Adviezen
Meerjarige festivalsubsidies
Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Aanvragen en toekenningen
Festival
toegekend
2017-2020 per editie
geadviseerd
2021-2024 per editie
toegekend
2021-2024 per editie
totaal toegekend
'21-'24 **
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
150.000
75.000
75.000
200.000
loading...
125.000
75.000
75.000
325.000
loading...
150.000
50.000
50.000
300.000
loading...
Aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024.
** Toegekend bedrag per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Toelichting op de organisatiebijdrage
Voordrachten organisatiebijdrage landsdeel Midden
In landsdeel Midden gaven vijf festivals aan in aanmerking te willen komen voor een organisatiebijdrage. Bij de voordracht van festivals voor de organisatiebijdrage heeft de commissie gekeken naar de mate waarin een festival een rol speelt in de nationale infrastructuur. Dat kan op verschillende manieren tot uiting komen.
1 – Een festival kan een belangrijke rol spelen op het gebied van talentontwikkeling of in de ontwikkeling van een genre of discipline.
2 – Een festival is voorbeeldstellend in de manier van presenteren.
3 – Een festival heeft een internationaal belang vanwege de aantrekkingskracht op programmeurs en/of publiek van buiten Nederland.
De commissie heeft de festivals die zij wil voordragen vervolgens in een volgorde geplaatst naar de mate waarin het festival voldoet aan het criterium, voor het geval er onvoldoende budget zou zijn om alle voordrachten te kunnen honoreren. De commissie heeft er uiteindelijk voor gekozen de volgende vier festivals voor te dragen voor de organisatiebijdrage:
1. Le Guess Who? – heeft een voorbeeldstellende positie in het presenteren van een weinig getoond internationaal muziekaanbod. Het festival laat jaarlijks een veelheid van onbekende muziekacts en verrassende cross-overs zien. Daarnaast heeft het zich ontwikkeld tot een belangrijke ontmoetingsplaats voor artiesten, kunstenaars en professionals uit binnen- en buitenland. Le Guess Who? vergroot de internationale zichtbaarheid van opkomende Nederlandse artiesten door hen een podium te bieden.
2. SPRING Performing Arts Festival – draagt bij aan de ontwikkeling van hedendaagse theater en dans door de nieuwste ontwikkelingen uit het internationale podiumkunstenveld te presenteren. Met het bijzondere en unieke aanbod neemt het een voorhoedepositie in op nationaal niveau en trekt het een internationaal publiek van professionals en liefhebbers. Het festival speelt een belangrijke rol in de vernieuwing van het genre door te coproduceren met internationale partners en nieuw talent een podium te bieden.
3. Gaudeamus Muziekweek – draagt bij aan de ontwikkeling van de hedendaagse nieuw gecomponeerde muziek, zowel in Nederland als het buitenland. Daarnaast speelt het festival een belangrijke rol op het vlak van talentontwikkeling en vernieuwing binnen het genre door de vele ontwikkelingsplekken die worden geboden, opdrachten die worden verleend en met de Gaudeamus Award.
4. Festival Amersfoort Jazz – draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door nationaal en internationaal jazztalent een podium te bieden. De samenwerking met Jazz NL voor de World Jazz Conference biedt een uitgebreid context- en reflectieprogramma. Hiermee draagt het festival bij aan het gesprek over de nieuwste ontwikkelingen binnen de jazz. Dit maakt Amersfoort Jazz een belangrijke ontmoetingsplek voor Nederlandse en buitenlandse jazzartiesten en -professionals.
Festival
toegekend
2017-2020 per editie
geadviseerd
2021-2024 per editie
toegekend
2021-2024 per editie
totaal toegekend
'21-'24 **
250.000
75.000
75.000
325.000
loading...
125.000
100.000
100.000
130.000
loading...
150.000
37.500
37.500
127.840
loading...
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
125.000
50.000
50.000
175.000
loading...
Aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024.
** Toegekend bedrag per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Toelichting op de organisatiebijdrage
Voordrachten organisatiebijdrage landsdeel Noord
In landsdeel Noord gaven zes festivals aan in aanmerking te willen komen voor een organisatiebijdrage. Bij de voordracht van festivals voor de organisatiebijdrage heeft de commissie gekeken naar de mate waarin een festival een rol speelt in de nationale infrastructuur. Dat kan op verschillende manieren tot uiting komen.
1 – Een festival kan een belangrijke rol spelen op het gebied van talentontwikkeling of in de ontwikkeling van een genre of discipline.
