Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als zwak.
Swingin’ Groningen is een jaarlijks driedaags muziekfestival in Groningen. Het festival presenteert gratis toegankelijk lokaal, nationaal en internationaal jazz- en cross-overaanbod op verschillende buitenlocaties in de Groninger binnenstad. Kenmerkend aan het festival is dat het een combinatie van gerenommeerde artiesten en jong aanstormend talent programmeert voor een breed publiek.
De commissie vindt dat Swingin’ Groningen een tamelijk algemene artistieke visie beschrijft, waaruit een diffuus programmeringsprofiel voortvloeit. Het wordt haar op basis van het plan niet geheel duidelijk of Swingin’ Groningen een makers- of publieksfestival beoogt te zijn. De commissie vindt het opvallend dat het festival zich enerzijds richt op getalenteerde musici en jongeren, maar anderzijds een platform wil zijn dat het publiek een alternatief biedt op het reguliere aanbod. Volgens de commissie dicht het festival zichzelf een positie toe als schakel tussen amateurs en semi-professionals, en het professionele werkveld in de jazz- en cross-overscene. Daarmee lijkt de focus te zijn gebaseerd op de artistiek-inhoudelijke ontwikkeling in de jazz. Dat sluit echter niet aan op hoe de commissie het festival kent, namelijk als een groot en gratis toegankelijk publieksfeest dat een breed jazz- en cross-overprogramma presenteert aan een groot publiek. De commissie is gematigd positief over de ontwikkeling dat het festival zich in de komende periode steeds meer richt op regionale en (inter)nationale talentontwikkeling. Zij mist hiervoor in het plan echter een gedegen plan van aanpak en is de commissie niet overtuigd van het belang van deze nieuwe richting binnen het landsdeel Noord. Al met al mist de commissie in het plan een duidelijke artstieke profilering van het festival.
Uit de beoogde programmering voor de komende periode blijkt volgens de commissie slechts in beperkte mate dat de artistieke visie passend wordt vertaald naar activiteiten. Zij heeft kritiek op het feit dat het festival nauwelijks concrete namen noemt voor de programmering. Het beperkte aantal genoemde namen vindt zij, hoewel van passende artistieke kwaliteit, niet aansluiten bij de beschreven artistieke ambities. Volgens de commissie blijkt uit beoogde gevestigde namen als Jamie Cullum, Michael League en Electro Deluxe niet dat het festival een vernieuwend, op talentontwikkeling gericht profiel ambieert. Het wordt haar voorts niet helder op basis van welke uitgangspunten het festival tot programmakeuzes komt. De commissie vindt de criteria algemeen beschreven en heeft daardoor geen beeld van het beoogde programmaprofiel. Volgens haar kan het festival sterker inzetten op regio-overstijgende artistieke samenwerkingen ten behoeve van de programmering, zoals het op lokaal niveau bijvoorbeeld doet met het Prins Claus Conservatorium. Tot slot is de commissie gematigd positief over de insteek om in samenwerking met kleine boekingskantoren voornamelijk buiten de mainstream te gaan programmeren. Dit past bij de intentie om een verrassend, alternatief festival te programmeren.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Zij kent het festival als een breed en toegankelijk publieksfestival dat mede door het gratis karakter relatief veel mensen trekt. Het festival geeft in het plan een redelijk beeld van dat publiek, maar de commissie mist een gedegen onderbouwing daarbij. De beschreven werkwijze, zoals luisteren naar het accent van bezoekers en check-ins op sociale media tellen, vindt zij weinig overtuigend, en bovendien mist zij in het plan een reflectie op deze bevindingen. De commissie is gematigd positief over de intentie van het festival om de komende periode een sterker onderscheid te maken binnen de huidige doelgroepen, en om zowel jeugdig publiek te interesseren voor het festival als ervaren volwassen publiek verdieping te bieden. Deze intentie past volgens haar enigszins bij de aangescherpte artistieke positie om van verbindende waarde te zijn tussen amateur, (semi)professional en het werkveld. Zij stelt echter vast dat deze intentie vooralsnog niet resulteert in een passende doelgroepomschrijving. Het blijft bij een brede en algemene publieksgroep, waarin een specifieke richting volgens haar ontbreekt.
