Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als goed.
Stichting Afrovibes organiseert ieder najaar het festival Afrovibes in de steden Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Afrovibes is een elfdaags multidisciplinair kunstenfestival dat actuele Afrikaanse podiumkunsten naar Nederland brengt. Hiermee beoogt het festival de uitwisseling tussen Nederlandse en Afrikaanse podiumkunstenaars te bevorderen.
De commissie vindt dat de organisatie van het festival een heldere artistieke visie beschrijft. Afrovibes wil het beeld van Afrika deconstrueren door actuele, hedendaagse Afrikaanse podiumkunsten te presenteren. De commissie is van mening dat het festival erin slaagt om een experimenteel programma samen te stellen, waarbij de nadruk ligt op het presenteren van de meest recente ontwikkelingen in de podiumkunsten in Afrika. De organisatie van het festival motiveert daarnaast op heldere wijze hoe er invulling wordt gegeven aan de artistieke visie door in de komende periode met focusregio’s te werken. Door elke editie een andere regio (Oost, West, Zuid en Noord) uit te lichten slaagt het festival er volgens de commissie in om de breedte van het aanbod van het Afrikaanse continent te presenteren. Zij ziet dat terug in de concrete uitwerking van het voorgenomen programma, met makers zoals Zolani Mahola uit Zuid-Afrika en Nora Chipaumire uit Zimbabwe. De commissie is bovendien positief over de werkwijze van de programmeurs en vindt de samenwerking met gastcuratoren geslaagd. Zij is van mening dat Afrovibes met deze nieuwe opzet van het festival, een belangrijke slag slaat om ook het aanbod uit de minder zichtbare delen van Afrika te tonen.
De manier waarop de organisatie nieuwe makers mogelijkheden biedt in de vorm van talentontwikkeling en presentatie vindt de commissie positief. Zo stelt zij vast dat er in het programma-aanbod veel ruimte wordt geboden aan nieuwe makers om hun werk op het festival te tonen. Ook heeft de commissie waardering voor de speciale trajecten, zoals het makersprogramma en artists in residence, die door het festival worden geïnitieerd om kennisoverdracht en de creatie van nieuw werk te stimuleren. Verder biedt de rol van Afrovibes als coproducent in samenwerking met DOX en Backbone de mogelijkheid voor verdere artistieke vernieuwingen in de Nederlandse podiumkunsten. Hoewel bij de commissie deze coproducties veelbelovend overkomen, mist zij een reflectie op eerdere producties en wat het effect daarvan was op het werk van de betrokken Nederlandse makers. Desondanks waardeert de commissie de rol die het festival inneemt om Nederlandse makers en gezelschappen te verbinden aan het Afrikaanse podiumkunstenveld.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Afrovibes beoogt met het werk van Afrikaanse makers nieuwe perspectieven te creëren bij een breed en divers Nederlands publiek. De commissie vindt deze visie weliswaar goed aansluiten op de artistieke positie, maar is van mening dat de samenstelling van het publiek vrij algemeen is beschreven. Zo wordt beperkt gereflecteerd op de resultaten van het jaarlijkse publieksonderzoek. Het festival maakt wel een onderscheid tussen primaire, secundaire en tertiaire publieksgroepen, maar die hadden specifieker kunnen worden geformuleerd. Daarnaast mist de commissie inzicht in de relatie met het publiek in de verschillende steden. Den Haag vervalt als festivallocatie, en zij mist een uitwerking van de publieksvisie van het festival in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.
De commissie is gematigd positief over de wijze waarop het festival de programmering heeft verbonden aan het beoogde publiek. Zij vindt het aannemelijk dat het festival met het programma-aanbod aansprekend blijft voor het vaste publiek, ofwel de primaire doelgroep. Ook vertrouwt de commissie erop dat de tertiaire doelgroep, de professional, inspiratie en uitwisseling opzoekt en vindt op Afrovibes. De manier waarop het festival naast theatervoorstellingen ook randprogramma’s aanbiedt, draagt volgens de commissie op een positieve manier bij aan het doel om meer van deze bezoekers aan het festival te binden. De commissie zet echter een kanttekening bij de secundaire publieksgroep, de wat oudere theaterbezoeker. Deze wordt in de aanvraag nauwelijks toegelicht, waardoor het de commissie niet duidelijk is aan de hand van welke programmaonderdelen het festival dit publiek wil aanspreken.
De commissie is gematigd positief over de publieksbenadering van Afrovibes. Zij vindt dat het festival een aantal passende marketinginspanningen beschrijft die redelijk aansluiten op het beoogde publiek. De commissie vindt het positief dat er voor de directe benadering van een jong, cultureel divers publiek wordt samengewerkt met een online marketeer die afkomstig is uit die specifieke doelgroep. Ook op het gebied van contentmarketing zou het opzetten van een netwerk van influencers en ambassadeurs volgens de commissie in positieve zin bij kunnen dragen om het beoogde publiek te bereiken. Zij plaatst een kanttekening bij de ambitie om het bereik van het festival te vergroten. Daarvoor ontbreekt er volgens haar een doelgerichte aanpak per stad. De commissie had een strategie willen zien voor het in aanraking komen met groepen die zich niet vanzelfsprekend aangesproken voelen door de specifieke programmering van het festival.
De commissie beoordeelt de inbedding als ruim voldoende.
Zij ziet in het plan terug dat Afrovibes zich stevig heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur. Naast de samenwerkingen met hoofdlocaties Compagnietheater in Amsterdam en Maaspodium in Rotterdam gaat Afrovibes langdurige samenwerkingen aan met organisaties op het gebied van grootstedelijke cultuur, zoals het HipHopHuis Rotterdam, RIGHTABOUTNOW INC. en Likeminds.
De mate waarin de organisatie samenwerkingsverbanden aangaat op het gebied van educatie, is volgens de commissie beperkt. Er wordt in het plan gesproken over projecten met een educatieve insteek, zoals de workshop- en masterclassprogramma’s in samenwerking met Codarts en de HKU, maar dit heeft volgens de commissie vooral betrekking op het talentontwikkelingstraject. Volgens de commissie biedt de programmering van het festival meer mogelijkheden voor samenwerkingen op educatief vlak.
De commissie vindt het interessant dat Afrovibes gaat samenwerken met maatschappelijke groeperingen die nauw verbonden zijn aan de Afrikaanse diaspora in Nederland. Wel is zij van mening dat deze samenwerkingen uitgebreider toegelicht hadden kunnen worden. Hierdoor is er volgens haar beperkt sprake van inbedding op maatschappelijk vlak.
De commissie vindt het positief dat Afrovibes kan rekenen op een financiële bijdrage van de verschillende gemeenten waarin het festival activiteiten organiseert. Het is de commissie op basis van de aanvraag alleen niet duidelijk in hoeverre deze bijdragen structureel zijn.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.