Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als goed.
Wonderfeel is een jaarlijks, driedaags klassiekemuziekfestival in ’s-Graveland. Het festival presenteert naast klassieke muziek, ook jazz, pop en niet-westerse muziek in een natuurgebied in de open lucht.
De commissie is van mening dat Wonderfeel een duidelijke missie heeft die gericht is op het samenbrengen van mensen voor een buitengewone ervaring van klassieke muziek. Zij waardeert de heldere visie op de ontwikkelingen in de klassieke muziek en daarmee ook de motivering voor het organiseren van een klassiekemuziekfestival in een setting die kenmerkend is voor een popfestival. Daarnaast leest zij dat het festival de grenzen van klassieke muziek opzoekt. De commissie vindt dat het festival hier op geslaagde wijze uitvoering aan geeft met een diverse en omvangrijke programmering. Het festival koppelt daar volgens haar een passende, maar ook ambitieuze doelstelling aan: de voortrekkersrol als buitenfestival voor klassieke muziek met focus op duurzaamheid verstevigen. Zij is positief over deze ambitie en vindt deze in lijn met de ontwikkeling die het festival al heeft doorgemaakt. De commissie is van mening dat het festival hiermee ook een duidelijke en onderscheidende positie inneemt in het podiumkunstenveld.
De commissie vindt dat Wonderfeel de artistieke visie op heldere wijze heeft vertaald naar de programmering. Zij is van mening dat het festival een duidelijke structuur heeft door de vaste componenten, zoals de première van de eigen opdrachtcomposities, het kinderprogramma en de heldere indeling van de programmering over zeven podia. Met het verbinden van specialistische programmeurs aan de podia waarborgt het festival dat er vanuit kennis en ervaring passende keuzes worden gemaakt. Zo krijgt volgens de commissie ieder podium een uitgesproken eigen karakter, waarbij voor de komende jaren aansprekende namen zijn genoemd. Een kanttekening plaatst de commissie bij de programmalijn Focus Europa. Zij vindt de keuze voor de betreffende landen beperkt gemotiveerd. Bovendien mist zij een concrete uitwerking van deze programmalijn.
Volgens de commissie is Wonderfeel door haar opzet een vernieuwend festival. Zij is van mening dat musici en ensembles worden uitgedaagd in de presentatie van hun werk en in de communicatie met het publiek. Daarover is de commissie zeer te spreken. Verder is de commissie van mening dat Wonderfeel voldoende ruimte biedt aan nieuw talent binnen de programmering. Zij ziet dit terug in zowel Wonderfeel Festival Orchestra als in de Keep An Eye Productieprijs. De commissie is positief over het feit dat de winnaars van die prijs met het prijzengeld een nieuwe productie kunnen ontwikkelen die ook op buitenlandse festivals te zien zal zijn. Daarnaast ziet de commissie dat het festival investeert in het coproduceren van locatieproducties, jeugdproducties coproduceert en jaarlijks twee compositieopdrachten geeft. Op grond hiervan is zij van mening dat de mogelijkheden tot artistieke samenwerkingen goed worden benut.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
Zij constateert dat het festival zich richt op een bredere publieksgroep dan alleen de klassiekemuziekliefhebber. Wonderfeel heeft op basis van publieksonderzoek een goed beeld van het publiek in de eigen omgeving en daarbuiten. De resultaten van de publieksenquêtes worden volgens de commissie in de aanvraag op een heldere wijze inzichtelijk gemaakt. Dat vertaalt zich in zeven verschillende doelgroepen waarvan de commissie vindt dat deze goed aansluiten op de artistieke positie. Positief is zij over de ”audience-driven” aanpak, waarbij de beleving van het publiek centraal staat. Volgens de commissie spreekt uit het plan een heldere overkoepelende visie op de publieksbenadering.
