Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als goed.
Stichting Unfold organiseert jaarlijks in het voorjaar festival Rewire. Tijdens het festival worden, volgens de aanvrager, avontuurlijke internationale (elektronische) muziek, beeldende kunst, film en andere kunstvormen op verschillende locaties in Den Haag gepresenteerd. Rewire biedt tevens een randprogramma met workshops, ontmoetingen en gesprekken.
De commissie vindt dat de organisatie van het festival een heldere artistieke visie beschrijft. Zij constateert dat het presenteren van actuele ontwikkelingen binnen internationale hedendaagse muziek en gerelateerde (podium)kunsten aan een relatief groot publiek centraal staat voor Rewire. De commissie vindt dit passen bij de ambitie van het festival, waarbij de organisatie de voortrekkersrol als promotor van actuele acts wil verstevigen en uit wil groeien tot aanjager van nieuwe ontwikkelingen. In de afgelopen jaren heeft het festival vanuit die ambitie volgens de commissie overtuigend een positie verworven in het veld van aanbieders van vooruitstrevende muziek in Nederland en het buitenland.
De commissie heeft waardering voor de ambitie van de organisatie om het festival uit te breiden van drie naar vijf dagen. Dit creëert ruimte om de ontwikkeling tot internationaal toonaangevend festival met een grote zichtbaarheid en een eigen profiel door te zetten. Wel had de commissie meer inzicht willen krijgen in de manier waarop het festival vanuit de uitgangspunten keuzes maakt uit het internationale aanbod evenals in de wijze waarop het festival de verbinding met beeldende kunst in de toekomst doorzet. Dat laat onverlet dat zij over de kwaliteit van het geprogrammeerde aanbod positief is. De commissie is positief over de bijzondere concerten in de hedendaagse (elektronische) muziek en de cross-overs met andere kunstvormen in het programma van de afgelopen edities. Het festival maakt daarmee volgens de commissie de positie van Rewire als ontdekfestival ruimschoots waar. Ook de keuze van locaties en de historische en maatschappelijke context die bij de programmering wordt gegeven, draagt volgens de commissie bij aan het avontuurlijke karakter van Rewire.
Op het gebied van vernieuwing en samenwerkingen ziet de commissie positieve aanknopingspunten in het plan. De commissie vindt het positief dat Rewire zowel jonge makers, zoals Mica Levi (in 2022), als meer ervaren (internationale) makers, zoals Bang on a Can All-Stars en Ensemble Klang (in 2021), mogelijkheden biedt door hen opdrachten te verlenen. Zij vindt dat deze makers bovendien goed aansluiten op de artistieke visie, vanwege de specifieke signatuur van hun werk. Daarnaast is de commissie van mening dat de relaties in het buitenland, zoals Donaufestival en Unsound, in positieve zin bijdragen om dat werk op andere podia te presenteren. Dit draagt volgens de commissie in positieve bij aan de zichtbaarheid van het festival en de versteviging van de beoogde voortrekkersrol als promotor van hedendaagse muziek.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Zij constateert dat Rewire de publieksaantallen in de afgelopen periode heeft zien groeien en dat het publiek voor ongeveer 30 procent afkomstig is uit Den Haag. Het festival slaagt erin om met vernieuwend aanbod steeds meer nieuw publiek te bereiken, ook buiten de eigen omgeving. Dit geeft de commissie het vertrouwen dat de organisatie enig beeld heeft van het publiek en weet waar kansen liggen om dat uit te breiden. De beschreven doelgroepen vindt de commissie echter vrij algemeen beschreven, namelijk geïnteresseerd publiek, nieuw publiek en professionals. Zij mist een nadere specificering van deze profielen waarmee het festival beter laat zien welke kansen en mogelijkheden er zijn voor de publieksontwikkeling in de komende jaren.
