge creatieven en expats aan te spreken. De commissie vindt het positief dat er doelgroepen zijn uiteengezet en dat een aanpak om de potentie daarvan zoveel mogelijk te benutten is geformuleerd. De commissie mist echter een vertaling naar een heldere strategie op het vlak van publiekswerving en marketing. Zo mist zij een concrete uitwerking van het plan om met de Brabantse urbansector, een diverser publiek te betrekken bij het festival. Op basis van het voorgaande is zij er niet volledig van overtuigd dat de beoogde nieuwe groepen zullen worden bereikt.
De commissie beoordeelt de inbedding als goed.
Zij ziet in het plan duidelijk terug dat Festival Circolo zich stevig heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur. Zij vindt het positief dat Circolo in samenwerking met onder meer de circusopleiding van Fontys Hogescholen, PLAN Brabant en Makershuis een ketenfunctie vervult voor de ontwikkeling van jong talent. Het festival gaat daarnaast langdurige samenwerkingen aan met verschillende presentatieplekken uit de omgeving, zoals Theaters Tilburg en Theater De Nieuwe Vorst. Verder constateert de commissie in positieve zin dat het festival samenwerkingen opzoekt met partners in de beeldende kunst en urbanscene in de stad.
De mate waarin Circolo samenwerkt met maatschappelijke partners, is volgens de commissie beknopt uitgewerkt in het plan. Uit het plan blijkt wel dat het festival met sociaal-maatschappelijke organisaties wil gaan samenwerken, vooral op het gebied van publiekswerving. Zowel de beknopte uitwerking als de inhoudelijke invulling van de partnerschappen geven niet de indruk dat het festival op maatschappelijk vlak stevig is ingebed in de omgeving.
De commissie constateert in positieve zin dat het festival samenwerkingsverbanden wil aangaan op het gebied van educatie. Uit het plan blijkt het voornemen om structurele educatieprojecten voor het basisonderwijs te ontwikkelen in samenwerking met een lokale organisatie voor cultuureducatie. Zij vindt het positief dat het festival vanuit de mogelijkheden van het hedendaagse circus aansluiting zoekt bij de levendige en speelse fantasie van kinderen.
De commissie vindt het positief dat Festival Circolo structureel wordt ondersteund door de provincie Noord-Brabant. De bijdrage van de gemeente Tilburg is vooralsnog op projectbasis. Het is volgens de commissie logisch dat de bijdrage nog niet structureel is gezien het feit dat de verhuizing naar Tilburg pas in 2018 heeft plaatsgevonden. Dit gaat bovendien om substantiële bedragen. Ook is zij positief over de bijdrage van lokale sponsors, zoals Stagelight en AB-InBev, die het festival heeft aangetrokken.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.