Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als ruim voldoende.
Stichting Grachtenfestival organiseert jaarlijks in augustus het Grachtenfestival op verschillende locaties in Amsterdam. Gedurende tien dagen vinden er tijdens het Grachtenfestival concerten en buurtactiviteiten plaats waar aanbod wordt getoond in hoofdzakelijk de genres klassieke muziek en jazz.
Het Grachtenfestival beoogt klassieke muziek en jazz toegankelijk te maken voor een breed publiek binnen een context die volgens het festival aanzet tot ontmoeting en verbinding. In het plan leest de commissie dat de organisatie dit doet door zowel een producerende als een presenterende rol in te nemen. De commissie waardeert de manier waarop kleinschalig aanbod in klassieke muziek en jazz op een toegankelijke manier wordt gepresenteerd. Zij is echter van mening dat het Grachtenfestival in het plan geen duidelijke artistieke positie inneemt. Daarvoor vindt zij de artistieke uitgangspunten “authenticiteit, uniciteit en kwaliteit” te breed geformuleerd. In de programmering herkent de commissie wel de beoogde kwaliteit van het aanbod, vooral in de klassieke muziek. De uitgangspunten uniciteit en authenticiteit vindt zij minder overtuigend uitgewerkt en ook in de programmering zijn die volgens de commissie beperkt zichtbaar. Hoewel de commissie positief is over de keuze om jazz te programmeren om zowel verbreding in de programmering als bij het publiek te realiseren, is zij van mening dat dit in verhouding slechts een klein onderdeel van het aanbod betreft. Bovendien geeft het plan weinig informatie over wat voor jazzaanbod het festival gaat programmeren. De commissie is positief over de ambitie om het aanbod te verrijken met volksmuziek uit het Midden-Oosten, Zuid-Amerika en de Balkan. Zij had wel namen of voorbeelden in de programmering willen lezen en een toelichting op hoe deze keuzes passen bij het festivalprofiel.
Op het gebied van vernieuwing en samenwerkingen ziet de commissie positieve aanknopingspunten in het plan. Dit vindt zij vooral blijken uit de manier waarop talentontwikkeling en begeleiding van jonge muzikanten en makers in het plan naar voren komen. Dit herkent zij zowel in de activiteiten die tijdens het festival plaatsvinden als in de activiteiten buiten de festivalperiode, zoals het concours en het Grachtenfestival Weekend. Daarnaast ziet de commissie een bijdrage aan de vernieuwing in de compositiewedstrijd in samenwerking met November Music en Gaudeamus Muziekweek. Dat geldt ook voor de manier waarop de organisatie musici en makers in de klassieke muziek stimuleert nieuw werk op het festival te presenteren door concrete opdrachten te verlenen. Ook de samenwerking met het NedPhO en het Nationaal Jeugdorkest om jaarlijks een coproductie te realiseren draagt bij aan de vernieuwing van het genre. Een kanttekening zet de commissie bij het ontbreken van een vergelijkbare rol voor het jazzaanbod. Op dat vlak mist zij artistieke samenwerkingspartners waarmee het Grachtenfestival nieuw aanbod ontwikkelt of de ondersteuning van jong talent in de jazz vormgeeft.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
Zij vindt het positief dat het festival zich inzet om aanbod van klassieke muziek en jazz onder de aandacht te brengen bij een breed samengesteld publiek. Dit sluit volgens de commissie goed aan bij de artistieke positie van het festival, waarin de toegankelijkheid, de verbinding en de ontmoeting centraal staan. Voor de komende periode richt het Grachtenfestival zich op het vergroten van de publieksaantallen, waarbij de focus niet alleen ligt op het bereiken van meer publiek, maar ook een meer diverse samenstelling van het publiek. De commissie vindt het positief dat het festival hier bewust aandacht voor heeft. Tegelijkertijd zet de commissie een kanttekening bij de uitwerking van deze doelstelling. Daarvoor is volgens haar de doelgroepsegmentatie tamelijk algemeen van opzet en missen er specifieke gegevens over het beoogde publiek.
