Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als zwak.
Rotterdam Bluegrass Festival is een driedaags muziekfestival in Rotterdam. Het festival presenteert jaarlijks in juni een gratis toegankelijke programmering met bluegrassmuziek en performance-art op het Pijnackerplein in Rotterdam Noord. Kenmerkend aan het festival is dat het verschillende subgenres en stromingen van Amerikaanse rootsmuziek presenteert, van jam grass en old timey tot soul en singer-songwriter.
De commissie stelt vast dat het festival een visie nastreeft waarin een kwalitatief hoogwaardige programmering voor een breed publiek centraal staat. Zij heeft er waardering voor dat de organisatie zich inzet om een brede waaier van traditionele tot experimentele muziek onder de noemer Amerikaanse rootsmuziek te presenteren. De artistiek-inhoudelijke uitgangspunten die het festival bij de invulling van het programma hanteert, vindt de commissie echter te breed geformuleerd en te weinig toegelicht. Zo zegt het festival zich verre te houden van ”pretentieus” aanbod, maar het is haar niet duidelijk wat de aanvrager hieronder verstaat, en hoe dit de keuzes voor de programmering beïnvloed. Daarnaast kenmerkt het festival het gepresenteerde aanbod als “edgy”, maar streeft het tegelijkertijd naar toegankelijkheid voor een breder publiek dan alleen de liefhebbers. De toelichting hierop vindt de commissie ontoereikend, en het plan geeft geen duidelijke voorbeelden van programma’s waarmee deze insteek wordt geïllustreerd. Ook vindt zij de keuze om vernieuwende artiesten te boeken beperkt onderbouwd en uitgewerkt. De commissie is er op basis van het plan dan ook niet van overtuigd dat dit zal leiden tot de gewenste artistieke ontwikkeling van het festival.
De commissie is eveneens kritisch over de vertaling van de artistieke visie naar de programmering. Zij constateert dat het festival de bekendere namen uit de bluegrassmuziekscene programmeert, maar daarnaast ook nieuwe vormen van bluegrass en beginnende artiesten. Zij vindt het positief dat het festival er eerder in is geslaagd om gevestigde artiesten uit de Verenigde Staten te presenteren, zoals Sierra Hull en Po’ Ramblin Boys. De commissie vindt de ambities voor programmaverbreding echter nog weinig tot uiting komen in de plannen. Zo biedt het festival in de komende jaren volgens haar weinig ruimte aan beginnende artiesten en cross-overprojecten. De commissie mist concrete namen van artiesten die aan het begin van hun carrière staan. Ook ontbreekt in het plan een toelichting op toekomstige cross-overprojecten. Er worden slechts enkele cross-overprojecten belicht uit het verleden zoals met De Likt en de Leadbeaders. De commissie mist een aanpak voor het ontwikkelen van dit soort producties in de komende jaren, te meer daar het festival zelf aangeeft hieraan een groot belang te hechten. Tot slot vindt zij het een gemis dat het festival nog weinig artistieke samenwerkingspartners heeft weten te betrekken bij het festival.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als zwak.
Zij stelt vast dat het festival in de afgelopen jaren is uitgegroeid tot een groots wijkfestival waarbij een brede samenstelling van publieksgroepen wordt bereikt. Het inclusieve karakter van het festival leent zich daar volgens de aanvrager bij uitstek voor. De commissie is het met de organisatie eens dat het laagdrempelige karakter van het festival potentieel een breed publiek aan kan spreken, niet in de laatste plaats omdat het gratis toegankelijk is. Zij mist in dit kader wel een toelichting op de publieksontwikkeling in de afgelopen jaren. Verder constateert de commissie dat het festival streeft naar verbreding van het publiek door meer jongeren, wijkbewoners en bezoekers van buiten de eigen omgeving te betrekken. De beoogde publieksgroepen zijn echter te algemeen verwoord, waardoor de commissie vindt dat het festival onvoldoende doelgericht inspeelt op de publiekspotentie.
