Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als zeer goed.
Julidans is een jaarlijks, twaalfdaags dansfestival in Amsterdam. Het festival presenteert nationale en internationale hedendaagse dansvoorstellingen op verschillende podia in en rondom het centrum van Amsterdam. Het festival coproduceert ook dansproducties, en kenmerkend aan het festival is de focus op midcareer makers.
De commissie is van mening dat het festival een heldere missie heeft: internationale, hedendaagse dans presenteren voor een zo breed mogelijk publiek. Zij vindt dat het festival de artistieke visie passend heeft uitgewerkt. Uit het plan spreekt een voorliefde voor makers die niet alleen vanuit vorm werken, maar vanuit een maatschappelijke of persoonlijke interesse en voor makers die theatraal werken en vaak op het snijvlak van disciplines. Dit vertrekpunt vindt zij overtuigend toegelicht in het plan. Dat geldt ook voor de reflectie op de focusverschuiving richting midcareer makers. De vertaling van die visie in vier doelstellingen, presenteren, coproduceren, informeren en uitwisselen, sluit volgens de commissie naadloos aan op de missie en leidt tot een duidelijk beeld van de artistieke positie die het festival wil innemen.
Volgens de commissie kent het festival een overzichtelijke structuur doordat de vier doelstellingen zijn verwerkt in de zes hoofdstukken in de programmering. De commissie is positief over de uitgangspunten voor de programmering, zoals het wereldwijd scouten, het wereldwijd artistieke ontwikkelingen volgen en het presenteren van gastchoreografieën van zelfstandige dansmakers bij gevestigde repertoiregezelschappen. Het festival schetst hiermee volgens haar een goed beeld van de huidige ontwikkelingen binnen de danswereld. De commissie is door het wereldwijd scouten en volgen van de ontwikkelingen te spreken over de werkwijze van de programmeur Anita van Dolen. Zij vindt het positief dat zij zowel put uit haar jarenlange ervaring en expertise als de samenwerking zoekt met programmeurs in het buitenland en met die van partnerorganisaties in Amsterdam. De voorbeelden van makers die Julidans voor de komende periode noemt zoals Latifa Laâbissi/Marcelo Evelin, Dorothée Munyaneza en Tania Carvalho vindt de commissie aansprekend. Zij herkent hierin de beoogde focus op midcareer makers uit alle windstreken en makers die maatschappelijk geëngageerd zijn.
Ten aanzien van vernieuwing is de commissie van mening dat Julidans veel ruimte biedt aan aanstormend talent. Dit is ondergebracht in labels als Julidans NEXT en Julidans LAB. Zij is positief over het feit dat voor LAB de samenwerking wordt gezocht met ICK/Meervaart, Bijlmerparktheater en Podium Mozaïek. De commissie heeft waardering voor het feit dat het festival dit pilotproject structureel onderdeel maakt van de programmering, waardoor deze schakel in de ontwikkelketen kan worden uitgebouwd.
De commissie heeft veel waardering voor de wijze waarop Julidans artistieke samenwerkingen aangaat. Zij vindt ‘Big Pulse Dance Alliance’ een mooi voorbeeld van een project waarbij met internationale partners nieuwe producties van (Nederlandse) midcareer makers mogelijk worden gemaakt. Daarnaast constateert de commissie dat Julidans de samenwerking met Amsterdamse podia intensiveert. Zij vindt Julidans Extended interessant omdat hiermee de verbinding met andere stadsdelen en andere publieksgroepen wordt aangegaan. Ook de samenwerking met WhyNot en het programmeren op locaties als het Rijksmuseum en Eye Filmmuseum vindt de commissie aansprekend.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie constateert dat Julidans zich richt op een breed publiek. Het festival geeft zelf aan dat Julidans interessant is voor een groter en breder publiek dan het nu bereikt. De commissie is te spreken over het feit dat het festival hier onderzoek naar laat uitvoeren. Er blijkt al een samenwerking te zijn met een onderzoeksbureau voor jaarlijks publieksonderzoek. De commissie vindt het positief dat er een data-analyse wordt gemaakt van de kaartverkoopgegevens van ITA. Zij plaatst een kanttekening bij de beperkte reflectie op deze resultaten. Hoewel de commissie leest dat het publiek voornamelijk uit Amsterdam komt, mist zij meer informatie over de samenstelling van het publiek uit Amsterdam en daarbuiten.
Volgens de commissie maakt Julidans een duidelijke verbinding tussen een deel van het programma en het publiek. Zo beoogt het festival met Julidans Extended meer Amsterdammers met een migratie-achtergrond te bereiken. Op basis van de manier waarop voor de programmakeuzes wordt samengewerkt met programmeurs van podia als Podium Mozaïek en Bijlmerparktheater is zij ervan overtuigd dat de programmering goed aansluit op dit beoogde nieuwe publiek. De commissie vindt het project in het Erasmuspark waarin Amsterdamse amateurs en dansprofessionals participeren, een mooi voorbeeld van een project waarmee een groter en breder publiek wordt bereikt. De commissie mist echter informatie over de publieksontwikkeling die Julidans met het hoofdprogramma voor ogen heeft. Verder plaatst zij kanttekeningen bij Julidans Next en Julidans NL dat volgens het festival is gericht op respectievelijk een jonger, avontuurlijk ingesteld publiek en internationale programmeurs. Hoewel de programmering op zich aansluit op deze doelgroepen, vindt de commissie de toelichting hierop in het plan beperkt.
De commissie is kritisch over de uitwerking van de concrete aanpak van de publieksbenadering. Zij is van mening dat de aanpak weinig doelgericht is uitgewerkt richting potentiële doelgroepen. De commissie mist informatie over de manier waarop het festival de publieksontwikkeling in de komende jaren concreet vertaalt in een strategie en duidelijke doelen. Verder mist zij een nadere specificering van de doelgroepen en concreet geformuleerde doelstellingen per doelgroep. De commissie constateert dat per ambitie een strategie geformuleerd is, maar zij vindt deze beperkt uitgewerkt. Vooral over de strategie voor het bereiken van publiek uit de rest van het land, is de commissie kritisch. Zij is van mening dat het festival met het unieke aanbod een groot potentieel publiek heeft, maar dat dit momenteel niet wordt benut. Zij mist hiervoor in het plan een passende strategie.
De commissie beoordeelt de inbedding als ruim voldoende.
Zij is positief over de vele artistieke samenwerkingspartners die het festival in de stad heeft. De commissie constateert dat het niet enkel om presentatieplekken gaat, zoals ITA en Vondelpark Openluchttheater, maar dat er ook op inhoudelijk vlak wordt samengewerkt met Bijlmerparktheater, Podium Mozaïek, Stedelijk Museum, WhyNot en BAU. Verder waardeert de commissie de samenwerking tussen professionele en amateurdansers voor het particpatieproject in het Erasmuspark. Op grond hiervan vindt de commissie dat het festival goed is ingebed op artistiek vlak.
De commissie constateert dat Julidans geen samenwerkingen aangaat met maatschappelijke partners in de omgeving. De commissie is van mening dat het festival weinig ambitie toont om ingebed te zijn op maatschappelijk vlak.
De commissie constateert dat Julidans geen samenwerkingen aangaat met onderwijsinstellingen in de omgeving. Op grond hiervan is zij van mening dat het festival niet is ingebed op educatief vlak.
De commissie is tot slot positief over de structurele financiering die Julidans ontvangt van de gemeente Amsterdam.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.