2 – Een festival is voorbeeldstellend in de manier van presenteren.
3 – Een festival heeft een internationaal belang vanwege de aantrekkingskracht op programmeurs en/of publiek van buiten Nederland.
De commissie heeft de festivals die zij wil voordragen vervolgens in een volgorde geplaatst naar de mate waarin het festival voldoet aan het criterium, voor het geval er onvoldoende budget zou zijn om alle voordrachten te kunnen honoreren. De commissie heeft er uiteindelijk voor gekozen deze zes festivals voor te dragen voor de organisatiebijdrage.
1. Eurosonic Noorderslag – speelt een unieke rol in het (inter)nationale popmuziekveld. Het festival draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door het tonen van toonaangevend talent uit Europa en Nederland en is daarmee een belangwekkende springplank binnen de internationale popmuziek. Daarnaast heeft het festival een belangrijke functie voor het professionele veld; jaarlijks komen muziekindustrieprofessionals, muzikanten en pers uit binnen- en buitenland op het festival af.
2. Jonge Harten Theaterfestival – levert een belangrijke bijdrage aan talentontwikkeling voor nieuwe theater- en dansmakers op nationaal en internationaal niveau door het ontwikkelen en presenteren van nieuwe producties. Het festival neemt een voorbeeldstellende positie in ten aanzien van de ontwikkeling van specifiek aanbod voor een publiek van jongeren en jongvolwassenen.
3. Welcome to The Village – draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door het presenteren van internationale popmuziek acts en performances die in Nederland zelden te zien zijn. Tevens is het festival internationaal voorbeeldstellend als het gaat om het betrekken van een grote groep inwoners, professionals, makers en studenten in het realiseren van een duurzaam en inclusief festival.
4. Oranjewoud Festival – levert een bijdrage aan de ontwikkeling van de klassieke muziek door middel van het verstrekken van compositieopdrachten aan Nederlandse componisten en het initiëren van coproducties met nationale en internationale gezelschappen. Ook presenteert het festival kwaliteitsaanbod op een toegankelijke manier. Hiermee is Oranjewoud voorbeeldstellend als het gaat om publieksopbouw en –verbreding van het genre.
5. Into The Great Wide Open – heeft een unieke positie als popmuziekfestival op Vlieland, met een breed en vernieuwend aanbod binnen het genre. Het festival draagt bij aan talentontwikkeling voor opkomende artiesten door hen een podium te bieden. Het festival vervult daarnaast een voorhoedepositie in Nederland en Europa op het gebied van het realiseren van een duurzaam en circulair festival.
6. Explore the North – levert een bijzondere bijdrage aan de ontwikkeling van een cross-overaanbod waarin literatuur en podiumkunsten samenkomen. Het festival toont in dat kader internationaal aanbod dat beperkt op andere podia en festivals in Nederland te zien is. Met het productieplatform creëert het festival daarnaast aanbod op het snijvlak van de twee disciplines van met name jonge makers.
Festival
toegekend
2017-2020 per editie
geadviseerd
2021-2024 per editie
toegekend
2021-2024 per editie
totaal toegekend
'21-'24 **
125.000
75.000
75.000
200.000
loading...
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
150.000
37.500
37.500
162.500
loading...
Aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024.
** Toegekend bedrag per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Toelichting op de organisatiebijdrage
Voordrachten organisatiebijdrage landsdeel Oost
In landsdeel Oost gaven twee festivals aan in aanmerking te willen komen voor een organisatiebijdrage. Bij de voordracht van festivals voor de organisatiebijdrage heeft de commissie gekeken naar de mate waarin een festival een rol speelt in de nationale infrastructuur. Dat kan op verschillende manieren tot uiting komen.
1 – Een festival kan een belangrijke rol spelen op het gebied van talentontwikkeling of in de ontwikkeling van een genre of discipline.
2 – Een festival is voorbeeldstellend in de manier van presenteren.
3 – Een festival heeft een internationaal belang vanwege de aantrekkingskracht op programmeurs en/of publiek van buiten Nederland.
De commissie heeft de festivals die zij wil voordragen vervolgens in een volgorde geplaatst naar de mate waarin het festival voldoet aan het criterium, voor het geval er onvoldoende budget zou zijn om alle voordrachten te kunnen honoreren. De commissie heeft er uiteindelijk voor gekozen deze twee festivals voor te dragen voor de organisatiebijdrage.