De commissie constateert dat Swingin’ Groningen zoveel mogelijk muzikaal gedreven bezoekers wil verleiden tot een bezoek aan de Groningse binnenstad. Het festival heeft volgens haar een bewezen aantrekkingskracht op een breed publiek. Zij kan op basis van het plan echter niet vaststellen dat dit specifiek het gevolg is van de programmakeuzes van het festival. Als gratis toegankelijk stadsfeest spreekt het festival volgens de commissie een vanzelfsprekend publiek aan waarvoor programma- of genrekeuzes van ondergeschikt belang zijn. Zij plaatst een kanttekening bij het feit dat zij uit de beoogde activiteiten niet kan herleiden welke concrete programmaonderdelen of programmalijnen een aantrekkingskracht hebben op welke huidige of beoogde publieksgroepen. De commissie heeft daarnaast kritiek op de matig onderbouwde aanname van het festival dat een jonge programmering ook een jong publiek tot gevolg heeft. Door het gebrek aan concrete namen maakt het festival die verwachting nog niet voldoende aannemelijk. Desalniettemin heeft de commissie het vertrouwen dat het festival door het gratis karakter in de komende edities weer een grote publieksopkomst kan verwachten.
De commissie is er op basis van het voorgaande niet geheel van overtuigd dat het festival alle doelstellingen met betrekking tot het publieksbereik zal behalen. De beschreven middelen op gebied van marketing en communicatie zijn volgens haar afdoende om de huidige doelgroep te behouden. Ten aanzien van het bereiken van een nieuwe, bredere doelgroep is de marketingmix, met een aantal algemeen beschreven en grotendeels traditionele middelen, volgens de commissie echter te weinig prikkelend of vernieuwend. Volgens haar zijn er nog voldoende mogelijkheden om in samenwerking met partners als VRIJDAG en het Prins Claus Conservatorium tot een concrete marketing- en communicatiestrategie te komen waarmee de beoogde jonge doelgroep kan worden bereikt.
De commissie beoordeelt de inbedding als ruim voldoende.
Op basis van het plan is zij er niet geheel van overtuigd dat Swingin’ Groningen zich heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur. Hoewel de commissie constateert dat het festival samenwerkingen noemt met andere “cultuurinrichtingen” en “alternatieve podia in Groningen”, leest zij slechts een onderbouwing van de structurele samenwerking met het Prins Claus Conservatorium. Omdat een uitwerking van de andere samenwerkingen ontbreekt in het plan, is de commissie niet overtuigd van de betekenis van die samenwerkingsverbanden voor de inbedding van Swingin’ Groningen in de omgeving.
De commissie mist in het plan een heldere strategie voor samenwerkingen op het gebied van educatie. Op zich leest zij een aantal aanknopingspunten voor samenwerking op dit vlak. Zo ziet de commissie potentie in de samenwerkingen met het primair en secundair onderwijs en muziekscholen in de directe omgeving, maar die plannen zijn te mager omschreven om te spreken van een wezenlijke bijdrage aan de inbedding op educatief vlak.
Samenwerkingsverbanden van Swingin’ Groningen met maatschappelijke partners zijn volgens de commissie evenmin overtuigend uitgewerkt. Zij vindt het positief dat het festival lokale vrijwilligers inzet en bovendien werkervaringsplekken en stages biedt aan geïnteresseerde, getalenteerde jongeren. De commissie is kritisch over het feit dat het festival naar eigen zeggen een maatschappelijk opdracht heeft, maar daar verder geen maatschappelijke partners aan koppelt. Het wordt haar daardoor in het geheel niet duidelijk hoe het festival zich op maatschappelijk vlak zal profileren in Groningen.
De commissie vindt het positief dat Swingin’ Groningen structureel wordt ondersteund door de gemeente Groningen en de provincie Groningen. Het gaat hier bovendien om substantiële bijdragen. Daarnaast stelt de commissie in positieve zin vast dat het festival rekent op inkomsten uit een aantal lokale sponsorovereenkomsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.