Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als voldoende.
Delft Chamber Music Festival is een jaarlijks, tiendaags klassiekemuziekfestival in Delft. Het festival presenteert kamermuziek uit binnen- en buitenland in en rond het centrum van Delft.
De commissie is van mening dat het festival met het presenteren van verrassende en aansprekende kamermuziekevenementen op het allerhoogste niveau in een persoonlijke, intieme omgeving een heldere missie beschrijft. Het festival wil richting geven aan het genre kamermuziek en de ontwikkeling van zowel de klassieke muziek als van het publiek. De commissie is echter kritisch over de wijze waarop dit is vertaald naar de artistieke visie. Zo mist de commissie een overtuigende onderbouwing van keuzes, zoals onalledaagse combinaties of bekend werk naast minder bekend in traditionele bezettingen. In dit verband ontbreekt volgens haar ook een visie op de ontwikkelingen in de wereld van de kamermuziek en hoe deze van invloed zijn op de ambitie van het festival om richting te geven aan het genre.
Volgens de commissie kent het festival een heldere structuur met vaste onderdelen zoals de compositieopdracht, specials, stoelendansconcerten, de Jong Talent Route en de concerten op vaste partnerlocaties. Zij is ook positief over de uitvoeringskwaliteit van de musici, die aansluit bij de missie van het festival om kamermuziek van het allerhoogste niveau te presenteren. Verder vindt de commissie het voornemen om met een thema te werken interessant, omdat dat richting kan geven aan de inhoudelijke keuzes die worden gemaakt. Zij is echter kritisch over de vertaling van de thema’s naar de activiteiten. De thema’s Onmogelijk, Portretten en Headlines zijn in haar ogen vrij algemeen en de commissie mist een overtuigende onderbouwing bij deze keuzes. Zij is van mening dat dergelijke brede kaders weinig houvast bieden bij het invullen van de programmering en zij verwacht dan ook weinig samenhang in de programmering. Ook ziet de commissie de wijze waarop het festival richting geeft aan het genre kamermuziek niet duidelijk terug in de invulling van het programma. Het verzorgen van concerten op andere locaties dan in reguliere concertzalen, waarmee het festival zich eerder onderscheidde van andere festivals, is inmiddels een veel voorkomende praktijk in de kamermuziek.
Op het gebied van de bijdrage aan vernieuwing is de commissie gematigd positief. Zo vindt zij de Jong Talent Route, waarbij winnaars van Nederlandse muziekconcoursen op verschillende locaties optreden, een goed initiatief. De commissie vindt wel dat dit een relatief klein onderdeel is van het festival. Zij is er daarom niet van overtuigd dat daarmee sprake is van vernieuwing binnen het genre. Verder plaatst de commissie een kritische kanttekening bij de artistieke samenwerkingsverbanden. Zij vindt het in dit kader positief dat het festival compositieopdrachten verstrekt. Ook vindt zij de incidentele samenwerking met Het Nationale Ballet in 2022 aansprekend. De commissie mist echter structurele samenwerkingsverbanden met producerende instellingen en vindt dat het festival op dat vlak kansen onbenut laat.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als zwak.
Zij leest in de aanvraag dat het vaste publiek van het festival bestaat uit ervaren kamermuziekliefhebbers. Volgens de commissie sluit deze doelgroep logischerwijs aan op de artistieke positie. Zij constateert dat het festival zich daarnaast richt op jonge gezinnen, kunst- en muziekliefhebbers en inwoners uit Delft en omgeving. De commissie vindt de omschrijving van deze doelgroepen echter zeer algemeen. Om meer inzicht te krijgen in de publiekspotentie had zij in dit verband meer willen lezen over de huidige publiekssamenstelling en een reflectie op eerdere edities of publieksonderzoek. Op basis van het plan is zij van mening dat het festival een beperkt beeld heeft van het bestaande en potentiële publiek in de eigen omgeving en daarbuiten.
De commissie is van mening dat de programmering voor de komende edities aansluit op de doelgroep ervaren kamermuziekliefhebbers. Zij constateert dat het festival naast publieksbinding ook vernieuwing en verbreding van het publiek tot stand wil brengen, maar zij mist hier een overtuigende motivatie voor. Hoe publieksvernieuwing en -verbreding aansluiten op het programma vindt zij summier onderbouwd. De commissie leest slechts enkele voorbeelden in het plan, waarbij het festival een aantal publieksgroepen verbindt aan specifieke programma’s. Zoals de specials voor kunst- en muziekliefhebbers of het familieconcert en het kinderparticipatietraject voor de jonge gezinnen. Zij is er niet van overtuigd dat het merendeel van het programma, buiten de ervaren kamermuziekliefhebber, daadwerkelijk aansluit bij de interesses van de beoogde doelgroepen. Ook is de commissie kritisch over het feit dat het festival voor de inwoners van Delft enkel het gratis toegankelijke aanbod noemt dat voor hen aansprekend is. Zij is van mening dat Delft Chamber Music Festival de potentie om een groter publiek in de omgeving te bereiken voor het betaalde programma onbenut laat.
De commissie leest in de aanvraag dat het festival in de komende vier jaar streeft naar een groei van veertien procent van de bezoekersaantallen. De commissie is kritisch over het feit dat het festival voor deze groei geen specifieke strategie heeft beschreven. Het is volgens haar onduidelijk of de groei aan publiek vooral moet worden bereikt met nieuw publiek of door een toename van het bestaande publiek, en evenmin hoe zij dit publiek dan gaan bereiken. Ook zijn de doelgroepen zo algemeen geformuleerd dat zij de genoemde aanpak per doelgroep de commissie ook niet overtuigt. Op grond van het plan is zij er niet van overtuigd dat de beoogde groei en verbreding van het publiek gaan plaatsvinden.
De commissie beoordeelt de inbedding als ruim voldoende.
De commissie is van mening dat het festival redelijk is ingebed in lokale culturele infrastructuur. Dit blijkt volgens haar uit de verschillende locatiepartners zoals Museum Prinsenhof, Oude Kerk, Lijm & Cultuur en Theater de Veste. Daarnaast heeft het festival een samenwerking met Delft Fringe Festival, waarbij één voorstelling wordt geselecteerd voor een podiumplek op de Jong Talent Dag.
De commissie constateert dat Delft Chamber Music Festival geen samenwerkingen aangaat met onderwijsinstellingen in het primair of voortgezet onderwijs in de omgeving. Zij leest dat de organisatie als doelstelling heeft om in samenwerking met DOK workshops te organiseren op basisscholen, maar dat deze nog niet van start zijn gegaan. Op grond van het plan is zij van mening dat het festival beperkt is ingebed op educatief vlak.
De commissie is ook kritisch over de inbedding op maatschappelijk vlak. Samenwerkingen van Delft Chamber Music Festival met maatschappelijke partners ontbreken volgens de commissie nagenoeg. Zij constateert dat er in het plan geen samenwerking in dit domein is toegelicht. De commissie constateert wel dat het festival samenwerkingen aangaat met het Delfts studentenorkest en Kamermuziek Atelier Delft voor diverse participatieprojecten. Verder is zij positief over de vrijwilligers op wie het festival kan rekenen. Dit duidt volgens de commissie op enig draagvlak in de omgeving.
De commissie constateert dat Delft Chamber Music Festival structureel wordt ondersteund door de gemeente Delft. Hierdoor is het festival volgens haar op financieel vlak lokaal stevig ingebed.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.