1. Deventer op Stelten - draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door internationaal straattheaterfestivalaanbod te presenteren dat verder weinig te zien is in Nederland. Het festival participeert bovendien in diverse internationale netwerken in het straat- en buitentheater en vervult een belangrijke functie als springplank voor Nederlands werk in het buitenland.
2. International Music Meeting Festival – draagt als belangrijke schakel binnen een groot aantal internationale artistieke samenwerkingen in de niche van het eclectische muziekaanbod bij aan de ontwikkeling van de discipline.
Festival
toegekend
2017-2020 per editie
geadviseerd
2021-2024 per editie
toegekend
2021-2024 per editie
totaal toegekend
'21-'24 **
125.000
100.000
100.000
250.000
loading...
150.000
37.500
37.500
162.500
loading...
150.000
50.000
50.000
175.000
loading...
125.000
100.000
100.000
350.000
loading...
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
150.000
100.000
100.000
135.910
loading...
150.000
50.000
50.000
175.000
loading...
250.000
75.000
75.000
200.000
- landsdeel
- West
- festivallocatie
- Amsterdam
- programmeringsbijdrage geadviseerd per editie
- 75.000
- programmeringsbijdrage toegekend per editie
- 75.000
- organisatiebijdrage toegekend
- Ja
- totaalbedrag toegekend per editie (na correctie o.b.v. verwachte bijdrage gemeente en provincie)
- 200.000
Artistieke positie
De commissie beoordeelt de artistieke positie als goed.
Het Nederlands Theater Festival presenteert jaarlijks in september een juryselectie van toonaangevende theaterproducties uit het voorbije seizoen.
De commissie is van mening dat het Nederlands Theater Festival een heldere missie heeft waaruit duidelijk blijkt dat het vieren van het Nederlands theater centraal staat en dat het festival daarmee een breed publiek wil enthousiasmeren. Zij vindt dat het festival zich stevig positioneert in het theaterlandschap en zich passend laat leiden door de vraag wat theater op dit moment betekent. De commissie is ook positief over de ruimte die wordt gegeven aan reflectie en verdieping. Zij is van mening dat het festival een goed beeld geeft van de stand van zaken in het Nederlandse theater, zowel in artistieke zin als in het plaatsen van theater binnen bredere maatschappelijke ontwikkelingen. In positieve zin constateert de commissie dat het festival steeds meer de breedte en diversiteit van de samenleving in de activiteiten laat zien.
De commissie vindt dat het festival de activiteiten op heldere wijze heeft ondergebracht in vier platforms: Nederlands Theater Festival, NTF Pro, NTF Jong en Amsterdam Fringe Festival. Zij ziet de visie van het festival goed in deze vier onderdelen terug en zij is positief over de uitgebreide beschrijving van ieder platform. De commissie is van mening dat het programma van het Nederlands Theater Festival in de afgelopen jaren over veel kwaliteit beschikte. Hoewel de commissie vertrouwen heeft in de vakkundigheid van de juryleden, mist zij wel een reflectie op de werkwijze van de jury. De toelichting op het selectieproces is volgens de commissie te beperkt. Positief is de commissie over de ontwikkeling dat de jury steeds meer uiteenlopende perspectieven en achtergronden vertegenwoordigt. Verder vindt de commissie dat het festival met ‘De Staat van het Theater’ en NTF Pro op een goede manier invulling geeft aan de gewenste verdieping in het programma. Daarnaast reflecteert het festival met deze onderdelen op een mooie manier op de positie van theater, zowel binnen als buiten de podiumkunstensector.
Volgens de commissie biedt het Nederlands Theater Festival veel ruimte en begeleiding aan nieuw talent binnen het Amsterdam Fringe Festival. Zij is enthousiast over de selectieprocedure waarbij er sprake is van zowel een open inschrijving als een aanvulling door partnerorganisaties. De commissie is positief over de diversiteit in het aanbod dat hierdoor ontstaat. In dit verband is zij ook te spreken over de samenwerking met Bijmerparktheater en Theater de Meervaart voor Fringe Extra. De commissie is ook positief over de verschillende artistieke samenwerkingen die het Theaterfestival Nederland aangaat. Zo constateert zij dat er voor het jeugdtheateraanbod nauw wordt samengewerkt met STIP Theaterproducties en Jeugdtheater De Krakeling. Tot slot is de commissie positief over de residentieplekken die bij ICK Amsterdam of Het Huis Utrecht aan winnaars van de Amsterdam Fringe Awards worden geboden.
