Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als goed.
Flamenco Biënnale is een tweejaarlijks, ongeveer een maand durend rondreizend podiumkunstenfestival. Het festival doet negen steden aan, waaronder Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Kenmerkend aan het festival is dat het een multidisciplinair programma presenteert met als vertrekpunt flamenco.
De commissie is van mening dat de Flamenco Biënnale vanuit een heldere artistieke visie een kwalitatief programma samenstelt. De programmering is zeer omvangrijk en divers, maar het festival weet er in haar ogen desondanks een mooi samenhangend geheel van te creëren. Volgens de commissie sluit de visie goed aan op de missie van het festival, namelijk om een genre- en discipline-overstijgend avontuurlijk festivalprogramma samen te stellen. Zij vindt bovendien de ambitie om in de komende jaren de extremen binnen het genre op te zoeken, passend bij de missie. Uit het plan blijkt volgens de commissie goed welke ontwikkelingen de flamenco doormaakt en wat dit betekent voor de positionering van de Flamenco Biënnale.
Volgens de commissie kent het festival drie prikkelende labels van waaruit wordt geprogrammeerd: “innovatie vanuit traditie”, “verleiding van de smeltkroes” en “power van flamenco”. Zij constateert dat ieder label verschillende subthema’s bevat die uitgebreid zijn vertaald naar choreografen, makers en gezelschappen. De commissie vindt de subthema’s interessant en zij is positief over de concrete invulling van het programma. In het programma leest zij aansprekende namen als Eduardo Guerrero binnen het label “innovatie vanuit traditie” en artist in residence bassist Pablo Martín Caminero binnen het label “verleiding van de smeltkroes”. In het programma van de Flamenco Biënnale ziet de commissie hoe nadrukkelijk vernieuwing en samenwerkingen zijn verweven. Zo is zij positief over het voornemen van het festival om in de komende edities vooral een podium te bieden aan nieuwe generaties, midcareer dansers en nieuwe dansmakers zoals eerder genoemde Eduardo Guerrero en het duo Estévez y Paños. Ook ziet de commissie in het label “innovatie vanuit traditie” terug hoe de moderne flamenco zich ontwikkelt en hoe deze nieuwe makers en vormen binnen het festival een plek krijgen.
De commissie is te spreken over de verschillende artistieke samenwerkingen die de Flamenco Biënnale aangaat. Zo constateert zij dat het festival coproduceert met onder meer de Cello Biënnale, November Music en New European Ensemble. Daarnaast is de commissie positief over de samenwerkingen die het festival tussen makers onderling initieert, zoals met Patricia Guerrero en Heather Ware. Wel plaatst de commissie een kanttekening bij de omvang van het totale aantal activiteiten. Hoewel de commissie positief is over de beschrijving van het uitgebreide programma, de contextprogrammering en overige activiteiten, kan de veelheid van programmaonderdelen in de toekomst leiden tot een gebrek aan artistieke focus en daarmee een diffuus profiel.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
Zij constateert dat het festivalpubliek voor een groot deel bestaat uit flamencoliefhebbers, oftewel aficionados. Zij leest dat het festival zich richt op een breed publiek: jong en oud, bestaande uit liefhebbers van flamenco, jazz, pop, wereldmuziek, hedendaagse muziek en dans, film, Spanjeliefhebbers en professionals. De commissie is positief over de onderverdeling van de brede publieksgroep in specifieke doelgroepen. Zij vindt dat de Flamenco Biënnale met de toelichting op het publieksbereik in de afgelopen jaren een redelijk beeld van het publiek schetst. Wel vindt zij de reflectie op het publieksonderzoek en de publiekssamenstelling in Amsterdam summier. Hierdoor krijgt de commissie geen volledig beeld van het publiek in de eigen omgeving.
Volgens de commissie sluit een groot deel van het (beoogde) publiek logischerwijs aan op de programmering, zoals de vaste bezoekers en aficionado’s, professionals en dans- en muziekliefhebbers. Zij is ervan overtuigd dat het programma deze groepen zal weten te interesseren met de programmering van de komende edities. Verder waardeert de commissie de intenties om het publiek te verbreden, zoals mensen met een beperking met het programma Flamenco All Inclusive. Dat zij hen met participatieprojecten wil bereiken vindt zij positief, maar zij mist een strategie om deze groep meer in algemene zin te interesseren voor de overige programmering van het festival. Ook de wijze waarop nieuwkomers en Nederlanders met een migratieachtergrond aansluiting vinden in het programma, vindt de commissie beperkt toegelicht in het plan.
De commissie is positief over het grote aantal betalende bezoekers dat het festival weet te bereiken. Ook vindt zij de groeiambities voor een aantal publieksgroepen helder geformuleerd. De commissie vindt deze doelstellingen realistisch en blijk geven van een doelgerichte aanpak. Zij mist echter concrete doelstellingen ten aanzien van de overige doelgroepen zoals ouderen, nieuwkomers, Nederlanders met een migratieachtergrond, mensen met een beperking en internationaal publiek. Wel heeft zij waardering voor de genoemde strategieën om de doelgroepen te bereiken, en zij vindt deze ook passend.
De commissie is tot slot positief over de grote media-aandacht die het festival weet te genereren. Op basis van resultaten uit het verleden en de beschreven strategieën in het plan heeft zij er vertrouwen in dat het festival haar ambities zal realiseren.
De commissie beoordeelt de inbedding als goed.
Zij leest dat het festival over diverse culturele locatiepartners beschikt zoals het Muziekgebouw, het BIMHUIS, ITA, Bellevue en de Brakke Grond. Daarnaast constateert de commissie dat er vele coproducties met partners uit de stad zijn met onder meer de Cello Biënnale, het Nederlands Blazers Ensemble, LeineRoebana en ICK. Op basis hiervan is zij van mening dat Flamenco Biënnale op artistiek vlak goed is ingebed in de eigen omgeving.
De commissie constateert dat het festival verschillende maatschappelijke partners heeft. Zij stelt vast dat deze vooral verband houden met het programmaonderdeel Flamenco All Inclusive. De commissie is positief over de samenwerkingen die de Flamenco Biënnale aangaat met bijvoorbeeld Orchestre Partout, Senior & Student, Muziek in Huis en LeBelle. Zij waardeert dat met deze organisaties korte presentaties worden gemaakt die professionals met onder meer amateurs, mensen met een beperking en nieuwkomers samenbrengt.
Ten aanzien van educatie merkt de commissie op dat er geen sprake is van samenwerkingen met onderwijsinstellingen in het primair en voortgezet onderwijs. Op basis van het plan stelt de commissie vast dat er geen inbedding is op het gebied van educatie.
De commissie is tot slot positief over de structurele en substantiële bijdrage van de gemeente Amsterdam.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.