Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als voldoende.
Simmerdeis is een jaarlijks vierdaags multidisciplinair festival in het Slingepark in Drachten en een aantal andere locaties in de gemeente Smallingerland. Het festival presenteert een breed podiumkunstenaanbod, met een nadruk op fysiek en visueel theater, moderne dans en circus.
De commissie vindt dat Simmerdeis de visie op verfrissende wijze baseert op de demografische en culturele context van de gemeente Smallingerland. Op die manier legt het festival de lokale en regionale noodzaak voor het grotendeels gratis, artistiek laagdrempelige karakter volgens de commissie voldoende helder uit. De beschreven missie om op toegankelijke wijze zoveel mogelijk lokaal publiek samen te brengen en gelukkig te maken, vindt de commissie echter weinig specifiek. Het festival is volgens de commissie over het algemeen wisselend in de uitleg van de keuzes binnen de artistieke visie en uitgangspunten. Volgens haar is het festival overwegend een sfeerfestival dat zich niet nadrukkelijk lijkt te richten op het tonen van een artistiek interessante bundeling van activiteiten. Een uitzondering hierop is volgens de commissie de aandacht die het festival heeft voor regionale talentontwikkeling: volgens haar speelt het festival hiermee een zekere rol binnen het lokale makersklimaat. Zij stelt niettemin vast dat Simmerdeis nadrukkelijker doelen mag stellen ten aanzien van deze bijdrage aan de vernieuwing. Zij vindt dat de combinatie van woordeloos theater, regionale talentontwikkeling, lokale actuele verhalen en muziek een diffuus geheel vormt waaruit volgens haar weinig aandacht blijkt voor de kwaliteit van het aanbod.
Op basis van het programma van eerdere edities stelt de commissie vast dat de activiteiten van Simmerdeis tot op zekere hoogte aansluiten bij de missie van het festival. Zij constateert dat het festival doorgaans een programma presenteert dat inspeelt op het gebrek aan soortgelijk aanbod in de regio. Zij vindt de genoemde namen echter niet zonder meer baanbrekend of van kwalitatief hoogstaand niveau. In het plan leest de commissie voornamelijk relatief populaire muziekprogrammering terug, waaraan het overige aanbod volgens haar ondergeschikt lijkt. Dit vindt zij opvallend, omdat het festival muziek juist als randprogramma categoriseert. De commissie mist in het plan een overtuigende uitleg van de programmeringswijze en de criteria aan de hand waarvan de programmeurs op basis van artistieke overweging tot de programmering komen. Volgens haar zijn de beoogde en bevestigde samenwerkingen met lokale artistieke partners als Oerol, Tryater en Explore the North en landelijke partijen als Circuscoalitie en TENT op zich vertrouwenwekkend voor de versteviging van artistieke positie. Het is volgens haar dan ook een gemis dat het resultaat van deze samenwerkingen niet geconcretiseerd wordt in het programma voor de komende edities.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als zwak.
Zij kent Simmerdeis als een vaste waarde in Noord-Nederland en vindt dat het festival in potentie een functie kan bekleden voor een breed lokaal en regionaal publiek. Het in het plan geschetste beeld van het publiek en de wijze waarop de activiteiten en de strategieën voor het publieksbereik daarop aansluiten, vindt de commissie echter onvoldoende beschreven.
Volgens de commissie heeft het festival een redelijk beeld van het publiek, dat jaarlijks in vrij grote aantallen naar het festival trekt. Zij constateert echter dat een gedegen analyse van dat publiek, bijvoorbeeld in de vorm van doelgroepenonderzoek of een reflectie op het bestaande publiek, ontbreekt. Het festival geeft in een aantal gevallen een specifieke typering van de doelgroep, zoals nieuwkomers en mensen met een beperking, maar niettemin krijgt de commissie geen helder beeld van de beoogde publiekssamenstelling. Het is volgens haar opvallend dat het festival enerzijds inzicht geeft in de demografische samenstelling van de vestigingsplaats, maar daar anderzijds geen potenties in benoemt of doelstellingen aan verbindt. De commissie is kritisch over het feit dat Simmerdeis nauwelijks ambities uitspreekt op gebied van publieksontwikkeling, uitgezonderd van grotere naamsbekendheid en groei van het aantal bezoekers.
