Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als goed.
Eurosonic Noorderslag (ESNS) is een vierdaags showcasefestival voor popmuziek op diverse locaties in Groningen. Het festival presenteert elk jaar in januari actueel internationaal popmuziektalent en richt zich daarmee op muziekprofessionals en muziekliefhebbers uit binnen- en buitenland. Kenmerkend is dat het festival is opgesplitst in twee delen: Eurosonic op woensdag, donderdag en vrijdag in de Groningse binnenstad, en Noorderslag op zaterdag in de Oosterpoort.
De commissie kent ESNS als een festival dat al geruime tijd een voortrekkersrol vervult in het (inter)nationale popmuziekveld. Het festival is volgens haar een belangrijk platform voor het tonen van een verscheidenheid aan ontwikkelingen binnen de popmuziek. De commissie vindt dat ESNS met het showcaseconcept niet zozeer handelt vanuit een helder afgebakende artistieke visie, maar voornamelijk een presenterende en selecterende functie vervult. ESNS profileert zich volgens haar helder als hét Nederlandse exportplatform dat een bijdrage levert aan het internationale bereik van Nederlands en Europees muziektalent. Het is volgens de commissie een positieve ontwikkeling dat het festival Nederlandse artiesten prominenter wil presenteren, en zij waardeert het feit dat de mogelijkheden worden verkend voor een meer intercontinentale functie. De aanhoudende aandacht voor duurzaamheid en innovatie, inclusie en verjonging binnen de artistieke speerpunten heeft de waardering van de commissie. Volgens haar breekt het festival hiermee de enigszins behoudende formule open, en vernieuwt, verbreedt en verstevigt het daarmee de artistieke positie.
De commissie constateert dat ESNS voor de programmering in de komende edities de actualiteit volgt en als gevolg daarvan nog geen concrete programmering heeft vastgelegd. Niettemin is zij van mening dat de aanvrager helder uitlegt aan de hand van welke criteria het festival tot de programmering komt. De commissie vindt het vertrouwenwekkend dat dit onder de verantwoordelijkheid van een programmaredactie gebeurt die volgens haar over een gedegen actuele kennis van het veld beschikt en een bewezen staat van dienst heeft. Op basis van de programmering in eerdere edities is de commissie van mening dat ESNS vooraanstaand, vernieuwend aanbod een podium biedt. Daarmee is het festival volgens haar medeverantwoordelijk voor de (inter)nationale doorbraak van menig Nederlandse en Europese artiest, zoals Eefje de Visser, Weval, Dua Lipa, Her en Aurora. Het is volgens de commissie positief dat ESNS voor de programmering put uit aanbevelingen van het ruime netwerk van (inter)nationale festivals, muziekexportkantoren, popkoepels en brancheorganisaties. Zij plaatst echter een kanttekening bij het feit dat ESNS daarmee ook een deel van de programmeringsverantwoordelijkheid verschuift naar externe partijen. Het festival loopt daardoor het risico dat de artistieke visie op sommige fronten vooral volgend, en niet zozeer leidend van karakter is. Artistieke samenwerkingen met partijen als Club Guy & Roni vindt de commissie tot slot van toegevoegde waarde als het gaat om het onder de aandacht brengen van cross-overaanbod bij de aanwezige internationale programmeurs.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
Zij vindt dat ESNS helder beschrijft dat het zich de komende periode richt op een breed en groot publiek, van trouwe Groningse muziekliefhebbers tot nieuwe internationale muziekprofessionals. Uit publieksonderzoek blijkt volgens de commissie dat het huidige liefhebberspubliek grotendeels bestaat uit bezoekers uit Groningen en Noord-Nederland, en daarnaast een flinke aanwas heeft uit de rest van Nederland en Europa. De commissie constateert verder dat ESNS een functie heeft voor een publiek van professionals, die van over heel Europa naar Groningen komen om Nederlands en Europees talent te zien. Het is volgens haar positief dat ESNS in de komende periode inzet op verjonging en internationalisering van het publiek, zonder dat het daarbij het huidige publiek uit het oog verliest. Zij vindt het sterk dat het festival daarbij niet alleen naar het reguliere publiek kijkt, maar ook nadrukkelijk “young professionals” naar het festival wil trekken. Hiermee sluiten de ambities ten aanzien van de publieksfunctie volgens de commissie passend en realistisch aan op de ambitie om binnen de artistieke positie een internationaliserings- en verjongingsslag te maken.
