Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als ruim voldoende.
Into The Great Wide Open is een vierdaags muziekfestival dat jaarlijks in het eerste weekend van september op Vlieland plaatsvindt. Naast een voornamelijk uit popmuziek bestaande muziekprogrammering presenteert het festival beeldende kunst en film op verschillende locaties op het eiland. Kenmerkend aan het festival is de verbinding met het eiland en de omgeving.
De commissie constateert dat Into The Great Wide Open een artistieke visie formuleert waarin muziek, beeldende kunst en film als middel dienen om de wereld te beschouwen en maatschappelijke onderwerpen te agenderen voor een breed publiek. Zij is positief over de combinatie van doelen die in de visie ligt besloten, maar de commissie vindt niet dat alle aspecten daarvan overtuigend zijn uitgewerkt. Volgens haar ontbreekt er een inzicht in wat deze visie betekent voor de artistieke invulling van het festival. Zo wordt het de commissie bijvoorbeeld niet duidelijk hoe dit vertrekpunt van het festival richting geeft bij het maken van keuzes voor de muziekprogrammering en hoe die keuzes bijdragen aan de beoogde agendering van maatschappelijke onderwerpen.
Hoewel de commissie van mening is dat de programmering en de ambities van Into The Great Wide Open niet in de volle breedte logisch op elkaar aansluiten, maakt het festival volgens haar wel aansprekende programmakeuzes. Zo slaagt het festival erin om een breed aanbod van actuele ontwikkelingen in de popmuziek te tonen. De commissie is bovendien positief over de ambitie van het festival om een podium te bieden aan zowel gevestigde artiesten als nieuwe talenten. Die artiesten worden volgens haar met veel aandacht gematcht met een podium of locatie op het eiland waar de acts het best tot hun recht komen. De gerealiseerde programmering geeft de commissie het vertrouwen dat er in de komende jaren eveneens een divers aanbod met nieuwe stijlen, genres en artiesten te horen zal zijn. Tot slot heeft zij waardering voor de ambitie om onverwachte elementen aan de programmering toe te voegen, zoals het Nederlands Blazers Ensemble in 2019 en steeds vaker spoken word.
De commissie is gematigd positief over de uitwerking van de plannen voor wat betreft artistieke vernieuwing en samenwerkingen. Zij ziet in het project waarbij Willem Smit van Canshaker Pi samen met gastartiesten in een bunker op het eiland aan een nieuw album werkte een vernieuwend element. Ook vindt zij het positief dat het festival met het platform Hit The North een podium biedt aan jong lokaal talent. De commissie mist echter een bredere visie op talentontwikkeling in de aanvraag. Ten aanzien van voorgenomen samenwerkingen beschrijft het plan een uitgebreid netwerk op lokaal, landelijk en internationaal niveau. De commissie vindt vooral voor wat betreft de beoogde muziekprogrammering dat het festival zich aan de juiste partners en instellingen heeft verbonden.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
Zij constateert dat het festival zich richt op een breed publiek van jong en oud, dat zich niet zozeer aan de muziekprogrammering verbindt, maar op zoek is naar een totaalbeleving waarin sfeer en een bijzondere omgeving belangrijke elementen zijn. De commissie vindt het positief dat het festival een trouw publiek heeft, en gemiddeld een kwart nieuwe bezoekers weet te trekken. Zij gaat ervan uit dat het festival goede kennis heeft van dit cultuurpubliek, maar vindt dat het plan hier weinig op ingaat. Zo is zij kritisch op het ontbreken van een nader onderscheid binnen dat publiek en wordt het niet duidelijk wat de verhouding is tussen landelijk en lokaal publiek. Ook vindt zij dat het plan nog weinig zicht biedt op welk nieuw publiek het festival zich de komende periode gaat richten.
De commissie constateert dat Into The Great Wide Open het trouwe publiek niet hoeft te verleiden met specifieke programmering van headliners, omdat het vertrouwen in de programmakeuzes en de totaalbeleving voor deze groep voldoende aantrekkingskracht hebben. Binnen de artistieke ruimte die dat oplevert, kiest het festival voor een veelzijdig programma met zowel artiesten die al hun sporen verdiend hebben als nieuwe acts van bijvoorbeeld jazzmuzikant Wolfert Brederode en rapper Zwangere Guy. Op die manier maakt het publiek kennis met diverse soorten muziek. De overige programma’s voor beeldende kunst, literatuur en spoken word zijn volgens de commissie passende activiteiten om in te spelen op een maatschappelijk bewust en breed cultureel geïnteresseerd publiek.
De commissie heeft er vertrouwen in dat het festival de ambities op het gebied van publieksbereik zal realiseren, gezien het maximaal aantal bezoekers dat al jaren wordt bereikt. Het festival heeft hiervoor een degelijk marketingplan beschreven. Het getuigt volgens de commissie van een slimme marketingstrategie om het trouwe publiek te stimuleren het festival te promoten door festivalcontent te delen in hun eigen netwerk, gebaseerd op mooie en waardevolle belevingen. Tegelijkertijd plaatst de commissie daar een kanttekening bij omdat een dergelijke aanpak vooral tot aanwas zal leiden van het reeds gekende publiek, maar weinig gericht is op het onder de aandacht te brengen van het festival bij nieuwe publieksgroepen.
De commissie beoordeelt de inbedding als ruim voldoende.
Zij stelt vast dat Into The Great Wide Open zich enigszins heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur. De commissie realiseert zich dat de mogelijkheden om samen te werken met culturele instellingen op Vlieland beperkt zijn. Zij vindt het positief dat het festival verschillende inhoudelijke samenwerkingen aangaat met festivals, platformen en popkoepels uit de noordelijke regio.
De commissie is gematigd positief over de mate waarin het festival samenwerkt met maatschappelijke partners. Deze samenwerkingen zijn over het algemeen duidelijk uitgewerkt. Zo is zij positief over het feit dat het festival de samenwerkingen met Quiet Community en New Faces in de komende periode voortzet. Zij merkt verder in positieve zin het grote aantal van zevenhonderd vrijwilligers op, al is zij er niet van overtuigd dat deze allen uit de omgeving van het festival komen en daarmee dus bijdragen aan de inbedding in de omgeving.
Wat de inbedding op het gebied van educatie betreft wordt in het plan gesproken over een aantal basisscholen waarvan leerlingen betrokken worden bij het festival en gestimuleerd worden om zich te interesseren voor cultuurparticipatie. De commissie vindt het aansprekend dat de organisatie in ieder kind een potentieel artiest, organisator of bezoeker ziet. In dit kader mist de commissie wel informatie in het plan of er ook wordt samengewerkt met lokale onderwijsinstellingen.
De commissie vindt het positief dat festival Into The Great Wide Open wordt ondersteund door de provincie Friesland en door Vlieland, waarbij het gezien de omvang van de gemeente begrijpelijk om een bescheiden bedrag gaat. Het is niet duidelijk in hoeverre deze bijdragen structureel zijn.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.