Uit het plan blijkt volgens de commissie nauwelijks een relatie tussen de programmering en het publiek van het festival, omdat een uiteenzetting van beide elementen grotendeels ontbreekt. Behalve in het geval van de Tuin der Zintuigen wordt het haar niet duidelijk welke programmering of programmeringslijnen aansluiten bij welke publieksgroepen. Zij constateert dat Simmerdeis het publiek wil prikkelen, in beweging wil brengen en grenzen wil laten onderzoeken. De commissie mist echter een toelichting op met wat voor soort aanbod de beoogde uitwerking op het publiek het festival wil realiseren in de komende periode. De aanvrager blijft volgens haar te veel nadruk leggen op de laagdrempeligheid van het aanbod en prikkelt daarmee het publiek nauwelijks om zich te verdiepen in kwalitatief podiumkunstenaanbod. Bovendien is de commissie onvoldoende overtuigd van de kansrijke koppeling tussen publiekstrekkers in het muziekprogramma en kleinschalig, minder vanzelfsprekend aanbod op het gebied van theater of dans. Zij is vooral kritisch over het feit dat het festival daarbij nauwelijks reflecteert op de relatie met Schouwburg De Lawei. Volgens haar liggen hier juist kansen voor het bereiken van een publiek dat zich sterk interesseert voor artistiek uitdagender aanbod.
De commissie is er op basis van het plan niet van overtuigd dat Simmerdeis de gestelde doelstellingen ten aanzien van publieksvergroting zal verwezenlijken. Volgens haar zijn de generieke en beknopte publieksbenaderingsstrategieën nauwelijks toegespitst op beoogde doelgroepen. De commissie vindt dat de lokale en regionale potentie ten aanzien van het publiek niet voldoende wordt vertaald in ambities en passende strategieën om die te realiseren.
De commissie beoordeelt de inbedding als ruim voldoende.
Zij leest in het plan tot op zekere hoogte terug dat Simmerdeis zich heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur. De logische, innige samenwerking met Schouwburg De Lawei draagt hier volgens haar voor het grootste deel aan bij. Bovendien stelt de commissie in positieve zin dat het festival onderdeel is van talentontwikkelingstrajecten in samenwerking met organisaties als Oerol, Tryater en Welcome to the Village. Een kanttekening plaatst zij bij het feit dat het festival deze relaties en samenwerkingen niet verder motiveert en toelicht, waardoor niet duidelijk is in hoeverre deze in artistieke zin bijdragen aan inbedding in de omgeving.
Simmerdeis investeert naar eigen zeggen sinds het ontstaan in samenwerkingen met het primair, voortgezet tot middelbaar beroepsonderwijs. Volgens de commissie blijkt in het plan niet in welke vorm, met wie en voor wie dit wordt gedaan. Zij constateert dat de verantwoordelijkheid grotendeels bij De Lawei ligt, maar op basis van het plan ziet de commissie geen reden om te spreken van structurele en substantiële samenwerkingsverbanden die bijdragen aan de lokale inbedding van het festival op educatief vlak.
Simmerdeis legt de maatschappelijke samenwerkingen in het plan volgens de commissie op heldere wijze uit. Zij vindt dat het festival de aandacht op gebied van inclusie, duurzaamheid en sociale cohesie passend invult met diverse samenwerkingen, met onder andere Maatschappelijke Organisatie Smallingerland, Talant, Sunenz en Stichting de Vrolijkheid in samenwerking met een lokaal asielzoekerscentrum. Bovendien is de commissie positief over de bijzondere aandacht die uit het plan blijkt voor de samenwerking met vrijwilligers. Zij vindt het positief dat het festival begaan is met hun verdere loopbaan in de podiumkunstensector.
De commissie vindt het positief dat Simmerdeis structureel wordt ondersteund door de gemeente Smallingerland en de provincie Friesland. Hierbij gaat het om substantiële bedragen. Hierbij merkt de commissie op dat Simmerdeis onlangs is verzelfstandigd en dat eerdere subsidies werden toegekend aan Schouwburg de Lawei. Zij stelt vast dat Simmerdeis als zelfstandige organisatie eveneens rekent op structurele lokale en regionale ondersteuning voor de komende periode.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.