Publieksfunctie
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
Zij constateert dat het festival met de vier verschillende platformen een breed publiek bereikt. De commissie heeft waardering voor de geschetste bezoekersprofielen en zij vindt dat deze goed aansluiten bij de artistieke positie. Op grond van de reflectie op het publieksonderzoek en kaartverkoopgegevens is zij van mening dat de organisatie een goed beeld heeft van het publiek in de omgeving en daarbuiten. Ook waardeert de commissie de inzichten die het festival op basis van de eigen resultaten formuleert, en de acties die hierop worden ondernomen.
Volgens de commissie maakt het festival een goede koppeling tussen de vier platforms en het bijbehorende publiek. Zij is van mening dat het festival hier een heldere toelichting op geeft. Hoewel het programma-aanbod nog onbekend is, is zij er op grond van de beschrijving van het festivalprofiel en de inzichten over het publiek van overtuigd dat het programma het beoogde publiek opnieuw zal interesseren. De commissie vindt het positief dat het festival erkent dat het programma leidend is bij het bereiken van het publiek en dat met een diverser aanbod ook een diverser publiek wordt aangesproken. Zij is daarom positief over de actieve rol die wordt gegeven aan vertegenwoordigers uit die publieksgroepen met de Wijkjury en over de samenwerking met passende (programma)partners zoals Adelheid+Zina en Stadspas Amsterdam.
De commissie is positief over de concrete doelstellingen die het festival stelt in de publieksontwikkeling, zoals een stijging van het totale aantal bezoekers met vijf procent per jaar, meer synergie creëren tussen de vier platformen en de naamsbekendheid van de platformen vergroten. Zij is van mening dat hiertoe passende strategieën zijn geformuleerd en zij vindt deze doelstellingen dan ook realistisch en haalbaar. Kritischer is de commissie over de doelstelling om bestaande doelgroepen uit te breiden en nieuw theaterpubliek te bereiken dat de samenstelling van de Nederlandse bevolking beter representeert. Hoewel de commissie dit voornemen waardeert en daar passende ingrepen voor ziet in de programmering, vindt zij de uitwerking van de marketing op dit vlak nog enigszins algemeen geformuleerd. Afgezien van het bereiken van nieuw publiek via de programmapartners mist zij hiervoor in het plan een bredere en doelgroepspecifieke aanpak.
Inbedding
De commissie beoordeelt de inbedding als goed.
Zij is van mening dat het festival over een groot netwerk aan culturele partners in de stad Amsterdam beschikt. De commissie constateert daarbij dat het niet enkel gaat om presterende instellingen, maar ook om producerende instellingen. Zij is positief over de samenwerkingen met Jeugdtheater De Krakeling en STIP Theaterproducties voor NTF Jong en met Dansmakers en Rightaboutnow Inc. voor Amsterdam Fringe Festival. Daarnaast is de commissie positief over de samenwerking met ITA en ACT voor het Gala van het Nederlands Theater.
De commissie is positief over de mate waarin het Nederlands Theater Festival op het vlak van educatie is ingebed. Zij constateert dat er samenwerkingen zijn met mbo’s en dat er een participatief educatieprogramma is voor kunstvakopleidingen en scholieren. Daarnaast is de commissie positief over ‘De Vloer op Kids’ en de gratis schoolvoorstellingen die worden aangeboden in het kader van NTF Jong.
De commissie constateert dat het festival over een groot aantal vrijwilligers beschikt, wat volgens haar op lokaal draagvlak duidt. Zij constateert dat er echter nauwelijks maatschappelijke partners in het plan zijn genoemd. Als partner in de marketing is wel Stichting Hoormij genoemd, maar dit is niet nader toegelicht. De commissie is van mening dat het festival hierin kansen onbenut laat.
De commissie is van mening dat het festival op financieel vlak goed is ingebed door de substantiële en structurele bijdrage van het Amsterdams Fonds voor de Kunst.
125.000
37.500
37.500
162.500
loading...
Aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024.
** Toegekend bedrag per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Toelichting op de organisatiebijdrage
Voordrachten organisatiebijdrage landsdeel West
In landsdeel West gaven 20 festivals aan in aanmerking te willen komen voor een organisatiebijdrage. Vanwege dit grote aantal heeft de commissie een voorselectie gemaakt. Bij de voordracht van festivals voor de organisatiebijdrage heeft de commissie gekeken naar de mate waarin een festival een rol speelt in de nationale infrastructuur. Dat kan op verschillende manieren tot uiting komen.
