Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als zwak.
Jazz te Gast is een tweedaags festival dat tweejaarlijks plaatsvindt rond de dorpsstraat in Zuidhorn, in een weekend in juni. Jazz te Gast noemt zich een “makersfestival”, waar artiesten, musici en het publiek elkaar ontmoeten in een intieme setting. Kenmerkend aan het festival is het voorbereiden van korte concerten op de vrijdag, die op zaterdag worden uitgevoerd voor een publiek.
Volgens de commissie komt Jazz te Gast voort uit een interessant uitgangspunt: een festival als vrijplaats voor artistieke ontmoetingen. De formule van het festival, waarbij een gearriveerde internationale Artist in Residence en een jonge Nederlandse Artist Entrepreneur samen een programma samenstellen, vindt zij aansprekend. Zij mist in het plan echter duidelijke criteria die Jazz te Gast hanteert om te komen tot keuzes voor wie en wat getoond wordt aan een publiek. Termen als kwaliteit en persoonlijke betrokkenheid vindt zij te breed geformuleerd. Hoewel zij constateert dat er programmeurs met kennis van het genre worden betrokken, is hun inhoudelijke rol niet toegelicht. Ook vindt de commissie de beschrijving van de begeleiding van de artiesten beperkt. Zij leest geen artistiek inhoudelijke handvatten die het festival meegeeft aan de artiesten. De commissie vindt al met al dat er geen sprake is van een heldere artistieke visie.
Tijdens eerdere edities heeft het festival volgens de commissie goede namen binnen het genre geselecteerd, zoals Dave Douglas en Marike van Dijk. De aanvraag bevat een shortlist voor 2021. Hoewel de commissie ook daar aansprekende namen tussen ziet, mist zij een toelichting op wat juist deze artiesten bijdragen aan het artistieke profiel van het festival. Verder vindt de commissie niet onderbouwd wat het festival verstaat onder een “bijzonder experiment” dat de artiest op het hoofdpodium aangaat. De beoogde programmering op de tuinpodia en het fringeprogramma vindt zij daarnaast weinig gespecificeerd. De commissie is daarom niet direct overtuigd van de kwaliteit van de programmering.
De commissie leest in het plan dat Jazz te Gast met het investeren in vrijplaatsen vernieuwing en verjonging wil stimuleren binnen de jazz en geïmproviseerde muziek in Noord-Nederland. Zij heeft waardering voor het bieden van een podium voor nieuw en jong talent. De commissie vindt echter dat Jazz te Gast met de huidige opzet van een kleinschalig en tweejaarlijks festival beperkt bijdraagt aan vernieuwing van het genre. De beschreven plannen voor coproducties en het doorprogrammeren van nieuw materiaal zijn daarnaast weinig concreet.
De commissie constateert dat landelijke jazzfestivals worden betrokken bij de selectie van de Artist in Residence en de Artist Entrepreneur. Ambities voor samenwerkingen met de Jonge Makers Alliantie en Stichting Jazz in Groningen vindt de commissie echter summier beschreven. De commissie heeft op basis van het plan onvoldoende vertrouwen dat deze samenwerkingen zullen bijdragen aan het versterken van de artistieke positie van het festival.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als zwak.
Zij constateert dat Jazz te Gast is ontstaan op initiatief van de bewoners van Zuidhorn. Dit ziet de commissie terug in het laagdrempelige karakter van het festival, dat gratis toegankelijk is en plaatsvindt in de dorpsstraat en in tuinen van bewoners. De commissie merkt op dat Jazz te Gast een beperkt, vooral lokaal publiek heeft. Zij kan zich verder geen beeld vormen van dit publiek. Zo mist zij kenmerken en een specificatie van de verschillende doelgroepen. Hetzelfde geldt voor het bredere en jongere publiek dat Jazz te Gast zegt te willen bereiken. De commissie vindt dat het festival niet helder beschrijft op welk publiek het zich richt en waarom.
De commissie vindt dat de opzet van het festival voornamelijk interessant is voor de uitvoerende musici en de deelnemers aan de workshops. De gratis entree en voornamelijk korte sets maken het ook aantrekkelijk voor de bewoners van Zuidhorn om het festival te bezoeken. De commissie mist in het programma aansluiting met een breder, regionaal en landelijk publiek dat Jazz te Gast zegt te willen bereiken. De positionering van het festival ten opzichte van andere presentatieplekken van jazz in de regio vindt de commissie niet overtuigend. De commissie verwacht niet dat door de focus op ontmoetingen een breder landelijk publiek zal worden bereikt. Zij mist duidelijke aanknopingspunten in de programmering waarmee een jonger publiek kan worden bereikt. Wat de aanvrager bedoelt met een “jongerenmagneet”, wordt de commissie bijvoorbeeld niet duidelijk. Op basis van de plannen voor de programmering voor de komende edities verwacht zij niet dat een breder publiek zal worden bereikt.
Ook binnen de publieksbenadering leest de commissie geen strategie voor het bereiken van een breder of jonger publiek. Zij stelt vast dat Jazz te Gast voor de komende jaren een groei in publieksaantallen nastreeft. Dit vindt de commissie niet realistisch. De beschreven middelen, zoals het verspreiden van advertenties, nieuwsbrieven, posters en flyers zijn volgens haar geschikt voor het bereiken van het lokale publiek. De commissie vindt ze echter te standaard voor het bereiken van een breder publiek en bovendien beperkt gekoppeld aan doelgroepen. De actiepunten voor het bereiken van een landelijk publiek, zoals het activeren van influencers en het betrekken van media, vindt zij onvoldoende uitgewerkt. Tot slot leest zij niet in het plan welke media en journalisten Jazz te Gast wil betrekken en op welke wijze die worden ingezet.
De commissie beoordeelt de inbedding als ruim voldoende.
Op het gebied van artistieke samenwerkingen constateert de commissie dat er sprake is van een zekere inbedding in de omgeving. Zo zijn er samenwerkingen met het Noordpool Orkest en het Prins Claus Conservatorium, onder andere voor de totstandkoming van de ensembles. Met andere festivals, waaronder ZomerJazzFietsTour en Soundsofmusic, worden marketinginspanningen gedeeld. De commissie ziet mogelijkheden voor duurzame samenwerkingen met organisaties, podia en festivals in de omgeving, die het festival onbenut laat. Hoewel Jazz te Gast voornemens is samen te werken met Jazz in Groningen, Jonge Harten Theaterfestival en VRIJDAG, vindt de commissie deze ambities niet concreet beschreven in het plan.
De commissie vindt dat het festival op maatschappelijk vlak beperkt is ingebed. Zij vindt het op zich positief dat bewoners van het dorp nauw worden betrokken bij het festival en dat er zestig vrijwilligers actief zijn. Er ontbreken volgens haar echter structurele samenwerkingen met lokale maatschappelijke organisaties.
Ook op educatief vlak vindt de commissie het festival beperkt ingebed. Educatieve samenwerkingen blijken volgens de commissie uit de lessenserie die het festival aanbiedt voor groep 6 en 7 van de basisscholen in Zuidhorn. Daarnaast zijn er workshops voor amateurs en schoolkinderen. Of Jazz te Gast hiervoor samenwerkt met verenigingen of organisaties in de omgeving, is de commissie niet duidelijk.
De gemeente Westerkwartier en de provincie Groningen hebben de intentie uitgesproken om de komende edities financieel bij te dragen aan het festival. Dat vindt de commissie positief.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.