De commissie is eveneens te spreken over de wijze waarop het festival de programmering aan het publiek verbindt. Zij vindt het positief dat binnen de doelgroepen “culturele alleseter” en “muziekliefhebber en muziekkenner” ook het onderscheid wordt gemaakt tussen “non”, “light”, “medium” en “heavy users”. Deze matrixbenadering geeft niet alleen inzicht in de publieksprofielen, maar ook in het instapniveau van de publieksgroepen voor het klassiekemuziekaanbod. Zo is er voor de gezinnen met kinderen tot en met achttien jaar het kinderprogramma. Voor de jongeren worden artiesten geboekt die een jonger publiek aanspreken, zoals artiesten die op grote popfestivals staan; Anna Meredith en Joep Beving. Een kanttekening plaatst zij echter bij het aanspreken van de doelgroep “culturele minderheden”. De commissie leest in de aanvraag dat het festival, om bruggen te slaan, vanaf 2021 het aandeel niet-westerse klassieke muziek van 4 procent naar 8 procent wil verhogen. De commissie waardeert deze ambitie, maar vindt het niet vanzelfsprekend dat met het presenteren van dit aanbod de interesse van deze doelgroep wordt aangewakkerd. Zij mist hier een onderbouwing bij en meer in algemene zin een visie op de potentie om verbinding te maken met deze beoogde doelgroep.
De commissie vindt het positief dat Wonderfeel in de periode tot 2024 een groei wil hebben doorgemaakt naar 12.000 bezoekers, waarvan een substantieel deel nieuwe bezoekers betreft. Naar mening van de commissie stelt Wonderfeel haalbare doelen ten aanzien van het publiek. In de concrete aanpak leest de commissie per doelgroep specifieke communicatiestrategieën, en daar is zij over te spreken. Zij is van mening dat deze doelgerichte aanpak overtuigend is onderbouwd en uitgewerkt. Daarnaast is de commissie positief over de samenwerking met publiciteitskantoor The Publicity Company. Op basis van de sterke mediapartners die zijn genoemd, is de commissie tot slot van mening dat Wonderfeel passende samenwerkingen heeft gevonden om de persaandacht te optimaliseren.
De commissie beoordeelt de inbedding als goed.
De commissie ziet in het plan dat Wonderfeel zich redelijk heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur. Zij vindt het positief dat Wonderfeel is aangesloten bij Cultuurnetwerk Hilversum, het lokale overleg met gezelschappen, podia en festivals uit de regio. Verder leest zij dat Wonderfeel jurylid is van de jaarlijkse poëziewedstrijd voor Hilversumse jongeren, dat het festival zitting neemt in de selectiecommissie voor de stadsdichter en een aanstelling van de eerste stadscomponist heeft geïnitieerd. De betrokkenheid bij deze activiteiten draagt bij aan de inbedding in de omgeving.
De commissie vindt de samenwerkingsverbanden op het gebied van educatie beperkt. Uit het plan blijkt niet dat er structurele samenwerkingsverbanden worden aangegaan met lokale onderwijsinstellingen. Er wordt in het plan wel gesproken over een project met dansgezelschap De Stilte voor Hilversumse basisscholen en dat deze samenwerking wordt gecontinueerd, maar het is niet duidelijk of dat weer op basisscholen gebeurt.
De samenwerkingsverbanden met maatschappelijke partners zijn volgens de commissie goed uitgewerkt in het plan. De commissie beschouwt eigenaar van het festivalterrein Natuurmonumenten als een belangrijke maatschappelijke partner op het gebied van natuurbehoud en duurzaamheid. Het festival zorgt voor inhoudelijke raakvlakken met Natuurmonumenten, vooral op het gebied van duurzaamheid. De commissie constateert verder dat het festival jaarlijks 250 vrijwilligers inzet, vooral studenten. Zij is van mening dat hieruit ook lokaal draagvlak spreekt. Verder constateert de commissie dat het festival veel inspanningen verricht om de naar eigen zeggen “kwetsbare doelgroep” te bereiken. Zij is positief over de focus van het festival op sociale duurzaamheid in de periode 2021-2024 en de samenwerkingen in dit verband met regionale zorginstellingen en moestuinen.
De commissie vindt het positief dat Wonderfeel structureel wordt ondersteund door de gemeenten Wijdemeren, Hilversum en Gooise Meren. Verder constateert zij dat Natuurmomenten een ruime financiële bijdrage levert.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.