Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als goed.
MOMO Festival is een driedaags multidisciplinair festival in Rotterdam. Het festival presenteert jaarlijks in april internationale muziek, beeldende kunst en performance op verschillende buitenlocaties en podia in de stad. Kenmerkend aan het festival is de focus op nieuwe artiesten en nieuw werk uit alle windstreken.
De commissie vindt dat de organisatie van MOMO Festival vanuit een heldere artistieke visie een aansprekend en kwalitatief sterk programma samenstelt. Zij constateert dat de organisatie een festival wil realiseren waarin een breed publiek zich gerepresenteerd voelt. Dat streven ziet zij duidelijk terug in de op de stad geïnspireerde programmering die bovendien op bijzondere locaties wordt gepresenteerd. De commissie is daarbij positief over de oorspronkelijke artiesten, makers en partners die het festival aan zich weet te binden. Volgens haar is er sprake van een bevlogen programmateam dat in de afgelopen jaren belangwekkende internationale acts naar het festival heeft gehaald, en veelbelovende jonge talenten uit Nederland een podium heeft geboden.
De artistieke visie is volgens de commissie op heldere wijze vertaald naar de programmeringsaanpak. Zo selecteert het festival muziek, beeldende kunst en performances van jonge artiesten en makers uit alle windstreken die zich veelal tot het thema ‘Liquid’ verhouden. De commissie vindt het een interessante invalshoek om werken te programmeren die een tegengeluid op de status quo geven. Zij heeft er op basis van eerdere programmering vertrouwen in dat MOMO Festival ook voor de komende edities weer jonge en spannende acts zal selecteren. De commissie constateert verder dat diverse gastcuratoren, zoals de Oegandese dj Kampire in 2021, een multidisciplinair programma zullen ontwikkelen voor het festival. Zij vindt het aansprekend dat de curatoren hiermee worden uitgenodigd om vanuit hun ervaring en deskundigheid een visie op de stad te geven. Het plan voor performance vindt zij overtuigend uitgewerkt, mede doordat er in samenwerking met Theater Rotterdam een internationaal aanbod gepresenteerd zal worden.
De commissie is van mening dat MOMO Festival op overtuigende wijze naar vernieuwing streeft. Het festival neemt een duidelijke rol in op het gebied van talentontwikkeling door het bieden van mogelijkheden aan jonge makers om nieuw werk te ontwikkelen en te presenteren op het festival. Het multidisciplinaire project dat eerder tussen Binkbeats en Gil the Grid tot stand kwam, vindt zij een aansprekend voorbeeld. Ook de coproducties met artiesten en podia zoals Ancienne Belgique en De Brakke Grond geven de commissie het vertrouwen dat het festival interessante kruisbestuivingen najaagt op het gebied van popmuziek. Zij plaatst een kanttekening bij de toelichting op het MOMO Lab. De commissie vindt het een positief voornemen om als festival nauw betrokken te blijven bij het werk van jonge makers en artiesten. Zij merkt wel op dat het plan nog weinig namen bevat van veelbelovende talenten en het soort cross-overprojecten dat de organisatie voor ogen heeft.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
De commissie stelt vast dat het festival erop is gericht om een zo divers mogelijk publiek te interesseren voor een avontuurlijke ontdekking van muziek, kunst en performance in de stad. Zij vindt ook dat het festival een goed beeld heeft van het huidige en beoogde publiek. De commissie vindt het positief dat het festival in dit kader duidelijk reflecteert op de eigen positie in de lokale popscene en op de meerwaarde van de samenwerkingen met lokale presentatieplekken. Het festival spreekt een divers en grootstedelijk publiek uit Rotterdam en omgeving aan. De bezoekers kenmerken zich volgens het festival als cultureel en maatschappelijk bewust met een interesse in een eigentijds aanbod van popmuziek en kunst in een duurzame, multiculturele context. De commissie vindt om bovengenoemde redenen dat dit publiek goed aansluit op de artistieke positie van het festival.
