Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als zeer goed.
Festival Jonge Harten is een negendaags theaterfestival dat jaarlijks in november in Groningen plaatsvindt. Het festival presenteert onder meer dans- en theatervoorstellingen in het Grand Theatre, SPOT en op andere locaties in de binnenstad. Kenmerkend aan het festival is dat het gericht is op jongeren en zich inzet op talentontwikkeling voor jonge makers.
De commissie constateert dat Jonge Harten ernaar streeft om jongeren te stimuleren om met elkaar in gesprek te blijven, naar elkaar te luisteren en het anders-zijn te vieren in een snel veranderende Nederlandse maatschappij. De hieraan verbonden artistieke uitgangspunten ‘herkenbaarheid’ en ‘ongemak’ geven volgens haar een duidelijke richting aan de programmeringsambities. De commissie vindt dat er met die invalshoeken inhoudelijk goed aangesloten wordt op de leefwereld van het jonge publiek en hen tegelijkertijd uitdaagt om op een overstijgende manier naar zichzelf en naar een ander te kijken. Zij merkt in positieve zin op dat het festival in de afgelopen jaren tot een aanscherping van de artistieke positie is gekomen. Zij vindt dat blijken uit de keuze om uitsluitend te werken met jonge makers die al enkele producties op hun naam hebben staan, wat volgens de commissie bijdraagt aan de kwaliteit van het gepresenteerde aanbod.
In de plannen voor de programmering herkent de commissie duidelijk de artistieke visie van Jonge Harten. Zij ziet dat het festival niet alleen programmeert voor een jong publiek, maar datzelfde publiek ook om input vraagt hoe het festival actueel en relevant kan blijven. Eerder heeft dat volgens haar tot een geslaagde combinatie van producties geleid van zowel nieuwe makers zoals Silke van Kamp en ARIAH LESTER als van gerenommeerde gezelschappen zoals Tryater en De Toneelmakerij. Deze aanpak geeft de commissie het vertrouwen dat Jonge Harten ook in de nieuwe periode een aansprekend aanbod van voorstellingen zal presenteren. Positief is zij verder over de contextprogrammering. De commissie vindt het een goede aanpak om bij zowel de schoolvoorstellingen als bij de reguliere voorstellingen die ongemak veroorzaken, het publiek te voorzien van de juiste context.
De commissie spreekt zich positief uit over de ambities op het gebied van artistieke vernieuwing en samenwerkingsverbanden. Het festival volgt enkele geselecteerde nieuwe makers over een langere periode en investeert daarbij in de totstandkoming van nieuw werk dat op het festival gepresenteerd wordt. De commissie vindt het bovendien positief dat het festival in samenwerking met partners zoals Grand Theatre en ontwikkelingsplatform Station Noord meer presentatiemogelijkheden in de noordelijke regio creëert voor deze makers. Verder is zij positief over het voortzetten van bestaande samenwerkingen op het gebied van coproductie met nationale partners, zoals Theater Rotterdam, VIA ZUID en het Gentse productiehuis Campo. Zij is van mening dat Jonge Harten zich met de juiste partners omringt om te kunnen bijdragen aan het creëren van nieuw aanbod voor de jongerendoelgroep.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
Zij is van mening dat de artistieke positie en het publiek van Jonge Harten goed op elkaar aansluiten. Zo vindt de commissie dat het festival zich op een duidelijk onderscheidende doelgroep richt van jongeren in de leeftijd van 12-29 jaar uit de stad en provincie Groningen. Zij heeft waardering voor de ambitie van het festival om zich in de komende jaren meer te richten op de grote groep internationale studenten die in Groningen verblijft. Ook vindt zij het positief dat het festival schoolgaande bezoekers wil stimuleren om na een eerste theaterbeleving meer theater te gaan zien, en dit in de komende periode door middel van onderzoek zal monitoren.
Zij vindt dat het festival een gedegen publieksbeleid voert om mee te bewegen met de constant veranderende leef- en belevingswereld van jongeren. Op basis van de opgebouwde ervaring en expertise vertrouwt de commissie erop dat de programmakeuzes ook in de komende jaren aansprekend zullen zijn voor de doelgroep. De beoogde makers en gezelschappen die inspelen op maatschappelijke thema’s, en de keuze voor steeds meer interdisciplinaire werken met dans, spoken word en bijvoorbeeld circus vindt zij goed passen bij het beoogde publiek. De kracht van Jonge Harten zit volgens de commissie daarnaast in het bieden van de juiste educatievormen en contextprogramma’s om thema’s die in de voorstellingen worden aangekaart bespreekbaar te maken. Positief is zij over het gebundeld in het weekend aanbieden van de activiteiten voor 18-plus jongeren. De commissie is van mening dat het festival deze subdoelgroep daardoor meer overzicht biedt in het maken van een keuze voor een festivalbezoek.
De commissie vindt dat het uitgebreide scholennetwerk in de stad een stevige basis biedt voor het bereiken van de bezoekers in de leeftijd 12 tot en met 16. Ook is zij positief over het initiatief om het schoolgaande publiek in de provincie te bereiken via de programma’s Jonge Harten op Reis en Jonge Harten Express. Het gebruik van online marketingmiddelen zoals social media en het werken met influencers vindt zij verder aansprekend voor de 18-plus doelgroep. De commissie constateert wel dat het festival nog zoekende is naar manieren om de buitenlandse studenten te bereiken. Zij mist in het plan een specifieke beschrijving van dat publiek en een doelgroepgerichte strategie om daadwerkelijk tot deze gewenste publieksuitbreiding te komen.
De commissie beoordeelt de inbedding als goed.
Zij ziet in het plan dat Jonge Harten zich stevig heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur. Het festival gaat langdurige samenwerkingen aan met verschillende presentatieplekken in de omgeving, zoals Grand Theatre, Oosterpoort en Stadsschouwburg Groningen. De commissie is positief over de samenwerking rondom een jaarlijkse coproductie met De Noorderlingen, een opleidings- en/productiehuis voor jonge theatermakers en acteurs. Verder vindt zij het positief dat het festival op het gebied van talentontwikkeling de samenwerkingen voortzet met festival Noorderzon en Noord Nederlands Toneel/Club Guy & Roni.
De mate waarin Jonge Harten samenwerkt met maatschappelijke partners is volgens de commissie beknopt uitgewerkt in het plan. Daaruit blijkt dat het festival voornemens is om samen te werken met De Wijk de Wereld, dat zich richt op communityvoorstellingen met professionele makers en buurtbewoners, maar een toelichting op de beoogde samenwerking ontbreekt.
De commissie vindt dat het festival in alle opzichten bijdraagt aan de educatieve inbedding in de eigen omgeving. Het festival gaat structurele samenwerkingsverbanden aan met lokale onderwijsinstellingen en heeft dat netwerk bovendien in de laatste jaren uitgebreid met nieuwe scholen in het voortgezet onderwijs en een mbo-instelling. Daarnaast komt er jaarlijks een inhoudelijk programma tot stand met kunststudenten van de Rijksuniversiteit. Het plan gaat overtuigend in op de betekenis van bovengenoemde samenwerkingsverbanden voor zowel de inbedding in de omgeving als voor de ontwikkeling van het festival zelf.
Ten aanzien van de financiële relaties in de omgeving is de commissie positief over de bijdrage van de gemeente Groningen en de provincie Groningen. Zij constateert dat Jonge Harten op structurele basis ondersteund wordt door beide overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.