1 – Een festival kan een belangrijke rol spelen op het gebied van talentontwikkeling of in de ontwikkeling van een genre of discipline.
2 – Een festival is voorbeeldstellend in de manier van presenteren.
3 – Een festival heeft een internationaal belang vanwege de aantrekkingskracht op programmeurs en/of publiek van buiten Nederland.
De commissie heeft de festivals die zij wil voordragen vervolgens in een volgorde geplaatst naar de mate waarin het festival voldoet aan het criterium, voor het geval er onvoldoende budget zou zijn om alle voordrachten te kunnen honoreren. De commissie heeft er uiteindelijk voor gekozen deze tien festivals voor te dragen voor de organisatiebijdrage.
1. Summer Dance Forever – speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van de urban arts door het tonen van bijzondere internationale producties en biedt daarnaast een uitgebreid programma met workshops en masterclasses waar veel professionals, beoefenaars en liefhebbers uit het buitenland op af komen.
2. Circusstad Festival – presenteert jaarlijks een state-of-the-art programmering waarin de laatste ontwikkelingen in het nieuwe circus worden getoond. Daarnaast draagt het festival bij aan de ontwikkeling van het genre circustheater door zich in te zetten voor talentontwikkeling en binnen het programma aandacht te vestigen op de artistieke ontwikkeling, bijvoorbeeld op het vlak van dramaturgie. Circusstad heeft een grote aantrekkingskracht op buitenlandse programmeurs.
3. Nederlands Theater Festival & Amsterdam Fringe Festival – draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door het tonen van de meest belangwekkende voorstellingen van het afgelopen seizoen. Met een uitgebreid context- en reflectieprogramma draagt het festival tevens bij aan het gesprek over de nieuwste ontwikkelingen, zowel binnen de sector zelf als binnen de samenleving.
4. Rewire - toont als vooraanstaand en innovatief festival op het gebied van (elektronische) hedendaagse muziek bijzondere en vaak nog onbekende internationale acts die weinig in Nederland te zien zijn. Daarmee vervult het festival een belangrijke rol in het duiden van de laatste ontwikkelingen in het genre en vertaalt die naar het Nederlandse veld. Het festival voorziet die ontwikkelingen bovendien van een context met een uitgebreid randprogramma. Rewire heeft een groeiende aantrekkingskracht op professionals en publiek uit binnen- en buitenland.
5. Holland Dance Festival – draagt bij aan de ontwikkeling in de discipline door het tonen van internationaal dansaanbod dat verder weinig te zien is en speelt daarnaast een spilfunctie in het ontwikkelen en tonen van dansaanbod door en voor mensen met een fysieke beperking en ouderen. Hierin neemt het festival een voortrekkersrol in. Daarnaast organiseert Holland Dance Festival tournees langs theaters door het hele land. Op grond van het voorgaande speelt het festival een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de dans in Nederland.
6. Motel Mozaïque (MOMO) – draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door jaarlijks een vooruitstrevende line-up te tonen van opkomende Nederlandse en internationale acts in zowel muziek als performance. Tevens is het festival voortrekker als het gaat om het betrekken van diverse grootstedelijke subculturen in het programma.
7. Wonderfeel – draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door met name klassieke muziek op een popfestivalmanier te presenteren. Hiermee laat het festival zien dat het mogelijk is voor dit genre een laagdrempelig evenement te creëren, zonder in te leveren op de kwaliteit van het aanbod. Het festival trekt ook in internationaal opzicht de aandacht, wat blijkt uit verzoeken uit het buitenland om de organisatie te betrekken bij het opzetten van vergelijkbare festivals.
8. Flamenco Biënnale – draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door het creëren van een nationaal podium voor de flamenco. Met een uitgebreide randprogrammering met onder andere workshops en masterclasses heeft de Flamenco Biënnale tevens een rol van betekenis voor de flamenco in Nederland.
9. Cello Biënnale – laat succesvol zien dat het mogelijk is een festival te organiseren waarin alle aspecten van een specifiek instrument worden belicht. Het aanbod van zowel de internationale top als aanstormende talenten heeft klassieke muziek als kern, maar het festival schuwt niet om daarnaast de verbinding met andere muziekgenres en kunstdisciplines op te zoeken. Met het in het festival opgenomen concours met internationale deelnemers draagt de Cello Biënnale bij aan de ontwikkeling van talentvolle uitvoerende musici.