Het valt de commissie op dat Rewire het publiek weinig concreet verbindt met specifieke onderdelen in het programma. Weliswaar wordt er onderscheid gemaakt tussen groepen die meer of minder ervaring hebben met het getoonde niche-aanbod, maar dat wordt in het plan verder niet vertaald naar een koppeling met onderdelen van de programmering. Zij vertrouwt er desondanks op dat de programmering een grote aantrekkingskracht heeft op een publiek van kenners, liefhebbers en professionals. Het wordt de commissie niet duidelijk met welke activiteiten het festival naar publieksverbreding streeft. Uit de aanvraag blijkt bijvoorbeeld niet welke doelgroep het festival voor ogen heeft met de lezingen, panels en workshops, waarmee de aanvrager het aanbod toegankelijker wil maken. Daarnaast worden er programmaonderdelen, zoals het fringeprogramma, een festivalhart en buurtactiviteiten, ontwikkeld om op een laagdrempelige manier het lokale publiek te betrekken. Hoewel de commissie de ambitie om onder de aandacht te komen bij een breed publiek waardeert, vindt zij de uitwerking te summier om een goed beeld te krijgen van deze programmering en het effect daarvan op het publieksbereik.
De commissie is kritisch over de concrete uitwerking van de publieksbenadering. In het algemeen vindt zij de uitwerking op dit onderdeel erg summier en weinig concreet. Voor komende periode worden enkele publieksambities op het gebied van publieksgroei en -verbreding beschreven, maar de commissie mist een actief beleid om deze ambities te realiseren. Zo worden er middelen beschreven om verschillende doelgroepen te betrekken, maar is dit volgens de commissie te algemeen uitgewerkt en weinig doelgericht. De commissie verwacht dat hiermee wel het bestaande publiek wordt bereikt, maar geen nieuw publiek. De commissie ziet mogelijkheden in de ontwikkeling van onder andere het festivalhart Amare en het gratis toegankelijke fringeprogramma, waarmee een bezoek aan het festival laagdrempelig wordt gemaakt. Zij mist echter een strategie om deze publieksvriendelijke activiteiten te communiceren. Op grond van het voorgaande vertrouwt de commissie erop dat het bestaande publiek wordt bereikt, maar overtuigt het plan haar minder wat betreft de gewenste verbreding.
De commissie beoordeelt de inbedding als goed.
Zij is van mening dat Rewire stevig is ingebed in de lokale culturele infrastructuur. Op basis van het plan blijkt de organisatie deel uit te maken van een netwerk dat bestaat uit podia, culturele instellingen en gezelschappen in de directe omgeving. Rewire gaat langdurige samenwerking aan met onder andere Het Nationale Theater, Slagwerk Den Haag en The Grey Space in the Middle. Ook vindt de commissie het positief dat Rewire buiten het festival om samenwerkt met Korzo door concertreeksen te cureren, en dat de samenwerking met Dag in de Branding tot een jaarlijks coproductie leidt.
De commissie is positief over de plannen voor samenwerkingsverbanden op het gebied van educatie. In samenwerking met een netwerk van twintig scholen in Den Haag schrijft Rewire een uitgebreid educatief programma te ontwikkelen, voor zowel primair als voortgezet onderwijs. Hoewel de commissie positief is over de ambitie om het programma verder uit te breiden voor mbo-studenten, wordt het haar niet duidelijk in hoeverre deze samenwerkingen structureel zijn en wat de organisatie hiermee beoogt te bereiken. De commissie constateert daarnaast in positieve zin dat de organisatie intensieve samenwerkingsverbanden heeft met de kunstvakopleidingen Koninklijk Conservatorium en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.
De commissie is positief over de intentie van Rewire om een bijdrage te leveren aan het creëren van meer sociale cohesie in Den Haag. Zo leest zij dat er een educatief programma aangeboden wordt in buurthuizen en start de organisatie samenwerkingen met Stichting Delen achter de Duinen en Stichting Migrascoop om gemarginaliseerde publieksgroepen op verschillende manieren bij het festival te betrekken. De commissie is echter van mening dat deze projecten uitgebreider uitgewerkt hadden kunnen worden.
Tot slot vindt de commissie het positief dat Rewire structureel wordt ondersteund door de gemeente Den Haag. Dit gaat bovendien om een substantieel bedrag.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.