Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als voldoende.
Deventer op Stelten is een jaarlijks, driedaags buitentheaterfestival in juli in en rondom het centrum van Deventer. Het festival presenteert zowel grootschalige spectaculaire voorstellingen als kleinschaligere theater-, dans-, muziek en circusartiesten uit binnen- en buitenland. Kenmerkend aan het festival is dat de beleving van het buitentheater versterkt wordt door de bijzondere locaties in de stad.
De commissie kent Deventer op Stelten als een van de weinige festivals in Nederland die volledig in het teken staan van buitentheatervoorstellingen uit binnen- en buitenland. Het festival schrijft dat het de kracht van kunst en cultuur wil samenbrengen met een prachtige historische stad, voor een groot publiek, met een programma dat in Nederland nergens anders vertoond wordt. De commissie is positief over het feit dat er voorstellingen worden gepresenteerd die anders niet in Nederland te zien zijn. Ook vindt zij het streven naar een symbiose tussen programmering en locatie een herkenbaar uitgangspunt in het programma. De commissie is echter van mening dat het festival de artistieke ambities te weinig heeft uitgewerkt in de aanvraag. In dat kader mist zij een positionering van het festival binnen de context van het buitentheater en een toelichting op wat de (internationale) ontwikkelingen hierbinnen zijn.
De commissie constateert dat er een aantal uitgangspunten geformuleerd is, zoals ‘Art de la Rue’, ‘geprogrammeerd en gecomponeerd festival’, ‘contrasten’ en ‘jonge makers en gastprogrammering’, maar zij vindt dat het festival deze te algemeen heeft beschreven om er houvast in te zien voor keuzes die worden gemaakt. De commissie stelt vast dat het duidelijk is dat Deventer op Stelten een programmeursfestival is, waarbij artistiek leider Anjo de Bont een belangrijke stempel drukt op de programmering. Haar jarenlange ervaring en uitgebreide internationale netwerk bieden vertrouwen in de kwaliteit van de programmering. Verder is de commissie van mening dat het samenspel tussen artistiek leider en bespelers in de zoektocht naar de juiste locatie een interessante kijk op de voorstellingen kan opleveren, maar hierover leest zij niets terug in de aanvraag. Zij krijgt maar weinig inzicht in het selectieproces, meer dan dat alle geprogrammeerde voorstellingen door de artistiek leider vooraf zijn gezien. Het is onduidelijk hoe het festival ervoor gaat zorgen dat het uniek aanbod programmeert. Zij had in dit kader ook concrete voorbeelden willen lezen van artiesten en gezelschappen voor de komende jaren. De commissie constateert verder dat het festival meer verdiepende voorstellingen wil programmeren. Hoewel zij dit voornemen interessant vindt, mist zij hier zowel een overtuigende motivering voor als concrete voorbeelden van.
In de aanvraag leest de commissie een aantal ambities ten aanzien van vernieuwing. Zij waardeert het positief dat het festival ruimte biedt aan nieuwe makers en wil bijdragen aan de ontwikkelingen in het genre buitentheater. Zij mist echter een visie op de toekomst van het genre als wel concrete voorbeelden van jong talent die voor de komende edities in het vizier zijn. Ook is het haar niet duidelijk hoe groot het aandeel van nieuw talent binnen de totale programmering is, waardoor de commissie geen beeld krijgt bij de impact van de beoogde vernieuwing.
