Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als zwak.
Het Peter de Grote Festival is een elf dagen durend klassiekemuziekfestival dat elk jaar in juli in het Noorden van Nederland plaatsvindt. Het festival presenteert kamermuziek op verschillende locaties in Groningen, Drenthe en Friesland. Kenmerkend aan het festival is dat het een Summer Academy organiseert voor getalenteerde (inter)nationale deelnemers.
De commissie vindt dat het Peter de Grote Festival niet helder uitlegt vanuit welke visie het programma in de komende periode wordt samengesteld. Zij kent het Peter de Grote festival als een festival dat doorgaans kwalitatief aanbod presenteert op bijzondere locaties, in combinatie met lezingen, wandelingen en diners. In de editie van 2019 presenteerde het festival werken van de componisten Francis Poulenc en Louis Vierne, uitgevoerd door excellente musici als bijvoorbeeld de pianisten Itxaso Etxeberria Jaurrieta, Chen Xi en het Hermitage Kwartet. Uit het voorliggende plan komt volgens de commissie slechts een algemene profilering van het festival naar voren, waarbinnen het Peter de Grote Festival zich voornamelijk een behoudende rol toebedeelt. De commissie vindt het weinig prikkelend om het profiel van behoud van traditie en repertoire en de ontwikkeling van talent te consolideren, mede omdat deze insteek niet is voorzien van een concrete ambitie of doelstelling. De motivatie achter deze aandachtspunten is beperkt toegelicht, waardoor het volgens haar niet duidelijk is hoe die uitgangspunten terugkomen in de komende festivaledities. Een positieve uitzondering hierop is de nadruk op talentontwikkeling in de Summer Academy. Het opzetten van een summerschool is volgens haar een traditionele manier om talent een residentie te bieden. Zij is kritisch over het feit dat het publiek geen deelgenoot kan zijn van dit onderdeel van het festival. Op grond van het genoemde is er volgens de commissie geen sprake van een duidelijk gedefinieerde artistieke visie.
De commissie constateert dat het Peter de Grote Festival een tweedeling hanteert in de activiteiten. Enerzijds presenteert de organisatie een publiek toegankelijk kamermuziekfestival, anderzijds vindt er jaarlijks een besloten Summer Academy plaats voor (internationale) deelnemers. Een belangrijke factor in de verbinding tussen deze twee onderdelen is de structurele samenwerking met het Prins Claus Conservatorium, dat als een van de grondleggers van het festival een aanzienlijk deel van de docenten voor de Summer Academy levert. Het is volgens de commissie duidelijk dat de artistiek leider, tevens docent aan het Prins Claus Conservatorium, verantwoordelijk is voor de programmering van het festival. Hoewel de artistiek leider volgens haar over de kwaliteiten en het netwerk beschikt om tot een prikkelend programma te komen, is de commissie kritisch over de gebrekkige onderbouwing bij de wijze waarop de programmering tot stand komt. Zij heeft door het ontbreken van concrete programmering of uitleg van de thema’s weinig vertrouwen in de beoogde thematische programmeringswijze die tot een divers palet aan kamermuziekconcerten moet leiden. Het plan is volgens haar te algemeen, niet concreet en daarmee onduidelijk over de vertaling van visie naar activiteiten.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als zwak.
Het Peter de Grote Festival bereikt jaarlijks een relatief groot liefhebberspubliek dat voornamelijk uit Noord-Nederland komt. De commissie mist in het plan echter een gedegen beschrijving van dit publiek en hoe dat ook de komende periode wordt bereikt. De typering van de doelgroep als een vast concertpubliek dat kiest voor kwaliteit, ambiance en service, past in algemene zin bij de artistieke positie, maar is volgens de commissie te algemeen omschreven om daar een heldere publieksvisie op te baseren. Bovendien is zij kritisch over het feit dat het festival slechts beperkt gebruik maakt van publieksonderzoek en op basis daarvan ook nauwelijks ambities uitspreekt om ook andere dan de al bereikte publieksgroepen aan het festival te verbinden. Het festival mist daarmee de kans om zich steviger te positioneren in de regio, bijvoorbeeld door zich nadrukkelijker te verhouden tot gelijksoortige festivals en presentatieplekken in de eigen omgeving en daarbuiten.