Over de aansluiting van de programmering op het beoogde publiek is de commissie van mening dat het festival een aansprekend programma zal bieden voor het publiek van kenners en liefhebbers. Volgens haar zijn vooral de Amerikaanse headliners en de keuzes voor de authentieke uitingen in het genre bepalend voor het behoud van dit publiek. Kritisch is zij over het gebrek aan gerichte aandacht in de programmering om de beoogde nieuwe bezoekers aan te spreken. De aanvrager geeft zelf aan dat de aantrekkingskracht op een breed publiek op gespannen voet staat met de wens om niet als te mainstream te worden gezien. Hoe het festival hiermee omgaat in het licht van de gewenste bredere toegankelijkheid wordt echter onvoldoende duidelijk. De commissie is er op basis van het plan niet van overtuigd dat met de programmering nieuwe publieksgroepen zullen worden aangesproken.
In de uitwerking van de publieksbenadering ziet de commissie aanknopingspunten voor het realiseren van publieksvergroting. Het festival weet volgens haar een flink aantal liefhebbers van het genre op de been te brengen en de commissie verwacht op basis van de algemene publiciteitscampagne dat die groep kan toenemen. Het doelgroepenmodel volgens de Mosaicmethode vindt de commissie op zich een goede basis voor het opstellen van marketingplannen. Zij is echter kritisch over de uitwerking van de publieksbenadering. In het plan ontbreekt een overkoepelende marketingstrategie, waarbij rekening wordt gehouden met zowel het huidige publiek als het te bereiken nieuwe publiek. De commissie mist vooral een goed uitgewerkt plan waarmee jongeren en een bovenregionaal publiek worden benaderd. Die uitwerking beperkt zich volgens haar tot algemene voornemens, maar die worden niet vertaald naar concrete marketingmiddelen. De commissie verwacht op basis van het plan dat het festival niet in staat zal zijn om de beoogde verjonging en verbreding van het publiek te realiseren.
De commissie beoordeelt de inbedding als voldoende.
Zij vindt dat Rotterdam Bluegrass Festival zich nauwelijks heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur. Het festival gaat bijvoorbeeld geen langdurige samenwerkingen aan met presentatieplekken en andere culturele instellingen uit de omgeving. Bovendien vindt zij het een gemis dat er volgens het plan wel aanknopingspunten zijn om samenwerkingen met artiesten uit de omgeving aan te gaan, maar dat dit niet in concrete acties is uitgewerkt.
De commissie is positief over de samenwerkingsverbanden op het gebied van educatie. Uit het plan blijkt dat het festival muzikaal getalenteerde kinderen uit de wijk bereikt door middel van een educatief project op drie lokale basisscholen. Het spreekt de commissie aan dat kinderen enerzijds op speelse wijze kennis maken met instrumenten en een podium krijgen op het festival. Zij heeft er vertrouwen in, dat het project in de komende jaren succesvol zal worden uitgebreid met meer lessen en ze vindt het een goede ontwikkeling dat het daarnaast geïntroduceerd zal worden op het voortgezet onderwijs.
De commissie is op basis van het plan kritisch over de maatschappelijke inbedding. Uit het plan blijkt alleen dat het festival samenwerkt met een team van vrijwilligers dat in verbinding staat met bewoners en kinderen uit de wijk. Gezien de omgeving en het potentiële publiek zijn er volgens de commissie echter mogelijkheden om de maatschappelijke samenwerkingsverbanden verder uit te breiden.
De commissie constateert dat het festival niet wordt ondersteund door de gemeente en de provincie. Zij mist een toelichting waaruit blijkt dat deze mogelijkheden voor financiering wel verkend zijn. Hoewel de bijdragen van de wijkraad en de bewonersvereniging haar niet onopgemerkt zijn gebleven, is zij van mening dat deze bedragen bescheiden zijn. De commissie vindt daarom dat het festival beperkt financieel is ingebed in de omgeving.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.