De commissie vindt het positief dat het festival publieksverbreding probeert te bereiken door meer diversiteit aan te brengen in de programmering en door buurtgerichte activiteiten te organiseren. De plannen daarvoor zijn volgens de commissie echter nog weinig concreet uitgewerkt. Zo mist zij inzicht in de locaties die het festival voor ogen heeft, en in hoe aansprekend aanbod wordt gekozen voor nieuwe publieksgroepen. De commissie is in dit kader wel positief over het voornemen om muziek te programmeren uit verschillende werelddelen. Zij verwacht dat hiermee potentieel een jonger en meer divers publiek kan worden bereikt.
De commissie is gematigd positief over de concrete plannen voor de publieksbenadering. Zij vindt het positief dat het Grachtenfestival een aantal inspanningen beschrijft om specifieke doelgroepen te bereiken. Zo is de keuze om media in print in te zetten om vaste en oudere bezoekers te betrekken volgens de commissie passend. Ook het verspreiden van flyers op BSO’s is een gepaste manier om ouders van jonge kinderen aan te spreken. Zij zet een kanttekening bij het bereiken van nieuwe doelgroepen. De commissie mist een specifieke omschrijving van deze nieuwe doelgroepen en een aanpak waarmee deze groepen worden bereikt. Hoewel de commissie het positief vindt dat er vrijkaarten ter beschikking worden gesteld aan Stichting Prisma en The Refugee Company, mist zij andere marketingstrategieën gericht op de gewenste verbreding. Positiever is de commissie over de samenwerking van het festival met lokale mediapartners. Het gaat hierbij om duurzame partnerschappen die het Grachtenfestival in de ogen van de commissie goed zichtbaar maken bij het Amsterdamse publiek. Tot slot constateert de commissie in positieve zin dat ook in de komende periode de aanvrager de toegankelijkheid vergroot door concertprijzen relatief laag te houden en de duur van concerten kort. Al met al biedt de aanvraag voldoende handvatten om erop te vertrouwen dat het huidige publiek wordt bereikt, maar is de commissie minder overtuigd van de ambitie om de beoogde publieksverbreding te realiseren.
De commissie beoordeelt de inbedding als ruim voldoende.
Zij is van mening dat het festival stevig geworteld is binnen de lokale culturele infrastructuur. Het festival onderhoudt langdurige samenwerkingen met presentatieplekken, culturele instellingen en gezelschappen uit de directe omgeving, zoals Compagnietheater, Cello Biënnale, Concertgebouw en het Conservatorium Amsterdam. De samenwerkingen met de vele locaties zijn bovendien van belang om het grote aantal activiteiten in de stad te kunnen organiseren. Verder vindt de commissie het positief dat het festival op het gebied van talentontwikkeling de bestaande samenwerkingen voortzet. Hiermee is het festival volgens de commissie op artistiek vlak overtuigend ingebed in de omgeving.
De commissie mist in het plan een strategie voor samenwerkingsverbanden op het gebied van educatie. Uit het plan blijkt niet dat er structurele samenwerkingsverbanden worden aangegaan met lokale onderwijsinstellingen. Er wordt in het plan wel gesproken over de intentie om in samenwerking met Oorkaan workshops te organiseren voor schoolgaande kinderen, maar dit wordt verder niet toegelicht.
De mate waarin het Grachtenfestival samenwerkt met maatschappelijke partners is volgens de commissie beperkt. De samenwerking met Stichting Prisma en The Refugee Company vindt zij beperkt tot samenwerking op het gebied van publieksbenadering. De commissie constateert wel dat er sprake is van een groot aantal vrijwilligers per editie en dat relaties jaarlijks hun huis ter beschikking stellen als logeeradres, wat duidt op enig lokaal draagvlak.
De commissie vindt het positief dat het Grachtenfestival structureel wordt ondersteund door de gemeente Amsterdam. Dit gaat bovendien om een substantieel bedrag.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.