Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als goed.
Stichting Karavaan Exceptional organiseert jaarlijks in het voorjaar het Karavaan Festival (Karavaan) in Alkmaar en omgeving. Het festival presenteert een multidisciplinair programma op diverse bijzondere binnen- en buitenlocaties. Karavaan kenmerkt zich door het middels locatietheater verbeelden van voor de regio actuele maatschappelijke thema’s.
De commissie is van mening dat Karavaan een helder artistiek vertrekpunt beschrijft en dat dat op een goede manier wordt vertaald in de programmering. Met het verbeelden van actuele maatschappelijke vraagstukken uit de regio verhoudt het festival zich in artistieke zin nauw tot de context waarin het zich afspeelt. Dit doet het festival volgens het plan door de (ruimtelijke) ontwikkeling en de cultuur van de regio Alkmaar centraal te stellen en op grond daarvan een programmering in te vullen. Lokale kwesties, die vaak universeel zijn, vinden een vertaling in producties op locatie. Aansprekende voorbeelden daarvan zijn volgens de commissie voorstellingen van Gouden Haas, Silbersee en Project Wildeman. Veel van deze producties komen in opdracht of in coproductie met Karavaan tot stand, waarmee het festival een duidelijke inhoudelijke richting geeft aan dat aanbod. Daarnaast is zij positief over het voornemen van het festival om de programmering in de toekomst nadrukkelijker via cocreatie tot stand te brengen. Zo worden er naast voorstellingen expedities, installaties en contextprogramma’s ontwikkeld in samenwerking met bewoners en lokale organisaties en verenigingen. Dit geeft de commissie veel vertrouwen dat de artistieke visie van het festival om zich artistiek-inhoudelijk tot de actualiteiten in de omgeving te verhouden, in de toekomst nog beter tot uiting zal komen.
Op het gebied van vernieuwing en samenwerkingen is de commissie eveneens positief. Zij is van mening dat het festival een belangrijke functie voor de regio vervult op het gebied van talentontwikkeling door middel van het talentontwikkelingsproject Winterkaravaan. De commissie vindt het positief dat vijf jonge makers locatievoorstellingen ontwikkelen voor het daaropvolgende zomerfestival. Wel had zij meer inzicht willen krijgen in de selectieprocedure van de jonge makers. Daarnaast had de commissie een toelichting willen lezen van de manier waarop jonge makers afkomstig uit andere delen van Nederland begeleid worden om zich te verhouden tot de regionale thema’s. Verder constateert de commissie in positieve zin dat Karavaan zich inzet om gerenommeerde podiumkunstenaars te verbinden aan jonge talentvolle makers. Een goed voorbeeld daarvan zijn de voorgenomen coproducties van Gouden Haas en Young Gangsters. Tot slot is de commissie positief over de duurzame samenwerkingsrelaties die het festival aangaat met de gezelschappen. Op die manier maakt de organisatie deze gezelschappen deelgenoot in het realiseren van de artistieke visie van Karavaan.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
Zij vindt dat in de aanvraag helder wordt beschreven op welk publiek Karavaan zich in de komende periode gaat richten. Karavaan bereikt grote aantallen bezoekers en neemt volgens de commissie een stevige rol in, in de lokale infrastructuur als het gaat om het tonen van podiumkunsten aan het publiek. Dat blijkt ook uit het feit dat het publiek voor 80 procent uit de regio Noord-Holland komt. De commissie vindt het positief dat Karavaan jaarlijks een publieksonderzoek doet, waaruit blijkt dat het festival een breed samengesteld publiek bereikt. Op grond van de resultaten van dat onderzoek heeft Karavaan het publiek ingedeeld in vier “persona’s”. De commissie vindt de uitwerking in deze groepen logisch. Er wordt vanuit de indeling bovendien een directe verbinding gelegd met de artistieke visie. Karavaan kent het publiek volgens de commissie goed en weet wat er speelt onder de bevolking van Alkmaar en omgeving.