Ten aanzien van de artistieke samenwerkingen plaatst de commissie een aantal kanttekeningen. Zo constateert zij weliswaar dat het festival participeert in diverse Europese projecten in het kader van Creative Europe, maar het wordt uit de aanvraag niet duidelijk wat die artistieke samenwerkingen precies behelzen en welke rol Deventer op Stelten zelf speelt in dat netwerk. Ook had de commissie meer inzicht willen krijgen in de resultaten van dit Europese netwerk.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
Zij constateert dat Deventer op Stelten gratis toegankelijk is en daardoor een groot en breed publiek bereikt. De commissie vindt dat de programmering van toegankelijk, beeldend en spectaculair theater op een mooie manier aansluit op dit beoogde brede publiek. Zij is positief over de grote publieksaantallen die het festival jaarlijks weet te bereiken. Het valt de commissie wel op dat het festival geen onderscheid maakt in doelgroepen, maar deze slechts in algemene termen omschrijft als cultuurliefhebbers, kunstconsumenten en festivaltoeristen. De commissie mist een meer uitvoerige reflectie op de samenstelling van het publiek. Niettemin bieden de resultaten uit de publieksenquête haar het vertrouwen dat het festival inzicht heeft in de opbouw van het publiek. Zij merkt op basis van deze resultaten op dat het festival een groot publiek in de eigen stad en regio bereikt en daarmee een belangrijk regionaal publieksevenement is. Tegelijkertijd leest de commissie in het plan dat het festival de ambitie heeft om meer verdiepende voorstellingen te programmeren. Het is haar niet duidelijk of het festival vooral het huidige publiek wil meenemen in die verdieping of dat ze daar ook andere publieksgroepen mee voor ogen heeft. Positief is de commissie over de inzet op participatieprojecten voor nieuwe doelgroepen als jongeren, ouderen, mensen met een beperking, een krappe beurs of een cultureel diverse achtergrond. Zij vindt het project van Olivier Grossetete waarbij honderden Deventenaren uit alle geledingen van de bevolking gezamenlijk een kerk bouwden daarvan een aansprekend voorbeeld. Zij had wel graag willen lezen welke vergelijkbare projecten het festival in de komende jaren gaat presenteren en op welke manier de deelnemers daadwerkelijk nieuw publiek worden voor het festival.
De commissie is kritisch over de wijze waarop de concrete aanpak voor de publieksbenadering in de aanvraag naar voren komt. Zij constateert dat het festival geen overkoepelende marketingstrategie heeft beschreven. Hoewel de commissie begrijpt dat een gratis stadsfestival met dusdanig hoge publiekscijfers minder genoodzaakt is om het extra onder de aandacht te brengen, mist zij een toelichting op de wijze waarop herhaalbezoek tot stand komt. Daarbij ontbreken volgens de commissie concrete doelstellingen ten aanzien van het bereiken van speciale doelgroepen. Zij waardeert de intenties om de eerder genoemde nieuwe doelgroepen met de participatieprojecten te bereiken positief. De commissie mist echter een strategie om deze groepen meer in algemene zin te interesseren voor de overige programmering van het festival.
De commissie beoordeelt de inbedding als goed.
Zij constateert dat Deventer op Stelten zich redelijk heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur. Het festival gaat langdurige samenwerkingen aan met verschillende presentatieplekken uit de omgeving, zoals de Deventer Schouwburg en Mimik. Daarnaast is zij positief over de gezamenlijke organisatie van ‘Hoogtevrees’ met het Burgerweeshuis. Ook vindt de commissie het positief dat Deventer op Stelten voor beeldendekunstprojecten samenwerkt met Kunstenlab, de Spektakelwerkplaats en beeldend kunstenaars uit Oost-Nederland.
De commissie is positief over de samenwerkingen met ArtEZ Zwolle, Arnhem en Enschede en MBO Rijn IJssel Theater en Muziek. Zij mist echter een toelichting op wat deze samenwerkingen precies behelzen en wat deze voor de inbedding in de omgeving betekenen. Daarnaast mist de commissie in het plan samenwerkingen op het vlak van kunst- en cultuureducatie voor het primair of voortgezet onderwijs.
De mate waarin het festival samenwerkt met maatschappelijke partners is volgens de commissie aanzienlijk. Zij kent Deventer op Stelten als een festival met veel lokaal draagvlak bij de lokale gemeenschap. Zij is positief over de samenwerking met het Rode Kruis en het grote aantal vrijwilligers waar het festival op kan rekenen. Ook het jongerenparticipatie project ‘<30’ draagt volgens haar bij aan de maatschappelijke inbedding.
De commissie vindt het tot slot positief dat Deventer op Stelten structureel wordt ondersteund door de gemeente en de provincie. Dit gaat bovendien om substantiële bedragen. Verder is zij te spreken over het grote draagvlak bij het lokale bedrijfsleven en de financiële bijdragen van lokale horeca.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.