10. Julidans - draagt bij aan de ontwikkeling van de moderne/hedendaagse dans door het tonen van een state-of-the-art internationaal dansaanbod dat verder weinig te zien is in Nederland. Daarnaast speelt Julidans een belangrijke rol in de ontwikkeling van midcareer dansmakers. Het festival is een aanjager in het creëren van nieuw werk van zowel Nederlandse als buitenlandse dansmakers.
Festival
toegekend
2017-2020 per editie
geadviseerd
2021-2024 per editie
toegekend
2021-2024 per editie
totaal toegekend
'21-'24 **
300.000
100.000
100.000
350.000
loading...
150.000
37.500
37.500
162.500
loading...
150.000
37.500
37.500
162.500
loading...
150.000
37.500
37.500
37.500
loading...
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
150.000
50.000
50.000
175.000
loading...
300.000
100.000
100.000
350.000
loading...
Aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024.
** Toegekend bedrag per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Toelichting op de organisatiebijdrage
Voordrachten organisatiebijdrage landsdeel Zuid
In landsdeel Zuid gaven negen festivals aan in aanmerking te willen komen voor een organisatiebijdrage. Bij de voordracht van festivals voor de organisatiebijdrage heeft de commissie gekeken naar de mate waarin een festival een rol speelt in de nationale infrastructuur. Dat kan op verschillende manieren tot uiting komen.
1 – Een festival kan een belangrijke rol spelen op het gebied van talentontwikkeling of in de ontwikkeling van een genre of discipline.
2 – Een festival is voorbeeldstellend in de manier van presenteren.
3 – Een festival heeft een internationaal belang vanwege de aantrekkingskracht op programmeurs en/of publiek van buiten Nederland.
De commissie heeft de festivals die zij wil voordragen vervolgens in een volgorde geplaatst naar de mate waarin het festival voldoet aan het criterium, voor het geval er onvoldoende budget zou zijn om alle voordrachten te kunnen honoreren. De commissie heeft er uiteindelijk voor gekozen deze vijf festivals voor te dragen voor de organisatiebijdrage.
1. Theaterfestival Boulevard – draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline met een multidisciplinair internationaal programma waarin de focus ligt op een combinatie van kwaliteit en engagement. Het festival trekt met een uitgebreid internationaal bezoekersprogramma buitenlandse programmeurs aan en is daarmee een belangrijke springplank voor aanbod van vernieuwende en gevestigde Nederlandse en Vlaamse namen in de podiumkunsten naar het internationale podium.
2. Festival Cement – is een belangrijk presentatie- en productieplatform voor beginnende makers in de podiumkunsten uit Nederland en België. Hiermee vervult het festival een belangrijke landelijke rol bij de doorstroom van talentvolle makers van een opleiding naar het werkveld. Deze rol wordt versterkt omdat er naast het presenteren van nieuw werk tijdens Festival Cement met makers en andere professionals uit de sector op diverse manieren wordt gereflecteerd op ontwikkelingen in de podiumkunsten.
3. Cultura Nova - presenteert een locatietheateraanbod dat zelden te zien is in Nederland en draagt daarmee bij aan de ontwikkeling van dit aanbod. Daarnaast draagt het festival bij aan de ontwikkeling van grootschalig theater door middel van coproducties met nationale en internationale makers. Cultura Nova is landelijk voorbeeldstellend in het inhoudelijk verwerken van zowel de historie als de actualiteit van de omgeving in de programmering van het festival.
4. Festival Circolo - draagt bij aan de ontwikkeling van het nieuwe circustheater door het presenteren van nationale en internationale ontwikkelingen binnen het genre. Daarnaast vervult het festival een rol in de keten op het gebied van talentontwikkeling voor nieuwe makers door hen een podium te bieden. Circolo is verder een relevante ontmoetingsplek voor internationale programmeurs en draagt daarmee bij aan het zichtbaar maken van nieuwe Nederlandse werken en makers.
5. schrit_tmacher: Just Dance! – draagt bij aan de ontwikkeling van de dans door het verlenen van choreografieopdrachten en het ontwikkelen en presenteren van nieuwe producties in samenwerking met zowel jonge als gevestigde makers. Het festival presenteert een internationaal en vernieuwend dansaanbod dat deels weinig te zien is in Nederland, waarmee schrit_tmacher landelijke aandacht weet te genereren.