Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie van International Music Meeting Festival (hierna: Music Meeting) als ruim voldoende.
Music Meeting is een jaarlijks terugkerend, driedaags muziekfestival dat plaatsvindt in Nijmegen. Het festival presenteert internationaal eclectisch muziekaanbod op diverse podia in Park Brakkenstein. Kenmerkend aan het festival is dat het inzet op muzikale ontmoeting en internationale samenwerking, en zo tegenwicht wil bieden aan het uniforme en commerciële karakter van het huidige muzieklandschap.
De commissie vindt dat Music Meeting vanuit een heldere, uitgesproken artistieke visie een bijzondere bundeling van activiteiten presenteert. Music Meeting bevindt zich volgens de commissie in een transitie, en zij is positief over de ambitieuze artistiek inhoudelijke koerswijziging die het festival heeft ingezet. De hernieuwde profilering is volgens de commissie relevant en actueel binnen het huidige muzieklandschap en getuigt van innovativiteit. Het feit dat het festival met zijn artistieke visie de grenzen van de niche van het eclectische aanbod opzoekt, vindt zij positief. De commissie waardeert het vernieuwende karakter waarmee het festival prikkelende internationale, coproducerende samenwerkingen aanjaagt. Zij vindt het sterk dat Music Meeting ten behoeve van het verstevigen van de eigen artistieke positie op nationaal en internationaal vlak samenwerkt met zielsverwante festivals en podia. De commissie plaatst een kanttekening bij de beperkte omschrijving en uitwerking van een aantal van de inhoudelijke keuzes, vooral omdat zij niet geheel overtuigd is van de signalerende, maatschappelijke rol die het festival zichzelf toedicht. Zo vindt zij dat de gekozen thema’s voor de komende edities als vanzelfsprekend en logisch worden gepresenteerd, zonder dat het festival deze keuzes helder onderbouwt.
De commissie is positief over de wijze waarop het festival de visie vertaalt in de programmering. De beschreven werkwijze van het vernieuwde programmeursteam geeft daarvoor volgens haar passende kaders. Zo wordt helder omschreven hoe het festival succesvol keuzes maakt uit het aanbod van het eclectische muziekgenre. Ook de thematische insteek geeft richting, evenals de keuze om een focusprogramma op te zetten met aanbod uit specifieke delen van de wereld als de Balkan, het Midden-Oosten en diverse muzikale hoofdsteden. De keuze om bijzondere aandacht te schenken aan Afrikaanse jazz en Colombiaanse grootstedelijke muziek vindt de commissie positief, evenals de carte blanche aan de Dominicaanse zanger Vicente García. Wel plaatst de commissie een kanttekening bij het feit zij in het plan nog weinig samenhang terugleest tussen de verschillende jaargangen. Een uitgesprokener profilering van het festival kan volgens haar bijdragen aan een herkenbare en samenhangende signatuur. Desalniettemin geven het voorliggende plan en de programmering van afgelopen edities de commissie het vertrouwen dat Music Meeting ook in de komende edities weer een presentatieplek zal zijn voor relevant en innovatief muziekaanbod van goede kwaliteit.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
Zij vindt dat Music Meeting helder beschrijft op welke publieksgroepen het zich de komende periode richt. Het festival heeft een helder beeld van het huidige publiek, mede door de lange historie van het festival. De commissie vindt het positief dat kritisch is gekeken naar de huidige samenstelling van dit grotendeels lokale, relatief oude liefhebberspubliek. De commissie vindt dat weloverwogen is gekozen voor uitbreiding van de bestaande publieksgroep met avonturiers, studenten, talenten en “niet vanzelfsprekend” publiek. Deze publieksgroepen sluiten volgens haar redelijk aan bij de artistieke positie. Zij is niettemin kritisch over het feit dat Music Meeting zich voornamelijk richt op lokaal en regionaal publiek, terwijl de commissie vindt dat er ook aanzienlijke potentie ligt in het bereiken van een bovenregionaal, landelijk publiek.