De commissie vindt dat uit de activiteiten in de komende periode niet blijkt dat het festival zich bewust is van het publiek dat het wil bereiken. Van een ervaren festival als het Peter de Grote Festival mag volgens haar meer worden verwacht op het gebied van de koppeling tussen doelgroepen en concrete programmalijnen, deelnemers of musici. De commissie mist ambities van het festival ten aanzien van publieksgroei, -verbreding en verdieping. Een positieve uitzondering hierop is volgens de commissie de intentie om concerten te combineren met lezingen, arrangementen en excursies, wat op zich verdiepend kan zijn. Zij krijgt op basis van het plan sterk de indruk dat het festival te zeer vertrouwt op bezoek van terugkerend publiek. Het festival loopt daarmee volgens de commissie het risico om op den duur steeds minder belangstellenden te bereiken.
Omdat doelen, ambities en potenties nauwelijks zijn beschreven in het plan is de commissie er niet van overtuigd dat het Peter de Grote Festival in de concrete publieksbenadering het huidige en beoogde publiek zal bereiken. Op zich licht het festival enigszins toe hoe het publiek wordt benaderd, maar de genoemde inzet van mensen en middelen is volgens de commissie erg algemeen van aard en weinig toegespitst op specifieke doelgroepen. Het valt de commissie daarbij op dat het festival zich voor het publieksbereik nauwelijks verhoudt tot het Prins Claus Conservatorium. Er zijn volgens haar voldoende aanknopingspunten om krachten te bundelen en een bredere, jongere publieksgroep aan het festival te verbinden. Al met al is de commissie van mening dat een gedegen, overtuigende beschrijving van passende marketing- of communicatiestrategieën in het plan grotendeels ontbreekt. In haar ogen toont het festival daarmee weinig ambitie om zich in te spannen om daadwerkelijk onder de aandacht te komen bij nieuwe publieksgroepen.
De commissie beoordeelt de inbedding als voldoende.
Zij is er op basis van het plan niet van overtuigd dat het Peter de Grote Festival is ingebed in de lokale culturele infrastructuur. Behalve het feit dat er een structurele samenwerking is met het Prins Claus Conservatorium, mist de commissie relevante artistiekinhoudelijke lokale samenwerkingen die een bijdrage leveren aan de inbedding in de directe omgeving.
De commissie constateert dat er nauwelijks sprake is van educatieve samenwerkingsverbanden. Uit het plan blijkt volgens haar niet dat er wordt samengewerkt met lokale instellingen in het primair of voortgezet onderwijs. De betaalde, voornamelijk artistiek gedreven Summer Academy kent volgens de commissie wel talentontwikkelingselementen, maar draagt niet bij aan de inbedding in de omgeving omdat er in dat kader niet wordt samengewerkt met lokale partners, met uitzondering van het Prins Claus Conservatorium.
De commissie is gematigd positief over de wijze waarop het Peter de Grote Festival samenwerkingen aangaat met maatschappelijke organisaties in de directe omgeving. Het is volgens haar positief dat het festival samenwerkt met Dienst OCSW van de gemeente Groningen en MJD Groningen ten behoeve van het presenteren van aanbod aan verzorgingstehuizen en ouderenwoonvormen. Ook blijkt het maatschappelijk karakter volgens de commissie tot op zekere hoogte uit het ‘Peter de Grote Cares!’-programma, dat muziek naar kwetsbare patiënten in het UMC Groningen brengt. De commissie leest in het plan echter niet helder terug of het festival een actieve rol speelt in dit programma, of dat het voornamelijk het gevolg is van de inspanningen van het Prins Claus Conservatorium.
De commissie is positief over het feit dat het Peter de Grote Festival eerder werd ondersteund door zowel de gemeente Groningen als de provincie Groningen.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.