In de aanvraag worden de doelgroepen volgens de commissie concreet aan verschillende programmaonderdelen gekoppeld. Zo leest zij een duidelijk onderscheid tussen bezoekers van het festivalhart enerzijds en locatietheater anderzijds. Uit de aanvraag blijkt de ontwikkeling van een veelzijdig festivalhart in het Victoriepark ingezet te worden om zowel de ambitie op het gebied van verbreding in de programmering als bij het publiek te realiseren. De commissie beaamt dat straattheater en familietheater in het festivalhart mogelijkheden bieden om potentieel, nieuw publiek te bereiken. Daar waar de programmering voor locatietheater mogelijkheden biedt voor verdieping, wordt het festivalhart volgens de commissie op succesvolle wijze ingezet voor een divers en laagdrempelig programma.
De commissie is van mening dat de organisatie van het festival een heldere en concrete uitwerking van de publieksbenadering beschrijft. Zij constateert dat in de afgelopen jaren het aantal bezoekers is gegroeid en dat Karavaan deze trend hoopt door te zetten. De commissie vindt het positief dat er aan elke doelgroep concrete marketingacties en wervingsinspanningen zijn gekoppeld. Zo worden aan bezoekers die ouder dan 50 jaar zijn arrangementen op maat aangeboden, terwijl jongere bezoekers vooral benaderd worden via de inzet van socialemediacampagnes. De commissie zet een kanttekening bij de zichtbaarheid van het festival buiten de regio. Zij is van mening dat het festival op dit gebied kansen laat liggen en mist hiervoor mediapartners en een strategische aanpak in de publieksbenadering. Tot slot is de commissie positief over de inzet van ambassadeurs in de vorm van Vrienden van Karavaan. Het inzetten van peers uit de doelgroepen zelf zal volgens haar bijdragen aan de realisatie van de ambities op het vlak van publieksontwikkeling.
De commissie beoordeelt de inbedding als goed.
Zij is van mening dat Karavaan zich stevig heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur. De commissie is van mening dat de organisatie zich als festival dat vooral locatietheater programmeert, bewust toont van het belang van goede relaties met de regio Alkmaar. Op basis van het plan blijkt de organisatie deel uit te maken van een netwerk dat bestaat uit podia en gezelschappen waarmee activiteiten worden georganiseerd. Zo werkt Karavaan bijvoorbeeld samen met Schouwburg COOL aan de voorstelling van Young Gangsters en fungeert de Cultuurkoepel in Heiloo als communicatiepartner. Verder constateert de commissie dat Karavaan onderdeel uitmaakt van een samenwerkingsverband van culturele instellingen in Alkmaar (UIA).
De commissie mist in het plan samenwerkingsverbanden op het gebied van educatie in de regio. Karavaan benoemt hiervoor het feit dat er geen hogere onderwijsinstellingen in Alkmaar zijn, waardoor er een gebrek aan studenten is. De commissie is kritisch over het feit dat de organisatie geen mogelijkheden onderzoekt voor samenwerkingen met scholen in het primair en voortgezet onderwijs. Zij is van mening dat er voldoende aanknopingspunten zijn voor Karavaan om zich lokaal beter in te bedden op het terrein van educatie.
Uit de aanvraag blijkt de organisatie van het festival op verschillende manieren samen te werken met maatschappelijke partners in de regio. Zo leest de commissie dat Karavaan met bewoners- en partnerparticipatie bouwt aan een paviljoen in het Victoriepark. Daarnaast heeft de organisatie de intentie om bestaande samenwerkingen met onder andere Alkmaar Pride en COC in de komende periode verder uit te breiden. Verder vindt de commissie het positief dat het festival jaarlijks op tachtig vrijwilligers rekent, waarvoor wordt samengewerkt met Vrijwilligerscentrale Alkmaar, wat duidt op draagvlak bij lokale inwoners.
De commissie vindt het positief dat Karavaan structureel wordt ondersteund door de gemeente Alkmaar. Dit gaat bovendien om een substantieel bedrag.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.