Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als goed.
Over het IJ Festival is een tiendaags locatietheaterfestival dat jaarlijks in juli plaatsvindt in Amsterdam. Het festival presenteert theater-, dans-, muziek- en muziektheaterproducties op binnen- en buitenlocaties op de NDSM-werf. Kenmerkend voor het festival is de focus op talentontwikkeling en sociaal-artistieke projecten.
De commissie is positief over de heldere missie en visie van Over het IJ Festival: locatie producties initiëren en faciliteren die zijn geworteld in een stedelijke context. Zij waardeert dat het festival makers vraagt zich te laten inspireren door de stad en samenleving, en aan jonge makers de ruimte biedt om op locatie producties te ontwikkelen. Volgens de commissie is er sprake van een omvangrijk programma dat meerdere disciplines omvat, en zij is van mening dat die in goede samenhang met elkaar worden gepresenteerd. De focus op jonge makers, locatietheater en de stedelijke context ziet zij hierin duidelijk terug.
De commissie vindt dat het festival de visie op heldere wijze heeft vertaald naar de activiteiten. Zij vindt dat de drie programmalijnen het festival een duidelijke structuur geven en dat deze goed aansluiten op de artistieke visie. De commissie is positief over de uitwerking van de programmalijnen en de concrete invulling hiervan. Vernieuwing en samenwerking spelen volgens haar een overtuigende rol in de programmalijn Festivalbandjesprogramma. Zo vindt zij het Zeecontainerprogramma zeer geschikt voor net afgestudeerde makers om een voorstelling of installatie in te maken. Ook is zij positief over de werkwijze en werving hiervoor die deels plaatsvindt in samenwerking met partners als Likeminds en DEGASTEN en deels via een open call wordt ingevuld. Verder waardeert de commissie de begeleiding die wordt geboden op zowel productioneel als artistiek vlak binnen het Nieuwe Makers Programma. Binnen het Festivalbandjesprogramma vinden ook de meeste coproducties en samenwerkingen met artistieke partners plaats zoals met Oerol, Feikes Huis en Frascati. De commissie heeft waardering voor het duurzame karakter van deze verbindingen. In de programmalijn van het Reguliere Programma ziet de commissie een sterke doorstroom van makers en gezelschappen die eerder in het talentontwikkelingsprogramma van het festival te zien waren. Zij vindt de invulling hiervan met projecten van Khadija El Kharraz Alami en Collectief Walden aansprekend en passend bij de focus op stedelijkheid van het festival. De commissie is verder van mening dat binnen de derde programmalijn Sociaal artistieke projecten interessante producties van onder andere Marjolijn van Heemstra en Veem House for Performance op de longlist staan.
In de verschillende programmalijnen en de manier waarop makers en gezelschappen bij het festival worden betrokken ziet de commissie een duidelijke bijdrage aan de vernieuwing van het locatietheatergenre. De commissie plaatst wel een kanttekening bij de visie van het festival op de ontwikkelingen van het genre in het binnen- en buitenland. In het plan ontbreekt volgens haar een bredere blik op de ontwikkelingen in het genre en de positie die het festival daarin wil innemen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
Zij constateert dat het festival het kernpubliek omschrijft als kunst- en cultuurliefhebbers vanaf 21 jaar, vaak afkomstig uit de stad. De komende jaren wil Over het IJ Festival het publiek verbreden, verbinden en vergroten. De commissie waardeert deze ambitie positief en stelt vast dat de in beginsel vrij algemene omschrijving van het publiek meer specifiek is gemaakt in de formulering van een aantal doelgroepen. Zij leest in het plan dat tweederde van het publiek van buiten Amsterdam komt en dat een kwart van de huidige bezoekers jonger dan 30 jaar is. Zij vindt dat het festival helder voor ogen heeft wie het publiek is in de eigen de omgeving en daarbuiten, en wat de mogelijkheden zijn voor groei en verbreding.
De commissie is positief over de overtuigende toelichting die het festival geeft op de programmalijnen en de verbindingen die worden gelegd met de publieksgroepen. Zo is zij van mening dat het Festivalbandjesprogramma goed aansluit op nieuw theaterpubliek, fijnproevers en de jonge generatie en dat de theaterliefhebber aansluit op het Reguliere Programma. Ook de andere doelgroepen zijn overtuigend gekoppeld aan de verschillende programmalijnen. De commissie waardeert het bovendien dat het festival met het sociaal-artistieke programma de bewoners van de wijken waar de projecten plaatsvinden bereikt, maar ook publiek uit andere delen van de stad en daarbuiten. Zij is van mening dat het festival met zowel het Festivalbandjesprogramma als de Sociaal artistieke projecten het publieksbereik kan verbreden en meer kan verbinden.
Uit het plan blijkt dat het festival er onder andere naar streeft om de komende periode meer bezoekers te trekken en de bezettingsgraad te verhogen. De commissie vindt dat het festival haalbare doelen stelt ten aanzien van het publiek. Verder constateert zij dat het festival meer onderzoek gaat doen naar de doelgroepen en ook daarover is zij positief. De commissie vindt wel dat de ambitie om het publiek te verbreden scherper had kunnen worden geformuleerd. Zij mist in dit kader concrete doelstellingen van het festival voor de komende jaren. Verder is de commissie positief over de uitwerking van de publieksbenadering, vooral vanwege de koppeling die het festival maakt tussen doelgroepen en specifieke middelen die worden ingezet om die doelgroepen te bereiken. Zo is zij van mening dat het inzetten van een publieksverkenner en de samenwerking met diverse community’s in de stad passende middelen zijn om de bewoners van Amsterdam-Noord en een cultureel divers publiek te bereiken. Daarnaast is de commissie positief over de overkoepelende marketingstrategie gericht op het steunen van het merk Over Het IJ Festival. De commissie is er op basis van het plan van overtuigd dat het festival de geformuleerde doelstellingen zal weten te realiseren.
De commissie beoordeelt de inbedding als goed.
De commissie is van mening dat het festival over een groot cultureel netwerk in de stad beschikt. Zij is positief over de vele en verschillende artistieke samenwerkingen die het festival aangaat in Amsterdam en omgeving zoals met Frascati, Likeminds, Veem House for Performance en De Brakke Grond. Het festival is stevig ingebed in de lokale culturele infrastructuur.
De commissie is positief over de inbedding op maatschappelijk gebied. Zij constateert dat het Over het IJ Festival veel maatschappelijke partners heeft vanuit het sociaal-artistieke programma en voor Over het IJ Jaarrond, zoals Stichting Doras, Huizen van de Wijk en DOCK jongerenwerk. Zij is positief over de structurele samenwerkingen die er al zijn en die momenteel nog worden ontwikkeld.
Volgens de commissie is er geen sprake van inbedding op educatief vlak, omdat er geen samenwerkingen met het primair of voortgezet onderwijs worden aangegaan.
De commissie is positief over de structurele financiële bijdrage van de gemeente Amsterdam. Het gaat bovendien om een substantieel bedrag.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.