De commissie vindt dat uit de speerpunten binnen de programmering helder blijkt dat ESNS zich bewust is van het publiek dat het wil bereiken. Het is volgens haar positief dat het festival met het gratis toegankelijke Eurosonic Air een brede, vooral lokale doelgroep aanspreekt. Zij constateert dat de ingezette lijn van verjonging en diversificatie binnen de programmering wordt doorgezet. Daarnaast heeft zij waardering voor het feit dat het programma een maatschappelijk bewustzijn laat zien en aandacht heeft voor inclusie, gendergelijkheid en sociale cohesie. Zij heeft het vertrouwen dat dit ook in de komende jaren zal leiden tot een diverser publiek. Met jaarlijks ruim veertigduizend bezoekers heeft ESNS de maximale publieksomvang bereikt en de commissie vindt het dan ook passend dat het festival de komende periode hoofdzakelijk inzet op publieksverbreding en -verdieping en niet op publieksvergroting. De commissie is echter kritisch over de vanzelfsprekendheid over deze ontwikkeling in het plan. Zij mist een reflectie op resultaten uit het verleden op basis waarvan de verdiepende en verbredende mogelijkheden in beeld kunnen worden gebracht.
De commissie is er op basis van het plan van overtuigd dat ESNS de beschreven ambities kan realiseren. Zij vindt de eerder genoemde ambities ten aanzien van publieksbehoud en verdere internationalisering en verjonging helder uiteengezet. Het festival legt volgens haar duidelijk uit welke speerpunten in de programmering bedoeld zijn voor welke publieksgroepen, en verbindt daaraan passende marketing- en communicatiestrategieën. Ook vindt zij het voortzetten van de rebranding van het festival een sterke keuze. De inzet om het verhaal van en achter ESNS centraal te stellen in de communicatie kan volgens haar bijdragen aan een andere beleving van het merk ESNS bij het publiek.
De commissie beoordeelt de inbedding als goed.
Zij leest in het plan duidelijk terug dat ESNS zich stevig heeft gevestigd in de lokale culturele infrastructuur. Volgens haar blijkt dit uit jarenlange samenwerkingen met lokale podia als Oosterpoort, Vera en Simplon, kunstvakopleidingen als het Prins Claus Conservatorium, popmuziekkoepels als POPGroningen en Popfabryk en collegafestivals als Into The Great Wide Open en de bevrijdingsfestivals. Daarnaast constateert de commissie in positieve zin dat ESNS initiatiefnemer is van Hit The North, een noordelijke artistieke samenwerking op gebied van talentontwikkeling.
Over de samenwerkingen die ESNS op gebied van educatie aangaat in de directe omgeving is de commissie gematigd positief. Zij constateert dat het festival intensief samenwerkt met diverse onderwijsinstellingen, maar is van mening dat een groot deel van die samenwerkingen niet educatief zijn op gebied van de podiumkunsten. Zo vindt zij bijvoorbeeld dat het aanbieden van stageplaatsen in de organisatie of het organiseren van een conferentie voor professionals niet overtuigend bijdraagt aan de lokale inbedding op het vlak van cultuureducatie. De commissie vindt dat het festival kansen onbenut laat in de samenwerking met het lokale primair en voortgezet onderwijs.
De mate waarin ESNS samenwerkt met maatschappelijke partners is volgens de commissie enigszins beknopt, maar helder uitgelegd in het plan. Het is volgens haar positief dat het festival in het kader van participatie samenwerkingen aangaat met Quiet Groningen, Stichting New Faces en aanhaakt bij Geef een Toegift. Daarnaast vindt de commissie het positief dat het festival het maatschappelijke programma uitbreidt. Zij merkt hierbij op dat zij met meer informatie over de partners een concreter beeld had kunnen krijgen van de inhoud van de samenwerkingen.
De commissie constateert dat ESNS structureel wordt ondersteund door de gemeente en de provincie Groningen. Dit gaat bovendien om substantiële bedragen.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.