De commissie vindt dat uit de programmering van Music Meeting blijkt dat het festival zich bewust is van het publiek dat het de komende periode wil bereiken. Zij is positief over de voorgenomen nieuwe koers om de term wereldmuziek achter zich te laten en zich meer te profileren als festival voor eclectische muziek. Met het programmeren van divers, vernieuwend en uitdagend aanbod kan het festival volgens de commissie rekenen op het huidige publiek met een nieuwsgierige grondhouding. Zij is bovendien van mening dat de nieuwe koers een aantrekkingskracht kan hebben op een nieuw, jong en avontuurlijk publiek. Dit ziet de commissie in positieve zin bevestigd in het voornemen om te experimenteren met het programmeren van een aantal bekendere namen. Het exclusief aangaan van grensverleggende samenwerkingen met deze artiesten kan volgens de commissie een positieve tweeledige werking hebben. Enerzijds trekt het festival een nieuw publiek, anderzijds wordt het huidige publiek behouden door de verdiepende functie van bijvoorbeeld de ‘Special Projects’ en ‘Artist in Focus’-programmalijnen.
De manier waarop Music Meeting de publieksvisie vertaalt in een concreet plan voor de publieksbenadering overtuigt de commissie niet volledig. Zij vindt de ambities met betrekking tot publieksbehoud redelijk goed omschreven en onderbouwd. Music Meeting benadert deze publieksgroepen via de bekende routes. De commissie vindt het positief dat er specifieke campagnes zijn voor verschillende doelgroepen binnen het huidige publiek. Het overkoepelende ‘Change your playlist’ vindt zij hierbij een sterk motto waarmee de verstokte wereldmuziekliefhebber wordt uitgedaagd zich te interesseren voor een ander type aanbod. Kritischer is de commissie over het bereiken van nieuwe doelgroepen. Zij is het met het festival eens dat de programmering zich goed leent voor de beoogde nieuwe doelgroepen, maar leest in het plan nauwelijks passende strategieën voor het bereiken van deze groepen. Music Meeting maakt volgens de commissie te weinig gebruik van de genoemde artistieke partners, met wie volgens haar ook op gebied van publiekswerking intensiever kan worden samengewerkt.
De commissie beoordeelt de inbedding als goed.
Zij ziet in het plan duidelijk dat Music Meeting zich stevig heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur. Zo is Music Meeting per april 2020 partner in het ‘Festivalhuis’, waarbinnen met andere Nijmeegse culturele festivals wordt samengewerkt om de zichtbaarheid te vergroten en de inhoudelijke kwaliteit van de festivals te verbeteren. De commissie constateert in positieve zin betrokkenheid bij de plannen voor de stedelijke regio 025 Arnhem-Nijmegen, die streeft naar intensieve regionale culturele samenwerking.
De commissie is gematigd positief over de samenwerkingsverbanden op gebied van educatie. Op het ‘Gelderland Talent Stage: Forssa’ verbindt Music Meeting vijftien Gelderse en vijf nationale organisaties in het verbreden van kennis en expertise van jonge, getalenteerde deelnemers. De commissie waardeert deze aandacht voor talentontwikkeling, maar ziet ook onbenutte kansen in de samenwerkingen met het primair en voortgezet onderwijs.
In het plan leest de commissie een redelijk aantal maatschappelijke samenwerkingsverbanden terug. De maatschappelijke inbedding blijkt volgens de commissie onder andere uit het structureel inzetten van tweehonderd lokale vrijwilligers. Daarnaast is zij positief over de wijze waarop het festival door middel van ‘Geef een Toegift’ verbindingen heeft gelegd met diverse maatschappelijke organisaties. De commissie plaatst wel een kanttekening bij het feit dat het festival voor die verbindingen een externe campagne gebruikt. Van een festival als Music Meeting mag worden verwacht dat het zich, gezien de signatuur en historie, op maatschappelijk vlak steviger kan profileren.
De commissie vindt het positief dat Music Meeting structureel en substantieel wordt ondersteund door zowel gemeente Nijmegen als provincie Gelderland.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.