Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie van Festival Classique als ruim voldoende.
Festival Classique is een jaarlijks vijfdaags klassiekemuziekfestival in Den Haag. Het festival produceert en presenteert een breed klassiekemuziekaanbod op diverse binnen- en buitenlocaties in en rond Scheveningen. Kenmerkend aan het festival is dat het een breed publiek wil enthousiasmeren voor klassieke muziek.
De commissie vindt dat Festival Classique een heldere, tamelijk brede artistieke visie beschrijft. Zij heeft waardering voor de inspanningen van het festival om klassieke muziek onder de aandacht te brengen van een brede doelgroep. De herinterpretatie van artistieke tradities en repertoire vindt zij hierin een passende insteek. Ook is zij positief over het uitgebreide palet aan klassieke muziek, dat strekt van cross-overs en scheepshoornconcerten tot de zelfgeproduceerde ‘Opera aan het Strand’. De commissie stelt echter vast dat de artistieke visie door de bewust gekozen breedte weinig inhoudelijke focus heeft. Zo meent zij dat een verbinding tussen de vier jaarthema’s ontbreekt, met een enigszins diffuus festivalprofiel als gevolg. De missie om mensen uit alle lagen van de bevolking met elkaar te verbinden vindt zij algemeen van aard en zorgt volgens haar voor een spanning binnen de artistieke positie. Het festival loopt volgens de commissie namelijk een dubbel risico: te ontoegankelijk aanbod leidt niet tot de gewenste breedte in het publiek, maar als het aanbod te laagdrempelig wordt, is de artistieke kwaliteit mogelijk in het geding. Het festival maakt de artistieke positie in de ogen van de commissie sterk afhankelijk van de ambitie om een breed publiek aan te spreken.
De commissie is positief over de wijze waarop Festival Classique vanuit de artistieke visie keuzes maakt die resulteren in aansprekende programmaonderdelen. Zij vindt dat de onderverdeling in de vier verschillende programmalijnen bijdraagt aan de toegankelijkheid van klassieke muziek voor verschillende doelgroepen. De voorbeelden van makers en producties als Derek May in samenwerking met PIP, Maya Fridman, maar bijvoorbeeld ook een vissersbootconcert en een jaarlijkse opera op het strand, vindt de commissie aansprekend. Het is daarbij positief dat het festival passende artistieke samenwerkingen aangaat met bijvoorbeeld het Koninklijk Conservatorium, het Residentie Orkest en Korzo. De commissie plaatst een kanttekening bij het aandeel vernieuwing binnen het festival. Zij is op zich positief over het feit dat het festival vernieuwing als een van de drie pijlers van het festival beschrijft en nieuw werk produceert en jonge makers begeleidt, maar is van mening dat het aandeel van deze programmaonderdelen op het geheel relatief beperkt is. Wat dat betreft zijn er door Festival Classique nog kansen te benutten volgens de commissie.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Zij stelt vast dat Festival Classique redelijk helder beschrijft op welk publiek het festival zich de komende periode gaat richten. Uit het plan blijkt volgens de commissie dat het festival een goed beeld heeft van het bestaande en beoogde publiek. Festival Classique heeft het publiek helder onderverdeeld in verschillende publieksgroepen en de commissie waardeert de manier waarop het festival de herkomst van het publiek en de mate van ervaring met het genre daarin een rol laat spelen. Zij constateert dat dit publiek bestaat uit landelijke klassiekemuziekliefhebbers, lokale en regionale cultuurliefhebbers en lokaal atypisch publiek dat normaal niet in aanraking komt met dit soort aanbod. Een kanttekening plaatst zij bij het feit dat de publieksgroepen, net als de artistieke visie, slechts in algemene zin zijn beschreven. De commissie mist een specificering van de doelgroepen en kan daardoor niet inschatten wat de ontwikkelingsmogelijkheden zijn binnen de publieksgroepen. De commissie is kritisch over het feit dat het festival niet uitvoeriger reflecteert op de uitkomsten uit het verrichte publieksonderzoek. Zo vindt zij dat de brede artistieke positie genoeg aanleiding geeft tot uitgebreider uitgewerkte ambities op gebied van publieksverbreding, -vergroting en -verdieping.
Uit de programmering voor de komende periode vindt de commissie blijken dat Festival Classique zich bewust is van de verschillende publieksgroepen die het wil bereiken. Het is volgens haar positief dat de aanvrager programmering op maat aanbiedt en daarbij uitlegt welke programmalijnen passen bij welk van de drie publieksgroepen. Zij heeft ook waardering voor het feit dat Festival Classique jaarlijks een groot publiek bereikt. Het festival is volgens haar een begrip in de stad en wordt bezocht door een groot, divers publiek. De commissie kan op basis van het plan echter niet vaststellen of het grote bezoekersaantal zonder meer het gevolg is van een autonome, artistieke aantrekkingskracht. Zij mist een uitgebreidere reflectie op de publiekssamenstelling en de invloed hierop van de gratis concerten.
De commissie is gematigd positief over het behoud van het huidige publiek, maar is er op basis van de beschreven publieksbenadering niet van overtuigd dat Festival Classique de doelstellingen met betrekking tot nieuw publiek zal bereiken. Zij stelt vast dat het festival slechts beperkt ambities en doelstellingen formuleert voor het bereiken van een ander en breder publiek. De aanvraag laat volgens de commissie nauwelijks een uitgewerkt marketing- en communicatieplan zien. Zij stelt vast dat hier nog veel kansen liggen voor het festival. Zo ontbreekt er een publieksbenadering op maat, in lijn met de programmering op maat. Daarnaast vindt de commissie dat van een sterk ingebed festival als Festival Classique meer uitleg mag worden verwacht over de samenwerking met (lokale) mediapartners.
De commissie beoordeelt de inbedding als zeer goed.
Zij ziet in het plan duidelijk terug dat Festival Classique zich stevig heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur. Het festival heeft op artistiek vlak meerdere substantiële en structurele samenwerkingen met onder andere het Koninklijk Conservatorium en het Residentie Orkest. Daarnaast vindt de commissie het positief dat het festival samenwerkingen aangaat met onder anderen Korzo, Opera2Day, en het Zuiderstrandtheater. De commissie constateert dat Festival Classique de kansen om zich lokaal in te bedden op artistiek vlak optimaal benut.
De commissie is eveneens positief over de lokale educatieve samenwerkingen die Festival Classique aangaat. In aanloop naar het festival zet het festival educatieve trajecten en participatieonderdelen op in Den Haag en omgeving. De commissie vindt het positief dat een van de educatieve trajecten, in samenwerking met Het Maris College, ook resulteert in een voorstelling tijdens het festival. Zij heeft bovendien waardering voor het wijkeducatietraject, waarmee klassieke muziek op een interactieve en laagdrempelige manier de basisschoolklas in wordt gebracht.
De mate waarin Festival Classique samenwerkt met maatschappelijke partners is volgens de commissie uitgebreid beschreven in het plan. Hieruit blijkt dat er nauw contact is met plaatselijke Scheveningse ondernemers, verenigingen en organisaties om de drempel voor het publiek te verlagen. De commissie is ook positief over de samenwerkingen met onder meer Bewonersorganisatie Scheveningen Noord, Middin, Welzijn Scheveningen en Stichting Ooievaarspas.
De commissie stelt vast dat Festival Classique structureel wordt ondersteund door de gemeente Den Haag. Dit gaat bovendien om een substantiële bijdrage. De commissie is ook positief over de forse sponsorinkomsten, waarvan voldoende aannemelijk is gemaakt dat het ook om lokale bijdragen gaat.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.