Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als ruim voldoende.
ZomerJazzFietsTour is een jaarlijks, eendaags muziekfestival ten noordwesten van Groningen. Het festival presenteert actuele jazz en geïmproviseerde muziek uit binnen- en buitenland op verschillende locaties in het Reitdiepdal. Kenmerkend aan het festival is dat het publiek zich van locatie naar locatie beweegt in vijf verschillende fietsroutes.
De commissie vindt dat ZomerJazzFietsTour een heldere artistieke visie beschrijft, waaruit blijkt dat het festival het publiek wil verrassen met een gevarieerd aanbod van actuele jazz en geïmproviseerde muziek uit binnen- en buitenland. Vanuit de drie pijlers, progressieve eigenzinnigheid, de combinatie van jazz met het landschap en bijzondere locaties en het samenbrengen van internationale en nationale muzikanten, komt het festival volgens haar tot een bijzondere bundeling van activiteiten. Het festival is volgens de commissie al jarenlang een stabiele factor in het regionale jazzmuziekveld. Het feit dat ZomerJazzFietsTour deze bundeling van activiteiten in een bijzondere vorm presenteert, door middel van fietsroutes langs bijzondere locaties in het Groninger landschap, vindt de commissie tot op zekere hoogte aansprekend. Tegelijkertijd is een dergelijke presentatievorm niet meer uniek. Daarom vindt de commissie dat de kracht van het festival niet zozeer schuilt in de vorm die het hanteert, maar voornamelijk in de aandacht die in het aanbod wordt gevestigd op vernieuwing. Volgens de commissie blijkt dit uit de keuze om meer nadruk te leggen op het lanceren van nieuwe projecten en samenwerkingen en uit de ambitie om Nederlandse premières te presenteren.
De commissie is positief over de manier waarop ZomerJazzFietsTour zijn artistieke visie vertaalt naar programmering, maar plaatst ook een kanttekening. Over het programmeringsprofiel oordeelt zij positief, vooral omdat het festival de komende periode blijft inzetten op het verrassen van publiek door middel van hoogstaand, relatief onbekend aanbod. Het plan geeft volgens haar een redelijk beeld van het programmatische kader van toekomstige edities, met thematische routes als de Orgelroute, de Duitse route, de Stemmenroute en de Vluchtroute. De commissie constateert ook een aantal passende samenwerkingen binnen de programmering met het BIMHUIS, Stichting Jazz in Groningen, festival Noorderzon en meerdere internationale festivals, waarvan de samenwerking met Summer Bummer Festival in Antwerpen volgens haar bijzonder vertrouwenwekkend is. De commissie plaats een kanttekening bij het feit dat de beperkte concretisering van het programma weinig handvatten biedt om in te schatten of het festival passend invulling geeft aan de gestelde kaders. De commissie mist concrete voorbeelden van te programmeren artiesten. Bovendien ontbreekt in het plan een overtuigende uitleg van de selectieprocedure. De programmering in eerdere edities geeft de commissie wel enig vertrouwen, omdat daaruit volgens haar blijkt dat het festival doorgaans interessant kleinschalig kwaliteitsaanbod weet te programmeren.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Uit het plan blijkt volgens de commissie niet zonder meer dat ZomerJazzFietsTour helder voor ogen heeft op welk publiek het zich zal richten in de komende periode. Het festival heeft volgens haar een redelijk beeld van het huidige publiek, onder andere door het uitvoeren van publieksonderzoek. De commissie constateert dat het festival tevreden is met de huidige samenstelling van het overwegend lokale, oudere publiek en de huidige opzet van het festival. Zij vindt echter dat het plan daardoor weinig ambitieus is. Het festival loopt daarmee het risico te verworden tot een statisch evenement, dat blijft hangen aan een vaste groep geïnteresseerden zonder met passende aandacht te kijken naar nieuw publiek. Weliswaar geeft het festival aan om een publieksverjonging in gang te zetten, maar de commissie vindt de samenwerkingen met Noorderzon en VERA in dit kader bescheiden stappen in die richting. Volgens haar blijkt uit het plan een redelijk behoudende publieksvisie, waarin de potenties van het bijzondere aanbod, de omgeving en het vernieuwende karakter door de aanvrager niet volledig worden benut.
Uit het programmeringsprofiel blijkt volgens de commissie beperkt dat het festival zich verhoudt tot zijn publiek. Op basis van het plan, en vooral vanwege de gebrekkige concretisering van het programma, is zij niet overtuigd van een goede aansluiting van het programma op het publiek. Zij constateert dat de beschreven thema’s en routes weliswaar goed zullen aansluiten bij het bestaande publiek, maar het is volgens haar niet duidelijk hoe via de programmering gestuurd wordt richting de beoogde verjonging van de bezoekers. Het festival geeft zelf aan de line-up niet aan te willen passen voor een verjonging van het publiek, omdat dit volgens het festival voornamelijk een rol is voor marketing en publiciteit. Dit vindt de commissie een gemiste kans, omdat programmering en publiekswerving elkaar op dit vlak kunnen versterken.
De commissie is er op basis van het voorliggende plan enigszins van overtuigd dat ZomerJazzFietsTour ook in de komende periode haar doelstellingen ten aanzien van de publiekssamenstelling zal behalen. Het festival zet in de komende jaren dezelfde, generieke marketingstrategie van de afgelopen periode voort en het is volgens de commissie aannemelijk dat het festival daarmee het huidige, oudere publiek zal bereiken. Ten aanzien van de beoogde verjonging is de commissie kritisch over de summier beschreven inzet van specifieke marketingmiddelen gericht op het aanspreken van een jonger publiek. Volgens de commissie biedt de omgeving ook meer mogelijkheden die het festival kan aangrijpen op dit vlak, bijvoorbeeld door een samenwerking met het Prins Claus Conservatorium op het vlak van publiekswerving.
De commissie beoordeelt de inbedding als voldoende.
Zij ziet in het plan tot op zekere hoogte terug dat ZomerJazzFietsTour zich heeft geworteld in de lokale en regionale culturele infrastructuur. Het festival beschrijft volgens haar een aantal relevante artistiek gedreven samenwerkingen met organisaties als Stichting Jazz in Groningen, VERA, Noorderzon en Oude Groninger Kerken. Hoewel deze samenwerkingen niet allemaal volledig worden toegelicht, is de commissie redelijk positief over de artistieke inbedding in de omgeving van ZomerJazzFietsTour.
De commissie mist in het plan concrete bestaande samenwerkingsverbanden op vlak van educatie in de directe omgeving of intenties om die in de komende periode aan te gaan. Volgens haar kan er daardoor niet worden gesproken van inbedding op educatief vlak.
De wijze waarop ZomerJazzFietsTour samenwerkt met lokale en regionale maatschappelijke samenwerkingspartners wordt in het plan beperkt toegelicht. De commissie is positief over de genoemde sterke binding met lokale inwoners en het veelvuldig inzetten van lokale locatievrijwilligers. De commissie stelt vast dat er goede intenties zijn op gebied van maatschappelijke samenwerking, maar mist concrete namen van mogelijke partners in de aanvraag. Op basis van het plan vindt de commissie dat maar beperkt gesproken kan worden van maatschappelijke inbedding in de directe omgeving.
De commissie constateert dat ZomerJazzFietsTour niet structureel wordt ondersteund door lokale overheden. Het festival rekent de komende periode wel op een structurele ondersteuning van de gemeente Groningen en de provincie Groningen.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.