Uit de programmeringsopzet voor de komende jaren vindt de commissie duidelijk blijken dat het festival zich bewust is van het publiek dat het wil bereiken. Zij vindt dat het festival met de beloftes voor muzikale wereldpremières en de voorsprong die het heeft op de presentatie van de artiesten van morgen een duidelijke functie heeft voor het kernpubliek “de Stadse Alleseter”. Ook is zij positief over de aanpak om het publiek via de muziekprogrammering te verleiden richting minder bekende artiesten en disciplines. Verder vindt de commissie dat het festival op een aansprekende manier de nieuwsgierigheid van het publiek naar de eigen stad aanwakkert. Daarmee doelt zij bijvoorbeeld op de bijzondere locatiegerichte voorstellingen met Rotterdamse artiesten en de guided tours waarmee het publiek de stad vanuit de ogen van kunstenaars en artiesten bekijkt. De commissie waardeert tot slot dat MOMO Festival via de beoogde satellietprojecten op locaties buiten het centrum een nieuw publiek aan het festival wil verbinden.
Wat de concrete aanpak van de publieksbenadering betreft vertrouwt de commissie er op grond van de behaalde resultaten op dat het festival de ambities in publieksbereik kan realiseren. Hierbij speelt ook een rol dat de commissie het aannemelijk vindt dat het werken met nieuwe presentatieplekken in de stad tot publieksvergroting zal leiden. Zij plaats een kanttekening bij de uitwerking van het plan van aanpak. Zij vindt dat de marketingstrategie nog weinig uitgewerkt is naar de diverse doelgroepen die het wil bereiken. Zij had, gezien de ruime ervaring van het festival, meer uitwerking op dit punt verwacht. De commissie vindt in dit kader het voornemen om verder publieksonderzoek uit te voeren en daaraan gekoppelde publiciteitscampagnes te ontwikkelen een positieve ontwikkeling.
De commissie beoordeelt de inbedding als goed.
Zij ziet in het plan duidelijk terug dat MOMO Festival zich stevig heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur. Het festival gaat langdurige samenwerkingen aan met verschillende presentatieplekken in de omgeving, zoals Theater Rotterdam en Rotown. Daarnaast constateert de commissie dat het festival is aangesloten bij het lokale popoverleg, waarin overleg en afstemming plaatsvindt tussen podia en festivals. Zij waardeert de inspanningen van het festival om de lacune op te vullen van het ontbreken van grote poppodia in de stad. Hiermee neemt MOMO Festival een belangrijke positie in binnen de Rotterdamse popscene. Ten slotte vindt de commissie het positief dat het festival in de komende periode samenwerkingen aangaat met culturele instellingen als V2 en AIR, waarmee het festival inhoudelijk vorm zal geven aan multidisciplinaire projecten.
De commissie is gematigd positief over de inbedding op maatschappelijk vlak. De commissie vindt het op zich een aansprekend idee dat het festival met partners en bezoekers een bos in de stad wil realiseren, maar vindt dat een enigszins beperkte uitwerking van een stevige ambitie op het gebied van duurzaamheid. Verder merkt de commissie in positieve zin het aantal vrijwilligers op en de samenwerking met instanties voor ex-vluchtelingen, zoals Nieuw Thuis Rotterdam.
Ook is de commissie gematigd positief over de inbedding op het gebied van educatie. Uit het plan blijkt wel dat er samenwerkingsverbanden worden aangegaan met het hoger beroepsonderwijs, zoals met Codarts. Het is de commissie echter niet duidelijk in hoeverre deze samenwerkingen structureel van aard zijn en hoe ze bijdragen aan de lokale inbedding in Rotterdam op educatief vlak. Volgens de commissie biedt de opzet en invulling van het festival meer mogelijkheden tot samenwerking met Rotterdamse onderwijsinstellingen.
De commissie vindt het tot slot positief dat MOMO Festival structureel wordt ondersteund door de gemeente Rotterdam. Dit gaat bovendien om een substantieel bedrag.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.